de fnt.ro
Cea de-a 19-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru poartă amprenta selecţionerului său, criticul de teatru [b]Cristina Modreanu[/b], şi include, ca în fiecare an, o selecţie din cele mai bune spectacole din România şi o listă scurtă de debutanţi, acei artişti care vor face viitorul teatrului românesc. Pentru a sărbători [b]Anul Ionesco[/b], o secţiune specială este dedicată celebrului dramaturg. În cadrul acesteia poate fi urmărită şi singura producţie din străinătate prezentă în Bucureşti în acest an, cu sprijinul Institutului Francez: [i]La cantatrice chauve[/i] în regia lui Jean Luc Lagarce, producţie a Companiei Les Intempestifs. Tot în încercarea de a păstra, în ciuda dificultăţilor financiare din acest an, dimensiunea internaţională pe care Festivalul Naţional de Teatru a căpătat-o la ultimele ediţii, programul ediţiei din 2009 va cuprinde o serie de proiecţii de filme cu spectacole de teatru, documentare sau portrete de artişti din lume. O altă noutate a acestei ediţii este prezenţa în festival a unei secţiuni denumită [b]Opera Revival[/b], care include cinci spectacole de operă realizate în acest an de reputaţi regizori de teatru şi care includ implicit o mare doză de teatralitate. Cum însă deplasarea unui spectacol de operă este extrem de dificilă, ele se vor juca în propriile spaţii, dar ca spectacole selectate în FNT. Miza acestei secţiuni este aceea de a atrage atenţia asupra unei mişcări importante din ultima vreme care a început să ducă la revitalizarea spectacolului de operă prin colaborarea cu oameni de teatru, aşa cum se întâmplă de mult în teatrul lumii. FNT va organiza o deplasare a unui grup de critici de teatru şi jurnalişti pentru vizionarea acestor spectacole şi comentarea lor. Programul este completat, ca de obicei, cu o serie de alte evenimente: conferinţe, lansări de publicaţii şi dezbateri cu teme de actualitate, festivalul căutând să ofere în continuare o platformă de prezentare, dezbatere şi conectare la teatrul timpului nostru. Cea mai importantă acţiune, în această direcţie, va fi organizarea unei serii de prezentări şi discuţii organizată în colaborare cu Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru sub titlul general ”Teatrul românesc după 20 de ani – deschideri, personalităţi, influenţe, tendinţe”, la care sunt invitaţi să contribuie profesionişti ai breslei teatrale, urmând ca o selecţie din lucrările prezentate să fie publicate ulterior într-un volum bilingv. [b]Romanian Showcase 2[/b] 1. [i]Casa Zoikăi[/i] de Mihail Bulgakov, regia Alexandru Tocilescu; Teatrul de Comedie, Bucureşti 2. [i]Cântăreaţa cheală[/i] de Eugène Ionesco, regia Alexandru Dabija; Teatrul German de Stat, Timişoara (IONESCO EVENT) 3. [i]Cântăreaţa cheală[/i] de Eugène Ionesco, regia Tompa Gabor; Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj (IONESCO EVENT) 4. [i]Cum traversează Barbie criza mondială[/i] de Mihaela Michailov; regia Alexandra Badea, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara 5. [i]Epopeea lui Ghilgameş[/i], scenariul şi regia Dragoş Galgoţiu; Teatrul Odeon, Bucureşti 6. [i]Frumos[/i] de Jon Fosse, regia Vlad Massaci; Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti 7. [i]Furtuna[/i] de William Shakespeare, regia Cristi Juncu; Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti 8. [i]Ioana şi focul[/i] de Matei Vişniec, regia Cătălina Buzoianu; Teatrul de Comedie, Bucureşti 9. [i]Krum[/i] de Hanoch Levin, regia Cristian Theodor Popescu; Teatrul Naţional, Tg. Mureş 10. [i]Lapte negru[/i] de Vasili Sigariev, regia Claudiu Goga; Teatrul Dramatic „Sică Alexandrescu”, Braşov 11. [i]Lear[/i] de William Shakespeare, regia Andrei Şerban; Teatrul Bulandra, Bucureşti 12. [i]Lucia patinează[/i] de Laura Sintija Cerniauskaite, regia Radu Afrim; Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sf. Gheorghe 13. [i]Moartea lui Danton[/i] de Georg Buchner, regia Mihai Maniuţiu; Teatrul Maghiar de Stat, Cluj 14. [i]Omul pernă[/i] de Martin McDonagh, regia Radu Afrim; Teatrul „Maria Filotti”, Brăila 15. [i]poimâine, alaltăieri[/i] un spectacol de Gianina Cărbunariu; Teatrul Mic, Bucureşti 16. [i]Poveste de iarnă[/i] de William Shakespeare, regia Alexander Hausvater; Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara 17. [i]Psychosis 4.48[/i] de Sarah Kane, regia Mihai Măniuţiu; Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj 18. [i]Psychosis 4.48[/i], de Sarah Kane, regia Răzvan Mureşan (ex-debut în FNT!); Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj 19. [i]Sinucigaşul[/i] de Nikolai Erdman, regia Felix Alexa; Teatrul Naţional, Bucureşti 20. [i]Trei surori[/i] de Anton Pavlovici Cehov, regia Ada Lupu; Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara 21. [i]Trei surori[/i] de Anton Pavlovici Cehov, regia Tompa Gabor; Teatrul Maghiar de Stat, Cluj [b]Premieră în FNT[/b] [i]Prinţesa Turandot[/i] după Carlo Gozzi, regia Andryi Zholdak, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu De[b]but în FNT[/b] 1. [i]Concreţii[/i], după Vladimir Sorokin, regia [b]Alexandru Mihăescu[/b]; Teatrul LUNI de la Green Hours 2. [i]Faceţi loc![/i] de Mihaela Michailov, regia [b]David Schwartz[/b]; Teatrul LUNI de la Green Hours 3. [i]Hippioţi şi bolşevici[/i] de Amiel Gladstone, regia [b]Felix Crainicu[/b]; Teatrul Arca, Club La Scena 4. [i]Pool. No water[/i] de Mark Ravenhill, regia [b]Alexandru Mihăescu[/b]; Teatrul German de Stat, Timişoara 5. [i]România! Te pup[/i] de Bogdan Georgescu, regia [b]David Schwartz[/b]; Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi [b]Focus 1: IONESCO EVENT[/b] 1. [i]Cântăreaţa cheală[/i], regia Alexandru Dabija; Teatrul German de Stat, Timişoara 2. [i]Cântăreaţa cheală[/i], regia Tompa Gabor; Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj 3. DEZBATERE – moderator George Banu 4. [i]La cantatrice chauve[/i], regia Jean Luc Lagarce; Coproducţie a: Nouveau théâtre – Centre dramatique national de Besançon, Théâtre de la Roulotte, Espace Planoise 5. LANSARE DE CARTE – [i]Teatrul absurd[/i] de Martin Esslin, traducerea Alina Nelega [b]Focus 2: OPERA REVIVAL[/b] – spectacole jucate la sediu 1. [i]Evgheni Oneghin[/i], regia Ion Caramitru, Opera Naţională, Bucureşti 2. [i]Gianni Schichi[/i], regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj 3. [i]Macbeth[/i], regia Petrică Ionescu, Opera Naţională, Bucureşti 4. [i]Orfeu şi Euridice[/i], regia Alexandru Darie, Teatrul Bulandra, Bucureşti 5. [i]Otello[/i], regia Mihai Măniuţiu, Opera Naţională, Cluj [b]Focus 3: FILM/THEATRE[/b] Proiecţii în nocturnă de filme de teatru / spectacole, biografii de creatori etc. [b]Focus 4: CONFERENCES/DEBATES[/b] 1. Aleks Sierz – [i]In yer-face theatre [/i](New Writing for the Theatre in Britain Today) 2. George Banu – titlu în pregătire (IONESCO EVENT) 3. Richard Schechner – [i]A 3 day presentation[/i] 4. Dezbatere: [i]Teatrul românesc după 20 de ani: deschideri, personalităţi, influenţe, tendinţe[/i] – în colaborare cu AICT – secţia română [b]LANSARE DE CARTE[/b] 1. [i]Introducere în teoria “performance-ului”[/i] (titlu provizoriu) de Richard Schechner, traducerea Ioana Ieronim 2. [i]Teatrul absurd[/i] de Martin Esslin, traducerea Alina Nelega (IONESCO EVENT) 3. [i]Teatrul postdramatic[/i] de Hans Thies Lehmann, traducerea Victor Scoradeţ
14 octombrie 2010, Comunicat de Presă
În anul 2006, cu ocazia participării În cadrul FNT cu piesa “Cevengur”, Lev Dodin venea În România şi accepta propunerea Marinei Constantinescu, realizator TVR 1, de a lua parte la povestea “Nocturne”.
Şi, pentru că lucrurile care se repetă contează, la zece ani distanţă de la acel moment magic, Dodin revine pe scena românească de teatru cu “Livada de vişini”, la FNT 2016. În cinstea celui care nu şi-a propus niciodată să-şi seducă publicul, dar este un mare seducător, Televiziunea Română a programat această ediţie marţi, 4 octombrie, de la ora 17.00, pe TVR 1.
Născut În 1944, Dodin şi-a Însuşit mult din forţa locului În care soarta (sau nu) a hotărât să se nască – Siberia. Pariul său profesional rămâne acela de a atrage la teatru tocmai pe acei oameni care nu sunt familiarizaţi cu fenomenul – “Teatrul va fi mereu În afara consumului. Suntem legaţi de oameni prin alte fire…”

Şi, pentru că teatrul aminteşte constant oamenilor că fac parte dintr-un Întreg, Lev Dodin rămâne credincios ideii de “atelier”, lucrând ani buni cu aceeaşi trupă şi Înţelegând pe deplin necesitatea omului de a se obişnui cu anumite deprinderi.
Lev Dodin – “În faţa perfecţiunii toţi suntem neputincioşi. Dar trebuie să tindem spre ea!”
Despre valoare, tenacitate, intuiţie şi şansă, Într-o poveste “cu repetiţie”. La “Nocturne”.