class="">Mario Mattia Giorgetti: „Prin intermediul festivalului, eu am reușit să înțeleg sufletul românesc”

Mario Mattia Giorgetti: „Prin intermediul festivalului, eu am reușit să înțeleg sufletul românesc”

Mario Mattia Giorgetti este actor și regizor, director artistic al Centrului de Artă Contemporană pentru Actori din Milano, pe care chiar el l-a înființat. De asemenea, conduce revista Sipario, dedicată artelor spectacolului, din anul 1984. Spune că datoria unui scriitor este de a fi pro-pozitiv în comunitatea în care acesta trăiește.

31 octombrie 2014,  Articole

Mario Mattia Giorgetti este actor și regizor, director artistic al Centrului de Artă Contemporană pentru Actori din Milano, pe care chiar el l-a Înființat. De asemenea, conduce revista Sipario, dedicată artelor spectacolului, din anul 1984. Spune că datoria unui scriitor este de a fi pro-pozitiv În comunitatea În care acesta trăiește.

un interviu de Judy Florescu

Ce părere aveți despre Festivalul Național de Teatru, comparat cu festivaluri din Italia?

Mă aflu În România pentru a doua oară la acest festival, iar părerea mea despre el este cea mai bună. Prin intermediul festivalului, eu am reușit să Înțeleg sufletul românesc. Am reușit să Înțeleg ceea ce e acum România. Specificul Festivalului Național de Teatru de la București este că aici se alocă spații pentru exprimarea creativității Întregii țări. Din festival se poate desprinde suflul cultural al națiunii, ceea ce alte festivaluri străine nu au. În afară, se fac festivaluri care au o conexiune directă cu regiunea respectivă, În scopul promovării turistice, pentru a fi consumate de public.

Care sunt opțiunile publicului italian În materie de spectacole de teatru?

Interesul publicului italian față de teatru este foarte scăzut, pentru că este un public care se hrănește cu ceea ce vede la televizor. Ne aflăm În plină criză economică, iar această criză afectează producțiile teatrale. Spectacolele care se fac acum În Italia au un caracter foarte comercial. Ne-am pierdut dorința de a cunoaște, de a ști.

 

Cred că Italia este o țară aflată În decădere. E o țară care nu reușește să Înțeleagă importanța culturii ca un factor al progresului. Cultura poate fi un factor al progresului economic la fel de bine cum poate fi un factor de progres sufletesc. Cultura produce economia. 

Ce spectacole ați văzut anul acesta În Festivalul Național de Teatru?

Am văzut doar trei spectacole. Primul spectacol s-a numit „Victor sau copii la putere”, despre care am scris de bine pe site-ul Sipario. Chiar dacă textul spectacolului este foarte vechi, se pare că aici, În România, este Încă valabil, pentru că există nevoia de a se reface după timpul comunismului. Am văzut și „Tipografic Majuscul”, un spectacol de teatru-document, care striga libertate. E un spectacol ca un semnal de alarmă pentru tinerii de azi. Ei trebuie să cunoască adâncimile istorice care au distrus poporul român.

Și al treilea spectacol?

„Castingul dracului”. Ideea spectacolului s-a bazat pe faptul că televiziunea Încearcă să-l acapareze pe om pentru a se folosi de acesta În scopuri proprii. Televiziunea Încearcă să captureze creativitatea și talentul artiștilor pentru propriul său egoism. Iar acesta este un alt semnal de alarmă. Puterea trebuie să fie la Îndemâna poporului și nu la Îndemâna celor influenți. Ieri, În acel spectacol, am văzut că un om bogat Încerca să-și distreze fiul cel mic folosindu-se de artiștii tineri. Iar acest lucru nu este ușor de suportat de către artiști, dar nici de către public. Artiștii se simt folosiți ca niște clovni.

Care ar trebui să fie mesajul celor care scriu despre teatru pentru noi, cititorii?

În opinia mea, mesajul autorului este acesta: să spună lucruri care se potrivesc, să spună lucruri care folosesc la progresul civic, social și uman. Mesajul autorului este mesajului unei persoane care creează o alchimie. Scriitorii sunt autorizați să pună laolaltă atâtea elemente cât să capete Însemnătatea unui fenomen important. Așadar, treaba unui scriitor se referă la responsabilitate. Nu trebuie să-și Înșele cititorii. Nu trebuie să se supere pe cei care nu sunt de acord cu scriitura lui, pentru că, altfel, ea va deveni negativă. Treaba sau datoria unui scriitor este de a fi pro-pozitiv În comunitatea În care acesta trăiește.

Foto: Lucian Muntean