class="">„Cortina sau fisura lumii” – teatrul, prin ochii lui George Banu

„Cortina sau fisura lumii” – teatrul, prin ochii lui George Banu

Iubitorii de teatru sunt așteptați marți, 28 octombrie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38), pentru lansarea volumului „Cortina sau fisura lumii”, de George Banu. Lectură publică: Eliza Păun. Întâlnirea va fi urmată de o sesiune de autografe.

27 octombrie 2014,  Comunicate de Presă

Iubitorii de teatru sunt așteptați marți, 28 octombrie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38), pentru lansarea volumului „Cortina sau fisura lumii”, de George Banu. Lectură publică: Eliza Păun. Întâlnirea va fi urmată de o sesiune de autografe.

La lansare vor participa, În afară de George Banu: scriitorul Adam Biro, Marina Constantinescu, directorul artistic al FNT şi Lidia Bodea, director general Humanitas.

„Această carte s-a născut dintr-o pasiune, şi asta fără a fi filozof şi fără a-i fi consacrat viaţa: cortina ca metaforă a fisurii lumii. Ea sparge unitatea şi lasă să se vadă tot atât pe cât camuflează. Ea Împarte fiinţele În actori şi spectatori, nu contează că sunt ipotetici, plasaţi În faţa unui tablou sau direct identificabili Într-o sală. Cortina protejează secretul şi Întreţine speranţa Într-o dezvăluire mereu posibilă…“, a declarat George Banu.

Din perdea/cortină, pictura şi teatrul au făcut atât o emblemă, cât şi o unealtă. Ea separă şi dezvăluie. Face distincţia Între spectatori şi actori În marele teatru al lumii.

 
De la Maria În pictură la Hamlet În teatru, de la infantele lui Velázquez şi suzeranii lui Van Dyck la spectacolele lui Grüber şi la ecorşeele vii ale lui Bacon, perdeaua/cortina Însoţeşte fiinţa În scenariul pe care ea Îl joacă de-a lungul epocilor. Pretutindeni ea se ridică şi cade.
Ea deschide şi Închide. Perdeaua/cortina fascinează ca figură a fisurii. Fisura lumii.
 
Printr-un florilegiu de exemple / În care capodoperele şi operele uitate stau alături, În care extrase literare şi scene de teatru Îşi răspund /, eseul lui George Banu exaltă frumuseţea cortinei, iar dintre pliurile ei scoate la iveală secretele.

George Banu meditează pe tema cortinei din perspectiva marii metafore theatrum mundi. În pictură, ca şi În teatru, cortina sparge unitatea. Ea lasă să se vadă tot atât pe cât camuflează. Împarte fiinţele În actori şi spectatori, protejează secretul şi Întreţine aşteptarea unei dezvăluiri mereu posibile. 

Cortina are o morfologie, iar aceasta se precizează atât prin numeroasele ei utilizări / cortina/draperie de apariţie, de prestigiu, de intimitate, de finitudine /, cât şi prin sistemele de fixare şi multiplele variabile: de greutate, de opacitate, de orientare.

„Un filozof şi-ar putea petrece Întreaga viaţă fie şi numai meditând asupra conceptului de cortină”, spunea marele scriitor Thomas Bernhard. Aceasta este şi intenţia cărţii de faţă. 

Sub denumirea generică de „cortină” / rideau În franceză / se reunesc aici dispozitive de separaţie şi deschidere care, În română, dispun de denumiri distincte: perdea, tapiserie… dar funcţia lor e mereu aceeaşi. Ele marchează „fisuri” posibile, uverturi şi Închideri, „cortine” reluate la infinit.

GEORGE BANU, reputat teatrolog, a publicat lucrări consacrate activităţii teatrale din secolul XX şi figurilor ei reprezentative: Brook, Kantor, Strehler, Vitez, Grüber.

 
Printre cele mai cunoscute titluri ale sale se numărăMémoires du théâtre (1987)/ Teatrul memoriei (1993), Peter Brook. De Timon d’Athènes à Hamlet (1991)/ Peter Brook. Spre teatrul formelor simple (2005), Ultimul sfert de secol teatral (2003), Dincolo de rol sau Actorul nesupus (2008). Recent a apărut o sinteză a gândirii teatrale europene: Reformele teatrului În secolul reÎnnoirii (2011). El este de asemenea autorul unui „jurnal de spectator”,Notre théâtre. La Cerisaie (1999)/ Livada de vişini, teatrul nostru (2000), şi al antologiei comentate de texte shakespeariene despre teatru, Shakespeare, le Monde est une scène (2009)/ Shakespeare, lumea-i un teatru (2010).
George Banu a consacrat lucrarea Le Rouge et or (1989)/ Roşu şi aur (1993) mitologiei sălilor În care s-a născut şi impus teatrul Occidentului, iar În La Scène surveillée (2006)/ Scena supravegheată (2007) a examinat marile momente ale „supravegherii” din istoria teatrului. În Trilogia Îndepărtării (2010), el reuneşte Odihna, Noaptea şi Uitarea/L’Oubli (2002), Le Repos (2009).
 
A colaborat cu regizorii Radu Penciulescu, Mihai Măniuţiu, Gavriil Pinte pentru spectacole-eseu care au cunoscut un ecou favorabil În peisajul teatral românesc.
 
George Banu a semnat o trilogie plasată la Întâlnirea dintre teatru şi pictură: Le Rideau ou la fêlure du monde (1997)/ Cortina sau fisura lumii (Humanitas, 2012), L’Homme de dos (2000)/ Spatele omului (2008) şiNocturnes (2005). Editat de Flammarion şi Rizzoli, volumul dedicat cortinei a fost salutat de ziarele Le Monde, Libération, Le Figaro, Corriere della Sera pentru ineditul motivului abordat, originalitatea iconografiei şi rafinamentul stilului adoptat.