class="">Începe o săptămână de conferințe despre teatru

Începe o săptămână de conferințe despre teatru

Mâine, 27 octombrie, la Sala Mică a Teatrului Național din București, debutează seria de conferințe „Polifonii. Teatrul şi celelalte arte”, susținută de profesorii universitari George Banu și Monique Borie. Intrarea este liberă.

26 octombrie 2014,  Comunicate de Presă

Mâine, 27 octombrie, la Sala Mică a Teatrului Național din București, debutează seria de conferințe „Polifonii. Teatrul şi celelalte arte”, susținută de profesorii universitari George Banu și Monique Borie. Intrarea este liberă. 

Conferințele sunt programate pe 27, 28, 29 și 30 octombrie, Între orele 11.00 și 13.00.

Luni, 27 octombrie

Monique Borie: Teatrul şi sculptura, orizont al actorului

Monique Borie evocă procesul actorului naturalist, din carne şi nervi, dublu al vieţii, intentat de către reformatorii cei mai radicali, de la Maeterlinck şi Craig la Grotowski şi Barba ce propun modelul perfect al statuii ca orizont al jocului şi şansa de a parveni la Înălţimea artei. Sculptura e un model mintal ce s-a afirmat cu ocazia  marilor iniţiative de transformare a actorului european. Sculptura sacră bazată pe materiale nobile sau sculptura folosind materiale degradate / nu contează, ceea ce e important e formularea acestei nevoi de materialitate obiectivă, de corp sculptat. Analiza acestei poziţii polemice, acestei utopii concrete o propune conferinţa universitarului şi teoreticianului Monique Borie. 

Marţi, 28 octombrie

George Banu: Nopţile picturii, nopţile teatrului. Cu participarea pianistei Ioana Lupaşcu şi a actorului Ion Caramitru

Există o noapte profană ce se impune În secolul XIX integral plasat sub semnul nocturnului, de la literatură la pictură şi muzică. Seducţia, ce va contamina sălile până la Wagner, va plasa teatrul său de la Bayreuth sub regimul nopţii. O noapte mitică, o noapte a pierderii şi a regăsirii de sine. O noapte democratică şi o noapte melancolică. În compania Ioanei Lupaşcu şi a lui Ion Caramitru, universitarul şi eseistul George Banu propune un voiaj În labirintul nopţii laice, aceea a individului confruntat cu obscuritatea fără a căuta salvare În refugiul miracolului ceresc. Pictura şi teatrul descriu această experienţă iniţiatică şi marchează etapele voiajului. 

Miercuri, 29 octombrie

Monique Borie: Teatru şi dans, dincolo de frontiere

Acesta-i parcursul urmărit de Monique Borie: de la piatră la mişcare pentru a depăşi frontierele textului graţie modelelor exemplare de la Începutul secolului XX, Isadora Duncan şi Nijinski. Sculptorii Înşişi – de la Rodin la Bourdelle – şi-au exprimat atracţia pentru dans. Oamenii de teatru s-au afiliat acestei tentaţii şi au Încercat să parvină la registrul limbajului coregrafic, dincolo de frontierele istoric consacrate, constituindu-se astfel În precursori de geniu ai acestei forme inedite care e teatrul – dans. Ei i-au avut intuiţia, Meyerhold şi Grotowski sau Barba. Ei au deschis drumul şi apoi Pina Bausch a venit. Ea a depăşit frontierele dansului, ei pe cele ale teatrului. Fiecare În felul său a descoperit… America! 

Joi, 30 octombrie

George Banu: Iubire şi neiubire de teatru

Omul care-şi Întoarce spatele, căruia George Banu i-a dedicat o carte reputată, e cel care iubeşte şi nu iubeşte lumea. E cel care o părăseşte În numele unei aşteptări superioare. El e figura emblematică a artistului de teatru sfâşiat Între iubire şi neiubire de teatru. George Banu Împreună cu Adam Biro propun interogaţie fără răspuns unic, această sfâşiere Între o atracţie şi o repulsie. De ce iubim şi de ce nu iubim teatrul, de ce ne refugiem În el şi de ce fugim de el? Dialectică a contrariilor ce Îşi găsesc În ambiguitatea omului văzut din spate expresia emblematică. Omul ce iubeşte temându-se de decepţie, omul ce se Îndreaptă spre orizontul unei iubiri neÎmplinită aici.

 

 

FOTO: Lucian Muntean