class="">Întâlnire cu David Esrig şi cu Marin Moraru

Întâlnire cu David Esrig şi cu Marin Moraru

Vineri, la ora 17.00, la Sala Mică a Teatrului Metropolis din Capitală, Florin Vidamski a lansat volumul „Drumul spre spectacol prin metoda David Esrig” (Editura Charmides, Bistriţa, 2015, un important studiu dedicat muncii cu actorul pe care David Esrig o realizează de peste două decenii la Academia Athanor din Passau, Germania.

1 noiembrie 2015,  Comunicate de Presă

Vineri, la ora 17.00, la Sala Mică a Teatrului Metropolis din Capitală, Florin Vidamski a lansat volumul „Drumul spre spectacol prin metoda David Esrig” (Editura Charmides, Bistriţa, 2015, un important studiu dedicat muncii cu actorul pe care David Esrig o realizează de peste două decenii la Academia Athanor din Passau, Germania.

Lucrarea a făcut obiectul tezei de doctorat a actorului şi pedagogului Florin Vidamski. Lansarea volumului s-a făcut în prezenţa maestrului (pe care îl sărbătorim la cei 80 de ani). Invitat special al evenimentului a fost actorul Marin Moraru.

„Teatrul, pe care l-am făcut şi l-am clădit într-un parcurs metodic, porneşte de la acea convingere a mea că arta este, în primă linie, un drum trăit şi mult mai puţin o marfă terminată şi oferită. Acest caracter a fost surprins de teza de faţă şi din acest motiv ea documentează cu precizie pedagogică drumul pe care eu îl numesc „de la informaţie la inspiraţie”». – David Esrig

Autorul celebrelor spectacole „Nepotul lui Rameau” şi „Troilus şi Cresida” a spus la conferinţă că metoda a apărut dintr-o necesitate pe care a simţit-o foarte acut, într-o perioadă în care „talentul era mult mai mult decât înţelegerea“. „Erau mari actori, foarte puternici, care jucau un teatru de natură stanislavskiană, foarte puternic“.

Ceea ce le-a propus David Esrig acestora a fost ca ei să joace un teatru „care să rămână în contact de sens şi de simţire cu existenţa noastră ca oameni, cu ceea ce suntem şi cu ceea ce e fiinţa noastră“.

Click pe imagine pentru a vedea o GALERIE FOTO de la eveniment

Ceea ce s-a schimbat în modul de abordare a lucrului la un spectacol a fost „o nouă analiză de text“. „Şi Stanislavski nu vorbea despre text, ci despre «acţiune verbală». Problema nu sunt cuvintele, ci de ce se spun cuvintele. Care este intenţia şi care este scopul? Când vorba pe scenă devine acţiune, devine pasionant. Altfel, citesc acasă mult mai comod decât în scaunul de teatru“, a explicat David Esrig.

„Conflictul este forma înaltă de organizare a acţiunii“.

David Esrig

„Toate acestea le dezbăteam ore întregi la masă“ („lucru care nu se mai face“ – a intervenit Marin Moraru).

„Când simţeam că nu mai putem sta la masă, că ne arde, mergeam la scenă şi porneam nu cu vorbe, ci cu acţiuni. Eu nu ştiu cum se pun în scenă vorbe. Acţiuni am învăţat cum se pun. Acţiuni înseamnă oameni vii, mânaţi de nişte dorinţe puternice, într-un spaţiu dat. Deci în primul rând era prelucrarea textului. Noi porneam în analiza textului mai puţin de la virtuţile literare. Nu mai ştiu dacă am lucrat 8 sau 9 luni la un spectacol“, a povestit David Esrig.

Marin Moraru a amintit că David Esrig „venea cu lecţia ştiută de acasă, învăţată“ şi voia s-o transpună exact aşa cum o visase. „Iar noi spuneam: de ce să mai facem asta, e mai bine aşa… şi tot felul de subterfugii pe care un actor le are întotdeauna la îndemână în relaţia cu regizorul. Dar, datorită faptului că vedeam că lucrul pe care el îl vrea mă îmbracă bine, sufleteşte, am acceptat. La început, a fost greu, dar obişnuinţa e o a doua natură. Şi aşa am reuşit să facem nişte lucruri pe care eu nu credeam că voi reuşi să le fac“.

Foto: Adi Marineci