class="">Oana Pellea: „Naum deschide o uşă înspre cunoaşterea de sine…”

Oana Pellea: „Naum deschide o uşă înspre cunoaşterea de sine…”

„N(AUM)” e în Festivalul Naţional de Teatru. E un spectacoldupă Gellu Naum, regia Mariana Cămărăşan, scenografia Vladimir Turturică – un proiect al Teatrului UNTEATRU, preluat de Teatrul Metropolis Bucureşti, cu sprijinul Fundaţiei „Gellu Naum”. În distribuţie, Oana Pellea şi Cristina Casian. Despre „N(AUM)” şi nu numai, aici, cu Oana Pellea.

25 septembrie 2015,  Comunicate de Presă

„N(AUM)” e În Festivalul Naţional de Teatru. E un spectacol după Gellu Naum, regia Mariana Cămărăşan, scenografia Vladimir Turturică – un proiect al Teatrului UNTEATRU, preluat de Teatrul Metropolis Bucureşti, cu sprijinul Fundaţiei „Gellu Naum”. În distribuţie, Oana Pellea şi Cristina Casian. Despre „N(AUM)” şi nu numai, aici, cu Oana Pellea.

un interviu de Maria Sârbu

Maria Sârbu: „N(AUM)” e un spectacol „ca o muchie de cuţit”, precum spuneaţi. Cu ce ar trebui să rămână publicul după „N(AUM)”?

Oana Pellea: Cu dorinţa de a citi sau reciti opera lui Gellu Naum.

„N(AUM)” circulă şi e tot mai aşteptat, În ţară şi străinătate. Se simte că poezia lui Gellu Naum interesează; se simte că universul „superb” al poetului adus În scenă, În primul rând prin contribuţia unei mari actriţe care sunteţi, poate domina publicul. Prin ce v-a dominat poezia lui Naum?

Prin geniul domnului Naum… Dar m-a şi fermecat.

Naum deschide o uşă Înspre cunoaşterea de sine, Înspre labirintul de gânduri şi de stări ce se află În fiecare dintre noi…

Cum a reacţionat audienţa la Stockholm, acolo unde aţi jucat la sfârşitul lui august, sau În alte oraşe din străinătate?

La Stockholm am beneficiat de sprijinul Guvernului României şi de ajutorul ICR, cărora le mulţumesc.

Oriunde În străinătate, am jucat cu supratitrare. Impactul spectacolului este la fel ca acasă… Tema este general valabilă, fiind vorba despre regăsirea de sine… Reacţiile au fost minunate. Ţin minte că la Bruxelles a venit la mine un domn ce a fost chiar prieten cu domnul Gellu Naum şi cu lacrimi În ochi mi-a spus: „Gellu ar fi adorat spectacolul”. În clipa următoare şi eu am avut lacrimi În ochi, de fericire. E cel mai mare premiu ce Îl puteam obţine… Dar avem şi străini ce au devenit fani Gellu Naum după spectacol…

E un spectacol, vă citez din nou, „Între real şi vis”. Cât e real şi cât e vis?

Pe cât e totul de real pe atâta e şi vis, În sensuri, În imagini, in emoţii… Spectacolul e şi foarte vizual, beneficiind de ajutorul lui Ştefan Vasilescu – light design. Lumea creată de Mariana Cămărăşan, slujită de actori şi pusă În valoare prin luminile superbe ale lui Ştefan Vasilescu, pe textele lui Gellu Naum, În decorul sugerat de Vladimir Turturică, este Într-adevăr Între vis şi real.

Cum s-a născut acest spectacol care e şi „un labirint de iniţiere”?

S-a născut din dragostea şi admiraţia Marianei Cămărăşan faţă de Gellu Naum.Venind propunerea din partea Marianei către Cristina Casian şi către mine, am intrat Într-un vârtej minunat de vis, poezie, ghidaţi de „favorabili”…

Ce este „N(AUM)” pentru universul actriţei Oana Pellea?

O bogăţie. O mare bucurie. Am o enormă voluptate de a exista În acest spectacol. Orice actor este onorat de propunerea de a sluji unui astfel de superb text.

Ce este „N(AUM)” pentru echipa implicată?

A fost pentru toţi mai mult decât un spectacol. A fost Într-adevăr un traseu iniţiatic, un laborator teatral. Am lucrat Împreună la scenariul spectacolului, la conceperea lui. A fost un lucru de echipă.

Festivalul Naţional de Teatru e la a 25-a ediţie. Aţi participat, de-a lungul anilor, cu spectacole În FNT. Care au fost cele mai importante montări În care aţi jucat, prezentate În FNT?

„Trei surori”, „Caligula”, „Richard al II-lea”, „Vocea umana” etc, etc. Multe… Nu le mai ştiu numărul (râde).

În sezonul teatral care tocmai a demarat, unde vă mai poate vedea lumea? În ce spectacole?

În „Scaunele”, la „Bulandra” – Îl jucăm de 11 ani; În „Mă tot duc” – Îl jucăm de 20 de ani; În „Oscar şi Tanti Roz”, la „Bulandra” – Îl jucăm de 5 ani; În „N(AUM), la Teatrul Metropolis… Şi poate voi relua „Vocea umană”.

Pregătiţi ceva nou?

Da.

Îi susţineţi foarte mult pe tineri. Sunt alte generaţii, care trăiesc alte vremuri, vremuri trăite cu o repeziciune năucitoare. Cum ar trebui sau cum aţi vrea să fie artiştii tineri de azi?

Nu cred În sfaturi. Cred doar În puterea exemplului.

Talent a existat. Există şi va exista. E loc pentru toată lumea. Nu le dau sfaturi. Le doresc roluri mari, să fie iubiţi de Scenă şi de public, să aibă un dram de noroc, să fie sănătoşi, să aibă parte de Întâlniri ce Îi va Îmbogăţi spiritual.

Ne destăinuiţi câte ceva din viaţa dumneavoastră, dincolo de teatru? Ce face Oana Pellea când nu e ocupată cu teatrul?

Mă ocup tot de teatru (râde) şi restul timpului mi-l ocup cu viaţa mea.

După succesul pe care l-a avut cartea „Jurnal 2003-2009”, cred că publicul cititor aşteaptă de la dumneavoastră noi apariţii. Pe când o altă carte?

Dumnezeu știe.