class="">Pe „linia” lui Stanislavski – Grotowski şi Brook

Pe „linia” lui Stanislavski – Grotowski şi Brook

Editura Nemira a adus în atenţia publicului patru volume apărute în colecţia Yorick şi pe care a dorit să le lanseze, joi, în Festivalul Naţional de Teatru.

31 octombrie 2014,  Comunicate de Presă

Editura Nemira a adus În atenţia publicului patru volume apărute În colecţia Yorick şi pe care a dorit să le lanseze, joi, În Festivalul Naţional de Teatru.

un articol de Maria Sârbu

Mai Întâi li s-a vorbit celor interesaţi de cartea de teatru despre lucrarea “Scena modernă. Mitologii şi miniaturi” de George Banu (traducerea Vlad Russo). Potrivit editorului, autorul propune „o privire poetică asupra scenei moderne, ale cărei «mitologii» le sesizează şi le degajează”. George Banu este ca un ghid, orientând cititorul În „multiplicitatea“ spectacolului actual.

Apoi, s-a acordat atenţie majoră celor trei cărţi, prezentate, cum s-ar spune, la pachet: „Munca actorului cu sine Însuşi” (volumul II) de K.S. Stanislavski, „Spaţiul gol” de Peter Brook, „Teatru şi ritual. Scrieri esenţiale” de Jerzy Grotowski.

Au participat Marina Constantinescu, directorul artistic al Festivalului Naţional de Teatru, actriţa Oana Pellea, care a citit un fragment din lucrarea lui Stanislavski, criticul şi eseistul George Banu, profesorul Miklós Bács, Raluca Rădulescu / traducătoarea lucrării “Munca actorului cu sine Însuşi”, Monica Andronescu, coordonatorul colecţiei Yorick, şi Valentin Nicolau, directorul Editurii Nemira.

S-a remarcat faptul că al doilea volum al lucrării lui Stanislavski „Munca actorului cu sine Însuşi” este Însoţit de un eseu al lui Grotowski, numit „Răspuns lui Stanislavski”, iar ediţia “Îşi propune să fie şi un dialog peste timp Între doi mari creatori, care au marcat istoria teatrului”.

George Banu a făcut o radiografie a lumii teatrale, din perspectiva importanţei celor trei mari creatori / Stanislavski, Grotowski şi Brook. Reputatul om de teatru a ţinut să menţioneze că Stanislavski (regizor şi teoretician rus, reformator al teatrului) a fost “instalat” În Întreaga lume de către discipolii săi.

Click pe acest link pentru a vedea o GALERIE FOTO de la eveniment

Când tinerii actori părăseau Rusia, În special În anii 20-30, duceau În valize lucrările lui Stanislavski. Ei au dus mai departe În lume metoda profesorului lor. “Stanislavski a cunoscut succesul planetar graţie actorilor ruşi care şi-au părăsit ţara.

Ei i-au fost reprezentanţi pe glob. Stanislavski e un mare maestru salvat de elevii lui, care au găsit În el un model… Stanislavski a fost Însoţitorul emigranţilor ruşi”, a spus George Banu.

El s-a referit apoi la “linia Stanislavski, al cărui rol a fost deosebit de important pentru gândirea şi practica teatrală europeană”, linie În care “se Înscriu cele două mari figuri: Grotowski, care s-a revendicat ca stanislavskian, şi Brook, cel care e şi de orgine rusă. Amândoi “au acordat o mare atenţie gândirii şi practicii stanislavskiene”.

lansare yorick

Valentin Nicolau, Marina Constantinescu, Oana Pellea, George Banu şi Miklós Bács

“Textele se prezintă ca nişte ghiduri pentru tinerii actori, tinerii creatori. Publicarea acestor trei texte Împreună mi se pare un eveniment cu totul şi cu totul semnificativ, hazardat evident. De la Stanislavski la Grotowski şi Brook se trasează această linie a Încrederii În perfecţionarea actorului şi În faptul că Împlinirea ca actor e legată şi de Împlinirea ca persoană umană (…).

Şi Stanislavski, şi Grotowski, şi Brook au creat acest model – nu doar al actorului interpret, ci şi al actorului creator, al actorului care Îşi construieşte o biografie jucând”, a mai spus George Banu, care a apreciat efortul Ralucăi Rădulescu.

El a adăugat că, Împreună cu un prieten, Încearcă la Paris să publice În franceză o traducere Stanislavski direct din rusă, “fără a tranzita din versiunile engleze”. “A restaura opera lui Stanislavski din punct de vedere bibliografic e un act extrem de important pentru azi şi pentru mâine”, a subliniat marele teatrolog.

Foto: Maria Ştefănescu