class="">Să cânți din ochi sau să dansezi cu vocea?

Să cânți din ochi sau să dansezi cu vocea?

20 iulie 2014,  Comunicate de Presă

„Sometimes I`m right, sometimes I`m wrong…“ șoptește Meda Victor, parcă pierdută În lumina de pe scenă și În pantalonii largi, strânși cu o curea bărbătească peste șolduri.

Sigur Îi știi figura – cu pomeții Înalți și ochii negri, migdalați, care-i dau un aer asiatic -, pentru că ți s-a lipit de retină prima oară când ai văzut-o, la teatru (În spectacole de Afrim și Mălăele) sau pe ecran („Nunta mută” – filmul lui Mălăele).

un reportaj de Adina Scorțescu

— Încearcă să faci ceea ce știi tu mai bine, să joci! Nu te mai gândi la cântat, o Încurajează din spatele pianinei Yamaha Adrian George Popescu, „treimea muzicală” din juriul de preselecție pentru workshop-ul de la toamnă, cu tema „Actorul total”.

Ceilalți membri sunt Răzvan Mazilu, coordonatorul workshop-ului și Marina Constantinescu, critic de teatru și director al Festivalului Național de Teatru. Cu toții sunt În căutarea unui actor talentat, cu o voce care să-ți dea fiori și cu un corp mobil, care să poată fi modelat coregrafic (adică un fel de Fred Astaire sau Gene Kelly În devenire). De fapt, se caută mai mulți „frezi asteri“, care să poată prezenta un show pe cinste la finalul festivalului.

preselectie workshop mazilu

Pe lista de audiție (o foaie A4, aruncată pe masa din foaierul Sălii Mici a Teatrului Național) sunt trecute cu pixul 28 de nume. Să zicem că ești numărul 9. Nu contează cum te cheamă, cel puțin nu pentru tehnicianul cu blugi de sezon (musai lungi până la genunchi și musai cu multe buzunare), care vine și strigă: „Numărul 9 e aici?”

— „Da”, se aude o voce spartă, care tocmai a petrecut timp cu o sticlă de Cola la 0,5 și cu una-două țigări.

— Bine, haide să-ți pun lavaliera, continuă tehnicianul, cu aerul unei asistente care a văzut bolnavi ca tine o mie și care de-abia așteaptă week-end-ul (nu mai e mult, mâine e sâmbătă; numai că și mâine sunt audiții).

Deci ești numărul 9 și pășești pe scenă. La mesele din față, Îmbrăcate În semi-beznă, e juriul; pe scaunele din sală – vreo cinci-șase rătăciți (prieteni, unul-doi jurnaliști și alte numere, ca și tine; să zicem 15, 17 și 20).

Un zâmbet evaluator

Ai de prezentat două cântecele, plus un dans (ideea e ca dansul să se Întâmple În timp ce cânți dar, dacă ești un candidat … uituc, dansul se va Întâmpla separat); apoi, un monolog; pe care-l vrei tu; de preferat să fie cel pe care l-ai anunțat când te-ai Înscris online. (Dar poți să bagi și scuze, de genul „Păăi… n-aveam acces la Net și m-a Înscris o prietenă.” Merge și așa, că doamna Marina e damă bună, ce mai!….)

Buun, Începi să cânți. Pe parcurs, se poate să-ți pice lavaliera și atunci, dacă ești pe fază, Îți bagi Încărcătorul – sau bateria sau ce-o fi paralelipipedul ăla negru pe care trebuie să-l atașezi cumva de tine – În sutien.

Dacă ești și mai pe fază (și o interpretezi pe senzuala Velma din musicalul Chicago), faci gestul ăsta cu nonșalanță, apoi le dai un zvâc sânilor, cu ambele mâini, și-ți continui treaba (adică dansul și cântatul).

Cum Îți dai seama dacă e ceva de capul vocii tale? Pupilele lui Adrian Popescu se vor dilata și colțurile buzelor se vor curba În sus, Într-un zâmbet firav. (Dacă ești chiar bun, zâmbetul se va duce până Înspre urechi. Și, la final, s-ar putea să auzi un „bravo” de la Mazilu. Dar n-ai tu norocul ăsta.)

worshop mazilu

Să zicem că ești un candidat obișnuit. Monologul Îl zici cum Îl zici (că doar ești absolvent de Actorie!). Dar, când te lovește muzica, rămâi ușor paralizat de brațe (care vor atârna inerte pe lângă corp sau se vor refugia crispate În buzunare).

Mazilu o să te Întrebe „Poți să te și miști În timp ce dansezi?” O să Încerci. Și-o să pari ca un fel de barză cu aripile tăiate (dacă melodia e lentă) sau ca un personaj din desenele animate (dacă muzica e mai… animată).

Dacă ești chiar pe lângă și n-ar strica să mai Încerci o altă meserie, o să auzi din golul sălii vocea superpoliticoasă a Marinei Constantinescu: „La ce clasă ați terminat?”

Apoi Adrian Popescu o să-ți mai zică: „Hai să mai Încercăm o dată. Dar cântă cu ochii, nu te mai gândi la voce!”Să cânți cu ochii e ca și cum ai improviza – așa, pe loc – un dănsuleț.

Încercările unei generații

— Dansează pe ce vrei tu! Îți spune Încurajator Mazilu.

— Se poate și fără muzică? Întreabă Meda Victor, ca un școlar prins cu temele nefăcute.
Liniște În sală.
— …?! (probabil că Mazilu Își ridică acum sprâncenele, dar asta nu se vede, că e prea Întuneric.) Sigur că da, cum vrei tu!

Așa că faci cum vrei tu (ceva pe lângă un scaun; mai toate coregrafiile de azi includ un scaun, spre disperarea lui Mazilu), apoi ți se spune „mulțumesc” (În loc de „la revedere”).

„La revedere” ți se spune des În meseria asta. Chiar dacă te numești Ana Bianca Popescu sau Oana Cristina Pușcatu și ești… cam bună. Ai voce, te miști lejer, ai jucat Chicago În facultate și ai studiat cu Nadia Trohin (cântareața de jazz). Tocmai ai terminat masterul anul ăsta, la UNATC, la clasa lui Gelu Colceag și a Taniei Filip. Ce ți-a spus Colceag la absolvire: „Sunteți o generație bună, mult succes!”

Ce-ți rămâne de făcut? Să joci În proiecte independente (În grupul „Drama for the Masses”, la Godot), să-ți trimiți CV-ul prin diverse locuri și să speri că unele experiențe vor atârna mai greu (ca de exemplu un workshop cu tema ,,Actorul total”, coordonat de Răzvan Mazilu).

În rest, să ne revedem la teatru. Aa, și nu uita: „Cântă din ochi!”

Urmăriţi toate ştirile despre FNT 2014 pe pagina noastră de Facebook!

Fotografii: Adi Bulboacă

INFO

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) a organizat În zilele de 18 şi 19 iulie 2014, la Teatrul Naţional din Bucureşti, Sala mică, o audiţie În vederea selecţiei pentru un workshop condus de Răzvan Mazilu..

În cadrul celei de-a 24-a ediţii a FNT (24 octombrie – 2 noiembrie) va avea loc În premieră un workshop care are ca temă Musicalul. Miza: Actorul Total / actorul care face performanţă În teatru, coregrafie, şi muzică.

Cei admişi vor participa timp de trei săptămâni la un workshop de dans, actorie, dramaturgie şi muzică in perioada 13 octombrie – 2 noiembrie 2014. Produsul final va fi prezentat În festival ca producţie proprie a acestei ediţii.

worshop mazilu

Pentru prima dată În Festivalul Naţional de Teatru, musicalul a atras la preselecţia organizată de UNITER Împreună cu dansatorul şi coregraful Răzvan Mazilu aproape 100 de tineri aspiranţi. DIn juriul de preselecţie au făcut parte:: Marina Constantinescu / directorul FNT, Răzvan Mazilu – coordonatorul proiectului şi Adrian George Popescu / consultant muzical.