class="">Veniţi la Festivalul Naţional de Teatru!

Veniţi la Festivalul Naţional de Teatru!

Mai sunt doar câteva zile până la debutul celei de-a 25-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru (23 octombrie – 1 noiembrie, Bucureşti), iar lucrurile au rămas la fel de simple ca atunci când s-a inventat teatrul: artiştii au nevoie de public pentru a se simţi cu adevărat împliniţi.

19 octombrie 2015,  Comunicate de Presă

Mai sunt doar câteva zile până la debutul celei de-a 25-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru (23 octombrie / 1 noiembrie, Bucureşti), iar lucrurile au rămas la fel de simple ca atunci când s-a inventat teatrul: artiştii au nevoie de public pentru a se simţi cu adevărat Împliniţi.

Şi pentru că principala misiune a Festivalului Naţional de Teatru este să-i aducă pe oameni Împreună, i-am rugat pe câţiva actori şi regizori care vor prezenta spectacole În festival să vă facă o invitaţie la teatru. Una de nerefuzat.

Mihai Măniuţiu, regizor

„De ce să veniţi la «Lecţia»? Nu cunosc o piesă mai bună despre dictatură, spălarea creierului şi complexele victimei voluntare. Am putut lucra cu actorul perfect pentru Profesor, şi anume Constantin Chiriac. În acelaşi timp, veniţi pentru gradul de performanţă al trupei actoriceşti şi al echipei tehnice. Vă invit şi la „Vertij” un spectacol-confesiune, despre suferinţă, iubire şi Îndepărtarea unei fiinţe iubite (mama mea) În ceţurile imperiului Alzheimer“.

Mihai Măniuţiu a regizat „Lecţia” de Eugène Ionesco, decor Adrian Damian, costume Irina Moscu, produs de Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi „Vertij”, unde a semnat şi scenariul; scenografia Adrian Damian, produs de Teatrul „Aureliu Manea” Turda

Constantin Chiriac, actor

„Profesorul din «Lecţia» este una dintre Încercările de căpătâi ale oricărui actor care doreşte să se Întâlnească cu marile provocări ale rolurilor din dramaturgia mondială. Este un rol care necesită o condiţie fizică şi o capacitate de trecere de la o stare la alta absolut extraordinare şi sunt fericit că am putut să intru În această aventură pe care publicul o primeşte entuziasmat atunci când o jucăm pe scenele din Sibiu şi din lume. «BIZONI Fabula urbană #2» şi «Nathan Înţeleptul» sunt spectacole de Înaltă calitate artistică, sunt spectacole de creaţie, speciale, atât din punct de vedere al regiei, cât şi al interpretării. Şi sunt de o foarte mare diversitate. Sunt convins că publicul bucureștean – şi nu numai – va umple la refuz sălile pentru că sunt spectacole unice În felul lor. În plus, participăm şi la proiectul special În cadrul FNT, «Manifest pentru dialog», cu spectacolul «Antisocial»“.

Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, condus de Constantin Chiriac, prezintă În FNT 2015 producţiile „Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Mihai Măniuţiu, „BIZONI Fabula urbană #2”, după Pau Miró, regia Radu Afrim, „Nathan Înţeleptul” după Gotthold Ephraim Lessing, regia Armin Petras

bilete

Tompa Gábor, regizor

„«Vizita bătrânei doamne» este o comedie amară şi absurdă, despre uşurinţa cu care un orăşel de provincie şi o comunitate mediocră, ridicolă şi lipsită de personalitate se pot cumpăra cu destul de puţini bani. Doamna Magda Stief, care se Întoarce din Germania să joace acest rol, aduce o strălucire În plus trupei Teatrului Maghiar din Cluj. De aceea cred că merită să mergeţi să vedeţi acest spectacol“.

Tompa Gábor a regizat „Vizita bătrânei doamne” de Friedrich Dürrenmatt, decor Helmut Stürmer, costume Carmencita Brojboiu, spectacol produs de Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Lucian Vărşăndan, director

„Publicul să vină să vadă «Electra», În regia lui Bocsárdi László, pentru că este o lectură contemporană şi neaşteptată a textului clasic, a cărei profunzime nu este Însă deloc alterată, În ciuda celor doar 75 de minute de spectacol. Spectatorii se pot bucura să vadă una dintre creaţiile recente ale acestui important regizor, precum şi prestaţii actoriceşti remarcabile. În ceea ce priveşte „Moliendo café”, spectacolul s-a născut din improvizaţia actorilor teatrelor German şi Maghiar de Stat din Timişoara, după ce regizorul Silviu Purcărete şi eu ne-am lovit de quasi-imposibilitatea de a găsi un text potrivit, care să fie Împărţit În germană şi maghiară, iar asta să aibă şi o justificare dramaturgică. Alăturarea celor două trupe a fost ea Însăşi un mare câştig: practic, pe scenă avem de-a face cu un mare şi solid colectiv, fiind insesizabil că sunt actori din teatre diferite“.

Lucian Vărşăndan este directorul Teatrului German de Stat din Timişoara. Instituţia prezintă În FNT spectacolele „Electra” după Eschil şi Euripide, adaptarea scenică Benedek Zsolt, regia László Bocsárdi, decor József Bartha, costume Zsuzsanna Kiss şi „Moliendo café”, un spectacol de improvizaţie, regia Silviu Purcărete, decor şi costume Dragoş Buhagiar

Radu Iacoban, regizor

„Casa cu Pisici“ e un demers onest, realizat Într-un spaţiu intim – sala Teatrului Foarte Mic – cu trei super-actriţe. Emilia Dobrin, Andreea Grămoşteanu şi Ilinca Manolache sunt cele alese. Plus spaţiul imaginat de Mihaela Ularu (n.r. / scenograful spectacolului). Ce aş vrea să se ştie peste cincizeci de ani despre „Casa cu pisici”? Că e o poveste valabilă şi peste 100 de ani“.

Radu Iacoban a scris şi a regizat piesa „Casa cu pisici“. Spectacolul este produs de Teatrul Mic

Vava Ştefănescu, coregrafă

„«Vertij» este o experiență cu adevărat amețitoare. Lucrul pe tema uitării de sine, deconectării de corp, de ceilalți, este tratată atât de poetic și frust În același timp de către Mihai Măniuțiu, Încât uneori a fost dificil să reziști acestei intensități. Este asemănător lucrului la «Uitarea» din 2001, spectacol prezentat În FNT, scris de George Banu, iar scenariul și regia / ca și În cazul «Vertij» – realizate de Mihai Măniuțiu. Atunci eram pe scenă alături de Sylvain Groud (Franța), acum sunt pe scenă alături de Andrea Gavriliu. În «Vertij» suntem două corpuri care de fapt sunt foarte diferite; Însă spectacolul transformă aceste imagini și le aduce la… unul. O altă producție teatrală la care am participat și va fi prezentă În actuala ediție a FNT este «UbuZdup» În regia lui Tompa Gábor, o producție a Teatrului Național Cluj“.

Vava Ştefănescu poate fi văzută În spectacolele „Vertij”, scenariul şi regia Mihai Măniuţiu, scenografia Adrian Damian, produs de Teatrul „Aureliu Manea” Turda şi „UbuZdup!” după „Ubu Înlănţuit” şi texte de Alfred Jarry, adaptarea şi regia Tompa Gábor, scenografia: Carmencita Brojboiu, produs de Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Ana Ioana Macaria, actriţă

„Veniţi dacă vreţi să vedeţi un thriller cu accente comice şi cu final neaşteptat!“

Ana Ioana Macaria joacă În „Conversaţie după Înmormântare” de Yasmina Reza, regia Alexandru Darie, scenografia Octavian Neculai, produs de Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti

Alina Ilea, actriţă

„Spectacolul nostru vorbeşte despre o familie armonioasă şi echilibrată, din care toţi vor să evadeze. Vino. N-o să-ţi pară rău! Precis te vei recunoaşte măcar Într-unul dintre personaje!“

Alina Ilea joacă În „Aniversarea” de Jeroen van den Berg, regia Traian Şoimu, senografia Zsolt Fehervári, produs de Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara

Bokor Barna, actor

„«Dumnezeu luptă cu diavolul, iar câmpul de luptă este inima umană». Este una dintre replicile mele preferate, din spectacolul «Karamazovii», un spectacol de mare intensitate teatrală şi spirituală. Vă aştept!“

Bokor Barna joacă În „Karamazovii” după F.M.Dostoievski, regia István Albu, decor Tenkei Tibor, costume Bocskai Gyopár, produs de Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

Amalia Ciolan, actriţă

„«20 de ani În Siberia» este un spectacol după cartea de memorii a Aniţei-Nandriş Cudla şi este un mic şi foarte tulburător episod din istoria noastră“.

Amalia Ciolan joacă În „20 de ani În Siberia”, de Aniţa Nandriş-Cudla, regia şi scenografia Sorin Misirianţu, produs de Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

Balázs Attila, actor

„Opera cerşetorilor este o critică serioasă la adresa societăţii, scrisă acum 300 de ani. Mă tem că avem aceeaşi situaţie şi În ziua de astăzi. Sau nu… Veniţi să vă convingeţi!“

Balázs Attila joacă În „Opera cerşetorilor”, după textul omonim al lui John Gay, regia: Kokan Mladenović, decor: Marija Kalabić, costume Tatjana Radišić, produs de Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

Katalin Berekméri, actriţă

„Un bărbat, mai multe femei, şi o mamă, actriţă şi posesivă. Cum Îşi poate dobândi el tihna? Vă aştept alături de colegii mei la spectacolul nostru preferat, În regia lui Radu Afrim“.

Katalin Berekméri joacă În „Tihna” după Attila Bartis, regia Radu Afrim, decor Adrian Damian, costume Erika Márton, produs de Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

Cristian Gheorghe

„Este o comedie pe viaţă şi pe moarte despre noi, despre orgoliile şi timidităţile noastre, despre iubirea, calităţile şi defectele noastre. O oră de viaţă furtunoasă, la care vă aşteptăm să fiţi martori“.

Cristian Gheorghe joacă În „Cerere În căsătorie” de A.P.Cehov, regia Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, produs de Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

Gabriel Apostol

„Este un spectacol incitant, contemporan, despre naştere, viaţă, moarte. Un spectacol despre om, spus, creat de nişte… păsări“.

Gabriel Apostol joacă În „Adunarea păsărilor” de Farid Uddin Attar, scenariul, regia, scenografia şi costumele Cristian Pepino, produs de Teatrul de animaţie Ţăndărică Bucureşti

Antoaneta Cojocaru, actriţă

„Sunt În etapa În care textele clasice mi se par extrem de valoroase. Nu știu de ce, dar parcă nu mai avem nevoie de ele sau nu mai știm să le facem. Pe un text clasic ai foarte multe posibilități: În primul rând să crești ca actor și, În al doilea rând, să descoperi lucruri. Avem un text de  Strindberg (n.r. / August Strindberg, dramaturg suedez) care e ca un laborator de cercetare asupra mijloacelor actoricești. Am Încercat să fie două planuri foarte clare / un plan concret și un plan În care se Întâmplă lucruri pe care cele două personaje și-ar dori să le trăiască, dar pe care nu le trăiesc. E un spectacol ca un poem, un spectacol foarte, foarte frumos“.

Antoaneta Cojocaru joacă În „Cea mai puternică” de August Strindberg, alături de Mihaela Teleoacă. Scenografia spectacolului produs de Teatrul de Comedie este semnată de Vladimir Turturică

Bogdan Georgescu, regizor

„M-au interesat Întotdeauna poveştile oamenilor «irelevanţi», de cele mai multe ori invizibili pentru societatea din care fac parte, dar la care, de fapt, contribuie esenţial. Ca şi În cazul altor proiecte, principala miză a „Antisocial”-ului este de a provoca discuţii, de a ne pune În situaţia de a ne chestiona, analiza şi, eventual, reinventa. Spectacolul este analiza din multiple perspective, cu umor şi distanţă, a unei situaţii reale de viaţă / nişte elevi au făcut un grup secret pe Facebook, unde Îşi ironizau profesorii, unul dintre profesori s-a infiltrat cu ajutorul unuia dintre elevi şi de-aici situaţia. Sistemul educaţional nu poate rămâne În aceeaşi schemă, formula condescendentă maestru-Învăţăcel fiind complet nefuncţională, iar noile realităţi obligă la noi sisteme educaţionale. Pentru că, până la urmă, coexistăm cu toţii În mediul online, egali“.

Bogdan Georgescu a realizat spectacolul „Antisocial”, produs de Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

grupaj realizat de Maria Sârbu, Florina Tecuceanu, Dan Boicea, Andrei Crăciun, Pompilius Onofrei

Vedeţi programul complet al spectacolelor aici! Urmăriţi şi alte invitaţii video ale artiştilor, la producţiile din festival, pe www.fnt.ro şi pe www.mystage.ro!