class="">Actrița Katia Pascariu, despre „Idiș?”: „A fost și pentru noi o provocare întâi mentală și emoțională, apoi actoricească”

Actrița Katia Pascariu, despre „Idiș?”: „A fost și pentru noi o provocare întâi mentală și emoțională, apoi actoricească”

„Idiș?” este un spectacol născut în urma unui demers interesant: regizoarea Andreea Vălean și dramaturgul român Peca Ștefan au realizat interviuri cu foști membri ai trupei Teatrului Evreiesc de Stat din București, precum și cu membri ai publicului acestuia din România și din Israel,  dar și o documentare amplă în numeroase materiale de arhivă ale teatrului. Spectacolul se joacă în FNT 2019 pe 23 octombrie, de la ora 18:00, la Teatrul Evreiesc de Stat din București.

15 octombrie 2019,  Stiri

S-a născut astfel un spectacol (cu muzică live, interpretată de Orchestra TES) despre istoria, publicul și poveștile teatrului evreiesc din România, țara unde s-a născut primul teatru idiș din lume. Actrița Katia Pascariu, care interpretează nu mai puțin de șase roluri aici, ne-a vorbit despre cum a apărut și ce și-a propus acest spectacol.

„Idiș?” e un spectacol născut așadar nu dintr-un text, ci dintr-o istorie vie, din povești de și despre teatru, cu și despre oamenii care au făcut acest teatru și cei care s-au bucurat de el. Katia Pascariu spune că „ideea minunată și excelentă de a face un spectacol despre istoria Teatrului Evreiesc de Stat i-a aparținut regizoarei Andreea Vălean. Această istorie începe mai demult, la Iași, pe sfârșit de secolului XIX, odată cu Avram Goldfaden și deschiderea primului teatru de limbă idiș din lume.”

Pentru documentarea necesară, regizoarea și dramaturgul Peca Ștefan au parcurs numeroase cărți (memorii, jurnale, colecții de cronici de teatru, presa vremii, monografii, studii diverse), arhive, albume, materiale aflate în arhiva TES, în biblioteci și pe internet, și au găsit astfel, mergând pe firul istoriilor și al spectacolelor, diferite persoane de la care au aflat alte povești interesante. „În cele din urmă au mers și în Israel, pentru că acolo se află cei care încă mai trăiesc, actorii și spectactatorii TES-ului anilor 1950-1970. Oricum, majoritatea lor. Când s-au întâlnit Andreea și Peca cu noi, actorii, erau deja copleșiți de multitudinea, forța și emoția acestui traseu incredibil pe care l-a avut teatrul nostru.”

Ce anume are atât de fascinant istoria și repertoriul acestui spectacol despre un teatru? Katia Pascariu spune că e vorba de istoria oamenilor, istoria care se face prin poveștile unor colective sau unor artiști singulari care nu au cedat și s-au identificat cu o cauză, anume supraviețuirea unui teatru. „Istoria unui teatru ca o lecție de istorie –  urmărim de fapt toate transformările și tulburările socio-politice și culturale din ultimii 150 de ani. A fost și pentru noi o provocare întâi mentală și emoțională, apoi actoricească, să putem parcurge într-un singur spectacol atât de mult material și atât de intens. Sigur că s-a făcut o selecție și au rămas câteva episoade reprezentative pentru fiecare etapă marcantă.”

Majoritatea spectacolelor pornesc de la texte, nu de puține ori montate anterior în diferite versiuni, deci cunoscute deja actorilor și publicului. În acest caz, provocarea a fost inedită, căci povestea de la baza spectacolului s-a țesut, cu multă muncă dar organic, din multe istorii reale și încă foarte vii. „Textul acestui spectacol este bazat pe o documentare foarte riguroasă, dar există și părți ficționalizate. Istoria este până la urmă așa, amesteci documente cu amintirile unor oameni și cu ideile autorilor de azi și ai un spectacol ca un album cu poze, texte, adnotări, fragmente din ziare…”

Despre modul cum a lucrat la acest spectacol, spre deosebire de spectacolele „clasice”, pe text, actrița spune că „lucrul pe istorii reale nu este deloc nou pentru mine – respect mult seriozitatea unor asemenea demersuri. Ele te obligă să fii mai responsabil și mai riguros, dar în cele din urmă își oferă și plasa de siguranță a unei realități reale. Ce m-a interesat cel mai mult a fost miza proiectului nostru – cred mult în binomul sens-formă. Adică să existe acea formă estetică potrivită cu conținutul și mesajul piesei. De asta noi trecem prin stiluri diverse de joc, prin convenții teatrale diferite de la o secvență la alta, de asta schimbăm costume multe, dar și repere lingvistice… de asta a fost o provocare și o plăcere să lucrez la această producție”.

Și totuși, de ce e titlul spectacolului o întrebare într-un cuvânt? Katia Pascariu păstrează misterul: „Regizoarea Andreea Vălean știe mai bine probabil, dar e clar că e întrebarea zilei pentru echipa din TES. Ambele răspunsuri posibile, plus toate nuanțele dintre da și nu, sunt valabile, bine argumentate și de înțeles. Ce sens are azi să mai joci într-o limbă de muzeu (poate), ce sens are astăzi să mai faci teatru până la urmă? Pentru cine jucăm? Ce știu sigur e că pentru Andreea și Peca a fost o surpriză, care le-a marcat pe urmă lucrul la proiect, faptul că la interviuri, în documentare, și actori și spectatori deopotrivă, puțini dintre ei vorbitori de idiș, le-au spus că e obligatoriu ca TES-ul să continue să joace în idiș. Chiar dacă știau că azi sunt foarte puțini vorbitori în România. Sunt oricum mult mai puțini evrei. Dar, în același timp, idiș-ul este o marcă culturală și românească. Vedeți? E complicat…”. Și tocmai de aceea incitant, poate.

Dincolo de prezentarea și menținerea vie a unei istorii, tradiții teatrale și a multor povești interesante, actrița spune că speră ca publicul care va viziona„Idiș?” să ia cu sine câteva întrebări, din cele care chiar contează și care pot trezi ecouri prelungi: „Pentru ce merită să trăiești dincolo de propria ta ființă? Cum am reacționa noi în situații limită? Cât de mult suntem noi dispuși să luptăm pentru drepturile noastre? Cum de toți acești oameni, acești artiști, au rezistat și s-au luptat cu orice preț pentru TEATRU? Eu cu asta rămân și pentru asta joc – teatrul este un refugiu și în același timp șansa unor timpuri mai blânde. Cam așa văd și simt eu acest spectacol” spune Katia Pascariu.

Bilete la acest spectacol puteți achiziționa de pe pagina mystage.ro

Site-ul www.fnt.ro vă prezintă o serie de articole-invitații la spectacolele selectate în cadrul celei de-a 29-a ediții a Festivalului Național de Teatru (18-27 octombrie, București). Puteți vedea aici selecția oficială a spectacolelor din festival. Aflați aici mai multe detalii despre spectacolul „Idiș“, care se va juca în cadrul FNT 2019 pe 23 octombrie, de la ora 18.00, la Teatrul Evreiesc de Stat.

*

„Idiș?” de Peca Ștefan

Adaptarea : Andreea Vălean

Distribuţia :

Lia, Celia, Actrița: Anka Levana
Directoarea, Actrița 1923, Mama Sarei, Mama Actriței, Doamna Stern : Natalie Ester
Secretara literară, Mogulescu, Tudor Arghezi, Jeni, Nicu: Iolanda Covaci
Goldafaden, Securistul, Securistul 2, Domnul Colțescu: Marius Călugărița
Mihai Eminescu, Rabinul, Actorul: Mircea Dragoman
Regizorul, Grodner, Sternberg, Mihail Sebastian, Max, Securistul 1: Lucian Ionescu
Lara, Reb Moișe Blas, Goldstein, Clara, Ana Pauker, Domnisoara Brauner: Katia Pascariu

Cu participarea  TES ORCHESTRABogdan LifșinRodica GanceaFeras SarminiSergiu MarinMihai Pintenaru

Regia: Andreea Vălean

Scenografia: Mălina Ionescu

Asistent costume : Monica Nedelcu

Coregrafia: Andreea Duță

Muzica originală și sound design: Mihai Prejban

Grafica : Dimitris Palade

Durata: 1 h 50 min  (fără pauză)

Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti

Spectacol în română și idiș cu traducere în limba română și engleză