class="">Regizorul italian Roberto Bacci – mărturisiri despre „Il Nullafacente” și „familia” sa clujeană

Regizorul italian Roberto Bacci – mărturisiri despre „Il Nullafacente” și „familia” sa clujeană

Regizorul italian Roberto Bacci, un atent și fin observator al vieții teatrale din România, este creatorul spectacolului „Il Nullafacente. Aleg să nu fac nimic”, producție a Teatrului Național din Cluj-Napoca, care se va juca în FNT pe data de 26 octombrie, ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon. Despre noua sa creație scenică – a patra realizată cu actorii clujeni – aflăm chiar de la apreciatul om de teatru.

27 septembrie 2019,  Stiri

A pus în scenă, la Teatrul Național din Cluj-Napoca, începând cu anul 2012, spectacolele pe texte clasice: „Hamlet” de Shakespeare, „Livada de vișini” de Cehov, „Don Juan” de Molière. Pentru cea de-a patra montare, „Il Nullafacente. Aleg să nu fac nimic”, Roberto Bacci a ales piesa autorului contemporan Michele Santeramo. Este un text mai nou al acestui important dramaturg italian (traducerea – Maria Rotar).

Regizorul Roberto Bacci ne-a spus, referitor la montarea de la Cluj: „Într-un timp care cere prezență, prestanță, eficiență, ritm, muncă, program, există cineva care nu face nimic. Nimic, absolut nimic. Iar asta nu-i ușor! E nevoie de metodă, de aplicație, de răbdare, de determinare – toate atribute care de obicei ne «defectează». A fi «prezent», renunțând la chemările «logice și necesare» ale lumii, îi poartă pe protagonist și pe soția sa la limita extremă a conștiinței de a exista. Spectacolul propune tocmai o reflecție asupra condiției noastre. Dacă ar trebui să rezumăm, ne-am limita la a spune că protagonistul are o soție bolnavă; din fericire, de o boală incurabilă. Chiar așa, din fericire, pentru că incurabilă fiind nu este nevoit să facă absolut nimic pentru a încerca să o vindece. Cei doi ar fi chiar fericiți, în pofida a tot și a toate, dacă ar fi lăsați în pace. Din păcate însă, în jurul lor există o lume care se mișcă necontenit, cu morala, cu etica, cu regulile sale rigide”.

Bacci afirmă că tema spectacolului nu este, așadar, alegerea paradoxală a protagonistului de a nu face nimic, ci nevoia celui care vrea să experimenteze în propria-i viață, libertatea dincolo de orice lege socială, economică sau psihologică ce ne încătușează.

Regizorul a explicat de ce a ales acest text, vorbindu-ne și despre colaborarea sa cu autorul: „«Il Nullafacente» este un text de care eu și Michele Santeramo suntem legați într-un mod aparte. Din cel puțin trei motive. Primul, pentru că, atunci când am vorbit prima dată despre acest text, am pus drept condiție faptul ca Michele însuși să fie în scenă ca protagonist, sfidându-l la un travaliu ce avea să ne oblige și să ne provoace în același timp pe amândoi, astfel încât în timpul repetițiilor să putem aprofunda și cerceta mai bine chiar temele spectacolului pe care aveam să-l facem. Cel de-al doilea motiv stă în munca de pregătire a textului care ne-a condus la dialoguri cu filosofi, economiști sau juriști ce aveau să ne ajute să înțelegem din alte perspective temele (fie ele și paradoxale) pe care textul le propunea. Cel de-al treilea motiv stă în acordul dintre mine și prietenul meu Michele: fiecare text la care lucrăm împreună trebuie să pună în discuție teme care să ne ajute să ne înțelegem mai bine pe noi înșine și lumea în care trăim. Fără această nevoie, a face teatru ar deveni un simplu exercițiu estetic sau o simplă oglindire a propriului ego. Când am propus, așadar, să pun în scenă acest text la Cluj, voiam cu adevărat să fie acesta și nu altul. Pentru că era izvorât dintr-o nevoie autentică. Și chiar dacă nu a fost o alegere ușoară, Mihai Măniuțiu și Ștefana Pop-Curșeu, managerul și respectiv directorul artistic de la Naționalul din Cluj, au avut curajul de a se aventura în această provocare ce mai apoi a fost desăvârșită de actori, cu care mă simt mereu «în siguranță», precum într-o familie”.

Creatorul ajută publicul să înțeleagă această montare. „«Il Nullafacente» are, în aparență, o structură simplă și ușor de înțeles. Spectatorul se află într-o strânsă legătură cu acțiunea actorului și de aceea am ales să nu fac spectacolul pe o scenă mare, italiană, cum s-a întâmplat până acum în cazul celorlalte spectacole realizate la Cluj. Numărul spectatorilor e unul limitat. Iar intimitatea studioului e una ce permite o complicitate mai mare. Dincolo de temele pe care spectacolul le propune, fie ele politice, filosofice, profund dramatice, spectacolul are, de asemenea, multiple aspecte comice care, pe de-o parte, pot să ușureze percepția, dar care, în cele din urmă, îl fac pe spectator să empatizeze puternic cu ceea ce se întâmplă pe scenă”.

Roberto Bacci are un respect deosebit pentru actorii cu care a lucrat la Teatrul Național din Cluj-Napoca: „Actorii cu care lucrez și cu care am mai lucrat de-a lungul vremii la Cluj sunt pentru mine ca o familie. Îmi place să mă las pe mâna lor, iar ei știu că pot avea încredere în mine. Nu doar că sunt foarte buni profesioniști, dar sunt și artiști minunați care știu să propună, să asculte, să-și pună întrebări asupra textului și al contextului în care se joacă spectacolul. Cu ei mă simt la fel de «acasă», precum mă simt cu actorii cu care am realizat versiunea italiană a acestui spectacol. La Cluj, însă, actorii care nu au văzut spectacolul italian au adus prin aportul lor personal variații ce m-au făcut să descopăr lucruri pe care nu le văzusem până atunci în text. Iar acest lucru a fost pentru Michele și pentru mine un mare dar”.

Totodată, Roberto Bacci mărturisește: „Atunci când lucrez în teatru simt nevoia să creez o atmosferă care să nu se rezume doar la sfera profesională, ci și una de simpatie și prietenie. La Cluj nu m-am confruntat niciodată cu o situație «oprimantă», «depresivă» în cei șapte ani de când lucrez acolo. Iar acesta este pentru mine un punct de plecare și, totodată, de sosire, pentru a putea obține rezultate semnificative. Sper ca viitorul să ne permită să continuăm…”

Site-ul www.fnt.ro vă prezintă o serie de articole-invitații la spectacolele selectate în cadrul celei de-a 29-a ediții a Festivalului Național de Teatru (18-27 octombrie, București). Puteți vedea aici selecția oficială a spectacolelor din festival. Aflați aici mai multe detalii despre spectacolul „„Il Nullafacente. Aleg să nu fac nimic”“, care se va juca în cadrul FNT 2019 pe 26 octombrie, la ora 19.30, la Teatrul Odeon, Sala Studio.

BILETELE PENTRU ACEST SPECTACOL SUNT DISPONIBILE AICI

„Il Nullafacente. Aleg să nu fac nimic” de Michele Santeramo

Distribuţia :

Ramona Dumitrean
Cătălin Herlo
Ovidiu Crişan
Radu Lărgeanu
Cristian Grosu

Regia: Roberto Bacci

Scenografia: Cristian Rusu

Asistent de regie: Maria Rotar

Muzica: Ares Tavolazzi

Light Design: Jenel Moldovan

Durata: 1h 20 min (fără pauză)

Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca

Spectacol cu traducere în limba engleză

Nerecomandat persoanelor sub 14 ani

Foto cu Roberto Bacci: Lucian Muntean