class="">Universul coregrafei Maguy Marin, documentat chiar de fiul său

Universul coregrafei Maguy Marin, documentat chiar de fiul său

În dimineața zilei de 24 octombrie, HUB FNT (ARCUB – Hanul Gabroveni) a găzduit proiecția filmului „Maguy Marin – L’urgence d’agir” (regia: David Mambouch), precedată de conferința „În universul lui Maguy Marin”, la care au participat patru dintre dansatorii legendarului spectacol „May B”.

27 octombrie 2019,  Stiri

În acest an, regizorul David Mambouch, fiul coregrafei Maguy Marin, a lansat documentarul „Maguy Marin – L’urgence d’agir”, în centrul căruia se află spectacolul-fenomen montat de artista franceză în 1981, pe când aceasta avea 30 de ani, spectacol care de aproape patru decenii se joacă neîntrerupt peste tot în lume. În acest an, „May B” a ajuns și la București, în Festivalul Național de Teatru, fiind jucat la Sala Studio a Teatrului „I.L. Caragiale”, într-o reprezentație unică, pe 23 octombrie. Artiștii spectacolului nu au părăsit însă România înainte de o întâlnire cu publicul, pe 24 octombrie, în Sala Mare de la ARCUB, urmată de proiecția documentarului.

Suntem bucuroși că tinerii în care ne punem speranța în mișcarea de teatru-dans din România sunt aici”, spunea Marina Constantinescu în deschiderea evenimentului. „Avem ocazia să vedem o trupă istorică”, adăuga directorul artistic al Festivalului Național de Teatru înainte de a da cuvântul celor patru artiști ai companiei Maguy Marin prezenți la eveniment – Laure Delavier, Ulises Alvarez, Louise Mariotte și Laura Frigato.

„A fost o dorință veche de-a lui Maguy Marin, care pleacă de la spectacolul May B, creat acum aproape 40 de ani. Prin acest film, Maguy Marin a vrut să lase ceva în urma ei și a tuturor artiștilor din proiect. De-a lungul anilor, actorii s-au mai schimbat. Ulises Alvarez a dansat cel mai mult în acest spectacol”, declara Laure Delavier.

La rândul său, Ulises Alvarez adăuga: „Spectacolul acesta este o parte importantă a vieții mele.” Cât despre filmul care spune povestea spectacolului, artistul a ținut să precizeze: „Ar fi bine să spunem că a fost și o dorință a fiului lui Maguy Marin, care a regizat acest film. El s-a născut odată cu spectacolul May B”.

Italianca Laura Frigato a atras atenția celor prezenți asupra faptului că „David Mambouch a vrut să facă un film despre toate generațiile din acești ani de când May B există. Și veți vedea cum s-a transmis ideea de început a spectacolului la toate generațiile de dansatori.”

Întrebați din public dacă se consideră actori sau dansatori, Laura Frigato a răspuns: „Sunt dansatoare, mă simt dansatoare”. La fel și Ulises Alvarez: „Sunt dansator de profesie, am și ceva experiență de teatru ca actor, dar sunt în primul rând dansator. Însă în acești peste 30 de ani, de când sunt în distribuția May B, am trecut dincolo de toate acestea: suntem în primul rând corpuri”.

Louise Mariotte venea în completarea colegului său: „Eu am studiat la L‘École Supérieure des Beaux-Arts din Toulouse (…). Cel mai important pentru mine, cum zicea și Ulises, este că suntem corpuri, dar nu slujim unei tehnici însușite, ci ea se înglobează în corp.”

Coregrafia spectacolului May B a fost definitivată în 1981 și de atunci nu s-a mai schimbat, chiar dacă distribuția s-a mai schimbat. Ulises Alvarez își amintea: „Eu am ajuns în companie în 1986, văzusem doar câteva imagini din May B și nu înțelegeam prea bine. Și într-o zi am văzut o repetiție la Paris, am recunoscut imaginile și mi-am zis: Ah, deci asta e May B!” Au trecut peste 30 de ani de atunci, dar Alvarez recunoaște: „Cred, într-adevăr, că e ceva foarte proaspăt în acest spectacol, și pentru public, și pentru noi”.

Spre finalul evenimentului, Laure Delavier mărturisea: „Cred că atenția coregrafei Maguy Marin e ațintită de cele mai multe ori nu asupra învingătorului, ci a învinsului. De 40 de ani, ea vorbește despre corpuri – nu despre corpurile frumoase, ci despre corpurile noastre, ale tuturor. Iar la început i s-a reproșat asta, oamenii plecau din sală.”

Ulises Alvarez destăinuia spre finalul întâlnirii un detaliu pe care însăși coregrafa îl aduce în discuție în documentarul „Maguy Marin – L’urgence d’agir”: „Maguy Marin citește foarte mult, își procesează ideile, iar apoi, în lucrul cu noi, ne cere părerea și ajustează ceea ce a văzut inițial; și acest lucru creează o dinamică a interogării.”

Ca o concluzie, Laura Frigato încheia evenimentul astfel: „Dacă ar fi să ne uităm la întreaga artă creată de Maguy Marin, în centrul acesteia stă umanitatea, ființa umană”.

Mai multe detalii despre eveniment găsiți aici.

Mai multe imagini de la conferință puteți vedea aici.

Fotografii: Andrei Gîndac