class="">Festivalul Național de Teatru, ediția 34. Argumentul, structura și selecția de spectacole

Festivalul Național de Teatru, ediția 34. Argumentul, structura și selecția de spectacole

Echipa curatorială a Festivalului Național de Teatru – formată din Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu, care au vizionat peste 250 de spectacole din România, Republica Moldova, Austria, Belgia, Elveția, Franța, Germania, Irlanda, Polonia, Portugalia, Serbia – prezintă argumentul, structura și componentele actualei ediții.

Ediția a 34-a a Festivalului Național de Teatru (18 – 27 octombrie 2024) – aflată sub semnul DRAMATURGIILOR POSIBILULUI – continuă deplasarea de accent de pe ideea de selecție pe cea de curatoriat, practicată deja în anii precedenți. Astfel, spectacolele care vor fi prezentate anul acesta la București nu alcătuiesc o „vitrină” a teatrului românesc din stagiunea 2023-2024, ci reprezintă, mai degrabă, opțiuni rezultate în urma unor criterii curatoriale precum cele de mai jos:

  • Dramaturgia ca element decisiv al spectacolului

Conceptul actualei ediții, axat pe formula „dramaturgiile posibilului”, ne-a furnizat unul dintre criteriile majore de raportare la spectacolele vizionate. Am încercat să urmărim modul în care construcția spectaculară privilegiază și valorifică, fertil și coerent, un fond dramaturgic consistent, integrându-l și subliniindu-l în interiorul unei estetici unitare. Am fost receptivi la formulele dramaturgice provocatoare, relevante fie prin temă, fie prin mijloacele de construcție și am încercat să oglindim, prin opțiunile noastre, diversitatea acestui strat esențial al spectacolului: dramaturgia. Ne-a interesat să subliniem o varietate de formule și conținuturi dramaturgice, de raportări la teme actuale acute, de reconfigurări ale unor texte canonice, explorate din perspective atipice. Considerăm că teatrul românesc este într-un moment în care vocile dramaturgice se diversifică din ce în ce mai mult, rolurile autorilor și autoarelor în echipele de creație merită analizate și susținute programatic, cadrele de vizibilitate a dramaturgiei locale devin tot mai numeroase. Publicurile FNT vor avea astfel parte de experiențe consistente atât în siajul unei paradigme inovatoare, cât și în cea de observare a familiarei relații cu textul clasic, sau a tradiționalelor, dar încă actualelor chestionări asupra raportului dramaturgie – literatură contemporană (un raport explorat din ce în ce mai profund în teatrul românesc al ultimilor ani).

  • Capacitatea spectacolului de a structura o estetică atent definită

Dincolo de interesul pentru dramaturgii variate, elaborate de autori și autoare care s-au remarcat deja în spațiul teatral local prin scriituri personale, ancorate în reflecții asupra realităților imediate, am încercat să evidențiem, prin alegerile noastre, estetici bine închegate, care devin forme de consolidare a personalității spectacolului, a unicității lui, a calității de construct artistic cu o semnătură recognoscibilă vizual, senzorial, conceptual.

  • Principiul reprezentativității

Deși câmpul teatral românesc nu este încă predispus la echilibrări structurale pe teme de gen sau vârstă, am căutat să compensăm situația „din teren” cu o atenție sporită pentru o cât mai onestă reprezentativitate. Am promovat vitalitatea creativă vibrantă și energiile rafinate ale maturității, în cazul creatorilor ajunși la o împlinire a carierei lor. Totodată, am încercat să ne apropiem de un echilibru acceptabil în ceea ce privește raportul creatori – creatoare.

Insistăm pe acest principiu în speranța că, odată conștientizat și aplicat sistematic, el va funcționa „de la sine” într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat.

  • Geografii de creație

Așa cum se poate observa în tabloul general al spectacolelor ce vor fi prezentate în FNT 2024, numărul spectacolelor produse în teatre din București nu depășește o treime din numărul total. Am considerat acest raport ca fiind rezonabil, apt de a scoate din discuție un eventual „centrism curatorial”, captiv în formula centru orașe „de categoria B”, ca să parafrazăm titlul unui spectacol din stagiunea actuală. În același timp, am păstrat un criteriu de reprezentare regională, încercând să punem în valoare diversitățile geografic-teatrale.

  • FNT ca observare și încurajare a potențialului creator în raport cu dramaturgii diverse

Fie că a fost vorba de teatre cu parcurs general foarte bun în ultimii ani, fie că a fost vorba de creatori care au probat constanță în calitatea creației, am considerat oportun să sprijinim responsabilitatea, seriozitatea, discernământul, empatia cu nevoile culturale ale comunității sau cu subiecte importante, necesar a fi discutate în spațiul public. Potențialul creator, atât la nivel instituțional, cât și la nivel individual și colectiv, trebuie, în opinia noastră, adus în atenție ori de câte ori este posibil.

  • Echipele de creație și vocea lor colectivă în valorizarea dramaturgiilor actuale

Democratizarea proceselor de creație din ultimul deceniu de teatru românesc ni s-a părut suficient de maturizată pentru a ne permite observarea unor spectacole în care vocea echipei este sonoră și bine articulată. Ne referim, pe de o parte, la echipe funcționale pe linia regie-dramaturgie, și, pe de altă parte, la trupe atât de puternice încât devin elemente colective dominante la nivelul receptării spectacolului. Cele câteva exemple de bune practici în acest sens sunt apte, credem, să inspire și să legitimeze în plan concret străvechea definiție a teatrului ca artă colectivă.

  • Deschiderea către interdisciplinaritate

Când vorbim de dramaturgii ale posibilului, avem în vedere și acele spectacole/ creatori și creatoare care deschid și întrețin un dialog cu ideea de interdisciplinaritate, fie că vorbim de relația teatrului cu arte vizuale, film, dans, muzică sau, în general, tehnologie. Asta în condițiile în care, decenii la rând, s-a vorbit la noi despre „un teatru cu punțile tăiate”, după cum îl numea Mihail Sebastian, un teatru care se izola în raport cu mutațiile ce aveau loc în alte domenii artistice și cu transformările societății în general.

  • Al patrulea curator: publicul

În mod constant, pe parcursul perioadei de curatoriere, ne-am proiectat în perspectiva spectatorului, încercând să identificăm interesele, așteptările și exigențele acestuia. Nu ne referim doar la binomul comedie – dramă, ci la elemente de profunzime precum: atașamentul față de o temă sau alta, apetența pentru un anumit tip de estetică, sensibilitatea pentru un anume creator, disponibilitatea pentru un anumit tip de dramaturgie, șansa de a întâlni tipologii de spectacol mai puțin dezvoltate. Încă neclarificate, încă ambigue, încă neabordate metodic, dinamicile publicului/ publicurilor de teatru din România merită analizate cu atenție, mai ales în contextul în care structurile dramaturgice actuale vin cu multiplele lor provocări. Concluziile unor astfel de analize pot influența considerabil parcursul teatrului nostru din viitor.

♦♦♦

Dincolo de opțiunea pentru spectacole, ne-a preocupat să propunem un concept curatorial extins, axat pe dramaturgiile posibilului, care să devină vizibil articulat și pe alte paliere intersectate.

Astfel, continuăm modulul de spectacole și ateliere dedicate publicurilor tinere, pe care l-am propus, în premieră în FNT, la ediția din 2022, punând accentul, de data aceasta, pe spectacole ce se vor juca în teatre și pe ateliere desfășurate în grădinițe, școli, licee și universități.

Continuăm, de asemenea, modulul de spectacole-lectură care valorizează formule dramaturgice variate, în acord cu transformările lumii de azi, prin propunerea unor texte din Germania, Portugalia și România, regizate de tinere regizoare și regizori, sub îndrumarea lui Bobi Pricop.

Acordăm, în premieră în FNT, un spațiu de vizibilitate mai multor spații independente și structuri asociative care, în ultimii ani, au pus un accent important și au oferit cadre diverse de reprezentare scenariului dramatic contemporan, din dorința de a sublinia contribuția esențială a acestor spații la dezvoltarea dramaturgiilor actuale.

Pentru a întregi conceptul curatorial al dramaturgiilor posibilului, am invitat trei artiste multidisciplinare – Mădălina Dan, Irisz Kovacs și Teona Galgoțiu – care vor lucra pe durata festivalului în echipe de creație formate din dramaturgi/ dramaturge, sound și video designeri, pentru a propune un format artistic de maxim 30 de minute, în care componenta scriiturii să se dezvolte în relație directă cu spații sonore, vizuale, corporale.

  

SELECȚIA SPECTACOLELOR DIN ROMÂNIA

  

10 LUCRURI PE CARE LE-AM PIERDUT LA FESTIVALUL MAMAIA
Text: Gabriel Sandu; Regie: Elena Morar & Gabriel Sandu; Scenografie, video, lighting design: Miruna Croitoru; Sound design și adaptare muzicală: Alexandru Neș; Coregrafie: Stela Cocârlea; Pregătire muzicală: Inga Postolache; Teatrul de Stat Constanța

A DOUĂSPREZECEA NOAPTE SAU CUM DORIȚI
Text: William Shakespeare; Adaptare de Botond Nagy, după traducerea semnată de Mihnea Gheorghiu și traducerea semnată de Violeta Popa și George Volceanov; Regie: Botond Nagy; Scenografie: Andreea Săndulescu; Muzică originală și sound design: Claudiu Urse; Coregrafie: Andrea Gavriliu; Lighting & video design: Cristian Niculescu; Dramaturgie: Ştefana Pop-Curşeu; Asistent de regie: Diana Mihalașcu; Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca

A DOUĂSPREZECEA NOAPTE
Text: William Shakespeare; Regie: Andrei Șerban; Regizor asociat: Daniela Dima; Scenografie: Carmencita Brojboiu; Lighting design: Cristian Niculescu; Sound design: Alex Popa; Momente coregrafice: Mihaela Velicu; Teatrul de Stat Constanța 

ANATOMIA UNEI SINUCIDERI
Text: Alice Birch; Traducere: Alina Ioana Vasiliu; Regie și adaptare: Diana Mititelu; Scenografie: Budianu Alexandra; Muzica: Mihai Dobre; Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu-Gheorghe 

ANOMALIA
Text, dramaturgie: Joanna Kowalska; Concept, regie, muzică, coregrafie: Natasza Sołtanowicz; Decor și costume: Marianna Syska; Aranjamente muzicale, sound design: Grzegorz Bieńko; Traducere: Iulia Gheorghiță; Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova 

ANTOLOGIA DISPARIȚIEI
Scenariu, regie, univers sonor, filmări: Radu Afrim (după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu); Scenografie: Cosmin Florea; Coregrafie: Alice Veliche; Pregătire și aranjament muzical: Diana Roman; Asistent de regie: Anamaria Rusu; Video-proiecție, filmări, mapping: Mihai Nistor; Light-design: Cristian Niculescu; Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași

CARACATIȚA
Dramaturgie: Mara Căruțașu și Catinca Drăgănescu; Concept și regie: Catinca Drăgănescu; Muzică și sound design: Andrei Dinescu și Andrei Raicu; Scenografie: Ruxandra Preda; Coregrafie: Florin Fieroiu; Măști supradimensionate: Laura Duică și Cătălina Rudeanu; Lighting design: Andrei Ignat; Video proiecție: Raluca Vasilescu; Teatrul Masca, București

DINCOLO DE TANDREȚE
Text: Alexander Zeldin; Regie: Sânziana Stoican; Scenografie: Valentin Vârlan; Teatrul Nottara, București

DOUĂ ORE CU PAUZĂ
Scenariu și regie: Gianina Cărbunariu; Scenografie: Adrian Ganea; Lighting design: Cristian Niculescu; Muzică originală: Oscar Engvari; Mișcare scenică: Ioana Marchidan; Teatrul Excelsior, București 

EX
Text: Marius von Mayenburg; Traducere: Elise Wilk; Regie și decor: Theodor-Cristian Popescu; Costume: Sabina Reus; Teatrul Mic, București 

FALSA SERVITOARE
Text: Pierre de Marivaux; Traducere: Adrian Nicolae; Regie: Alexandru Mâzgăreanu; Scenografie: Andreea Săndulescu; Teatrul „Maria Filotti”, Brăila 

HAMLET
Text: William Shakespeare; Regie artistică și adaptare scenică: Declan Donnellan; Scenografie: Nick Ormerod; Muzică: Tibor Cári; Lupte scenice – scrimă: Antonie Mihail; Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova

HEDDA GABLER
Text: Henrik Ibsen; Regie: Thomas Ostermeier; Regizor asociat: Christoph Schletz; Decor: Jan Pappelbaum; Costume: Ruxandra Bușneag; Muzică: Malte Beckenbach; Video: Sébastien Dupouey; Lighting design: Erich Schneider, Carsten Sande; Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București 

LA CÂȚIVA OAMENI DISTANȚĂ DE TINE
Text: Dan Coman; Regie și univers sonor: Radu Afrim; Scenografie: Sabina și Bianca Veșteman; Coregrafie: Flavia Giurgiu; Concept lumini: George Jipa; Co-producători: Centrul Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița și Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București

LUMÂNĂRILE DREPTĂȚII
Text: Csaba Székely; Regie: Aba Sebestyén; Muzică: Tibor Cári; Decor: Beáta Sós; Costume: Rebeka Hatházi; Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós” 

MARIA STUART
Text: Friedrich Schiller; Regie: Diego de Brea; Dramaturgie: Kata Gyarmati; Costume: Gyopár Bocskai; Teatrul Maghiar de Stat Cluj 

MOBILĂ ȘI DURERE
Text: Teodor Mazilu; Regie: Cristian Ban; Scenografie: Irina Chirilă; Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu-Gheorghe 

NEÎNȚELEGEREA
Text: Albert Camus; Regie: Bobi Pricop; Decor: Oana Micu; Costume: Oana Micu și Lucian Rusu; Sound Design: Eduard Gabia; Light Design: Costi Baciu; Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu 

OEDIP
Text: Robert Icke; Regie: Andrei Şerban; Regizor asociat: Daniela DimaScenografie: Carmencita Brojboiu; Video proiecție: Radu Daniel; Lighting design: Cristi Niculescu; Teatrul Bulandra, București 

PĂRINȚI
Scenariu: Diana Bădica și Cristian Ban (după romanul omonim de Diana Bădica); Regie: Cristian Ban; Scenografie: Andreea Săndulescu; Lighting design: Vlad Lăzărescu; Teatrul Metropolis, București 

PESCĂRUȘUL
Text: A.P. Cehov; Traducere: Bogdan Budeș; Un spectactacol de Christian Benedetti; Teatrul Tineretului, Piatra Neamț 

PERICLES
Text: William Shakespeare; Dramaturgie: Dálnoky Réka; Regie: Philip Parr; Scenografie și costume: Brian D. Hanlon; Coregrafie: Anca Stoica; Muzică: Tibor Carí; Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara 

PIETONUL AERULUI
Text: Eugène Ionesco; Traducere: Vlad Russo și Vlad Zografi; Regie: Gábor Tompa; Decor: Adrian Damian; Costume: Luiza Enescu; Muzică originală: Vasile Șirli; Mişcare scenică: Ferenc Sinkó; Video design: Radu Daniel; Asistent de scenografie: Dariana Pau; Saxofon: Patricia Marchiș; Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca

RABBIT HOLE
Text: David Lindsay-Abaire; Regie: Vlad Cristache; Scenografie: Andreea Tecla; Teatrul „Regina Maria”, Oradea 

REVIZORUL
Text: Nikolai Gogol; Regie artistică și adaptare: Alexandru Dabija; Scenografie: Ioana Pashca; Teatrul Mic, București 

SIDY THAL
Text: Thomas Perle & Clemens Bechtel; Regie: Clemens Bechtel; Decor și costume: Șteff Chelaru, Ioana Groza; Muzică: Dan Simion; Documentare: Maria Irimia; Colaborare dramaturgică: Dan Druță; Co-producători: Teatrul German de Stat Timișoara și Teatrul Evreiesc de Stat București

TEOREMA
Text: Pier Paolo Pasolini; Dramatizare și adaptare: Yann Verburgh; Regie: Eugen Jebeleanu; Scenografie: Velica Panduru; Muzică: Remi Billardon; Lighting design: Cristian Niculescu; Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu 

TRAP
Text: Bogdan Georgescu; Regie: Bogdan Georgescu; Scenografie: Irina Gâdiuță; Asociația O2G 

VICTIMELE DATORIEI
Text: Eugène Ionesco; Traducere: Vlad Zografi și Vlad Russo; Regie: Radu Iacoban; Decoruri: Tudor Prodan; Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara

WOYZECK
Text: Georg Büchner; Regie: Hunor Horváth & Edith Buttingsrud Pedersen; Coregrafie: Edith Buttingsrud Pedersen; Scenografie: Előd Golicza; Costume: Zsofia Gabor; Video Design: Dan Basu; Light Design: Michael Bischoff; Ilustrație muzicală: Hunor Horváth; Muzică adițională: Mihai Dobre; Reinterpretare și claviatură: Tamás Kolozsi; Maestru de cor: Melinda Martha Samson; Pregătire muzicală: Vlad Robaș; Teatrul Național „Radu Stanca”, Secția Germană, Sibiu

ZEIȚE DE CATEGORIA B
Text: Alexandra Felseghi; După o idee și în regia lui Andrei Măjeri; Experiență sonoră: Adrian Piciorea; Costume: o selecție de piese din colecțiile lui Lucian Broscățean; Make-up Artist: Mara Rădulescu; Producător principal: creart / Teatrelli; Co-producători: Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, Teatrul „Regina Maria” Oradea, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani

  

SPECTACOLE INVITATE DIN STRĂINĂTATE

  

DANCE ME!

Idee și concept: She She Pop (distribuția se poate schimba la fiecare spectacol); De/Cu: Sebastian Bark, Dan Belasco Rogers, Santiago Blaum, Johanna Freiburg, Fanni Halmburger, Lisa Lucassen, Mieke Matzke, Ilia Papatheodorou, Tatiana Saphir, Claudia Splitt, Berit Stumpf, Hiyam Biary, Eren M. Güvercin, Jan Nwattu, Şimal Nil Şahin, Nikolas Stäudte, Béla Arnaud Weimar-Dittmar, Zelal Yesilyurt, Sindi Zeneli; Consultanți artistici: Laia Ribera Cañénguez, Rodrigo Zorzanelli Cavalcanti; Decor: Jan Brokof, Costume: Lea Søvsø, Light Design: Andreas Harder, Michael Lentner; Consultanță coregrafică: Jill Emerson; Sunet: Xavier Perrone; O producție She She Pop; Co-producători: HAU Hebbel am Ufer Berlin, Kampnagel Hamburg, Künstler innenhaus Mousonturm, FFT Düsseldorf, HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste 

LIPPY

Scenariu dramatic: Bush Moukarzel; Regie: Ben Kidd și Bush Moukarzel, Decor: Andrew Clancy; Costume: Grace O’Hara; Lumini: Stephen Dodd; Sunet și muzică: Adam Welsh; O producție Dead Centre

MÉMÉ

Concept, text și performer: Sarah Vanhee; Design obiecte și scenografie: Toztli Abril de Dios; Sunet: Ibelisse Guardia Ferragutti; Consiliere: Christine De Smedt; Light design: Babette Poncelet; Co-producție: Kunstenfestivaldesarts (Bruxelles), Kaaitheater (Bruxelles), Wiener Festwochen (Viena), HAU Hebbel am Ufer (Berlin), De Grote Post (Oostende), Théâtre de la Bastille (Paris), Festival d’Automne à Paris

POVEȘTILE BUNICILOR ȘOPTITE FIICELOR DE MAMELE LOR

Text și regie: Gianina Cărbunariu; Scenografie și costume: Anna Maria Karczmarska, Mikołaj Małek; Muzică: Charles Nepelski; Coregrafie: Katarzyna Sikora; Dramaturgie: Anna Mazurek; Lumini: Rafał Paradowski; Teatrul Contemporan din Szczecin, Polonia 

Sezonul Româno-Polonez

ULTIMELE ZILE ALE ELENEI ȘI LUI NICOLAE CEAUȘESCU

Scenariu și dramaturgie: Julia Holewińska; Regie: Wojciech Faruga; Scenografie, costume și lumini: Wojciech Faruga; Muzică: Radosław Duda; Pregătire muzicală: Natalia Kawałek; Coregrafie: Bartłomiej Gąsior, Producție: Teatr Polski Bydgoszcz 

  

 ♦♦♦

  

SILVIU PURCĂRETE – 50 de ani de creație

UNITER și FNT marchează 50 de ani de creație teatrală a regizorului Silviu Purcărete, 50 de ani de activitate artistică recunoscută în țară și în lume, prin invitarea la ediția din acest an a Festivalului Național de Teatru a celor mai recente premiere ce îi poartă semnătura: O TRAGEDIE VENINOASĂ, după Women Beware Women de Thomas Middleton – producție a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” Iași și LEXICONUL AMAR de Sebastian-Vlad Popa și Laur Cavachi, după „Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte” – o producție a Teatrului Odeon, București. Evenimente conexe vor marca, de asemenea, activitatea prodigioasă a regizorului: o expoziție și prezentarea unor volume dedicate creației sale. 

 

Expoziție SILVIU PURCĂRETE – 50 de ani de teatru

Inițiator și curator: Adriana Moca

Producător: Asociația Culturală Vis-à-Vis

Co-finanțare: Administrația Fondului Cultural Național

Moderatori: Mihaela Michailov și Dragoș Buhagiar

lansare album „Silviu Purcărete. Infinite metamorfoze” de Mihaela Marin

lansare album TNC – Purcărete & Boroghină. Pelerini în marele teatru al lumii

Album de: Ludmila Patlanjoglu

Designer: Bogdan Căpîlnean

Editura Institutului Cultural Român

Moderator: Călin Ciobotari

 ♦♦♦

MIRIAM RĂDUCANU.100 de ani

În acest an, FNT este partener al evenimentelor inițiate de Centrul Național al Dansului București, dedicate artistei Miriam Răducanu, de la a cărei naștere se împlinesc, pe 17 octombrie, 100 de ani.

Miriam Răducanu. A distruge pentru a recrea

Dezbatere despre creația coregrafei Miriam Răducanu, în dans și teatru și despre impactului pe care l-a avut asupra mai multor generații de artiști

Participă: Mariana Mihuț, Gigi Căciuleanu, Raluca Ianegic, Vava Ștefănescu

Moderatoare: Mihaela Michailov

NOCTURN. Gigi Căciuleanu/Confesiuni

Performance de Gigi Căciuleanu

Coregrafii de: Miriam Răducanu, Gigi Căciuleanu

Producători: Fundația Art Production și Gigi Căciuleanu Romania Dance Company

 ♦♦♦

Module care completează selecția, adâncind conceptul DRAMATURGIILE POSIBILULUI.

   

  1. FNT educațional

După doi ani în care FNT educațional a gândit un modul de spectacole și ateliere în școli și licee din București (peste 1000 de copii și adolescenți/ adolescente au participat la aceste activități), ediția din 2024 aduce tinerii în sălile de teatru din București, la spectacole care au în centru problematici sensibile ale vârstelor lor și opere literare cu care se întâlnesc în anii de școală. Fiecare spectacol din FNT educațional va fi prezentat în colaborare cu o grădiniță, o școală, un liceu sau o universitate din București, și va fi urmat de o discuție cu publicurile tinere. Spectacolele vor fi prezentate în regim de matineu. În ziua următoare prezentării spectacolului, un membru al echipei de creație va fi prezent în grădinița/ școala/ liceul/ universitatea parteneră pentru un atelier condensat.

Amintiri din copilărie, după Ion Creangă, regie: Dan Tudor; o producție a Teatrului Ion Creangă București (spectacol prezentat în colaborare cu o școală bucureșteană)

Bujor, text: Doru Vătavului; regie: Leta Popescu; o producție a Teatrului Dramatic „Fani Tardini”, Galați (spectacol prezentat în colaborare cu un liceu bucureștean)

Caliban și Vrăjitoarea, text și regie: Mihaela Drăgan; o producție Giuvlipen și Teatrul „Marin Sorescu”, Craiova (spectacol prezentat în colaborare cu Masteratul Politicile Egalității de Șanse în Context Românesc și European)

Cu avionul printre stele, text și regie: Beatrice Iordan; o producție a Teatrului Luceafărul, Iași (spectacol prezentat în colaborare cu o grădiniță din București)

Frumoasa și bestia, adaptare: Andrei Dosa, regie: Bobi Pricop; o producție a Teatrului de Animație Țăndărică, București (spectacol prezentat în colaborare cu o grădiniță bucureșteană)

Harta lui Elian, concept text: Angela Ioan și Nicoleta Lefter; regie: Nicoleta Lefter; o producție a Teatrului GONG, Sibiu (spectacol prezentat în colaborare cu o școală din București și cu Programul masteral Psihopedagogia Școlii Incluzive, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, București)

Matilda, după Roald Dahl; o producție a Operei Comice pentru Copii din București (spectacol prezentat în colaborare cu o școală din București)

(R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXItext: Yael Ronen și Dimitrij Schaad; regie: Radu Nica; o producție a Teatrului Excelsior, București (spectacol prezentat în parteneriat cu Masteratul de Etică Aplicată în Societate, Afaceri și Organizații, Facultatea de Filosofie)

Sentimentul fragil al speranței, după texte scrise de adolescente și adolescenți în Gen.revistă: Marina Cebanu, Elena Zah, Patricia Cîrtog, Octavia Bortișcă, Olivia Bunescu, Denisa Harbuz, Mădălina  Aldescu; regie: Carmen Lidia Vidu; o producție a Teatrului Odeon București (spectacol prezentat în colaborare cu un liceu bucureștean)

Zaharașka și Zăpada Uitată, un spectacol de Ana Crăciun Lambru și Lavinia Pop Coman; o producție a Teatrului de Artă, București (spectacol prezentat în parteneriat cu o grădiniță)

  

  1. Focus: 12 Spații Independente/Private din București și din țară care au avut o contribuție substanțială la dezvoltarea unor programe și proiecte dedicate susținerii dramaturgiei actuale. Spațiile s-au remarcat printr-un interes constant pentru scriitura de teatru contemporan și pentru abordări dramaturgice exploratorii. Fiecare dintre aceste spații va prezenta pe durata festivalului un spectacol/ un proiect din stagiunea recent încheiată, care are în centru o piesă de teatru contemporană.

Teatrul ACT, București

Teatrul Apropo, București

Teatrul Apollo 111, București

Unteatru, București

Casa Kerim, București

POINT, București

Centrul Replika

Reactor de creație și experiment, Cluj

Teatrul Basca, Timișoara

Auăleu, Timișoara

BIS Teatru, Sibiu

Yorick Studio – Târgu Mureș

Acasă la zoo de Edward Albee

Traducerea: Silviu Debu

Regia: Silviu Debu

Scenografia: Ioana Pashca

Producător: Teatrul ACT

Adunarea generală a locatarilor

Scenariul și înscenarea: Ovidiu Mihăiță

Producător: Auăleu, Timișoara

Dragoste,după povestiri de A.P. Cehov

Adaptarea și regia: Andrei și Andreea Grosu

Scenografia: Vladimir Turturica

Muzica: Mihai Dobre

Co-producție: unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea

Dreptate pentru un criminal de Marlon Bisbicuth Rincon

Traducerea: Sorina Ioana Diaconu

Regia: Alejandro Duran

Scenografia: Raluca Alexandrescu

Muzica originală: Ana Băncescu

Light design: Marius Nițu

Producător: Apollo111 Teatrul

Foamea de Charalampos Yannou

Traducerea: Claudiu Sfirschi-Lăudat

Regia: Alina Ilea

Scenografia și Light design: Sabina Reus

Coregrafia: Teo Cauș

Producător: Teatrul Basca, Timișoara

Întâmplări stranii în Pipera

(Spectacol imersiv, site-specific)

Contribuție colectivă, poveste inspirată din „România 2050” de Radu Popescu

Scenariul și regia: Radu Popescu

Scenografia: Nairam. Marian Vasii

Costumele: Nairam. Marian Vasii

Muzica originală: Bogdan Marinescu

Producător: Teatrul Apropo

Mutat de la noi

Scenariul și regia: Bogdan Sărătean

Scenografia: Alexandra Budianu

Video: Alexandru Radu

Muzică: Charlie Fălămaș

Co-producție: Bis Teatru Sibiu & Prin Banat Timișoara

Nostalgia Up & Down

Regia: Radu Apostol

Decorul: Gabi Albu

Costumele: Ilinca Gavriliță

Colaje foto: Ramona Iacob

Interactive media designer: Dragoș Silion

Video: Elena Găgeanu

Muzica & sound design: Alex Bălă

Lighting design: Radu Apostol, Ștefan Dumitra

Producția: Viorel Cojanu

Documentare: Mihaela Michailov, Radu Apostol, Ramona Iacob

Producător: Centrul de Teatru Educațional Replika

Rața!de Cleopatra Constantinescu

Regia: Dragoș Alexandru Mușoiu

Scenografia: Mihai Păcurar

Muzica: Radu Dogaru

Producător: Reactor de creație și experiment Cluj-Napoca

Tura de noapte de Mihai Ivașcu

Conceptul, direcția artistică, scenografia și coregrafia:

Alexandra Mihaela Dancs și Vlad Benescu

Muzica originală: Lala Mișosniky

Sound design: Lala Mișosniky

Light design: Vlad Benescu

Co-producție: Asociația HEARTH și Theatre in Palm

Ușa de Matei Vișniec

Dramaturgia, regia, scenografia și sound design: Cristina Neacșu

Light design: Dragoș Petrișor și Mihai Costache

Producător: Point Art Hub

Voiam să mă revolt cu voi deBódi Attila

Regia: Sebestyén Aba

Adaptarea scenică: Barabás Olga

Scenografia: Sós Beáta

Muzica: Cári Tibor, Szász Csaba

Producător: Studio Yorick Târgu-Mureș

Co-producător (Cu sprijinul): Teatrului Național Târgu Mureș – Compania „Tompa Miklós”

Reprezentanți ai unor spații independente care au avut o contribuție decisivă la dezvoltarea dramaturgiei contemporane (Teatrul 74, Teatrul Fix), dar care în prezent nu mai sunt spații producătoare, vor fi invitați la discuția dedicată programelor independente, organizată de FNT.

  1. Spectacole-lectură în FNT

Trei texte contemporane din dramaturgia internațională:

Simulare de Dumnezeu de Emre AKAL

Traducerea: Ciprian Marinescu

Regia: Alex Ianăși

Scenografia: Alberto Ursache

Producător: Festivalul Național de Teatru, 2024

Co-producător: Goethe Institut

 

Supernormali/Supernormales de Esther F.Carrodegua

Traducerea: Alina Cantacuzino

Regia: Tania Drăghici și Bobi Pricop

Scenografia: Alberto Ursache

Producător: Festivalul Național de Teatru, 2024

Co-producător: Instituto Cervantes Bucuresti

Tristețea și bucuria în viața girafelor de Tiago Rodrigues

Regia: George Zamfir

Scenografia: Alberto Ursache

Producător: Festivalul Național de Teatru, 2024

…și cinci texte scurte din dramaturgia locală (prezentate într-o singură seară), alese și mentorate în urma concursului de dramaturgie. precum și textele românești – vor fi regizate de Alex Ianăși, Mara Oprea, Tania Drăghici, George Zamfir și David Schwartz. Fiecare spectacol-lectură va fi urmat de o discuție cu echipa și un expert pe problematica abordată.

5 piese scurte (of of de Alex Gorghe, A wo-man de Iulia Enkelana, Ultimul drum de Sever Bârzan, Ai voie să urli de Teodora Savu, Replace me de Alma Andreescu)

Regia: Mara Oprea

Scenografia: Alberto Ursache

Producător: Festivalul Național de Teatru, 2024

Programul este completat de o lectură din Berthold Brecht, regizată de David Schwartz, eveniment care marchează lansarea traducerilor în limba română.

Contradicțiile sunt speranța noastră! de Bertolt Brecht

Traducerea: Lorin Ghiman

Regia: David Schwartz

Producător: Editura TACT și Platforma de Teatru Politic, în parteneriat cu Goethe-Institut și Festivalul Național de Teatru, 2024

  

  1. Dramaturgiile Posibilului în echipe multidisciplinare

Miza acestui modul este de a crea două echipe multidisciplinare (coordonate de Irisz Kovacs și Mădălina Dan), care să lucreze pe parcursul festivalului, și să dezvolte un concept spectacular centrat pe un tip de dramaturgie hibridă, fluidă: o dramaturgie performativă, non-liniară, axată pe o narațiune sonoră, vizuală, multisenzorială, non-verbală.

Fiecare echipă va fi însoțită de studenți desemnați de Facultăți și Departamente de Teatru din Universități românești, care vor participa la repetiții în calitate de asistenți de creație.

Sleepless. Explorări performative

Atelier susținut de Irisz Kovacs și Teona Galgoțiu

Exerciții de improvizație, creație și mișcare despre îmbinarea introspecției personale cu explorarea stărilor de veghe, reverie și nesomn, cu studenți și studente de la facultățile de teatru

Rezultatul: un performance despre somn

Fuga de dungi

Mădălina Dan și Matei Nițulescu

Coregrafa Mădălina Dan, alături de o echipă interdisciplinară formată din Maria Mandea (artistă), Alexandra Manole (curatoare, producătoare) și Matei Nițulescu (8 ani) vor realiza într-un format interdisciplinar ce combină elemente de dramaturgie și scenografie, un performance-reflecție asupra timpului și a memoriei.

 ♦♦♦

  

EVENIMENTE CONEXE

  

Expoziție care conține 25 de lucrări de pictură, asamblaje, sculpturi și decor sculptural pentru piese de teatru din colecția MOCAK și 57 de fotografii realizate în perioada 1980-1990

Curator: dr.Maria Anna Potocka, director MOCAK

Co-producători: Muzeul Național de Artă al României (MNAR), Institutul Adam Mickiewicz din Varșovia, Muzeul de Artă Contemporană din Cracovia (MOCAK) și Cricoteka (Centrul de documentare a artei lui Tadeusz Kantor)

Cu sprijinul: UNITER și Festivalul Național de Teatru 2024

 

  • Republica Moldova în FNT
    UNITER și FNT susțin colaborarea culturală și schimbul creativ de inițiative artistice între România și Republica Moldova.

Domnișoara Iulia de August Strindberg

Traducerea: Valeriu Munteanu

Regia: Luminița Țîcu

Scenografia: Irina Gurin

Proiecția video: Rena Botezatu

Light design: Andrei Fotescu

Universul sonor: Valentin Strișcov

Producător: Teatrul Național „Mihai Eminescu” Chișinău

 

  • GRIVIȚA 53 – un nou spațiu de creație
    UNITER și FNT susțin construcția unui nou spațiu teatral în București – GRIVIȚA 53 – prin organizarea unei reprezentații speciale a spectacolului

Nora de Henrik Ibsen

Traducerea: Radu Polizu-Micșunești, Florin Murgescu și Chris Simion – Mercurian

Regia și adaptarea: Chris Simion- Mercurian

Scenografia: Maria Miu

Coregrafia: Ioana Marchidan

Muzica originală: Călin Țopa

Lighting design: Alin Popa

Video design: Constantin Șimon

Co-producători: Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București și Asociația Culturală „Grivița 53”

 

  • MINA – un spațiu al cercetării și creației multidisciplinare
    UNITER și FNT încurajează spațiile artistice multidisciplinare private să exploreze intersecțiile dintre medii diverse, prin programarea în FNT a spectacolului de dans imersiv

[IN BETWEEN]

Conceptul și regia: Bobi Pricop

Costumele: Iolanda Mutu – Atelier Foarte Frumos

Coregrafia: Filip Stoica

Asistent coregrafie: Simona Dabija

Muzica originală: Alexei Țurcan

Conținut video: MINA STUDIOS

Generative and interactive design: AV NOIR

Producător: MINA – Museum Of Immersive New Art

  • Cea mai bună regie la Gala Premiilor UNITER în FNT
    UNITER invită în cadrul FNT producția Teatrului Metropolis Cine l-a ucis pe tata?, spectacol pentru care regizorul Andrei Măjeri a obținut în cadrul Galei Premiilor UNITER 2024 Premiul „Lucian Pintilie”, pentru cea mai bună regie. (Ținând cont că unul dintre curatori a fost implicat în realizarea spectacolului, acesta nu a fost inclus în lista oficială a spectacolelor invitate în FNT).

Cine l-a ucis pe tata? de Édouard Louis

Traducerea: Alexandru Matei

Dramatizarea: Mihaela Michailov

Regia: Andrei Măjeri

Scenografia: Adrian Balcău

Coregrafia: Andrea Gavriliu

Sound design: Adrian Piciorea

Pregătirea muzicală: Alexandra Ștefan

Producător: Teatrul Metropolis București

  • Dezbaterile FNT
    În cadrul actualei ediții vor avea loc o serie de dezbateri care vor pune accentul pe abordări dramaturgice novatoare, pe felul în care analiza dramaturgiei locale se reflectă în paginile unor reviste de specialitate, pe căutări regizorale în raport cu dramaturgii locale etc.

Teatrul ro. Direcții, constrângeri, libertăți…

Participă: Catinca Drăgănescu, Andrei Măjeri, Radu Nica, Doina Papp, Ofelia Popii

Moderator: Călin Ciobotari

De ce are nevoie dramaturgia românească actuală?

Participă: Oana Borș, Vlad Cristache, Eugen Jebeleanu, Maria Manolescu, Gabriel Sandu, Leta Popescu

Moderator: Ionuț Sociu

Arhiva feministă de teatru FEM100

Prezentare și dezbatere pe marginea proiectului de cercetare și lansarea expoziției online despre secretarele literare, curatoriată de Raluca Sas Marinescu

Participă: Raluca Sas Marinescu, Anca Hațiegan, Miruna Runcan, Cristina Modreanu

Moderatoare: Mihaela Michailov

Pe toată durata FNT-ului vor avea loc lansări ale volumelor apărute în perioada septembrie 2023-septembrie 2024, în parteneriat cu Librăriile Cărturești. 

Zborul înalt al amintirii de Alexa Visarion, Editura Junimea

Râs, lacrimi, tăceri de Alexa Visarion, Editura Junimea

Teatru V de Matei Vișniec, Editura Tracus Arte

George Banu… la plecare. Carte de doliu de Matei Vișniec, Ioan Cristescu, Editura Muzeul Literaturii Române

Cartea despre teatru ascunsă în opera lui Mircea Eliade de Anca-Daniela Mihuț, Editura Muzeul Literaturii Române

Primul draft. 9 piese de teatru: 9 autori la debut de Adriana Bordeanu, Ana Crețu, Tomi Cristin, Ștefan Iancu, Oana Jindiceanu, Vlad Moszojanu, Cosmin Teodor Pană, Carla-Maria Teaha, Adelina Toma, Editura Muzeul Literaturii Române

Teatru de Mihai Ispirescu, Editura Muzeul Literaturii Române

Radu Afrim. Picătura prințului Rupert de Ada Lupu, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

Așa cum v-am iubit eu de Iris Spiridon, Editura Alchimică

Modalități scenografice în spectacolul de animație de Remus Gabor, Editura Universitaria Craiova

5 piese de teatru, volum coordonat de Lucia Verona, Editura Tritonic Books

Puncte vulnerabile. Trilogie de Alexandra Badea, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

IN(CORECT), Vrabia de Leta Popescu, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

TEATRU (4 texte dramatice) de Tiago Rodrigues, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

Actorul și spațiul de Declan Donnellan, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

Backstage Ostermeier de Gerhard Jorder, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

Visul unei pasiuni. Dezvoltarea metodei de Lee Strasberg, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

Acești ani Castellucci de Jean-Louis Perrier, Fundația Culturală „Camil Petrescu”

Patru piese de teatru de Alexandra Felseghi, Editura Presa Universitară Clujeană

New Romanian Drama, antologia de dramaturgie română nouă, selectată și coordonată de Oana Cristea Grigorescu, Editura Perun Artis din Bitola, Macedonia

Ceilalți de Dorota Masłowska, traducerea Ioana Diaconu-Mureșan, Editura Casa Cărții de Sțiință

Analize Philther asupra teatrului maghiar din România, editori: Mária Albert, Kinga Boros, Magdolna Jákfalvi, Árpád Kékesi Kun, Editura UartPress

Traversarea de Josep Maria Miró, editura KA-TET, Chișinău

Kitul artistului începător. Cum mă fac cunoscut de Oltița Cîntec, Editura Polirom

Din. Spre. 35 de ani de tranziție în teatrul.ro / There.After. 35 Years in Theater.ro Transition, Oltița Cîntec (coord.), Editura Junimea

Alexandrina Halic – Lumea magică a teatrului radiofonic de Ioan Moldovan, Editura Ecou Transilvan

Marcel Anghelescu de Ioan Moldovan, Editura Ecou Transilvan

Cernozaurii – Fabulă SF cu personaje radioactive de Radu Dinulescu, Editura Creator – Libris

Copacul veronese – ficțiune bine temperată de Radu Dinulescu, Editura Creator – Libris

„Bulgări de timp”… teatral de Tamara Constantinescu, Editura Junimea

Soarele din oglindă. Antologie de autor (1998-2023) de Mihai Măniuțiu, Editura Școala Ardeleană

Calea Jaguarului de Mihai Măniuțiu, Editura Humanitas

Dada se dă-n spectacol de Ion Pop, Ioan Pop-Curșeu, Ștefana Pop-Curșeu, Editura Școala Ardeleană

Societăți în schimbare. Teatru luxemburghez contemporan, antologie de 11 texte de dramaturgie contemporană, Editura ULBS

Forme ale violenței cotidiene. Teatru francofon contemporan, texte de Mireille Bailly, Pamela Ghislain, Emmelyne Octavie și Florian Pâque, Editura ULBS

Teatrul și frica de Thomas Ostermeier, Editura Nemira

Teatrul lui Thomas Ostermeier de Peter M. Oenisch, Editura Nemira

Integrala de Teatru de Eugène Ionesco, Editura Nemira

Sculptând în timp de Andrei Tarkovski, Editura Nemira

Sonny Boy de Al Pacino, Editura Nemira

DamenVals. Voci feminine în critica de teatru a secolului XX de Miruna Runcan, Editura Tracus Arte

Actorul ca minerul. Ratările tranziției în teatru de Iulia Popovici, Editura Universității „Lucian Blaga” Sibiu

Ciulei și spectrul Tatălui. O psihobiografie de Anca Hațiegan, Editura Litera

Căutarea. Multe nu s-au spus. Subsolul de Alexandru Ceban, Editura Presa Universitară Clujeană

Trenul spre mare. Pământ și neam afânat. Scapă cine poate de Miruna Grozav, Editura Presa Universitară Clujeană

Fă rai din ce n-ai *** Intermediar: tu cât reziști? *** Petru sau zece fără un sfert  de Ioana Dajbog, Editura Presa Universitară Clujeană

Kortárs Román Drámák (Teatru Românesc Contemporan), antologie de dramaturgie contemporană românească tradusă în limba maghiară, coordonator Raluca Sas-Marinescu

REACTOR 10, Editura Idea Design & Print, Cluj-Napoca

Moștenirea – parada stradală de Mihai Mălaimare, Editura RAO

Parada stradală de Mihai Mălaimare, Editura RAO

Crin Teodorescu: învinsul învingător. Investigație critică de Radu Crăciun, Editura UNATC Press

Moștenirea Medeei – 4 piese de teatru, de Radu Popescu, Editura Eikon, 2024

Corp de teatru (În cinci rochii strălucitoare) de Cătălina Florina Florescu, Editura Eikon

Presa şi Teatrul, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, în Moldova de Oana-Nicoleta Bartoş-Agavriloaie, Editura Eikon

Privește-te în oglindă! de Eugen Rotaru, Editura Eikon

Roșu de John Logan, Editura Eikon

Teatru de Andreea Nanu, Editura Eikon

  • Performing Austria & Romania, dialogul artelor spectacolului din cele două țări
    Vor fi prezentate coproducții, performance-uri, formule artistice interdisciplinare concepute şi realizate împreună de artişti austrieci, români şi colegii lor europeni – Creating  (a)Union Place 

Discuție cu realizatorii spectacolului „Union Place – o scurtă trilogie”

Coproducție: Schauspielhaus Salzburg (Austria), Escher Theater (Luxemburg) și Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara (România)

Participă: Elise Wilk, Alexandru Weinberger-Bara, Codruța Popov

UNION PLACE – O SCURTĂ TRILOGIE

(spectacol de teatru online)

de Elise Wilk, regia Alexandru Weinberger-Bara

Co-producție: Schauspielhaus Salzburg (Austria), Escher Theater (Luxemburg) și Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara (România).

Prezentat în cadrul FNT 2024 de Forumul Cultural Austriac

Holy Hydra @ Timisoara (performance online)

HOLY HYDRA face parte din inițiativa culturală #newTogether al Forumului Cultural Austriac și este susținut de Rezidența9, LinzEXPOrt, Landul Austria Superioară

Expoziția Doar viorile au rămas – Alma și Arnold Roséo incursiune în destinul tragic a două personalități de referință ale scenelor muzicale și ale artelor spectacolului austriece și europene – Alma (1906-1944) și tatăl ei, Arnold Rosé (1863-1946)

Coproducători: Forumul Cultural Austriac și Muzeul de istorie recentă a Austriei

Matching Micro-Histories with Pioneering VR:

Human Violins Prelude (Immersive Case Study)

Workshop despre practici imersive și dezbatere cu regizoarea Ioana Mischie

Producător: STORYSCAPES, în colaborare cu DAPROD

 

Lansare urmată de o discuție cu studenți și studente de la UNATC

Participă: Dragoș Buhagiar, Alexandru Dabija, Mihaela Michailov

 

  • Bucharest Scenography Biennale
    Continuând tradiția de succes a evenimentelor organizate în parteneriat cu Centrul Român OISTAT, FNT 34 lansează un nou reper în peisajul cultural: Bucharest Scenography Biennale. Această inițiativă urmărește să revitalizeze și să valorifice cât mai mult din istoria Trienalei de Scenografie de la București, eveniment ce s-a desfășurat timp de 9 ediții, din 1967 până în 1992. Anul 2024 marchează reluarea acestei importante expoziții de schițe, machete, obiecte, costume și decoruri reale, într-un nou format cu o importantă componentă internațională. În cadrul Bienalei, pe lângă expoziții, se vor organiza multiple ateliere, conferințe și întâlniri. Toate acestea urmăresc să creeze o platformă internațională de dialog intercultural, care să încurajeze dezvoltarea continuă și să faciliteze mobilitatea și colaborarea internațională între diferitele profesii din domeniul artelor performative.

(Eveniment aniversar)

Întâlnire cu prieteni, cu personalități ale lumii teatrale cu care arhitecta și scenografa Teodora Dinulescu a colaborat în cei peste 50 de ani de activitate

  • FNT On Air  

(Radio România Cultural și Radio România Actualități)

 

Alegerea

piesă de teatru într-un act scrisă la Versoix în anul 1960

de Majestăţile Lor Regele Mihai I şi Regina Ana

Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Ion Andrei Puican

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2016

Bacchanalia de Goran Stefanovski

Scenariul radiofonic şi regia artistică: Mihai Lungeanu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2013

Biroul obiectelor pierdute de Radu Herjeu

Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2024

Bucureşti – Underground de Saviana Stănescu şi Toma Enache

Regia artistică: Toma Enache

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2007

Cea mai frumoasă zi din viaţa mea de Bernd Schirner

Regia artistică: Constantin Dinischiotu

Înregistrare din anul 1982

Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre de Matei Vişniec

Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2009

Diamantele sunt cărbuni care s-au pus pe treabă

Adaptarea radiofonică și regia artistică: Cezarina Udrescu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2017

Insula (partea I)

Scenariul radiofonic și regia artistică: Cezarina Udrescu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2023

Insula (partea a II-a)  

Scenariul radiofonic și regia artistică: Cezarina Udrescu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2023

Insula (partea a III-a)

Scenariul radiofonic și regia artistică: Cezarina Udrescu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2023

Între câine și lup

Scenariul original și regia artistică: Ilinca Stihi

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2023

 

Langholzfeld de Andreas Jungwirth

Adaptarea radiofonică: Oana Cristea Grigorescu

Regia artistică: Mihnea Chelaru

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2021

Liniștea de Constantin Abăluță

Adaptarea radiofonică și regia artistică: Gavriil Pinte

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2019

Mătrăguna de Niccolò Machiavelli

Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2017

Omul cu mârțoaga de George Ciprian

Adaptarea radiofonică: Dan Tudor și Domnica Țundrea

Regia artistică: Dan Tudor

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2017

Sufletul pereche de Petre Barbu

Regia artistică: Attila Vizauer

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2020

Triptic Liviu Rebreanu: Catastrofa, Ițic Ștrul, dezertor…, Hora morții

 

Catastrofa

Dramatizarea: Pușa Roth

Regia artistică: Mihnea Chelaru

***

Ițic Ștrul, dezertor…

Dramatizarea: Andreea Chelariu

Regia artistică: Mihnea Chelaru

***

Hora morții

Dramatizarea: Pușa Roth

Regia artistică: Mihnea Chelaru

Producător: Teatrul Național Radiofonic, 2018