class="">Appeal to Save Living Culture

Appeal to Save Living Culture

The public announcement made on the 14th of April by the Romanian Minister of Culture, Cults and the National Patrimony has caused unrest in the cultural sector and it is to generate a protest similar to the one in education. The most diminished area of this budget is that of cultural projects, the budgets of all the cultural events from the list of national priorities of the Ministry being drastically cut down One of the most serious blows has been delivered to the National Theatre Festival (FNT), a representative event of the Romanian cultural movement, with an uninterrupted tradition of 18 years, the budget of which has been reduced with 78% compared to last year. The representatives of UNITER, the producer of the event – artistic manager Cristina Modreanu and executive manager Aura Corbeanu – have announced in a press conference that the interruption of an 18 old tradition is imminent, since allocated funds are insufficient for the organization of the festival. It is well to remember that theatre is a living art requiring direct contact – that is the movement of people and sets, technical adaptation and promotion. Given the fact that all other cultural projects previously supported by the Ministry have been seriously effected (with the exception of the Enescu Festival), as representatives of the cultural world and of civil society we consider it our duty to publicly request from the Romanian Government and from our elected representatives in Parliament to re-open the discussion about the cultural budget and to engage in a dialogue with the representatives of the projects in question. Together we may find the best solution to safeguard living culture, the only one appropriate to authentically and consistently promote our country’s image in a European and worldwide context. At the same time we support the initiative of Mr. Theodor Paleologu, the Minister of Culture, Cults and the National Patrimony to open the distribution of the allocated funds for a new public debate in order that projects which are essential for the Romanian cultural patrimony may be saved. Even in times of crisis, culture should be a national priority alongside with education, both representing longtime investments of vital importance for a modern European state. Short-term thinking has caused us all immense harm. Supporters: UNITER – Romanian Theatre Union AICT – Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru – secţia română Centrul de Cercetare şi Creaţie teatrală „Ion Sava” Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Bucureşti Universitatea de Artă Teatrală, Tg. Mureş Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB, Cluj Centrul ce de cercetare şi creaţie teatrală „Vlad Mugur”, Cluj Asociaţia ArtReSearch – pentru promovarea creaţiei şi cercetării în artele spectacolului Festivalul Naţional de Teatru Festivalul Internaţional „Shakespeare” Festivalul Internaţional de Film Transilvania Festivalul Internaţional de Teatru ATELIER, Baia Mare Festivalul International dance.movement. theater – Gheorgheni Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale, Gheorghieni Immigrants Theatre New York International Theatre Festival DIALOG-WROCŁAW Comitetul executiv mondial al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru Festivalul „Zile şi nopţi” de la Brăila Teatrul Naţional Bucureşti Teatrul Naţional Timişoara Teatrul Naţional Cluj-Napoca Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi Teatrul Luceafărul din Iaşi Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov Teatrul Municipal „George Bacovia” din Bacău Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti Teatrul pentru copii şi tineret „Ariel” din Tg. Mureş Teatrul German de Stat din Timişoara Teatrul Figura din Gheorgheni Teatrul pentru copii Arlechino Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova Teatrul Odeon din Bucureşti Teatrul Mic din Bucureşti Teatrul Masca din Bucureşti Centrul Naţional al Dansului din Bucureşti Teatrul LUNI de la Green Hours Asociaţia Arrlink Teatrul „Tomcsa Sandor” din Odorheiul Secuiesc Teatrul Dramatic „Maria Filotti” din Brăila Revista Man.In.Fest Obsevator Cultural Revista Scena.ro Revista Színház (Ungaria) Personalităţi din teatru Victor Rebengiuc, actor Mihai Măniuţiu, regizor, director artistic al Teatrului Naţional Cluj Anca Măniuţiu, traducător, cercetător, conf. univ. dr., Facultatea de Teatru şi Televiziune, Univ. Babeş-Bolyai, Cluj Miruna Runcan, critic de teatru, scriitor, profesor la Facultatea de Teatru si Televiziune, Univ. Babeş-Bolyai, Cluj C.C. Buricea-Mlinarcic, critic de teatru Iulia Popovici, critic de teatru, editor Observator cultural Raluca Sas Marinescu, doctorand la UAT Tg. Mureş, asistent universitar FTT şi dramaturg Marian Popescu, profesor universitar, critic de teatru, traducător din dramaturgia de limbă engleză, editor, cercetător Mihai Pedestru, cercetător, redactor Man.In.Fest Mihai Gădălean, dramaturg, cercetător, redactor şef adjunct Man.In.Fest Rareş Tileagă, critic de teatru Zeno Apostolache, compozitor Sebestyén Aba & Studioul Yorick Kinga Boros, critic de teatru, asist. univ., Universitatea de Arte Tg. Mureş Mircea Morariu, critic de teatru, profesor universitar, Oradea Crenguţa Manea, critic de teatru, redactor Radio Cultural Andreea Dumitru, critic de teatru, doctorand UNATC, Bucureşti Eugen Wohl, critic de teatru Andreea Iacob, critic de teatru, consultant la Teatrul Naţional Cluj Claudiu Groza, critic de teatru, ziarist la Clujeanul şi Tribuna Oltiţa Cîntec, critic de teatru, conf. univ. dr., Universitatea de Arte Iaşi, secretar general al AICT, secţia română Alina Nelega, dramaturg Liviu Ornea, critic de teatru, profesor Facultatea de Matematică Bucureşti Olivia Chirvasiu, critic de teatru, dep. Comunicare TNB Maria Albert, critic de teatru, Universitatea de Artă Teatrală Tg. Mureş Oana Cristea Grigorescu, critic de teatru, redactor Radio Tg. Mureş Nicu Alifantis, compozitor Ilinca Goia, actriţă TNB Hathazi Andras, actor Alexandru Georgescu, actor Ionuţ Caras, actor Cristian Grosu, actor Adrian Cucu, actor Alexandru Mihăescu, actor şi regizor Armand Calotă, actor Afrodita Androne, actriţă Tatiana Constantin, actriţă Diana Turtureanu, actriţă Ovidiu Caita, regizor Marius Costache, regizor Magda Mihăilescu, critic de film Personalităţi internaţionale George Banu, critic de teatru, profesor Universitatea Sorbone II (Franţa) Matei Vişniec, dramaturg (Franţa) Domnica Rădulescu, Professor of French and Italian Literatures, Founding Director, The National Symposium of Theater in Academe, Washington and Lee University (USA) Katalin Thuroczy, dramaturg, Budapesta (Ungaria) Anna Håkansson, Ingmar Bergman Foundation (Suedia) Milena Mihaylovna, critic de teatru, cercetator, Sofia (Bulgaria) Yuh Jhung Hwang, critic de teatru, membru AICT (Coreea de Sud) Paulo Eduardo Carvalho, membru în comitetul executiv AICT, director al programelor de training pentru tineri critici al AICT, profesor – Universitatea din Porto, redactor-sef Sinais de Cena (Portugalia) Anamaria Pop, traducătoare (Ungaria) Mark Brown, critic de teatru, Sunday Herald, profesor de studii teatrale, University of Strathclyde and Royal Scottish Academy of Music and Drama (Scoţia) Andras Forgach, prozator, dramaturg, traducător (Ungaria) Eva Kyselová, Slovak centre IACT, critic (Slovacia) Pawel Szkotak, General and Artistic Director of Teatr Polski in Poznan (Polonia) Maciej Nowak, Institutul de Teatru de la Varşovia (Polonia) Joanna Kornas-Warwas, traducatoare de teatru din româna în poloneză (Cracovia, Polonia) Berecz Zsuzsa, dramaturg (Ungaria) Darvay Nagy Adrienne, teatrolog (Ungaria) Mirella Nedelcu-Patureau, traducatoare, cercetator la Centre National de la Recherche Scientifique, Paris (Franţa) Jacquie Bablet, artist fotograf spectacole de teatru (Franţa) Marcy Arlin, regizor, New York (SUA) Yul-Cheol Kim, preşedintele AICT – mondial Nic Ularu, scenograf, profesor, Departamentul de teatru şi dans, Universitatea South Carolina, Columbia (SUA)

12 octombrie 2010,  Comunicat de Presă

Între invitaţii străini de marcă ce vor fi prezenţi În cadrul celei de-a 26-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru, se află o altă personalitate de excepţie a scenei dansului contemporan: coregrafa şi dansatoarea Carolyn Carlson / o pionieră a scenei coregrafice contemporane” / dupa cum o descrie publicaţia Le Monde.

„Reuşim să o avem pentru prima oară În România pe Carolyn Carlson, o dansatoare de mare anvergură, un coregraf rebel cu o activitate impresionantă, cu numeroase premii În lume, cu producţii cu totul altfel, de o mare fineţe şi intensitate. Suntem bucuroşi că pe 25 şi 27 octombrie ea va fi prezentă la Bucureşti cu două spectacole: primul, care se numeşte „Short Stories” / „Scurte povestiri” este format din trei mici performance-uri / bijuterie; iar Într-unul din acestea va dansa chiar Carolyn Carlson! Cel de-al doilea, intitulat.„Now“/ „Acum“, este un spectacol de teatru-dans cu care artista şi-a inaugurat În toamna lui 2014, la Théâtre de Chaillot din Paris, noua companie de dans care-i poartă numele.” (Marina Constantinescu) 

Născută În California, Carolyn Carlson se descrie ca fiind, mai mult decât orice altceva, o nomadă. Cariera sa de peste cinci decenii În lumea dansului, cu popasuri semnificative În locuri-cheie, În roluri-cheie şi cu contribuţii deteminante pe scenele americane şi europene, ne-o Înfăţişează ca pe o călătoare fără odihnă şi fără oboseală, mereu În căutarea descoperirii şi dezvoltării propriul său univers poetic.

A ajuns În Franţa În 1971 beneficiind de ideile lui Alwin Nikolaïs despre mişcare, compoziţie şi studiu. În următorul an, cu Rituel pour un rêve mort, artista imagina un manifest poetic prin care Îşi descria propriul mod de lucru, acelaşi pe care se bazează şi În prezent: dansul şi puternica sa legătură cu filozofia şi spiritualitatea.

De altfel, atunci când vine vorba despre creaţiile sale, Carolyne Carlson preferă să le numească „poezii vizuale” şi nu „coregrafii”.

Timp de un deceniu, Carlson a influenţat şi a avut un success răsunător În Întreaga Europă. A jucat un rol-cheie În naşterea dansul contemporan francez şi italian prin GRTOP (un grup transfrontalier de cercetare prin teatru) la Paris Opera Ballet şi Teatrodanza at La Fenice.

A creat peste 100 de lucrări coregrafice, foarte multe dintre ele rămânând lucrări emblematice În istoria dansului, precum Density 21.5, The Year of the Horse, Blue Lady, Steppe, Maa, Signes, Writings on Water sau Inanna.

În 2006 Carolyn Carlson a obţinut primul Leu de Aur oferit unui coregraf la Bienala de Arte de la Veneţia.

În 1999 a fondat Atelier de Paris – Carolyn Carlson la Cartoucherie, iar din ianuarie 2014, după nouă ani petrecuţi În calitate de Director al CCN Roubaix Nord-Pas de Calais, Carolyn Carlson se Întoarce la Paris ca Artist Asociat al Théâtre National de Chaillot, unde şi Înfiinţează propria sa companie de dans / Carolyn Carlson Company. Compania se află În prezent În centrul scenei coregrafice pariziene. Marea artistă susţine sesiuni de lucru pe improvizaţie, bazate pe tehnica ei specifică, preluată şi asumată de la mentorul său, Alwin Nikolaïs. Cu un repertoriu unic, acompianiată de dansatori care se ridică la adevărata sa valoare, Carolyn Carlson Îşi continuă procesul de creaţie: În fiecare an Compania lansează cel puţin două spectacole de amploare, itinerează creaţiile În festivaluri internaţionale şi susţine creaţiile coregrafiilor prin prezentarea lor În Întreaga lume. 

La Bucureşti, În cadrul Festivalului Naţional de Teatru, artiştii Companiei Carolyn Carlson vor susţine două spectacole:

În 25 octombrie, de la orele 21.00,  Sala Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti va găzdui În cadrul FNT spectacolul „Short Stories” (Immersion, Burning, Li) / „Scurte povestiri” (Imersiune, Ardere, Li).

Immersion/este o bijuterie de 18 minute, În care Carolyn Carlson evoluează ea Însăşi pe scenă. Eterna „doamnă a apei” Întrupează dansul pur şi unic ca expresie a mişcării apei În metamorfoza sa infinită. În sunetul valurilor, coregrafa se cufundă În fluiditatea ei, În prezenţa ei intensă şi În adâncurile ei de nepătruns.

 immersion

Burning/este un solo de 26 minute al dansatorului Won Myeong Won, despre metamorfozele din fiecare etapă a vieţii. Performance-ul Burning / Ardere conduce spectatorul Într-o călătorie contemplativă spre acele lucruri pe care trebuie să le „ardem” În noi, pentru a putea merge mai departe.

burning

Iar Li / este un duo cu durata de 25 de minute pe care Însăşi creatoarea spectacolului o defineşte În umătorii termeni: „Li” este o ideogramă care desemnează la origine grăuntele din jad sau din lemn, „motivul organic” de la baza tuturor lucrurilor, când fiinţa se află În acord cu „tao”.

li

Transformările naturii

Suflul Vântului

Întunericul şi lumina

Dualitatea lui yin şi yang

Când unul devine celălalt

Fără niciun cuvânt. 

În 27 octombrie, de la orele 21.00, aceeaşi Sală Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti va găzdui În cadrul FNT spectacolul „Now” / „Acum” / care a avut premiera În 6 noiembrie 2014 la Théâtre National de la Danse Chaillot din Paris / şi care este un spectacol puternic influenţat de opera lui Gaston Bachelard „Poetica spaţiului”.

De ce această operă?” / se Întreabă Însăşi autoarea spectacolului… „Ea se adresează acestor case şi locuri de neuitat În care locuim, martori ai aspiraţiei ardente a umanităţii la siguranţă şi ai ataşamentului pe care-l trăim faţă de forţele misterioase ce stau la baza realităţii tangibile a valorilor noastre profane şi sacre. O recunoaştere a vieţilor noastre cotidiene revelate. Imensitatea minusculă a prezenţei noastre În Univers.

Un act În 7 părţi metaforice: casa, de la subsol până la mansardă; sertare, cufere, dulapuri ce ascund secrete; cuiburi şi coconi; unghere de linişte şi vise; de la minuscul, la universal; imensitatea intimă; cercul etern, Înăuntru şi În afară.

Fiecare dintre cele 7 părţi va fi traversată de un poem ales din Miłosz, Rilke, Baudelaire…

Uragane, furtuni şi averse bântuie „poetica spaţiului”; toate aceste cutremure fac din coliba cea mai modestă un refugiu robust. Ceea ce utilizează Baudelaire pentru a ne lărgi Înţelegerea casei şi a universului. Minuscul şi imensitate.

Pentru că dansul este eminamente fără cuvinte, această creaţie nu este altceva decât o participare la curgerea continuă ce se exprimă prin timp şi spaţiu. O metaforă meditativă de o oră şi douăzeci de minute”. (Carolyn Carlson) 

SHORT STORIES 

Immersion

Coregrafia şi interpretarea: Carolyn Carlson

Muzică originală: Nicolas de Zorzi

O producţie originală: Centre Chorégraphique National Roubaix Nord-Pas de Calais, În parteneriat cu Théâtre National de Chaillot & Carolyn Carlson Company

Durata: 18 min

Burning

Coregrafia: Carolyn Carlson

Dansator: Won Myeong Won

Muzică originală: Meredith Monk

O producţie Carolyn Carlson Company

În coproducţie cu Adami (În cel de-al 60-a an de existenţă), În cadrul Festival June Events / CDC Atelier de Paris-Carolyn Carlson

Cu sprijinul: Crédit du Nord

Durata: 26 min

Li

Coregrafia: Carolyn Carlson

Dansatori: Chinatsu Kosakatani, Yutaka Nakata

Muzică originală: Aleksi Aubry-Carlson

O producţie originală Centre Chorégraphique National Roubaix Nord-Pas de Calais, cu sprijinul Quinzaine du Japon

Producător: Carolyn Carlson Company

Durata: 25 min

 

NOW

Coregrafia: Carolyn Carlson

Distribuţia (dansatori): Constantine Baecher, Juha Marsalo, Céline Maufroid, Riccardo Meneghini, Yutaka Nakata, Sara Orselli, Sara Simeoni

Muzica originală: Colette Malye

Scenografia: Maxime Ruiz (foto & video), BenoÎt Simon (edit fotografii)

Costume: Chrystel Zingiro

 now

Producător executiv: Théâtre National de la Danse Chaillot

În colaborare cu: Carolyn Carlson Company

O coproducţie: Ballet du Nord / Centre Chorégraphique National Roubaix Nord-Pas de Calais /

L’Atelier à spectacle / La scène conventionnée de l’Agglo du Pays de Dreux

Durata: 1h 20 min (fără pauză)

Foto: Alain Fleischer / Laurent Phillipe / Florent Drillon Adami / M. Logvinov / Patrick Berger