class="">Ariane Mnouchkine în Festivalul Naţional de Teatru

Ariane Mnouchkine în Festivalul Naţional de Teatru

Creaţia celebrei regizoare [b]Ariane Mnouchkine[/b] este introdusă în acest an pentru prima dată în România prin intermediul FNT. Astă-seară de la ora 19.00, la Cinematograful ”Elvira Popescu”, Festivalul Naţional de Teatru 2009, cu sprijinul Ambasadei Franţei şi al Institutului Francez, vă invită la o întâlnire memorabilă cu creaţia lui Ariane Mnouchkine: filmarea realizată de Bernard Zitzermann a spectacolului produs în 2007 de Theatre du Soleil, [b]Les éphémères[/b]. 4 ore de spectacol, un spectacol ce traversează întreg secolul XX prin intermediul întâmplărilor din viaţa unor oameni simpli. Un spectacol ce a călătorit în lumea întreagă, repurtând succese memorabile, cel mai recent în această vară când a fost prezentat în cadrul prestigiosului Lincoln Center Festival de la New York. Un spectacol ce nu va putea fi adus niciodată la Bucureşti din cauza costurilor uriașe poate fi văzut într-o unică proiecţie în această seară la Institutul Francez, prin amabilitatea Théâtre du Soleil care a răspuns invitaţiei FNT. Înainte de proiecţie, una dintre interpretele principale din spectacol, [b]Delphine Cottu[/b], actriţă a celebrului Théâtre du Soleil, echipa legendarei regizoare franceze, va face o scurtă prezentare a colaborării cu regizoarea Ariane Mnouchkine, urmând ca sâmbătă, 7 noiembrie, ora 10.00 la Institutul Francez, actriţa să se întâlnească cu presa şi cu toţi cei care au vizionat filmul şi doresc să îi pună întrebări. Un alt film care documentează creaţia [b]Arianei Mnouchkine[/b], De la teatru la cinema va fi proiectat duminică, 8 noiembrie, ora 22.00 în acelaşi cinematograf, fiind prefaţat de lansarea cărţii Întâlniri cu Ariane Mnouchkine.Înălţând un monument efemerului de Josette Feral, eveniment organizat de FNT în colaborare cu Asociaţia Art-Hoc. Prin proiecţiile de spectacole de la Sala Elvira Popescu, Institutul Francez, lansările de carte de la Librăria Cărtureşti, şi conferinţele susţinute la UNATC, Festivalul Naţional de Teatru atinge astfel şi o dimensiune extinsă internaţională care vorbeşte despre practicile teatrale din lume.

12 octombrie 2010,  Comunicat de Presă

Marele regizor Lev Dodin prezintă, În FNT, „Livada de vişini“ de Cehov, producţie a prestigiosului Maly Drama Teatr din Sankt Petersburg. Este cel mai bun spectacol din Rusia, În opinia juriului Premiilor Naţionale „Zolotaya maska“ (Masca de aur), ediţia 2015, acordate de Uniunea Oamenilor de Teatru din această ţară. Spectacolul a obţinut şi alte valoroase premii.

Îi vom vedea la Bucureşti, În ultimele zile de festival / pe 29 şi 30 octombrie, de la ora 19.00, pe Scena Mare a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti, pe excepţionalii actori ai acestei trupe şi Îi numim aici, În primul rând, pe Danila Kozlovski, Ksenia Rappoport şi Elizaveta Boiarskaia / troica stelelor de la Maly Teatr. Cu ei succesul a fost asigurat, după cum relata un cronicar rus.

Peste tot unde s-a jucat, spectacolul a surprins publicul. Lev Dodin a ţinut cont atunci când a realizat această variantă (el a montat la Maly Drama Teatr textul şi În 1994) nu numai de „sensul general-uman“ al piesei scrise În 1904, ci şi de „momentul istoric concret“, invocând ideea legată de soarta Rusiei, a lumii, care avea să fie alta În scurt timp. Iar istoria, ştim, se repetă. Actuala „Livadă…“ e una contemporană.

„Primul spectacol, din 1994, pe care Îl iubesc şi acum, a dat impuls celui de astăzi. Întotdeauna când te Îndepărtezi de ceva şi Înţelegi care e diferenţa observi ceea ce s-a schimbat odată cu trecerea timpului (…). Nu am Încetat să analizez prima montare… După 20 de ani, am simţit că „Livada de vişini“ este piesa cu cel mai pronunţat caracter istoric dintre toate piesele lui Cehov (…). Am Început să aud În această piesă anumite fraze, pe care Înainte nu le-am sesizat“, spunea Lev Dodin pentru M24.ru.

Lopahin e Danila Kozlovski / un actor desăvârşit şi, poate, cel mai solicitat actor de film din generaţia sa. Are 31 de ani. Ce spune el despre personajul său din „Livada de vişini“, Într-un interviu din „Novoi“: „Lopahin, pentru mine, este un om nefericit. E mutilat de trecutul său / sclavia. E traumatizat de slugărnicia ce Îi curge prin vene. Oricât ar Încerca, nu poate smulge sclavul din sine. Sclavia e cauza forţei sale interioare distrugătoare. Chiar dacă Ranevskaia ar fi de acord cu o «propunere comercială», el distruge livada de vişini, care mereu Îi va aminti de umilinţa din trecut: că aici a fost băgat În mizerie, că această femeie uluitoare i-a şters cândva, cu o batistă din dantelă, nasul, din care curgeau muci cu sânge (…). Lopahin, pentru mine, e cea mai tragică figură din piesă. Suferă mai mult decât cei din familia Ranevski, care au ceva supraevaluat, ceva ce Îi diferenţiază şi Îi apără: educaţia, clasa, simţul frumuseţii, bogăţia lăuntrică, iar sclavului Lopahin acestea Îi lipsesc. Dar În sclavia sa mentală şi sufletească, de neÎndurat sunt cei cu numele Ranevski… Toţi sunt nefericiţi. Toţi au un motiv: le e frică de viitor. Şi totuşi, Lopahin plânge, atunci când, beat fiind, făgăduieşte că va construi o viaţă nouă şi strămoşii săi vor vedea că Ermolai Lopahin, «copilul bătut, agramatul», a cumpărat cea mai frumoasă moşie din lume. Dar nu va exista fericirea. Ne-am tot gândit, care să fie sfârşitul destinului lui Lopahin. Probabil, În ajunul Revoluţiei din Octombrie, el se Împuşcă“, spune Danila Kozlovski.

Şi pe tot acest fir, Kozlovski face un Lopahin contemporan, dar pe care nu-l compară cu un manager de top al vreunei corporaţii. Personajul vrea o viaţă nouă, distrugând un trecut. Iată tragedia lui!

În rolul Liubov Andreevna Ranevskaia e Ksenia Rappoport / artistă plurivalentă, care străluceşte ca actriţă pe scena de la Maly Drama Teatr şi În film, dar şi În calitate de cântăreață şi dansatoare, făcând cuplu În dans chiar cu Danila Kozlovski, În special pentru acţiuni de binefacere, În care se implică foarte mult. Pentru rolurile lor din „Livada de vişini“, cei doi protagonişti au obţinut importante premii.

Despre Ranevskaia, actriţa mărturisea Într-un interviu, la puţin timp după premiera din 2014, că moşiereasa o impresionează, dar este unul dintre cele mai complicate personaje ale lui Cehov. În general, Ksenia Rappoport o invidiază pe Ranevskaia: „Ea are o incredibilă libertate umană, rar Întâlnită În zilele noastre. Această libertate nu poate fi educată, cu ea te naşti“. Totodată, ea mărturisea presei: „Nu e uşor să joci În piese clasice. Dar, Întrucât suntem În mâinile lui Lev Abramovici şi ţinem cont de ideile sale, totul pare limpede, interesant. Nu ai senzaţia că trebuie permanent să te Îndepărtezi de anumite clişee de perceţie a personajelor Ranevskaia, Lopahin. (…) Acest spectacol nu este istoria relaţiilor personale dintre anumiţi oameni şi nici tragedia lor personală. Ci este un val ce pătrunde pe nisip, iar personajele / firicele de nisip. Şi toate se află sub stăpânirea cursului istoriei. În finalul spectacolului se simte destul de bine soluţia regizorală“.

A impresionat-o, la fel ca pe toţi actorii din distribuţie, etapa de pregătire de dinaintea repetiţiilor. Lev Dodin şi-a dus trupa În una dintre cele mai bătrâne livezi de vişini din Europa, din apropierea oraşului german Hamburg. Şi livada era În floare. „O frumuseţe de livadă, am filmat acest loc viu / o bucată de istorie, iar unele cadre sunt folosite În spectacol“, spunea Rappoport.

Elizaveta Boiarskaia o Întruchipează pe Varia. Amintim un detaliu: actriţa este fiica actorului şi cântăreţului Mihail Boiarski, care a jucat În filmul Elisabetei Bostan „Mama“ (În rolul Lupul Titi Suru). Ea spune că personajul său din „Livada de vişini“ nu are o viaţă uşoară. Mama ei a plecat la Paris, după moartea fiului – fratele vitreg al Variei. Şi ea a rămas să aibă grijă de casă. Pe Varia o caracterizează Într-o oarecare măsură „rigiditatea, dar şi principialitatea, responsabilitatea, stăpânirea de sine, oboseala, care Îi provoacă nervozitate“. Boiarskaia crede că trăsătura comună a ei şi a Variei este responsabilitatea. Adică: „Eu, ca şi ea, sunt un bun organizator… Ce ne deosebeşte? Dragostea ei pentru Lopahin este atât de oarbă Încât ea se jertfeşte. Dacă aş fi În aceeaşi situaţie, ar fi altfel pentru mine. Dar Varia se duce supusă spre acest eşafod“.

Cu siguranţă, toţi actorii din distribuţia spectacolului „Livada de vişini” vor impresiona publicul FNT prin jocul lor remarcabil, diriguit de maestrul Dodin.

„Orice experienţă privind montarea unui spectacol serios este un dialog. Să transmiţi monologul tău e plictisitor. Dar monologul lui Cehov nu-l putem transmite, pentru că, atunci când se spune: «Punem În scenă ca la Cehov», mă Întreb / de unde ştiu ei cum a fost de fapt la Cehov? (…) Spectacolul meu e un dialog cu Cehov şi, sper, cu timpul, cu mine Însumi şi cu artiştii, care Îmi sunt coautori“. (Lev Dodin)

Foto: Viktor Vassiliev