OPERA SHOWS IN THE NATIONAL THEATER FESTIVAL

One of the new entries in the 2009 National Theater Festival is the [b]Opera Revival[/b] module, consisting of five productions from Bucharest and Cluj, staged by renowned theater directors: Mihai Măniuţiu, Alexandru Darie and Ion Caramitru. The productions of the other two directors, Petrică Ionescu and Gigi Căciuleanu, represent instances of successful cooperation with the National Opera in Bucharest, the chief host of these productions. “It has been an obvious fact for over twenty years that opera has found great support in theater directors whose massive intervention instilled more theatricality in opera, helping this genre draw again public attention. As this trend has luckily been felt on Romanian stages as well, this year the National Theater Festival opened a section dedicated to operatic shows created by theater directors,” NTF selector Cristina Modreanu says. The series of opera shows begins in the first two days of the festival at Bulandra Theater (Toma Caragiu hall), with [i]Orpheus and Eurydice[/i], in Adrian Enescu’s version with variations on themes by Gluck, stage director Alexandru Darie. It is a production of L. S. Bulandra Theater in Bucharest in partnership with the Ludovic Spiess Opera and Ballet Experimental Studio of the National Opera in Bucharest. The two performances are scheduled to take place on [b]Saturday, October 31, at 19.00[/b], and [b]Sunday, November 1, at 19.00[/b]. Also on [b]Sunday, November 1, at 18.30[/b], the National Opera in Bucharest has scheduled Giuseppe Verdi’s [i]Macbeth[/i], directed by Petrică Ionescu. An opera show and a dance show come next in the program of the National Opera in Bucharest: [i]Eugene Onegin[/i] by Pyotr Ilych Tchaikovsky, directed by Ion Caramitru, Conductor: Iurie Florea, Choirmaster: Stelian Olariu, [b]Friday, November 6, at 18.30[/b]; and [b]Sunday, November 8, at 18.30[/b], [i]Fantastic Symphony[/i], directed by Gigi Căciuleanu: music by Hector Berlioz and texts by Moliere, Shakespeare, Baudelaire, Verlaine, Rostand; Conductor: Tiberiu Soare, and Răzvan Mazilu in the leading role. The [b]Opera Revival[/b] section contributes this year to the idea of extension of the festival to other cities. Last year, some shows in the festival were performed at Sibiu and Timisoara; this year, the NTF arrives in Cluj at the Romanian National Opera on [b]Sunday, November 8, at 19.00[/b], with [i]Otello[/i] by Giuseppe Verdi, directed by Mihai Măniuţiu, a show included in the National Theater Festival selection. We hereby would like to thank the National Opera in Bucharest and the Romanian National Opera in Cluj for agreeing to be our partners in realizing this module of the 2009 National Theater Festival!

12 October 2010,  Articles

Dacă Bach nu ar fi existat, ar fi trebuit inventat, crede muzicianul Zoli Toth. Împreună cu regretatul compozitor Adrian Enescu, Zoli l-a adus pe Bach În showbiz, fapt ce poate fi consemnat drept Îndrăzneț și original.

Când spunem acest lucru, presupunem că nici marele Johann Sebastian Bach, când trăia, nu și-a imaginat că, În viitor, o echipă de muzicieni români Îl vor aduce pe scenă, Într-un Festival Național de Teatru.

Florina Tecuceanu: Când ai avut prima colaborare cu regretatul Adrian Enescu, cel care semnează muzica spectacolului? Cum ați lucrat la spectacolul „The Bach Files”, al Teatrului Bulandra, regizat de Alexandru Darie?
Zoli Toth: M-a Întâlnit cu Adrian În 2009, la o recepție care a avut loc după un recital de percuție În Timișoara. Am intrat În vorbă cu el, știa despre activitatea mea la Sistem și-i spusesem că aș vrea să cânt o lucrare pentru butoaie și orchestră. După nici o oră stabiliserăm că va scrie o piesă pentru mine. La nici trei luni, piesa „Domino” pentru percuție solo și orchestră era gata. În 2010 am cântat piesa În prima audiție absolută alături de Orchestra Națională Radio dirijată de Maestrul Horia Andreescu. Au urmat recitalurile mele de la Festivalul „George Enescu” din 2011 și 2013 unde cântasem lucrări ale lui și nu numai, după care am decis Împreună să facem un proiect unitar. Așa s-a născut Zoli TOTH Project și „Bach In Showbiz”. Bach a fost prima alegere și cu el am rămas. Au mai venit niște propuneri de la alții, dar nu ne-am lăsat influențați. În 2014 am pornit În primul turneu național (14 concerte), iar În 2015 ne-a văzut Ducu Darie la o lansare de videoclip. În septembrie 2015 s-a născut piesa „Dosarele Bach”, bazată pe compozițiile lui Adrian Enescu și interpretarea Zoli TOTH Project.

Să-l aduci pe Bach În showbiz este ceva original și Îndrăzneț… Cum ați gândit acest spectacol la „momentul zero” al facerii lui?
După ce am hotărât Împreună cu colegii de la Sistem să luăm o pauză, am fost convins că voi avea parte de o vacanță lungă, care să compenseze anii În care n-am avut vacanță deloc. Dar la nici o săptămână distanță am primit invitația de a susține un recital În cadrul Festivalului „George Enescu”, o alta de a cânta cu Filarmonica din Timișoara și tot așa. Muzica clasică, prima mea iubire, mă chema Înapoi. După ce l-am Întâlnit pe Adrian Enescu, mi-a fost clar că aceasta este calea: readucerea În actualitate, prin diferite mijloace, a compozitorilor din diferite epoci, Încercarea de a câștiga publicul care trăiește strict În actualitate către valori pe care le uită din lipsă de timp sau din alte motive. Bach a fost o alegere firească pentru doi artiști care aveau foarte multe lucruri În comun. La fel de firesc a venit turneul, care a făcut cunoscut proiectul și a condus, În final, la Întâlnirea cu regizorul Alexandru Darie.

Cine a avut ideea aducerii lui Bach În actualitate?
Bach este impunător, Bach te copleșește, Bach Îți umple viața… A cânta Bach este una dintre marile bucurii ale unui muzician. Ne-am dorit să o Împărtășim tuturor, așa că, Împreună cu Adrian Enescu, am ales această formă…

Spectacolul „The Bach Files” Îmbină multe forme de teatru, este și dans, este și muzică. Ce a adus nou, inedit, pentru tine, ca muzician?
Mi-a plăcut Întotdeauna să lucrez În echipă, dar ceea ce am Întâlnit la Bulandra este cu totul special. Oameni super profesioniști, amabili, cu argumente, dornici să facă treaba bine. Le place să iasă din tipare și nu cred În limite. Dacă ar fi și punctuali, aș spune că sunt perfecți, dar probabil ar fi mai puțin artiști. Bine că nu mai cred În perfecțiune de ceva timp (râde). Colaborarea cu Ducu Darie mă face mult mai complet din punct de vedere artistic. Este un regizor de avangardă, ceea ce Îmi place enorm. Sper să pot lucra cu el cât mai multe proiecte.

Ai ales să faci muzică pe un segment de nișă, te-ai Îndepărtat de zona comercială, cu Zoli TOTH Project. Ce Înseamnă Zoli TOTH Project? Cui vă adresați?
N-aș zice că e nișă. ZTP este un proiect modular, format din muzicieni profesioniști, absolvenți ai facultăților de muzică, astfel Încât avem posibilitatea de a trece cu lejeritate În zona muzicii clasice (vezi spectacolul „Dosarele Bach” de la Bulandra), dar și către muzica accesibilă marelui public (vezi proiectul #COCOON). Suntem prezenți la festivaluri În aer liber, lansări de produse premium, concerte la evenimente corporate și chiar În cluburi etc. În noiembrie sper să putem lansa un CD pentru proiectul #COCOON.

Când ai decoperit muzica și când ai decis să faci muzică?
Făcând parte dintr-o familie de muzicieni, nu e greu să auzi muzica prin casă. Nu am decis eu, eram prea mic când am Început să studiez. Au decis părinții mei și le mulțumesc pentru asta; cred că muzica face parte din destinul meu. Nu Îmi pot imagina cum ar fi fost altfel. La rândul meu, Îmi Îndrum fetele spre muzică și alte activități extra curriculare. Ele vor decide mai târziu ce le place mai mult.

Ce fel de sonorități te incită la noi desoperiri? Ce Îți stârnește imaginația?
Întotdeauna mi-a plăcut sunetul urban, crud și puțin dur. Pe cel mai recent album al meu, #COCOON, am Încercat să combin suntele industriale cu instrumente foarte melodice, vioara, violoncelul, marimba sau vibrafonul. Rezultatul este unul foarte interesant, despre care cred că mă reprezintă și prin care reușesc să comunic exact ce am de spus În această etapă.

Cum crezi că va arăta muzica viitorului – vorbim de un termen rezonabil, să zicem, 50 de ani?
Cred că muzica viitorului va veni la pachet cu artele vizuale și cu realitatea virtuală. Poveștile vor avea În continuare de câștigat. Sper ca emoția vizavi de interpret să renască. Astăzi sunt mii de piese pe care le ascultăm și habar nu avem cine cântă.

Dacă Bach s-ar fi născut În zilele noastre și ar fi compus exact ceea ce a compus, crezi că ar mai fi fost atât de cunoscut?
L-aș fi ajutat eu (râde). Da! Bach a fost un geniu și va rămâne un reper În istoria muzicii universale. Dacă nu exista Bach, probabil că oamenii de știință ar fi trebuit să-l inventeze. Pentru vremea lui, Bach a fost avangardist. Fără Bach, cine știe ce muzică am fi ascultat astăzi…

Știi acel experiment În care un violonist celebru, „deghizat” În anonim, a interpretat la vioară câteva piese celebre, pe o stradă din New York… Aproape nimeni nu l-a băgat În seamă, deși biletele la concertele lui se vând cu sute de dolari. Ce ne spune acest lucru?
Indiferent de domeniul În care activezi, reclama este sufletul comerțului!

Ai fost ambasador pentru Fundația Nelson Mandela (campania 46664 Bangles), ai promovat obiectivele istorice În România, te-ai implicat În campanii ecologice. De ce ai ales această cale?
În primul rând pentru că am simțit nevoia. Nu pot să fac lucruri În care nu cred, dar nici nu mă pot abține să fac lucruri În care cred. Apoi, cred că fiecare artist trebuie să lase și un mesaj social În urma lui. Am avut câteodată frustrarea că nu sunt solist vocal și că piesele mele nu au texte și atunci am hotărât să mă implic În aceste campanii. Cred că e mai bine așa, căci În acest caz chiar trebuie să fac și lucruri, nu doar să vorbesc.

INFO:

The Bach Files

un spectacol de Alexandru Darie

Distribuția:

Adrian Ciobanu

Antoaneta Cojocaru

Raphaela Lei

Alin State

Cristiana Ioniţă

Raluca Nicolae

Georgiana Dobre

Daniela Tocari

Andreea Şovan

Gabriel Sandu

Bogdan Iacob

Vlad Troncea

Ionuţ (Braian) Bârjoveanu

Regia: Alexandru Darie

Scenografia: Octavian Neculai

Coregrafia: Arcadie Rusu

Muzica originală: Adrian Enescu pe teme de J.S. Bach, interpretata de Zoli Toth Project.

Light Design: Alexandru Darie

Grafică BD – Bandă desenată: Ana-Maria Crişan, Ioana Ţurcanu, Octavian Neculai

Animaţie: Anna Florea

Live animation: Radu Pop

Graphic – Make up design: Ana Cristian, Octavian Neculai

Modelarea marionetelor: Adela Bonat

Mânuitorii marionetelor: Elena Dumitrescu, Elena Muşat, Cristina Ţane, Marius Bugi

Hair Stylist: Ligiana Mandea

Make-up: Diana Ionescu, Valentina Sandovici

Asistent scenografie: Vladimir Iuganu

O productie Bulandra per Musica!

Durata: 1h 15 min (fără pauză)

Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti

The Bach Files reflectă o poveste de iubire despre căutarea de sine, cu umor, dar şi cu momente dramatice. Acţiunea se petrece În viitor, Într-un oraş dezvoltat, dar poluat, poate Tokyo, poate Bangkok… În acest oraş straniu, populat de personaje ba comice, ba ciudate, un detectiv particular o caută pe una dintre descendentele lui Bach. Detectivul o descoperă pe această fată greu de găsit, fără telefon, fără cont bancar, se Îndrăgosteşte de ea, Însă o părăseşte, fiindcă aşa e viaţa. Urmează o luptă Între bine şi rău, ca În poveşti…

Este un amestec de teatru, pantomimă, dans contemporan și animație. Legătura cu Bach constă, În principal, În muzică și În această ironie și autoironie față de austeritatea lui Bach. E primul spectacol din viața mea În care, ajutat de coregrafia lui Arcadie Rusu, de muzica lui Adrian Enescu și de scenografia lui Octavian Neculai, fac teatru-dans.” (Alexandru Darie)


Foto: Lucian Muntean