class="">Traveling Stories-Cape Verde

Traveling Stories-Cape Verde

Oricât de diferiţi între ei, tinerii creatori prezenţi în Festivalul Naţional de Teatru – secţiunea [b]Teatrul de mâine[/b] – au în comun interesul pentru textele de actualitate, preferinţa pentru mijloacele de expresie directe, cu impact imediat asupra auditoriului, recursul la procedee tehnice de ultimă oră, fraternizarea cu spectatorul – la fel de tânăr – care vine îndeobşte să le vadă spectacolele. Preocupată de teme ca emigrarea, autopercepţia, dizabilităţile, mass-media şi conflictele intergeneraţionale, regizoarea Ioana Păun le explorează în spectacole interactive, care utilizează tehnologia nouă pentru a-i atrage şi implica nemijlocit în joc pe spectatori. O sprijină în acest demers Mona Bozdog şi Mihaela Michailov, autoarele textului [i][b]Tv for Dummies – un spectacol pentru 100 de telecomenzi[/b][/i], într-o producţie a celei mai vechi instituţii de spectacol din România – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi. Programat luni, 31 octombrie, la ora 18.00 şi la ora 22.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti, spectacolul expune, recurgând la instalaţii video şi tehnici media, povestea dispariţiei unui copil de 8 ani şi proporţiile pe care le capătă această dispariţie odată cu intervenţia televiziunii.

23 octombrie 2011,  Articole

Luni, 31 octombrie, de la ora 22.00, şi marţi, 1 noiembrie, de la aceeaşi oră, suntem invitaţi, la Teatrul ACT, la un spectacol de teatru-film inspirat dintr-o poveste adevărată. [b][i]9 grade la Paris[/i][/b] schiţează portretul unei femei într-un moment crucial din viaţa sa. Autorul scenariului şi, totodată, regizorul acestei montări, Peter Kerek, ne propune să urmărim firul acţiunii simultan din două perspective diferite: una cinematografică şi una teatrală. În viziunea sa, cele două modalităţi de exprimare se întrepătrund, se contrazic, se atrag: „Suntem curioşi să aflăm cât teatru suportă filmul şi, invers, cât film este dispus teatrul să suporte“. Vom descifra această şaradă împreună cu Alina Berzunţeanu, într-un rol care îi solicită în mod egal abilităţile scenice şi pe cele de actriţă de film. Declarată, la Alfred Radok Awards, cea mai bună piesă a anului 2010 din Cehia, [i][b]Purificare[/b][/i] de Petr Zelenka îşi găseşte, în viziunea regizorală a lui Alexandru Mâzgăreanu, o posibilă identitate scenică marţi, 1 noiembrie, de la ora 18.00, şi miercuri, 2 noiembrie, de la ora 20.00, la sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti. După ce şi-a demonstrat înzestrarea profesională în câteva montări unanim apreciate – [i]Funcţionarii[/i] după A.P. Cehov (Teatrul Metropolis, 2010), [i]True West[/i] de Sam Shepard (Teatrul Nottara, 2010), [i]Dragă Elena Sergheevna[/i] de Liudmila Razumovskaia (spectacol realizat în cadrul proiectului OPERA PRIMA la Teatrul de Comedie / Sala Nouă) şi [i]Pentru că pot[/i] de Arthur Kopit (Teatrul Odeon, 2011), Alexandru Mâzgăreanu ne invită la o dezbatere despre culpabilitate şi compromis, alături de o distribuţie valoroasă: Adrian Titieni, Medeea Marinescu, Ilinca Goia, Lamia Beligan, Mihai Călin, Afrodita Androne, Cesonia Postelnicu, Natalia Călin, Brânduşa Mircea, Armand Calotă, Vitalie Bichir, Tomi Cristin, Marcelo Cobzariu şi copilul Vlad Roşu. Echipa tinerilor regizori prezenţi în ediţia cu numărul 21 a FNT în cadrul secţiunii Teatrul de mâine este completată de Alexandru Mihail, absolvent UNATC, actualmente student în regie de teatru la Yale School of Drama din Statele Unite. Pentru spectacolul [i]O comedie neagră[/i] de Peter Shaffer el a primit, în 2006, Premiul UNITER pentru Debut şi Premiul pentru cea mai bună regie la Gala Comedia ţine la TINEri. Acum Alexandru Mihail propune, la Teatrul Odeon, sala Studio (joi, 3 noiembrie, ora 20.30 şi vineri, 4 noiembrie, ora 18.00) o comedie amară: [b][i]Blifat[/i][/b] de Gabriel Pintilei, este unul unul dintre proiectele câştigătoare ale concursului Tineri regizori – Texte contemporane 2009 al Teatrului Odeon şi spune povestea unei familii obişnuite din România, văzută prin ochii unui copil. Pentru evoluţia ei în acest spectacol, Ioana Anastasia Anton (premiul UNITER pentru Debut în 2008), a obţinut laurii pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar la Festivalul Comediei Româneşti FestCo 2011.

Dacă în mandatul trecut – anii 2005, 2006, 2007 – am construit o structură a Festivalului punînd în centru Regizorul, relaţiile acestuia cu propriul demers şi dialogul diferit cu trupe complet diferite din ţară, dacă am simţit nevoia să creez secţiuni şi module car