class="">TV for dummies

TV for dummies

Pe lângă avalanşa de spectacole din producţia stagiunii 2010/2011, programul Festivalului Naţional de Teatru cuprinde şi o serie de manifestări conexe menite să transforme această reuniune a practicienilor şi teoreticienilor scenei româneşti într-un veritabil eveniment cultural de interes continental şi nu numai. Astfel, colocviile dedicate “patronului” Cehov şi urmaşilor săi se vor alătura lansărilor de cărţi de teatru, atelierele dedicate antrenamentului specific al actorului vor rivaliza cu expoziţiile tematice, iar dialogurile libere despre teatru şi viaţă vor face concurenţă transmisiunilor radiofonice cu spectacole de tezaur inspirate din creaţia cehoviană. Deşi circumscris, ca fenomen constituit, unui moment istoric precis (mijlocul secolului 20), teatrul absurdului se insinuează, în forme adeseori surprinzătoare, ca o premoniţie sau ca o ciudăţenie, în opera unor dramaturgi din epoci şi locuri foarte diferite, care se întâlnesc însă în preferinţa de aşeza omul sub aceeaşi zodie a iraţionalului. Despre o posibilă linie de continuitate între Cehov şi Ionesco, dar şi despre destinul farsei tragice în anul 2011, vor vorbi teatrologi de seamă, care sosesc în România din felurite colţuri ale lumii. Îşi vor susţine punctele de vedere pe tema [b][i]Absurdul în teatru, de la Cehov la Eugène Ionesco[/i][/b]: [b]Yun-Cheol Kim[/b], decan al Facultăţii de Teatru a Universităţii Naţionale de Arte din Seul, Coreea de Sud, şi preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – IATC/AICT, [b]Manabu Noda[/b], profesor la Facultatea de Arte şi Litere a Universităţii Meiji din Tokyo, Japonia, [b]Monica Săvulescu Voudouri[/b] (Grecia), prozatoare, eseistă, poetă şi traducătoare, membru al Uniunii Scriitorilor din România, Olanda şi Belgia (marţi, 1 noiembrie, ora 15.00, UNATC), [b]Chris Ackerley[/b], reputat specialist în comentariu critic, profesor şi fost şef al Departamentului de limbă engleză al Universităţii din Otago, Noua Zeelandă, şi [b]Ion Bogdan Lefter[/b], scriitor, critic literar, director al revistei “aLtitudini” şi profesor la Facultatea de Litere din Universitatea Bucureşti (miercuri, 2 noiembrie, ora 15.00, UNATC). Amfitrion al acestor colocvii este criticul de teatru Octavian Saiu, care va purta şi un interesant dialog pe teme de management cultural cu [b]Christopher Wynn[/b], director pentru Dezvoltare şi Parteneriate al Festivalului Internaţional de Teatru de la Edinburgh (luni, 31 octombrie, ora 15.00, UNATC). Joi, 3 noiembrie, tot de la ora 15.00 şi tot la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, va avea loc, în cadrul secţiunii Conferinţe, o prelegerea liberă susţinută de criticul de teatru, prozatorul şi eseistul prof. George Banu cu ocazia lansării volumului [i]Reformele teatrului în secolul reînnoirii[/i] (Editura Nemira), cu participarea rectorului UNATC, Gelu Colceag; prezintă: Alexa Visarion şi Octavian Saiu, moderator: Ludmila Patlanjoglu. Acelaşi George Banu ne propune, alături de regizorul Felix Alexa şi fotograful Mihaela Marin, o pasionantă incursiune multiartistică în existenţa unui spectacol: [i]Livada de vişini[/i] de Cehov, montare a Teatrului Naţional din Bucureşti (vineri, 4 noiembrie, ora 16.30, TNB, Sala Amfiteatru – foaier). În sfârşit – dar deloc în ultimul rând! –, protagonistul secţiunii Focus a FNT 2011, regizorul Andrei Şerban, ne invită, tot vineri, 4 noiembrie, ora 10.30 la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului „Bulandra”, la o conferinţă extraordinară cu un titlu deopotrivă enigmatic şi provocator: [b]Ce înseamnă să joci un rol[/b]. Conferinţa va fi urmată de lansarea unei cărţi-eveniment, a cărei prefaţă este semnată de Andrei Şerban. Pentru prima dată vom lua contact, în limba română, cu una dintre cele mai misterioase şi mai fascinante forme de teatru din lume: [i]Şapte tratate secrete de Teatru Nō[/i] de Zeami, publicate de Editura Nemira, îşi vor începe drumul spre mintea şi inima cititorilor vineri, 4 noiembrie, la ora 13, în foaierul Sălii „Toma Caragiu” a Teatrului „Bulandra”. Duminică, 30 şi luni, 31 octombrie, de la ora 10.30, sediul ArCuB va găzdui atelierul intitulat [b]Antrenamentul “ImageWork”[/b] şi [b]Tehnica Michael Chekhov[/b], dedicat tinerilor actori şi susţinut de regizorul şi profesorul israelian David Zinder, atelier care constă în prezentarea celor două tehnici interconectate, metodă prin care prof. Zinder a devenit cunoscut în toată lumea. Tot duminică, de la ora 11.00, Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele îşi invită spectatorii la un dialog liber despre teatru şi viaţă (Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Atelier), al cărui titlu spune totul: “[b]Câte-n Lună şi în stele[/b]”. Învăluite în atmosfera de boemă orientală a Ceainăriei Teatrului Act din Calea Victoriei 126, [b]Divanele FNT[/b] îi aşteaptă pe toţi amatorii de autentice delicii culturale la un dialog liber, sincer şi dezinhibat. Cu o ceaşcă de ceai aromat în faţă, artişti de mărimea întâi ai teatrului românesc îşi vor răspunde, în prezenţa noastră şi cu sprijinul nostru, la întrebarea [i]De ce am ales teatrul?[/i] (sâmbătă, 29 şi luni, 31 octombrie, de la ora 10.30) şi vor stabili dacă este [i]Muzica de teatru un gen original[/i] (dumincă, 30 octombrie, ora 10.30), ne vor povesti cum ajunge [i]Scenografia de la gând la obiect[/i] (miercuri, 2 noiembrie, ora 10.30) sau [i]Coregrafia – cu un pas în teatru[/i] (marţi, 1 noiembrie, ora 10.30). Iar alături de o personalitate marcantă a scenei europene, regizorul [b]Silviu Purcărete[/b], însoţit de scenograful [b]Dragoş Buhagiar[/b] şi de compozitorul [b]Vasile Şirli[/b], colaboratorii săi la spectacolul prezent în festival ([i]D’ale carnavalului[/i]), vom descoperi cum poate fi [i]Teatrul – un Gargantua al artelor[/i] (vineri, 4 noiembrie, de la ora 14.00). Programul extrascenic al FNT este completat de o puternică secţiune de lansări de carte – volume care propun, analizează sau recuperează atât de variata informaţie din domeniul teatral. În afara celor menţionate, ni se propun : VINERI 28 oct., ora 18.30 – Teatrul Bulandra, Sala Izvor (foaier) [b]Silvan. Portretistul / Silvan. The Portrait Artist[/b] (Editura ICR). Cu participarea maestrului Radu Beligan SÂMBĂTĂ, 29 oct., ora 17.30 – Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare (foaier) [b]Meyerhold. Scrieri despre teatru[/b]. Selecţie, traducere, prefaţă şi note de Sorina Bălănescu (Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” – revista „Teatrul azi”) DUMINICĂ, 30 oct., ora 17.30 – Teatrul de Comedie (foaier) [b]Ionescu/Ionesco: Un veac de ambiguitate[/b] de Octavian Saiu (Editura Paideia) LUNI, 31 oct., ora 15.00 – Fundaţia Löwendal [b]Albumul George Löwendal – un aristocrat în luminile rampei[/b]. Cu participarea lui George Banu şi Horia-Roman Patapievici MARŢI, 1 nov., ora 15.00 – Fundaţia Löwendal [b]August Strindberg – O carte, o monografie, un happening[/b]. Volumul Marele drum de August Strindberg (UNITER) şi monografia (volum postum) August Strindberg, precursorul solitar al teatrului contemporan de Ileana Berlogea (Editura Academiei Române) VINERI, 4 nov., ora 15.00 – Fundaţia Löwendal [b]Dan Nemţeanu şi viziunea sa scenografică[/b] de Ion Cazaban (Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” – revista „Teatrul azi”) În acelaşi loc şi la aceeaşi dată şi oră vă invităm la vernisajul expoziţiei [i]Printre cărţi, printre culori[/i], schiţe de Dan Nemţeanu, ce va fi deschisă în perioada 28 octombrie – 6 noiembrie

28 octombrie 2011,  Articole

Festivalul Naţional de Teatru prezintă în premieră în România spectacolul „Donka – O scrisoare către Cehov”, text şi regie Daniele Finzi Pasca, o producţie a Companiei Finzi Pasca, Elveţia şi a Festivalului Internaţional de Teatru Cehov, coproducător Théâtre Vidy – Lausanne.