class="">Anul Strindberg în FNT – un centenar în zece zile

Anul Strindberg în FNT – un centenar în zece zile

24 mai 2012,  Articole

 

Anul Strindberg În FNT / un centenar În zece zile

 

Se Împlinesc, În 2012, o sută de ani de la moartea unuia dintre cei mai prolifici, originali și tulburători scriitori care au marcat scena teatrală a secolului XX.

Deși adeseori montată În România, În absența unui program de traduceri și a studiilor critice, mare parte din opera suedezului rămânea Însă, până nu demult, cvasinecunoscută mediului teatral autohton. Motiv Întemeiat pentru ca Festivalul Național de Teatru să marcheze Anul Strindberg printr-un pilon central / prezentând producții de vârf ale stagiunii trecute /, dar și printr-o serie de evenimente conexe Înscrise pe multiple paliere / pedagogic, teoretic și editorial /, parte a amplului program Strindberg iniţiat anul trecut de UNITER.

Și-au Încheiat deja reprezentațiile În FNT cele trei spectacole „camerale” subsumate secțiunii 2012 / Strindberg, Înaintași, urmași: Domnișoara Iulia,piesă notorie a dramaturgului suedez, În regia lui Felix Alexa (aflat la prima sa Întâlnire cu trupa Teatrului Maghiar de Stat din Cluj), nu mai puțin celebra Hedda Gabler a norvegianului Henrik Ibsen, „citită” În cheie strindbergiană de Andrei Șerban, dar și Înainte de pensionare, text al austriacului Thomas Bernhard descifrat În premieră românească de Christian Papke, la Teatrul Național din Timișoara. Surprinzătoare la prima vedere, simpla alăturare a acestor titluri și nume ar putea genera ea Însăși un subiect de dezbatere despre locul și moștenirea artistică a dramaturgului suedez născut În 1849, contemporan al lui Caragiale. 

Secțiunea de spectacole a fost acompaniată În programul actualei ediții de proiectele propuse de UNITER sub titlul August Strindberg / un veac de (re)lectură.  

După happening-ul inspirat de ultima piesă a dramaturgului, Marele drum, prezentat la ediția de anul trecut a FNT, regizoarea Ana Boariu și artistul plastic Oana Rill, susținute de invitatul lor special, compozitorul și percuționistul Francesco Agnello (Franţa), au propus, miercuri 31 octombrie, lectura / instalaţie / performance Căsătorii, În care actorii Anca Androne, Gabriela Iacob, Cristian Iacob, Vlad Logigan, Ioan Mihai Cortea şi Elena Păun au adus pe scena Teatrului Foarte Mic fragmente din piesele Paşte, Crimă şi crimă, Călătoria lui Per-cel-fericit, Soţia domnului Bengt și, din nou, Marele drum

Prezente În repertoriile teatrale din Întreaga lume, scrierile dramatice ale lui Strindberg continuă să hrănească, la un veac de la moartea autorului, imaginația regizorilor, dar și reflecția teoretică. O demonstrează și conferința cu participare internațională care are loc astăzi, 2 noiembrie, ora 15, la Librăria Bastilia (Pța Romană nr. 5). Sub genericul August Strindberg / un veac de (re)lectură,vor susţine comunicări Elena Balzamo (Franţa), traducător şi critic literar, membru corespondent al Academiei Regale din Suedia, Margareta Sörenson (Suedia), critic de teatru şi dans, editor, vicepreşedintele Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Carmen Vioreanu, traducătoare a lui August Strindberg În limba română şi regizoarea Ana Boariu.

Conferința este urmată de un important eveniment editorial: lansarea a cinci volume de Teatru, cuprinzând 12 piese semnate de August Strindberg, traduse pentru prima dată În românește de Carmen Vioreanu, excelentă cunoscătoare a spațiului lingvistic și literar scandinav, profesoară de limbă şi civilizaţie suedeză la Universitatea din Bucureşti, iniţiatoarea unor proiecte de spectacole-lectură din dramaturgia nordică, autor dramatic şi regizor. Seria este publicată de Editura UNITEXT și prezintă cititorilor următoarele texte: Învăţătorul Olof (volumul I), Călătoria lui Per-cel-fericit şi Soţia domnului Bengt (volumul II),trilogia Spre Damasc (volumul III), Saga Folkungerilor, Gustav Vasa şi Erik al XIV-lea (volumul IV), Advent, Crimă şi crimă şi Paşte (volumul V).

Un alt eveniment care marchează centenarul dramaturgului suedez În România se va desfășura sâmbătă 3 noiembrie, ora 15, la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, acolo unde FNT invită publicul să urmărească spectacolul-lectură Călătoria lui Per-cel-fericit, studiu coordonat de Vladimir Anton cu participarea studenților anului III Actorie, clasa prof. univ. dr. Adrian Titieni.

Și tot mâine se va finaliza un excepțional proiect derulat de UNITER și FNT sub semnul lui Strindberg. Timp de aproape două săptămâni (mai exact din 23 octombrie), la Muzeul Curtea Veche din inima Bucureștilor, regizoarea Cătălina Buzoianu a condus un atelier in situ dedicat „creatorului-filosof”, cum Îl numește pe Strindberg, pe care Îl cunoaște ca nici un alt regizor român după numeroasele sale incursiuni În opera acestuia, Începând cu piesa Cea mai puternică, descoperită În studenție, și continuând cu texte convertite În tot atâtea spectacole de neuitat, cum ar fi Pelicanul (Teatrul Levant, 1995), Visul (Teatrul Lliure din Barcelona și Festivalul Internațional de Teatru de la Sitges, Spania, 1998), Sonata fantomelor (Teatrul Mic, 1999), Tatăl (Teatrul „Bulandra”, 2004).

Peste 200 de tineri artişti din toată ţara / studenți, masteranzi, actori, regizori ori scenografi / s-au Înscris la acest atelier având drept obiect de studiu piesa Spre Damasc, considerată de către  regizoare „o nostalgie din copilăria mea artistică”, „un text fabulos și tulburător”, pe care l-a tatonat adesea, fără să aibă, Însă, ocazia de a-l pune În scenă. „Încerc să descopăr acum ceea ce aș fi făcut atunci, dar altfel”, căci „workshopul nu e pentru mine, ci este menit celorlalți”, mai spune Cătălina Buzoianu, artist cu vocație pedagogică recunoscută și confirmată ani de-a rândul la catedra de regie a Academiei de Teatru și Film din București.

După ce au lucrat zile Întregi În grupuri răspândite prin diversele spații ale Muzeului, schițând astfel numeroasele locuri sugerate de Strindberg, după ce au desfăcut cu pasiune sensurile textului și relațiile dintre personaje, tinerii participanți se pregătesc acum, spre finalul atelierului și al Festivalului Național de Teatru, să atingă capătul drumului deschis de Cătălina Buzoianu, un drum fascinant pe care Îi vor Însoți, inclusiv la prezentarea publică programată sâmbătă, la ora 12, in situ, compozitorul Mircea Florian şi artistul video Darie Alexandru.

 

Proiectul August Strindberg / Selected drama a fost co-finanţat de Comisia Europeană pentru segmentul de traducere a pieselor lui August Strindberg.

Proiectul August Strindberg / un veac de (re)lectură este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional şi este organizat de UNITER În parteneriat cu UNATC, Muzeul Municipiului Bucureşti şi Teatrul Mic Bucureşti; Parteneri media: LiterNet.ro, Yorick