class="">„Enjoy!” – Spectacolul lumii de azi

„Enjoy!” – Spectacolul lumii de azi

REPERE* – FNT 2009 (31 octombrie – 8 noiembrie)

Cea de-a XIX-a ediție a Festivalului Naţional de Teatru s-a desfășurat în București, în perioada 31 octombrie – 8 noiembrie 2009.

11 decembrie 2020  Repere, Stiri

Organizator și producător al evenimentului a fost UNITER, având co-organizatori ArCuB – Centrul de proiecte culturale al Capitalei, Institutul Francez din București și Institutul Cultural Român. Co-producător a fost Televiziunea Română, iar finanțatorii principali au fost Ministerul Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național și Primăria Municipiului București.

Director artistic şi selecţioner unic al Festivalului a fost criticul Cristina Modreanu, la cel de-al doilea an al mandatului conferit de UNITER.

Criza mondială economică majoră – care a afectat România începând cu 2009 – și-a pus amprenta și asupra fondurilor acordate organizării FNT și, în consecință, a influențat semnificativ oferta Festivalului din 2009.

Au fost prezentate în total 33 de producţii scenice din România şi un spectacol invitat din Franța. Structura evenimentului a fost, însă, una ingenioasă prin redimensionarea modulelor Festivalului. Organizatorii au reușit să păstreze – dincolo de selecția oficială dependentă de calitatea stagiunii teatrale și în măsura mijloacelor restrânse – dimensiunea internaţională a manifestării printr-o viguroasă participare a unor specialiști de talie mondială în zona teoretică şi de cercetare care a adâncit, prin module dedicate unor valori perene ale scenei (celebrate în 2009 în întreaga lume) tendința de ancorare a teatrului românesc în peisajul fenomenului teatral internaţional.

O sinteză a intențiilor FNT 2009 se regăsește în Cuvântul de întâmpinare, intitulat „Enjoy!” și publicat de Cristina Modreanu în programul Festivalului:

Ceea ce vă propune evenimentul numit Festivalul Naţional de Teatru, singurul care a supravieţuit tranziţiei ajungând azi la cea de XIX-a ediţie, este o colecţie de creații provocatoare, unele neobișnuite, altele la limita riscului estetic. FNT 2009 are și clasici ai teatrului de la noi, nume pe care le cunoașteţi și treziţi din somn – Măniuţiu, Tocilescu, Cătălina Buzoianu, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Alexandru Darie, Dragoş Galgoţiu, Alexander Hausvater, lon Caramitru – dar și nume care construiesc teatrul viitorului – Radu Afrim, Gianina Cărbunariu, Vlad Massaci, Cristi Juncu, Ada Lupu, Felix Alexa, Theodor Cristian Popescu, Claudiu Goga, Alexandra Badea, Răzvan Mureșan – precum şi o selecție de «new entries», nume pe care nu le-aţi auzit poate niciodată, pentru că sunt ale unor debutanţi –  Alexandru Mihăescu, David Schwartz, Bogdan Georgescu, Felix Crainicu – dar care s-ar putea să vă placă cel mai mult, fiindcă spectacolele lor, din teatre de stat sau independente (Green Hours, Arca) sunt cel mai flagrant «în ton cu vremurile». Nu lipsesc nici «produsele din import», chiar dacă vremurile au redus drastic numărul lor: o «Cântăreaţă cheală» descinde din Paris (Compania Les Intempestifs, regia Jean Luc Lagarce), un regizor ucrainean îndrăgostit de România, Andriy Zholdak, ne prezintă în premieră cel mai nou spectacol al său de la Sibiu – «Prinţesa Turandot», un american responsabil cu o bună parte din avangarda teatrală americană, ca teoretician al «performance-ului», Richard Schechner, are o întâlnire de trei zile cu publicul. lar Anul Grotowski îl aniversăm în Laboratorul propus de Institutul Polonez – cu proiecţii, conferinţe şi lansări de carte. Pe Andrei Şerban nici nu ştiu la ce capitol să-l trec, el fiind un capitol în sine, iar spectacolul său de la Bulandra – un excepțional «Lear» cu distribuţie exclusiv feminină – un eveniment în cadrul evenimentului.

Am făcut multe alianţe anul acesta, în vederea supravieţuirii, și am găsit în asta unul dintre avantajele «crizei»: poți să-ţi faci mai mulţi prieteni. Ne-am împrietenit și mai bine decât anul trecut cu Institutul Francez, atât pentru spectacolul lonesco, cât și pentru o nou-nouţă serie de filme despre teatru Filme/Noapte/Teatru = FNT care vă așteaptă în fiecare seară la Cinematograful «Elvire Popesco». Cu Institutul Cultural Român care ne ajută să invităm programatori din toată lumea la București, ca să vadă ce teatru bun avem, cu Radio România ca să vă convingem să ascultați teatru radiofonic cu piese de Eugène Ionesco, cu toate editurile care mizează pe cartea de teatru, ca să vă dăm de citit, și în special cu UNITEXT, ca să traducem în Colecţia FNT cărţi care au schimbat istoria teatrului mondial, precum și cu tinerii care cred în teatrul comunitar şi joacă spectacole în Rahova, visând ca acest cartier să devină un Soho al Bucureștiului…(…)

Enjoy !    Urare mai bună nu există. Când e vorba de teatru sau de viaţă. Pentru că și într-un caz şi în celălalt avem – sau ne găsim singuri – destule motive colaterale care ne împiedică să ne bucurăm.” Cristina Modreanu – director artistic și selecţioner al FNT

Lista – pe module – a spectacolelor FNT 2009:

Romanian showcase

Casa Zoikăi de Mihail Bulgakov, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul de Comedie din Bucureşti

Die kahle Sängerin / Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, regia Alexandru Dabija, Teatrul German de Stat din Timişoara

Cântăreaţa cheală de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional din Cluj

Cum traversează Barbie criza mondială” de Mihaela Michailov, regia Alexandra Badea, Teatrul Naţional din Timişoara

Epopeea lui Ghilgamesh”, versiunea teatrală şi regia Dragoş Galgoţiu, Teatrul Odeon din Bucureşti

Frumos” de Jon Fosse, regia Vlad Massaci, Teatrul Toma Caragiu din Ploieşti

Furtuna” de William Shakespeare, regia Cristi Juncu, Teatrul Toma Caragiu din Ploieşti

Ioana şi focul de Matei Vişniec, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul de Comedie din Bucureşti

Krum” de Hanoch Levin, regia Theodor Cristian Popescu, Teatrul Naţional din Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Lapte negru” de Vasili Sigariev, regia Claudiu Goga, Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov

Lear” de William Shakespeare, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti

Lucia patinează” de Laura Sintija Černiauskaitė, regia Radu Afrim, Teatrul Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe

Moartea lui Danton” de Georg Büchner, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Omul pernă de Martin McDonagh, regia Radu Afrim, Teatrul Maria Filotti din Brăila

poimâine. alaltăieri” de Gianina Cărbunariu, regia Gianina Cărbunariu, Teatrul Mic din Bucureşti

Povestea de iarnă”, după William Shakespeare, regia Alexander Hausvater, Teatrul Naţional din Timişoara

Psihoză 4.48 de Sarah Kane, regia Răzvan Mureşan, Teatrul Naţional din Cluj

Psihoză 4.48 de Sarah Kane, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional din Cluj

Sinucigaşul” de Nikolai Erdman, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional din Bucureşti

Trei surori” de A.P. Cehov, regia Ada Lupu, Teatrul Naţional din Timişoara

Trei surori” de A.P. Cehov, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Spectacol din străinătate

La cantatrice chauve / Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, regia Jean-Luc Lagarce, Compagnie Les Intempestifs din Besançon (Franţa)


Premieră în FNT

Turandot”, după Carlo Gozzi, regia Andriy Zholdak, Teatrul Naţional  „Radu Stanca” Sibiu

Opera Revival

Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski, regia Ion Caramitru, Opera Naţională din Bucureşti

Macbeth” de Giuseppe Verdi, regia Petrică Ionescu, Opera Naţională din Bucureşti

Orfeu şi Euridice”, versiune de Adrian Enescu cu variaţiuni pe teme de Gluck, regia Alexandru Darie, Teatrul Bulandra din Bucureşti în colaborare cu Studioul Experimental de Operă şi Balet din cadrul Operei Naţionale din Bucureşti

Otello de Giuseppe Verdi, regia Mihai Măniuţiu, Opera Naţională Română din Cluj

Simfonia fantastică”, un spectacol de Gigi Căciuleanu pe muzică de Hector Berlioz şi texte de Molière, Shakespeare, Baudelaire, Verlaine, Rostand, Opera Naţională din Bucureşti

Debut în FNT

Concreţii”, după Vladimir Sorokin, regia Alexandru Mihăescu, Teatrul LUNI de la Green Hours din Bucureşti

Pool (no water)” de Mark Ravenhill, regia Alexandru Mihăescu,Teatrul German de Stat din Timişoara

Hipioţi şi Bolşevici” de Amiel Gladstone, regia Felix Crainicu, Teatrul Arca din Bucureşti

„Faceţi loc!” de Mihaela Michailov, regia David Schwartz, Teatrul LUNI de la Green Hours din Bucureşti

România! Te pup de Bogdan Georgescu, regia David Schwartz, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi

lonesco Event

– Au fost vizionate trei spectacole după „Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, în regiile semnate de Jean-Luc Lagarce (Compagnie Les Intempestifs, Franţa), Alexandu Dabija (Teatrul German de Stat Timişoara) şi Gábor Tompa (Teatrul Naţional Cluj).

Lansarea volumului „Teatrul Absurdului” de Martin Esslin, traducerea Alina Nelega, urmat de o dezbatere cu public.

Medalion Eugène Ionesco spectacole de teatru Radiofonic (Radio România Cultural şi Teatrul Naţional Radiofonic)

  • Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, adaptarea radiofonică Felicia Pinte, regia antistică Gavriil Pinte
  • Delir în doi, în trei, în câţi vrei” de Eugène Ionesco, regia artistică Attila Vizauer
  • Eugène Ionesco – Cinci piese scurte”, adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Dabija, cântece Ada Milea
  • Finale. O călătorie imaginară cu Eugène Ionesco”, scenariu radiofonic de Ilinca Stihi, după „Jurnal în fărâme” de Eugène Ionesco, regia artistică Ilinca Stihi
  • Noul Locatar” de Eugène Ionesco, adaptarea radiofonică și regia artistică Mihai Lungeanu
  • Rinocerii” de Eugène Ionesco, versiune radiofonică de Sanda Toma şi Lucian Giurchescu, regia artistică Lucian Giurchescu
  • Ucigaş fără simbrie” de Eugène Ionesco, versiunea radiofonică și regia artistică Lucian Giurchescu
  • Victimele datoriei” de Eugène Ionesco, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu


Film / Noapte / Teatru = FNT

12 producţii cinematografice în nocturnă –  documentare artistice, filme-mărturii, teatru filmat – despre personalităţi marcante din lumea teatrului și spectacolele lor, multe dintre proiecţii fiind urmate de dezbateri cu publicul.

Conferinţe, dezbateri

„Trei zile cu Richard Schechner” – Conferinţe susţinute de regizorul Richard Schechner, profesor la New York University, SUA

„Noua Dramaturgie în teatrul britanic contemporan” – conferinţă susţinută de Aleks Siez („In-Yer-Face Theatre”, Marea Britanie)

„Teatrul românesc după 20 de ani. Deschideri, personalităţi, influenţe, tendinţe” – sesiune de comunicări organizată de Asociaţia Internaţională a Criticilor (AICT) – Secţia Română

Lansări / lectură de text

„Performance. Introducere şi teorie” de Richard Schechner. Traducerea Ioana leronim. Editura UNITEXT. Colecţia FNT. Prezentări: Richard Schechner, Saviana Stănescu, Ioana Ieronim

„Teatrul postdramatic” de Hans Thies Lehmann. Traducerea Victor Scoradeţ. Editura UNITEXT. Colecţia FNT. Prezentări: Hans Thies Lehmann şi Victor Scoradeţ

„Dincolo de rol sau Actorul nesupus” de George Banu. Traducerea Delia Voicu

„Repetiţiile și Teatrul reînnoit Secolul Regiei”, volum colectiv conceput și realizat de George Banu. Editura Nemira, coeditor Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS)

„Teatrul Absurdului” de Martin Esslin, traducerea Alina Nelega, Editura UNITEXT. Colecţia FNT

„Cu lon Caramitru de la Hamlet la Hamlet şi mai departe” de Mircea Morariu. Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” cu sprijinul AFCN şi UNITER

„Dramaturgi israelieni de azi”, antologie de Ada-Maria Ichim. Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” cu sprijinul Teatrului Odeon şi al Ambasadei Statului Israel la Bucureşti

„Dinu Kivu, rezistența prin Teatru”, antologie de texte de lonuţ Kivu şi Luminiţa Vartolomei, Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”

„Enigma Sarah Kane / Spectacole, reflecţii și comunicări”, volum bilingv (român-englez), Colecţia de teatru a Facultăţii de Teatru și Televiziune (UBB Cluj), în parteneriat cu Teatrul Naţional Cluj

„Piese de teatru și scenarii de film 2006-2009”, în seria Studii de Teatru și Film, Editura Limes, Cluj

Lansarea Revistei „Theater”, volumul 39, nr. 2, editată de Yale University. Ediţie dedicată teatrului românesc (Romanian New Theater), cu participarea teatrologului Tom Setlar (SUA).

Lansarea Revistei „ManInFest” nr. 3/2009 și a Suplimentului „Dramaturgia Cotidianului” 2009, Editura ArtReSearch, Cluj

Lansarea numărului 5 al Revistei „Scena.ro” dedicat FNT 2009. Cu acest prilej au fost prezentate cele 5 numere ale Scena.ro, editate cu sprijinul UNITER, apărute în primul an de existenţă.

În editorialul intitulat „Teatrul viu” apărut în revista Scena.ro nr. 5, Cristina Modreanu preciza:

E un moment festiv pentru Scena.ro, care se năștea sub formă de ediţie–pilot cu exact un an în urmă, la ediţia a 18-a a Festivalului Naţional de Teatru. Dar sărim prilejul de a deveni patetici și, odată marcat momentul prin aceste simple cuvinte, tragem aer în piept și mergem mai departe. (…) Am încercat să strângem în numărul dedicat celei de a 19-a ediţii a FNT intervenţii despre toate acele spectacole invitate anul acesta și care nu au fost încă discutate în numerele anterioare ale Scena.ro, fiindcă ambiţia revistei este aceea de a vorbi, într-un fel sau altul – prin cronici, inteviuri, eseuri – numai despre producţiile și evenimentele teatrale cu adevărat reprezentative pentru teatrul românesc.”

Festivalul a avut în program și două evenimente realizate în parteneriat care s-au bucurat de o mare audiență din partea oamenilor de teatru și a publicului:

„În laboratorul lui Jerzy Grotowski” – eveniment complex (prilejuit de Anul Internaţional Grotowski, decretat de UNESCO – în 2009 marcând zece ani de la dispariţia regizorului și 25 de ani de la încheierea activității a legendarului său Teatru Laborator). Manifestările au fost organizate de Institutul Polonez și Fundația Culturală „Camil Petrescu”, cu sprijinul FNT și al Institutului Grotowski din Wroclaw, cu conferinţe susținute de George Banu (Universitatea Sorbona), Dariusz Kosinski (Universitatea din Cracovia), Leszkek Kolankiewicz (Universitatea din Varşovia), lansări de carte, proiecţii de filme, expoziţii de fotografie, dezbateri publice.

„Turneu la ţară”eveniment organizat de FNT 2009, în parteneriat cu Ofensiva Generozităţii şi tangaProject, pentru urgentarea înfiinţării Centrului Resursă pentru Educaţie și Artă Activă (C.R.E.A.A.). A fost prezentat spectacolul de teatru „I am special”, urmat de o dezbatere publică la care au fost invitate autorități locale și naționale pentru articularea posibilității înfiinţării C.R.E.A.A. (cu cele trei componente: Centrul pentru Educaţie Creativă, Centrul de Teatru Comunitar și Şcoala de Practică și Teorie Documentară).

În secţiunea FNT vă recomandă s-au regăsit 23 de manifestări culturale din cadrul „Zilelor Culturii Germane”, desfășurate în perioada 1–9 noiembrie în Capitală, precum și 5 evenimente din cadrul ediţiei a V-a a seriei culturale „Măști europene la Masca”.

O reflectare sugestivă a evenimentelor oferite publicului și a aportului specialiștilor invitați în cele nouă zile de Festival o regăsim în articolele dedicate FNT 2009 semnate de criticul de teatru Ludmila Patlanjoglu:

„Unsprezece teatre din nouă oraşe. Șase reprezentații pe zi. Spectacole jucate cu casa închisă. Evenimente conexe: lansări de carte, conferințe, proiecții de filme în nocturnă. Secţiuni variate: eveniment lonesco, montări de top, voci internaţionale, debut. (…)

Festivalul Naţional de Teatru, deşi sărac (cu un buget mai mic cu 78% faţă de anul trecut) din punct de vedere financiar, reuşeşte performanţa să-şi păstreze statutul de cel mai important eveniment teatral din România. Patronul spiritual al ediţiei a XIX-a este Eugène Ionesco, celebrat şi la 100 de ani de la naştere. Două remake-uri confirmă genialitatea dramaturgului, vitalitatea scrisului său pentru scenă: «Cântăreaţa cheală» în versiunea de o clasicitate modernă a Companiei Les Intempestifs – Franţa, în regia lui Jean-Luc Lagarce şi varianta de o modernitate clasică a Teatrului Naţional din Cluj, în regia lui Gábor Tompa. Dar şi propunerea de la Teatrul German de Stat din Timişoara a lui Alexandru Dabija, inspirat exeget al teatrului ionescian, poate împlini creator acest triptic. Programul Ionesco a fost completat inspirat şi de o suită de spectacole de la Radio România Cultural, în care figurează cele două montări antologice: «Ucigaş fără simbrie» şi «Rinocerii», în regia lui Lucian Giurchescu, avându-l ca protagonist pe Radu Beligan, aflate în dialog cu lecturi radiofonice actuale admirabile ale pieselor ionesciene semnate de Alexandru Dabija, Attila Vizauer, Mihai Lungeanu, Cezarina Udrescu, Ilinca Stihi, Gavriil Pinte. Lansarea celebrului volum «Teatrul absurdului» de Martin Esslin, a întregit şi sub aspect teoretic Evenimentul Ionesco din cadrul Festivalului.

Câteva producţii de top ale stagiunii selecţionate în Festival au produs aceeaşi satisfacţie din punct de vedere artistic ca la premieră: «loana şi focul», regia Cătălina Buzoianu (Teatrul de Comedie), «Sinucigaşul», regia Felix Alexa (Teatrul Naţional Bucureşti), «Lucia patinează», regia Radu Afrim (Teatrul Andrei Mureşanu, Sf.Gheorghe), «Trei surori» (Teatrul Maghiar de Stat Cluj). Sunt reprezentații care vorbesc despre timpul nostru cu personalitate şi stil, remarcabile prin creaţiile regizorale, scenografice şi actoriceşti. Fapt confirmat şi de numerosul public, care a luat cu asalt sălile, umplându-le până la refuz.” – scria criticul Ludmila Patlanjoglu, în articolul „Să ne bucurăm de Teatru!” apărut în Suplimentul de Cultură al Ziarului Ziua.

După încheierea Festivalului criticul revine cu un nou articol, făcând următoarele aprecieri:

De o audienţă specială s-au bucurat întâlnirile din cadrul secţiunii «Voci internaţionale». Ele au transformat UNATC-ul, Teatrul ACT, sala Elvira Popesco a Institutului Francez în mini citadele ale modernităţii în teatru astăzi. Au fost excepţionale cele trei zile de dialog cu reputatul regizor inovator şi pedagog Richard Schechner, însoţit de dramaturgul Saviana Stănescu şi conferinţa lui Aleks Sierz (Universitatea Boston) teoretician al «In-Yer-FaceTheatre», teatru care şochează publicul prin limbaj şi imagine.

Un moment de vârf l-a constituit ampla manifestare «În laboratorul lui Jerzy Grotowski», celebrat şi sub egida UNESCO. Au conferenţiat cu strălucire George Banu (Universitatea Sorbona), Dariusz Kosinski (Universitatea din Cracovia), Leszkek Kolankiewicz (Universitatea din Varşovia) despre legătura marelui creator cu teatrul polonez, misterele alchimiei şi Brâncuşi. Proiecţii inedite şi lansarea a trei volume despre Grotowski şi colaboratorii săi, apărute la Editura Fundatia Culturală «Camil Petrescu» au marcat la un nivel spiritual înalt prezenţa lui Grotowski în teatrul contemporan. (…) Au atârnat greu montările autentice şi durabile care contaminează benefic mişcarea teatrală şi gustul publicului. Fantezia marilor clasici – Shakespeare, Cehov, Bulgakov, Erdman, lonesco – s-a regăsit în producţii memorabile: «Regele Lear», regia Andrei Şerban (Teatrul Bulandra), «Povestea de iamă», regia Alexander Hausvater (Teatrul Naţional Timişoara), «Trei surori», regia Gábor Tompa (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), «Casa Zoikăi», regia Alexandru Tocilescu (Teatrul de Comedie), «Sinucigaşul», regia Felix Alexa (Teatrul Naţional Bucureşti), «Cântăreaţa cheală», regia Gábor Tompa (Teatrul Naţional Cluj Napoca) şi Alexandru Dabija (Teatrul German de Stat Timişoara). Piesa contemporană a avut în Radu Afrim un promotor de excepţie. «Lucia patinează» de Laura Cerniauskaite (Teatrul Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe) şi «Omul Pernă» de Martin McDonagh (Teatrul Maria Filotti din Brăila) au fost momente de relief ale manifestării. Dramaturgia românească a avut un statut revelabil, onorând emblema de festival Naţional. «Ioana şi Focul» de Matei Vişniec, un mister postmodern, o bufonadă tragică despre un personaj-legendă, Ioana d’Arc, sub bagheta de maestru a Cătălinei Buzoianu s-a bucurat de o montare fermecătoare şi fascinantă.

Despre «marile incendii ale timpului nostru, ars de întrebări fără răspuns», ne-au vorbit seducător şi tinerii. În ipostaza inedită de regizori-dramaturgi Gianina Cărbunariu, autoarea spectacolului «poimâine.alaltăieri» (Teatrul Mic) şi Bogdan Georgescu în «România! Te Pup» (direcţia de scenă David Schwartz, Teatrul Naţional laşi), aduc la rampă provocator spectacolul lumii de azi, folosind inventiv şi poetic recuzita care animă teatrul, de la maşinăria video la limbajul violent al cotidianului.

În Festival, autocraţia regizorului a strălucit. În inspirata secţiune Opera Revival ea s-a afirmat creator, revitalizant: «Evgheni Oneghin» de Ceaikovski, regia Ion Caramitru, «Macbeth» de Verdi, regia Petrică lonescu, «Simfonia fantastică», spectacol de Gigi Căciuleanu de la Opera Naţională Bucureşti şi «Otello» de Verdi, regia Mihai Măniuţiu, de la Opera Naţională Cluj, au încântat spectatorii.

Sperăm ca deviza ediţiei a XIX-a a Festivalului, lansată de criticul Cristina Modreanu, «Enjoy!», să incite la noi replici, spre bucuria publicului.” – Ludmila Patlanjoglu, „Bucuria Contaminării” – Ziarul Ziua, nr. 4690.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.