class="">Imaginea performanțelor

Imaginea performanțelor

REPERE* FNT 2004 (24-31 octombrie)

Festivalul Național de Teatru, ajuns la cea de-a XIV-a ediție, a avut patru secțiuni, fiind programate 21 de spectacole realizate de creatori consacrați sau de tineri care porniseră pe „drumul performanței”. În cele opt zile ale evenimentului s-au desfășurat, de asemenea, colocvii și lansări de carte.

29 noiembrie 2020  Repere, Stiri

Festivalul a fost organizat de Ministerul Culturii și Cultelor și UNITER, având și sprijinul Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – Secția Română. Criticul Ion Parhon a asigurat direcția artistică a Festivalului și selecția producțiilor teatrale.

În catalogul ediției 2004, președintele UNITER, Ion Caramitru, afirma: „Festivalul Național de Teatru este o inițiativă postrevoluționară. A avut, ca orice pornire romantică, mai mulți părinți, mai mulți prieteni. Deși astăzi este oarecum orfan, își respectă totuși creșterea și disponibilitatea. «Teatrul nu moare niciodată» spun și romanticii, și scepticii momentelor conjuncturale. Totul poate fi iertat când un spectacol bun mișcă mintea și sufletul spectatorilor. Iată de ce continuu să sper că prin teatru putem ajunge mai devreme unde am visat și ne putem ierta chiar neputințele. Succes!”.

La rândul său, directorul artistic se referea, în același catalog, la „întâlnirea” din toamna lui 2004 cu câteva dintre cele mai semnificative producții teatrale ale stagiunii trecute: „Texte din dramaturgia clasică și contemporană, românești și străine, dialoguri și «dueluri» între diferite moduri de a face teatru se ivesc sub luminile rampei, în acest festin al artei spectacolului, năzuind la admirația publicului, la aplauzele oaspeților din țară și din străinătate (…). Fatalmente subiectivă și ferită de pretenția adevărului «absolut», selecția a însemnat doar o picătură din «oceanul» eforturilor unor minunați oameni de teatru și slujitori fideli ai faptului teatral, care au trudit pentru ca Festivalul, așezat cu sfială sub înaltul patronaj al bunului Dumnezeu, să împlinească, pe cât posibil mai bine, așteptările acelora care îl vor onora cu prezența lor și cu bucuria sufletului”.

Festivalul a fost structurat pe următoarele secțiuni:

Spectacole pentru toate anotimpurile:

„Angajare de clovn” de Matei Vişniec, regia Claudiu Goga, Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov

„Căsătoria” de N.V. Gogol, regia Yuri Kordonsky, Teatrul Bulandra

„Cum doriţi sau Noaptea de la spartul târgului” de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional Craiova

„Electra”, după Sofocle şi Euripide, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul de Stat Oradea

„Înşir’te, mărgărite!…” de Victor Eftimiu, regia Alexandru Dabija, Teatrul Nottara

„Jacques sau supunerea” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Mansardă la Paris cu vedere spre moarte” de Matei Vişniec, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Cluj

„Noiembrie” de Ana Maria Bamberger, regia Alice Barb, Teatrul Naţional Bucureşti – spectacol de gală. Omagiu: Olga Tudorache

„Omul cel bun din Sîciuan” de Bertolt Brecht, regia Bocsárdi László, Teatrul „Tamási Áron”, Sfântu Gheorghe

„Poker” de Adrian Lustig, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul de Comedie

„Scaunele” de Eugène Ionesco, regia Felix Alexa, Institutul Francez şi Teatrul Bulandra

Tineri artiști pe drumul performanței:

„Am angajat un ucigaş profesionist” de Aki Kaurismäki, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

„Îngrijitorul” de Harold Pinter, regia Crenguţa Ţolea, Studioul Casandra, Bucureşti

„Năpasta” de I.L. Caragiale, regia Constantin Codrescu, Universitatea „Spiru Haret”, Bucureşti

„Plaja” de Peter Asmussen, regia Radu Afrim, Teatrul „Maria Filotti”, Brăila

„Preludiu prelungit” de Frederick Stroppel, regia Alexandru Berceanu &  „Zi că-i bine” de Wil Calhoun, regia Florin Piersic jr, Teatrul LUNI de la Green Hours

„Stop the Tempo”,  autor şi regizor Gianina Cărbunariu, Teatrul LUNI de la Green Hours

„The Shape of Things (Forma lucrurilor)” de Neil LaButte, regia Vlad Massaci, „Teatrul fără frontiere” şi Teatrul ACT

Recitaluri:

„Iona” de Marin Sorescu, regia Mona Gavrilaş, Teatrul Nottara

„Oratorii pisicilor turbate”, după texte inedite de I.L. Caragiale, un spectacol de Ilie Gheorghe, Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov

Teatrul de televiziune:

„Eu, Rodin” de Patrick Roegiers, regia Mihai Măniuţiu, o producție FITS, Teatrul „Radu Stanca” Sibiu şi Jan Maere, RO-BE

Au avut loc două colocvii: „Festivaluri la ora adevărului” (moderator – criticul Alice Georgescu) și „Arta spectacolului între performanță și mediocritate” (moderator – criticul Andreea Dumitru). Festivalul a găzduit masa rotundă privind rolul culturii în construcția europeană: „Go… Create Europe” (eveniment organizat de Asociația Culturală ECUMEST).

Programul a inclus cinci lansări de carte: „Michel Ghelderode. În căutarea unui teatru teatral” de Anca Măniuțiu (Editura Casa Cărții de Știință, Cluj, 2004), „Lucian Blaga și teatrul. Riscurile avangardei” de Doina Modola (Editura Anima, București, 2003), „Istoria universală a teatrului, vol. IV” de Ion Zamfirescu (Editura AIUS, Craiova, 2003), „Cartea cu artiști. O istorie a teatrului românesc contemporan” de Mircea Ghițulescu (Editor: Uniunea Scriitorilor, 2004), „Cu ochii deschiși sau Irina Răchițeanu Șirianu” de Constantin Paraschivescu (Fundația „Camil Petrescu” – supliment al revistei Teatrul azi).

În perioada Festivalului, a fost programată, în foaierul Teatrului de Comedie, expoziția de scenografie a studenților clasei conf. univ. Adriana Raicu (UNATC „I.L. Caragiale”).

În „Argument”-ul său privind selecția, din revista Teatrul azi (nr.11-12, 2004), directorul Festivalului Ion Parhon nota: „În secțiunea intitulată «Spectacole pentru toate anotimpurile» mi-am propus să cuprind câteva dintre cele mai interesante producții ale unor regizori consacrați, cu o remarcabilă carte de vizită și preocupări fructuoase privind progresul teatrului, dar și interpreți, pe drept cuvânt, reprezentativi prin forța lor de seducție, pentru arta actorului de la noi din țară (…). Imaginea performanțelor va fi întregită în Festival prin secțiunea «Recitaluri», menită a se constitui și ea într-o pledoarie pentru acest gen de spectacole ce întârzie să-și ocupe locul binemeritat în viața instituțiilor noastre teatrale (…). Cea de-a treia secțiune a Festivalului, nu mai puțin deschisă provocărilor intelectuale și împlinirilor emoționale, se adresează unor «Tineri artiști pe drumul performanței». Aici, am căutat să oglindim aportul tânărului creator, regizor sau interpret, la îmbogățirea artei spectacolului, pe trei coordonate distincte ale integrării sale în viața teatrului nostru. Este vorba despre apartenența acestor artiști la teatrul recent ieșit de pe băncile facultății, apoi la teatrul independent, ce își câștigă astăzi un loc mai pregnant și mai demn în lumea artistică, dar și la teatrul de repertoriu, unde producțiile regizorilor și interpreților respectivi și-au dobândit dreptul la o existență girată de instituții încă subvenționate de stat (…). Dacă la toate acestea adăugăm și un spectacol din stagiunea trecută înregistrat pe micul ecran, «Eu, Rodin», datorat Teatrului «Radu Stanca» din Sibiu și preluat de redacția Teatru-Film a Televiziunii Române, cele două colocvii dedicate «festivalurilor la ora adevărului» și «pendulării spectacolului între performanță și mediocritate», sau cinci lansări ale unor autentice premiere editoriale, avem în fața ochilor, și poate și în suflet, o «avanpremieră» a Festivalului Național „I.L. Caragiale”. Fatalmente subiectivă, niciodată perfectă, mai degrabă pregătită să suporte tirul criticilor de tot felul, decât cuvintele de bună apreciere, selecția efectuată de noi așteaptă judecata spectatorilor.”

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.