class="">In Festa Festum

In Festa Festum

REPERE * – FNT 2007  (2-15 noiembrie)

Cea de-a 17-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru s-a desfășurat la Sibiu şi București, în perioada 2-15 noiembrie 2007. Festivalul a fost organizat de UNITER. Co-organizator a fost ARCUB – Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucureşti şi co-producător Societatea Română de Televiziune. Finanţatorii evenimentului au fost Ministerul Culturii şi Cultelor şi Primăria Municipiului Bucureşti.

4 decembrie 2020  Repere, Stiri

Cea de-a 17-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru s-a desfășurat la Sibiu şi București, în perioada 2-15 noiembrie 2007. Festivalul a fost organizat de UNITER. Co-organizator a fost ARCUB – Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucureşti şi co-producător Societatea Română de Televiziune. Finanţatorii evenimentului au fost Ministerul Culturii şi Cultelor şi Primăria Municipiului Bucureşti.

Anul 2007 a fost cel care a încheiat primul mandat de director artistic și selecționer unic al criticului Marina Constantinescu: „Văd acest festival, această a 17-a ediţie – dedicată artistului Aureliu Manea – şi ca pe şansa de a strânge breasla în jurul valorii, a spiritului, amiciţiei şi solidarităţii.”

Numărul și diversitatea spectacolelor din selecție, dezvoltarea spectaculoasă a secțiunii internaționale a Festivalului (12 producții invitate din străinătate) și calitatea invitaților, diversificarea modulelor dedicate dansului, teatrului independent și teatrului alternativ, alături de evenimentele găzduite de festival: recitaluri, premiere, conferințe, dezbateri, colocvii, lansări editoriale, expoziții – toate acestea atestă direcțiile de solidă structură pe care Festivalul Naţional de Teatru s-a orientat, încercând să creeze în fiecare an o sărbătoare complexă dedicată Artei Teatrului și creatorilor săi (nuanțată, firește, de fiecare mandatar FNT).

În presa vremii ediția a 17-a a FNT a fost preponderent descrisă ca fiind „unul dintre cele mai mari evenimente culturale ale anului, prin varietatea reprezentațiilor şi prin numărul mare de invitaţi străini.

Desigur, anul 2007 a fost și unul foarte special – anul în care România a devenit membră a Uniunii Europene, iar deschiderea internațională fără precedent a FNT s-a străduit să pună în lumină și această nouă realitate.

Mai mult, Marina Constantinescu a ales să inaugureze oficial Festivalul desfășurat în anul intrării României în UE în chiar Capitala Culturală a Europei din 2007: Sibiul. Un gest simbolic, dar și practic a fost vizionarea in situ a spectacolului invitat să deschidă, în 2 noiembrie, FNT 2007 – „Faust” după Goethe, în regia lui Silviu Purcărete. Premiera producției Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu avusese loc cu doar cu două luni mai devreme, într-o hală industrială dezafectată a fabricii Simerom (transformată uimitor de scenograful Helmut Stürmer).

In Festa Festum! …o reușită sărbătoare (a culturii) în sărbătoare (a națiunii și, de ce nu, a Uniunii, căci renumele «Faust»-ului sibian abia urma să-și croiască drumul prin lume).”, consemna Radio România: Retrospective 2007.

Seria manifestărilor FNT a fost deschisă în Capitală în 3 noiembrie, de artiștii de la Centre National Chorégraphique d’Orleans – Franța, invitați la Bucureşti cu spectacolul „Filosofii”, semnat de Josef Nadj, coregraf și dansator de renume mondial, elev al celebrilor Marcel Marceau şi Etienne Decroux. „Les Philosophes” a fost creat cu ocazia Festivalului de Dans de la Cannes din 2001 și se inspira din universul, viaţa şi opera lui Bruno Schulz – gravor, pictor, desenator şi scriitor polonez de origine evreiască, asasinat în 1942.

Au urmat, pe scenele majorității teatrelor bucureștene, dar și la Operă, la Operetă, la Circul Globus, la CNDB și în alte locații – peste 90 de reprezentaţii ale celor 54 de spectacole româneşti şi străine propuse publicului de directorul artistic al FNT. Creațiile de top invitate din străinătate și prezența (pentru prima oară) la București a unor creatori precum Thomas Ostermeier, Jan Lauwers, Josef Nadj, Vera Mantero, au constituit sărbători în sine, prin posibilitatea oferită publicului să ia contact cu (și act de) unele din cele mai aplaudate producții internaționale ale vremii și să-i cunoască nemijlocit pe artiști.

Din toate punctele de vedere, festivalul este mult mai complex şi are o foarte mare anvergură, cu foarte multe lucruri de calitate, de la calitatea excepţională a spectacolelor, a invitaţilor din România sau străini, a conferințelor, a modulelor, totul. Şi totul – în respectul acestui minunat public. În aceşti trei ani de mandat cred că am reuşit să depăşesc toate tipurile de obstacole, inclusiv cele din mine. Un om ar trebui să facă ceva mai mulţi ani ca să imprime o direcţie, să încerce să schimbe lucruri, să nuanţeze” – declara presei, în Festival, directorul FNT Marina Constantinescu.

Faţă de anii trecuţi, FNT 2007 s-a dorit a fi mai “deschis” pentru public, organizatorii punând „la dispoziţie spectatorilor cumpărători de bilete 80 la sută din locurile din sălile de spectacol – un record în istoria Festivalului.” Tot un record s-a înregistrat în ce privește bugetul Festivalului declarat de organizatori: 3,8 milioane de lei (Mediafax).

O sinteză a intențiilor organizatorilor FNT 2007 o regăsim în primul comunicat al Festivalului:

Aflată la cea de-a treia ediţie pe care o coordonează, Marina Constantinescu, directorul artistic al FNT, a selecţionat spectacole din România, dar şi din Franţa, Belgia, Germania, Portugalia şi Republica Moldova, punând din nou accentul pe regizor, pol central al creaţiei teatrale. Păstrând structura ediției din 2006, spectacolele sunt încadrate în 11 module. În 2007, se adaugă două noi teme: Fenomenul Teatrul Masca şi Fenomenul Teatrul Act, urmărindu-se modul admirabil în care cele două teatre au reuşit să reziste în timp şi să îşi câştige nu numai un rol important în peisajul teatral, ci şi un public numeros şi fidel.”

Cele 11 module care au avut loc pe parcursul celor două săptămâni de Festival cuprindeau următoarele producţii şi evenimente:

SPECTACOLE – Selecţia oficială

„Capra sau Cine e Sylvia?” de Edward Albee, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT, Bucureşti

„lonesco – 5 piese scurte” de Eugène lonesco, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon, Bucureşti

„Trilogia evreiască”, scenariu dramatic de Mihai Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu,Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu

„Regele Lear” de W. Shakespeare, regia Bocsárdi László, Teatrul Maghiar de Stat Tamási Áron, Sfântu Gheorghe

„Vinerea Lungă” de Visky Andras, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj

„Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Maria Filotti, Brăila

„Inimi cicatrizate” de Max Blecher, regia Radu Afrim, Teatrul de Stat, Constanţa

„Yvonne, Principesa Burgundiei” de Witold Gombrowicz, regia Alexandru Colpacci, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania Tompa Miklós

„Viaţa cu un idiot” de Viktor Erofeev, regia Andriy Zholdak, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu

„Azilul de noapte” de Maxim Gorki, regia Cristian Juncu, Teatrul Toma Caragiu, Ploieşti

„Revizorul” de N.V. Gogol, regia Horaţiu Mălăele, Teatrul de Comedie, Bucureşti

„Audiţia” de Aleksandr Galin, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri laşi

„With a little help from my friends” de Maria Manolescu, regia Radu Apostol, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri laşi

„Sado-Maso Blues Bar” de Maria Manolescu, regia Gianina Cărbunariu, Teatrul Mic, Bucureşti

„În rolul victimei” de Vladimir şi Oleg Presniakov, regia Felix Alexa, Teatrul Tineretului Metropolis, Bucureşti

„Hamletmachine” de Heiner Muller, regia Dragoş Galgoţiu, Teatrul Odeon, Bucureşti

„Cântarea cântărilor” după Carl Gustav Jung, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj

„Geniul Crimei” de George F. Walker, regia Cristian Theodor Popescu, Teatrul 74, Târgu Mureş

„Regele Lear” de W. Shakespeare, regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional Cluj

„Balul”, după o idee a Theâtre du Compagnol, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu

„Monumentul” de Colleen Wagner, regia Alexander Hausvater, Teatrul G.A. Petculescu, Reşiţa

„Pescăruşul” de A.P. Cehov, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu

„Jocul ielelor” de Camil Petrescu, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional I.L.Caragiale Bucureşti

„Povestiri despre nebunia noastră” de Petr Zelenka, regia Radu Afrim, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

Premiere găzduite în Festival

„Ce păcat că e o curvă! ”, regia Alexandru Darie, Teatrul Bulandra, Bucureşti

„O O! ”, regia Alexandru Dabija, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

Spectacole invitate

„Faust” de Goethe, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu

„Tragedia lui Carmen” de Marius Constant, J.C. Carriere şi Peter Brook, regia Ion Caramitru, UNITER

 

PARTICIPARE INTERNAȚIONALĂ  – spectacole şi personalităţi

„Filosofii” de Joseph Nadj, regia Joseph Nadj, Centre National Choreographique d’ Orleans, Franţa

„Nora” de Henrik Ibsen, regia Thomas Ostermeier, Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin, Germania

„Camera Isabellei”, scenariul şi regia Jan Lauwers, Needcompany, Brussels, Belgia

„Ce zile frumoase!” de Samuel Beckett, regia Sven Grunert, Kleines Theater Landshut, Germania

„Totul e deşertăciune” – One Woman Show, regia Jan Lauwers, Needcompany, Brussels, Belgia

„Concert la cerere / Wunschkonzert” – One Woman Show – Anne Tismer, regia Thomas Ostermeier, Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin, Germania

„Umbra albastră”, regia Robert Cohen, Tranversal Theatre Company, SUA

„Doi pentru o cină pentru doi”, un spectacol de Ciaran Taylor, BDNC Theatre, Irlanda

„Poveşti de familie” de B.Srbljanovic, regia Mihai Fusu, Teatrul Naţional Mihai Eminescu Chişinău, Moldova

DANS

„Insula”, regia Florin Vidamski, Teatrul Andrei Mureşanu, Sfântu Gheorghe

„Block Bach”, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon, Bucureşti

„Un Lucru misterios, a spus e.e.cummings” & „Poate că ar trebui să danseze intâi şi apoi să gândească”, coregrafia Vera Mantero, O Ruma do Fuma, Lisabona

„Corporis memoriae”, regia Valentina de Piante, Centrul Naţional al Dansului, Bucureşti

„Ceea ce am convenit noi a fi hazard” de Ion Dumitrescu, Centrul Naţional al Dansului, Bucureşti

„Voltes” de Catherine Diveresse, Compagnie Catherine Diveresse, Franţa

„O vară fierbinte pe Iza”, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu

 

Recitaluri

„Nasul”, după N.V. Gogol (Ada Milea şi Bogdan Burlăcianu) regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Radu Stanca, Sibiu

„Moscova-Petuşki” (Richard Bovnoczki), regia Theo Herghelegiu, Teatrul ARCA

„Morgen Berger” (Maia Morgenstern), regia Alexander Hausvater

„Amalia respiră adânc” (Cristina Casian), regia Mariana Cămărăşan, Teatrul Casandra / ACT / ARCUŞ

Fenomenul Teatrul ACT

„American Buffalo” de David Mamet, regia Cristi Juncu

„Creatorul de teatru” de Thomas Bernhard, regia Alexandru Dabija

„Shape of things” de Neil La Bute, regia Vlad Massaci

ANIVERSARE – Nouă ani de Teatrul ACT

Fenomenul Teatrul Masca

„Actorul”, regia Mihai Mălaimare, Teatrul Masca

„Napoleon iese, urmărit de iepuri”, un spectacol de Nola Rae, London Mime Theatre, Marea Britanie

„Oraşul de sub oraş” de Mihai Mălaimare, Teatrul Masca

„Descoperirea propriului clovn”, atelier susţinut de Mihai Mălaimare

 

Conferinţe şi Intâlniri

Negotiating Knowledge, Taste, and Power: Responsibilities in European Dance Criticism” –  Atelier de critică de dans, susţinut de Franz Anton Cramer, Germania

„Atelier de dans contemporan pentru tineri profesionişti”, susţinut de lsabelle Kurzi, Compania Catherine Diverres, Franţa

A scrie despre dans” – atelier de critică de dans, susţinut de Rosita Boisseau, Franţa

Atelier de dramaturgie 2007” – susţinut de Orla O’Loughlin (regizoare) şi Chloe Moss (dramaturg)

Commedia dell’Arte – măşti şi caractere” – atelier susţinut de Michelle Modesto Casarin (Italia)

Metoda singulară de predare a teatrului creativ a lui Jacques Lecoq” – conferinţă susţinută de Fay Lecoq, despre École Jacques Lecoq, Paris

Cât poate dura o tranziţie?” – conferinţă susţinută de Dragan Klaiç  „Teatrul şi fantomele sale” – conferinţă susţinută de Monique Borie, Franţa

Scena supravegheată, de la Shakespeare la Genet” – conferinţă susţinută de George Banu

Lumea sunetelor – despre rolul muzicii în spectacolele lui Silviu Purcărete”, conferinţă susţinută de Vasile Şirli

Conferinţă susţinută de Dragan Klaiç, Fundaţia Felix Meritis Amsterdam, Universitatea Leiden, Polonia

Zi dedicată regizorului AURELIU MANEA

Întâlnire cu JOSEF NADJ şi trupa sa

Întâlnire cu THOMAS OSTERMEIER şi actorii lui

Întâlnire cu JOSEF SZAJNA

Întâlnire cu JAN LAUWERS şi VIVIANE DE MUYNCK, prezentarea albumelor: „No beauty for me there where human life is rare. On Jan Lauwers’ theatre work with Needcompany” & „Restlessness, the visual art of Jan Lauwers

Colocvii şi lansări de carte

Colecţia de carte de teatru a Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca”, coordonator Anca Măniuţiu

Teatralitatea – un concept contemporan” de Nicolae Mandea, Editura UNATC Press

Fantoma sau teatrul care se îndoieşte”, de Monique Borie, Editura Polirom / Unitext

Scena supravegheată” de George Banu, Editura Polirom / Unitext

Laudatio George Banu – un Prospero al teatrului”, albumul de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa de către Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L.Caragiale, Bucureşti

Scenografii”, album de Helmut Stürmer, Editura Koinonia, Cluj

Medeea lui Andrei Şerban” de Ana Maria Narti, Fundaţia Camil Petrescu / Teatrul Azi

Aventuri teatrale cu final imprevizibil” de Valeriu Moisescu, Fundaţia Camil Petrescu / Teatrul Azi

Şansa” de Mihai Mălaimare, Editura Polirom

Am ales teatrul” de Maria Filotti, Fundaţia Camil Petrescu / Teatrul Azi

Expoziţii

Perspective – Festivalul Naţional de Teatru în ediţiile 2005, 2006, 2007

Expoziţie de fotografie de teatru – Maria Ştefănescu şi Sorin Radu

Expoziţie de fotografie de teatru – Florin Biolan

Această enumerare completă a evenimentelor oferite în 2007 de Festivalul Naţional de Teatru ține loc – la o citire atentă, retrospectivă – de orice comentariu asupra varietății, calității și, desigur, dimensiunii pe care organizatorii au reușit să o dea acestei sărbători culturale, în cea mai nouă Capitală europeană. Iar sălile de teatru s-au dovedit neîncăpătoare: de la invitații oficiali – la studenții la teatru veniți din toată țara și „îngăduiți” să le umple, până la refuz.

Oferta propusă de Festival a făcut ca majoritatea cronicilor și articolelor din presa vremii să fie favorabile sărbătorii culturale reprezentate de FNT 2007. Un singur exemplu: criticul Nicolae Prelipceanu vorbea despre FNT 2007 ca despre „două săptămâni de teatru frenetic, dar şi de reflecţie, sau de aducere-aminte… (…) Festivalul a avut momente de mare artă, chiar din prima seară, cu neuitatul Faust al lui Goethe-Purcărete, de la Sibiu, o reprezentaţie grandioasă, cu mijloace actoriceşti uimitoare şi cu mijloace tehnice de asemenea… (…) Pe scurt, FNT a avut anul acesta o ediţie excelentă.”

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.