class="">Între… Național și Internațional

Între… Național și Internațional

REPERE* – FNT 2006 (4-15 noiembrie)

Cea de-a XVI-a ediție a Festivalului Național de Teatru a beneficiat de un amplu program, structurat pe nouă module. Director artistic și selecționer unic a fost criticul Marina Constantinescu. Festivalul, organizat de Ministerul Culturii şi Cultelor, UNITER şi Primăria Municipiului București, a avut loc în perioada 4-15 noiembrie 2006.

2 decembrie 2020  Repere, Stiri

Festivalul a continuat ideea, lansată în anul precedent, care avea „ca punct de plecare creația regizorală”. Modulele, multe la număr, au luat naștere „din dorința de a prezenta o imagine cât mai cuprinzătoare a ceea ce s-a întâmplat din punct de vedere teatral în ultimul an și de a include preocupări și tendințe regizorale cât mai diverse”, după cum se arăta într-un comunicat de presă al Festivalului.

Criticul Andreea Dumitru menționa în Teatrul azi (nr. 10-11 din 2006): „Festivalul Naţional de Teatru, Bucureşti, 2006. Aceasta este adresa la care pare să se fi mutat, trup şi suflet, Marina Constantinescu, directorul şi selecţionerul unic, «mandatat» pe o perioadă de trei ani să transforme FNT într-un proiect coerent şi stabil. Chiar dacă, după modelul marilor case – Avignon, Edinburgh sau Wiener Festwochen – Festivalul a renunţat la supranume («I.L. Caragiale»), chiar dacă, în plus, acum este mai lung (4-15 noiembrie) şi parcă mai bogat, rămân, evident, foarte multe de adaptat şi rezolvat pentru a putea compara această manifestare culturală românească de vârf cu «surorile» sale europene. Şi totuşi, chiar păstrând o doză bună de luciditate şi pragmatism, Marina Constantinescu nu se poate împiedica să viseze (…)”.

Iar despre vis directorul artistic spunea, în același număr al revistei Teatrul azi, în interviul pe care i l-a acordat Andreei Dumitru: „Cred că orice vis merită să fie visat în continuare. Dar Festivalul e mai mult decât un vis. Ceea ce s-a întâmplat anul trecut, postfactum – toate scrisorile emoţionante şi flatante pe care le-am primit de la actori şi regizori –, mi-a confirmat că nu am greşit. Chiar dacă pare o utopie, nu pot să nu cred în continuare că breasla are nevoie să se strângă, la modul concret, măcar din când în când, în jurul valorilor. Solidaritatea nu este o vorbă în vânt (…)”.

Selecția a fost următoarea:

Modul Spectacole

„Burghezul Gentilom”, după Molière, regia Petrică Ionescu, Teatrul Naţional Bucureşti (spectacol de deschidere)

„Aşteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett, regia Gábor Tompa, Teatrul „Tamási Áron”, Sfântu Gheorghe

„Billy Şchiopul” de Martin McDonagh, regia Vlad Massaci, Teatrul „Nottara”

„Discipolii” de Visky András, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Livada de vişini” de A.P. Cehov, regia Claudiu Goga, Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov

„Molly Sweeney” de Brian Friel, regia Alexandru Dabija, Teatrul Bulandra şi Proiect Replica, Bucureşti

„Plastilina” de Vasili Sigarev, regia Vlad Massaci, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu

„Vremea dragostei, vremea morţii” de Fritz Kater, regia Radu Alexandru Nica, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu

„Autobahn” de Neil LaBute, regia Radu Apostol, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara

„Ce formidabilă harababură” de Eugène Ionesco, regia Gelu Colceag, Teatrul de Comedie

„Elizaveta Bam” de Daniil Harms, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra

„MaMaMagritte” de Horaţiu Mihaiu, Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe

„Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul German de Stat, Timişoara

„Aventurile lui Habarnam” de Nikolai Nosov, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon

„Cum gândeşte Amy” de David Hare, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic

„Joi.mega.Joy” de Katalin Thuróczy, regia Radu Afrim, Teatrul Odeon

„Martorii sau Mica noastră stabilitate” de Tadeusz Różewicz, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Tony Bulandra”, Târgovişte

„Uitarea / L’Oubli” de George Banu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Național Cluj-Napoca

„Plastilina” de Vasili Sigarev, regia Radu Afrim, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploiești

„Vidéo Danse” – proiecţii de filme de dans oferite de Arhiva Centrului Pompidou din Paris (Eveniment organizat de Centrul Pompidou și Institutul Francez din București)

„Purificare” de Sarah Kane, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional Cluj-Napoca (spectacol invitat)

„Telefonu’, omleta şi televizoru’”, după basme populare românești și o istorie poloneză, regia Alexandru Dabija, Teatrul „Anton Pann”, Râmnicu Vâlcea (premieră găzduită în festival)

„Neînţelegerea” de Albert Camus, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional Bucureşti (premieră găzduită în festival)

 

Modul Participare internaţională – spectacole şi personalităţi

„La légende du grand inquisiteur / Legenda Marelui Inchizitor”, spectacol de Patrice Chéreau, după Dostoievski (Franța), în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti

„Ivanov” de A.P. Cehov, regia Tamás Ascher, Teatrul „Katona Jószef”, Budapesta

„Resonance / Rezonanţă & The friends of Jack Kairo / Prietenii lui Jack Kairo”, cu sprijinul „Culture Ireland”

„Macbett” de Eugène Ionesco, regia Ion Caramitru, Teatrul Naţional Bitola, Macedonia

„Cevengur” de Lev Dodin şi Oleg Senatov, după motive de Andrei Platonov, regia Lev Dodin, Malîi Teatr, Sankt Petersburg

Modul Dans

„Remote Edens”, coregrafia Ioana Popovici, Prague 3 District, Tanec Praha şi Teatrul Ponec, Praga

„Stars high in amnesia’s sky”, direcţia de scenă Mihai Mihalcea, Centrul Național al Dansului

„Bloody body”, coregrafia Sergiu Anghel, Compania „Orion Balet”

„Solo on line”, poem coregrafic de Vava Ştefănescu

„Un tango mas”, un spectacol de Răzvan Mazilu, direcţia de scenă Alexandru Dabija, Teatrul Odeon

„Timpuri paralele”, coregrafia şi regia Liliana Iorgulescu, Compania Inter Art

Modul ONE MAN SHOW – ONE WOMAN SHOW

„Profu’” de Jean-Pierre Dopagne, recital Răzvan Vasilescu

„Amalia respiră adânc” de Alina Nelega, regia Gavril Cadariu, recital Monica Ristea, Teatrul Ariel, Târgu-Mureș

„Mila” de Bernard Proust, regia Radu Dinulescu, recital Victoria Cociaş

„Momâia”, adaptare de Nicolae Urs, după „Despre efectul dăunător al tutunului” de A.P. Cehov, recital Nicolae Urs

 

Modul Indie:

„[o statie…]” de Peca Ştefan, regia Carmen Lidia Vidu, Teatrul de Comedie

„Terorism” de Oleg şi Vladimir Presniakov, regia Gianina Cărbunariu, un proiect al Teatrului fără Frontiere, realizat în coproducţie cu Teatrul Foarte Mic și ArCuB

„Sectorul S”, autor, regizor şi producător Emanuel Pârvu, spectacol găzduit de Teatrul LUNI de la Green Hours

„Stă să plouă”, autor şi regizor Lia Bugnar, Teatrul LUNI de la Green Hours

„Chat” de Ştefan Caraman, regia Dan Vasile, Teatrul „Pi Buni”, Piatra Neamţ

„Şapte zile din viaţa lui Simon Labrosse (dacă viaţa lui interesează pe cineva)” de C. Fréchette, regia Dan Tudor, Teatrul LUNI de la Green Hours

„Fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, regia Diana Iliescu, Teatrul Mic

„Tot ce se dă” de Ioan Peter, regia m.chris.nedeea, Teatrul Imposibil, Cluj

„NoOne”, scenariul şi regia Carmen Vioreanu, Theatrum Mundi

„Oraşul” de Evgheni Grişkoveţ, regia Cristian Juncu, Teatrul ACT

De subliniat faptul că în deschiderea Festivalului din 2006, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Național București, a fost vernisată expoziția dedicată operei maestrului scenograf Helmut Stürmer – „reverenţă adusă unei mari personalităţi a scenografiei româneşti”.

În comunicatul ce anunța acest eveniment se consemna: „Construită ca o confesiune despre munca de creaţie, un traseu iniţiatic prin etapele elaborării spaţiului teatral, expoziţia reuneşte mărturiile unei existenţe dedicate scenografiei de teatru şi operă. Şansă unică de a urmări parcursul lui Helmut Stürmer după plecarea sa din România alături de regizori cu care a colaborat ani de-a rândul Vlad Mugur, Silviu Purcărete, Gábor Tompa sau Konstanze Lauterbach, Roberto Ciulli în teatre din Germania, Norvegia, Franţa, Ungaria, Elveţia, America, Marea Britanie sau România. Panourile cu schiţe, colaje şi fotografii, măştile folosite în spectacolul «Poveste de iarnă» de William Shakespeare (regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional Bergen, Norvegia), păpuşile uriaşe din decorul operei «Evgheni Oneghin» de Piotr Ceaikovski (regia Silviu Purcărete, Opera din Bonn, Germania), proiecţiile cu imagini din câteva dintre ultimele spectacole a căror scenografie a semnat-o încearcă să reconstituie aerul atât de special al decorurilor pe care le-a creat în cei 40 de ani de carieră”.

Un eveniment special în Festival fost prezenţa celebrului actor Patrice Chéreau. Recitalul „La Legende du Grand Inquisiteur”, după Dostoievski a prilejuit și proiecția filmului documentar „Une autre solitude”, prezentând modul în care regizorul a colaborat cu Bernard-Marie Koltès. Proiecția a fost urmată de o interesantă dezbatere cu publicul.

Despre reuşita şi anvergura ediţiei a XVI-a a Festivalului Național de Teatru, criticul Adrian Mihalache semnala în Revista Teatrul azi (nr.12 din 2006), într-un articol intitulat Zilele Marinei: „Dacă Ziua Marinei cade vara, de Sfânta Maria, zilele Marinei s-au sărbătorit între Sf. Mihai şi Sf. Matei. Marina Constantinescu, în al doilea an al mandatului său de selecţioner unic al Festivalului Naţional de Teatru, a făcut din zilele sale o sărbătoare în care ne-am bucurat cu toţii (…). Am putut vedea florilegiul stagiunii trecute, dar şi câteva noutăţi, într-un context care a stârnit comparaţii şi emulaţii. Ca într-o vestită piesă de teatru, totul a fost bine, pentru că s-a sfârşit cu bine. Un mare câştig al acestei ediţii a fost faptul că lansările de carte nu au mai fost expediate ca lever de rideau, în foaier, înainte de spectacole, în rumoarea celor care socializau, fără să se sinchisească de vorbitori sau de autori. Spaţiul Teatrului Act s-a dovedit, la orele dimineţii, perfect adecvat pentru a pune în valoare cărţi de teatru ispititoare şi originale (…). În afară de meritul internaţionalizării, selecţia Marinei Constantinescu are şi meritul actualizării. Marina nu a navigat doar prin producţia stagiunii trecute, ci a pescuit şi prospături, riscând să ridice în năvod, printre peştii mari, şi ceva caracudă. Transgresarea criteriului după care în festival intră doar spectacolele stagiunii precedente a avut raţiunile ei. Nu ne dăm seama bine dacă, după vorba lui Pascal, au fost raţiunile inimii, pe care Raţiunea le ignoră (…)”.

Tot în Teatrul azi scria, după Festival, și criticul Elisabeta Pop: „Oricât de cusurgie se dovedeşte breasla criticilor, nu cred să fie cineva care să nu recunoască anvergura, eleganţa, seriozitatea, densitatea evenimentelor artistice care au acompaniat suita de spectacole –  reprezentând, aşa cum a anunţat de anul trecut Marina Constantinescu, directoarea şi unicul selecţioner al Festivalului, nu instituţii, ci impunând nume de regizori din toate generaţiile, având un CE comun: talentul şi recunoaşterea lui publică (…). Directoarea Festivalului împreună cu echipa sa mică dar eficientă au oferit şi alte evenimente care au acompaniat fericit Festivalul: Modulul «Lansări de Carte şi CD-uri» a fost unul dintre ele, dar să nu uităm nici remarcabilele conferinţe ale lui George Banu, Monique Borie, Jean Guy Lecat, cea pe tema Regiei tinere şi a noii dramaturgii, sau expoziţiile: cea de Scenografie a unui colosal artist, Helmut Stürmer (un adevărat eveniment artistic adus ca un bonus, un prolog fericit al Festivalului), cele ale talentaţilor artişti fotografi Florin Biolan şi Sorin Radu şi, nu în ultimul rând, un remarcabil Atelier de dramaturgie 2006, organizat de către Royal Court Theatre, UNITER şi Teatrul Naţional din Bucureşti, în colaborare cu British Council Bucureşti. În fiecare dimineaţă, la Teatrul ACT, invitaţii au fost martori şi părtaşi la remarcabile evenimente adiacente Festivalului”.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.