class="">La aniversare

La aniversare

REPERE* – FNT 2010 (30 octombrie – 7 noiembrie)

Ediția a XX-a a Festivalului Național de Teatru – ediție jubiliară: 20 de ani de FNT – s-a desfășurat între 30 octombrie și 7 noiembrie 2010.

12 decembrie 2020  Repere, Stiri

Acest proiect cultural a fost produs de UNITER și finanțat de Ministerul Culturii și Patrimoniului Cultural, de Consiliul General al Municipiului București – Primăria Municipiului București. A susținut financiar Festivalul și Institutul Cultural Român. Co-producător – TVR.

Misiunea de selecționer unic și director artistic al Festivalului și-a asumat-o criticul Cristina Modreanu, fiind în al treilea, și ultimul, an de mandat în această calitate. Publicul a avut parte de spectacole din țară și din străinătate – peste 30 de producții. Printre evenimentele programate s-au numărat și 12 conferințe și întâlniri cu oameni de teatru, peste 25 de lansări de carte și revistă, șase filme de specialitate, două expoziții.

La anunțarea selecției, Cristina Modreanu a declarat jurnaliștilor: „Ca structură, FNT a rămas în mare parte ca în 2008 și 2009, fiindcă am dorit să închei rotund acest mandat de selecţioner. În schimb, am hotărât ca în 2010 să nu mai separăm producţiile independente de selecţia oficială, pentru că acestea diferă doar ca sistem de producţie și nu din punct de vedere artistic, în ultimii ani sistemul independent având o dezvoltare dinamică şi benefică, asupra căreia vreau să atrag atenţia”.

În catalogul Festivalului, selecționerul afirma: „În ceea ce mă privește, am căutat în fiecare dintre cei trei ani cât am fost curator al FNT semnele de vitalitate din teatrul românesc și cred că, în 2010, sunt destul de multe astfel de semne, încât să ne dea tuturor speranțe pentru decada următoare”.

Pe lângă spectacole produse în România, multe dintre ele memorabile, Cristina Modreanu a adus în FNT 2010 și spectacole străine, două fiind semnate „de doi dintre cei mai celebrați regizori europeni ai momentului” – Krzysztof Warlikowski (Premiul Noi Realități Teatrale 2008) și Romeo Castellucci (artist asociat al Festivalului de la Avignon 2008). De menționat și „creația, cu un pas în viitorul teatrului, a unui artist vizionar, Billy Cowie, care combină dansul, instalația și filmarea în 3D”, după cum remarca selecționerul. În programul ediției 2010 a figurat și spectacolul „Regele moare” de Eugène Ionesco, în regia lui Silviu Purcărete, o coproducție internațională.

În cele nouă zile, reprezentațiile cu spectacolele programate s-au jucat pe scenele teatrelor bucureștene, dar și la Operă și Operetă. Multe evenimente au fost găzduite și de UNATC „I.L. Caragiale”, de Fundaţia Löwendal, de librăria Cărtureşti Verona. Au onorat invitația Festivalului nume importante ale teatrului din lume.

Selecția FNT 2010 a fost următoarea:

„20/20”, un spectacol de Gianina Cărbunariu, Studioul Yorick, Târgu-Mureş

„Aici, la porţile beznei”, după Euripide, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi

„Aniversarea” de Thomas Vinterberg şi Mogens Rukov, regia Vlad Massaci, Teatrul Nottara

„Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess”, adaptare scenică după un scenariu de Lars von Trier, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu

”Capete înfierbântate. 13-15 iulie 1990” de Mihaela Michailov, regia David Schwartz, Centrul de Introspecţie Vizuală şi Tanga Project, Bucureşti

„Codrii” de David Mamet, regia Alexandru Berceanu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, Arad

„(CU)CUIEINFRUNTE”, după Eric Bogosian, regia Radu Iacoban şi Tudor Aaron Istodor, Teatrul Luni de la Green Hours

„Elling”, dramatizare de Axel Hellstenius în colaborare cu Petter Naess după romanul „Fraţi de sânge” de Ingvar Ambjørnsen, regia Vlad Massaci, Teatrul de Comedie

„Hamlet” de William Shakespeare, regia Uray Peter, Studio M, Sfântu Gheorghe

„Herr Paul” de Tankred Dorst, regia Radu Afrim, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

„Hoţii” de Conor McPherson, regia Cristi Juncu, Teatrul 74, Târgu-Mureş

„Legenda Marelui Inchizitor”, după F. Dostoievski, regia Radu Penciulescu, Teatrul Naţional Bucureşti

„Livada de vişini” de A.P. Cehov, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional Bucureşti

„Miriam W.” de Savyon Liebrecht, regia Radu Afrim, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti

„Odysseia”, după Homer, regia Tim Carroll, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova

„Poveşti de familie” de Biljana Srbljanović, regia Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe

„Pyramus & Thisbe 4 You”, după William Shakespeare, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon

„Royal Fashion”, un spectacol de Dan Puric, Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”

„Sfârşit de partidă” de Samuel Beckett, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Metropolis

„Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman, regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj

„Supermarket”, scenariul şi regia Theo Herghelegiu, Teatrul Inexistent şi Teatrul Arca, Bucureşti

„Exil în pământul uitării” de Barbu Fundoianu, regia şi coregrafia Andreea Tănăsescu, coproducţie: Andreea Tănăsescu cu sprijinul Centrului Naţional al Dansului Bucureşti, al Centrului de Cultură „George Apostu” din Bacău și al Fundaţiei Dan Voiculescu

„Funcţionarii”, după A.P. Cehov, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul Metropolis, în colaborare cu UNATC „I.L. Caragiale”

„Interzis accesul animalelor”, un spectacol de Rodrigo Garcia, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara (premieră în FNT)

„Măsură pentru măsură” de William Shakespeare, regia Matthias Langhoff, Teatrul Maghiar de Stat Cluj (premieră în FNT)

„Cartea Viţelului”, scenariu dramatic de Codrina Pricopoaia, regia Dominique Fataccioli, Théâtre du Bourg-Neuf, Cie Acaza – Franța

„Dibuk”, după Szymon Anski şi Hanna Krall, regia Krzysztof Warlikowski, TR Warszawa – Polonia

„Hey, Girl!”, un spectacol de Romeo Castellucci, producție Romeo Castellucci & Societas Raffaello Sanzio – Italia

„Regele moare” de Eugène Ionesco, regia Silviu Purcărete, coproducţie Les Arts et Mouvants, Cie à l’endroit des mondes allant vers/Paris – Franța

„Trespass”, coregrafia Thomas Noone şi Rob Tannion, StopGap Company – Marea Britanie

„Trilogia stereoscopică”, un spectacol de Billy Cowie – Marea Britanie

„Who is Fergus Kilpatrick?”, un spectacol semnat și produs de The Company – Irlanda

Festivalul Național de Teatru și-a propus să aducă în atenția publicului, pe lângă structura oficială a Festivalului, și alte evenimente conexe, care să intereseze publicul „iubitor de teatru în toate formele sale”. Secțiunea FNT vă recomandă a inclus „producții de teatru, conferințe, lansări de carte, lecturi, dezbateri, expoziții conexe artelor spectacolului, organizate de diferite instituții care vor să se bucure de vizibilitatea unui festival important”. Această structură a fost creată, după cum anunța directorul artistic al Festivalului, pentru a încuraja organizatorii de evenimente teatrale, în speranța că ea se va transforma, în timp, în ceea ce alte festivaluri mari din lume numesc „Off”.

În Secțiunea Dezbateri, Conferinţe, Întâlniri au fost incluse teme importante, fiind invitate să le abordeze personalități teatrale din țară și străinătate. Amintim: „Teatrul privit de aproape”, conferinţă susţinută de criticul și eseistul George Banu; „Teatrul existenţial. Câtă artă şi câtă trăire în teatrul de azi?”, conferinţă susţinută de regizorul David Esrig; conferinţa regizorulului Matthias Langhoff; conferinţa despre Tadeusz Kantor, susţinută de Michal Kobialka; conferinţa susţinută de regizorul Krzysztof Warlikowski, cu participarea lui George Banu; „Contradicţii: factorul politic în teatru”, conferinţă susţinută de regizorul Alexander Hausvater; „20 de ani de directorat artistic”, conferinţă susţinută de regizorul Gábor Tompa; dezbaterea „Starea teatrului românesc, dezbatere la ediţia 20”; „Poezie, aventură, revoluţie, management”, conferinţă susţinută de Ion Caramitru; conferința susţinută de Lee Breuer, fondator al Companiei Mabou Mines (SUA) sau „Fedra la UNATC. Silviu Purcărete în dialog cu Octavian Saiu”.

Secțiunea Lansări de carte a fost puternică la ediția a XX-a, completând astfel programul FNT cu evenimente găzduite de librăria Cărturești Verona, un spațiu propice prezentării unor noi volume, care „analizează sau recuperează varietatea informaţiei din domeniul teatral”. Festivalul „a dat de citit” carte de calitate din România și din străinătate, atrăgând atenția asupra noutăților în domeniu. Printre acestea s-au numărat: „Citindu-l pe Shakespeare” de Andrzej Zurowski, „Krzysztof Warlikowski – Teatrul sfâşiat”, volum conceput şi realizat de Piotr Gruszczyński, cu o postfaţă de George Banu, „Ariane Mnouchkine. Arta prezentului” de Fabienne Pascaud, „Dramaturgi olandezi de azi”, antologie coordonată de Andreea Dumitru – volume apărute la Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”/ Revista Teatrul azi, „50 de regizori cheie ai secolului 20” (Editura UNITEXT, Colecția FNT), „Mihai Măniuţiu. Spaţiu cameleonic” de Cristina Modreanu (Editura bybliotek, Cluj-Napoca), „Habarnam în oraşul teatrului. Universul spectacolelor lui Alexandru Dabija” de Miruna Runcan (Fundația Culturală „Camil Petrescu” și  Editura Limes), „Cornelia Gheorghiu, între Ciocârlia şi Sarah Bernhardt” de Călin Ciobotari (Editura Junimea), „O călătorie prin alte spaţii: Teatrul lui Tadeusz Kantor” de Michal Kobialka (Cartea Cărții de Știință – Colecţia FNT), „Structuri şi formule de compoziţie ale textului dramatic” de Alina Nelega (Editura EIKON), „Hermeneutici teatrale” de Oltiţa Cîntec (Editura Niculescu), „Fedra, de la Euripide la Racine, de la Seneca la Sarah Kane” de Octavian Saiu (Editura Paralela 45), „Trilogia Omar & Stand Up Tragedy” de C.C. Buricea-Mlinarcic (Editura Limes). Totodată, a fost prezentată și revista Alternatives théâtrales, editată de Asociaţia „Alternatives théâtrales”, în parteneriat cu ICR Bruxelles (Ediţie dedicată teatrului românesc).

Programul a inclus și expoziția de fotografie de teatru a Mihaelei Marin, organizată în sălile sediului Fundației Löwendal, precum și expoziția de fotografie Kantor a lui Romano Martinis, lucrările fiind expuse pe Gardul Muzeului Național de Artă al României.

Ediția jubliară FNT 2010 s-a bucurat de aprecieri, fiind amplu reprezentată în mass-media. Într-un articol de analiză intitulat „Teatrul bate criza” (Ziarul Puterea, 15 noiembrie 2010), criticul Ludmila Patlanjoglu consemna: „Festivalul Național de Teatru merită sărbătorit. La ediția jubiliară, a reușit să-și păstreze statutul de cel mai important eveniment teatral din România (…). În balanța ediției a douăzecea au atârnat montările autentice și durabile, care contaminează benefic mișcarea teatrală și gustul publicului. Cu toții am rămas seduși de Eugène Ionesco și Samuel Beckett. Două montări antologice, spectacole testamentare despre apocalipsa vremurilor noastre și despre moarte, au confirmat genialitatea și vitalitatea scrisului lor pentru scenă. «Regele moare», în regia lui Silviu Purcărete, cu o trupă internațională din Franța, Slovenia, Luxemburg, și «Sfârșit de partidă», în regia lui Alexandru Tocilescu, la Teatrul Metropolis, au oferit modele teatrale și existențiale. Fantezia și forța dramatică ale marilor clasici Shakespeare și Cehov s-au regăsit provocator și incitant în două producții-reper, inspiratoare pentru viitoare montări: «Pyramus & Thisbe 4 You», în viziunea carnavelesc hilară a lui Alexandru Dabija, o fabulă cu tâlc pentru lumea de azi în care ne oglindim (Teatrul Odeon), și «Livada de vișini» esențializată în borcane cu compot de fantezia regizorală a lui Felix Alexa (Teatrul Național București). Festivalul a fost fecund și prin prestația tinerilor artiști, care ne-au convins că distincția dintre teatrul instituționalizat și cel independent nu mai este așa ușor de făcut. Semnalăm două momente de vârf prin modernitatea limbajului și implicarea incendiară în viața comunității, în sincronism cu experiențe similare din teatrul mondial. «20/20», autor și regizor Gianina Cărbunariu (Studioul Yorick, Târgu-Mureș), vorbește tulburător despre confruntările interetnice violente dintre români și maghiari din «acel martie negru de la Târgu-Mureș». În consonanță, «Capete înfierbântate» este un spectacol cutremurător despre mineriadele din ’90, documentat, scris și montat de Mihaela Michailov și David Schwartz (Centrul de Introspecție Vizuală și Tanga Project)”.

Despre FNT 2010, criticul Oana Stoica afirma în Dilema Veche din 28 octombrie 2010: „În acest an, secţiunea teatrului independent a dispărut tocmai din cauză că era irelevant modul în care a fost produs spectacolul, iar invitaţii străini se pot amesteca uşor cu participanţii români în condiţiile în care regizori europeni au montat în România, iar cei români, în străinătate. Globalizarea în cultură are efecte benefice şi uneori curative, căci infuzia cu noutăţi ţine de sănătatea artistică. Meritul Cristinei Modreanu în această ultimă ediţie a FNT pe care o manageriază este selecţia care nu menajează obişnuinţele. A provoca inteligent este un lucru care merită salutat”.

În Suplimentul de cultură din 13 noiembrie 2010, jurnalista Elena Vlădăreanu trăgea o concluzie : „În urma acestor trei ani în care Cristina Modreanu a ales spectacole pentru a veni la București în cadrul FNT nu vor ramâne însă nici cârcotelile, nici rateurile, nici momentele de plictiseală – pentru că nu au lipsit nici din această a XX-a ediție –, ci vor ramâne, poate, amintiri despre câteva spectacole bune, dar, mai ales, vor ramâne cărți. Cristina Modreanu a observat un lucru just – lipsa lucrărilor teoretice de pe piața publicațiilor de teatru din România, și așa foarte sărăcăcioasă – și în acești trei ani a reușit cât de cât să-l repare prin Colecția FNT, care se alătură astfel cărților publicate de Fundația «Camil Petrescu» și antologiilor de teatru contemporan (apărute la diverse edituri)”.

Aniversarea celor 20 de ani ai Festivalului Național de Teatru, prin ediția 2010, a constituit, după cum s-a relatat la vremea respectivă, un moment de vârf în istoria acestui eveniment cultural de prim-rang al României.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.