class="">„ O ediţie cu (mult) noroc!”

„ O ediţie cu (mult) noroc!”

REPERE * – FNT 2003 (1-9 noiembrie)

Cea de-a XIII-a ediţie a Festivalului Național de Teatru s-a desfășurat în Capitală, în perioada 1 – 9 noiembrie 2003. Organizatorii au fost: Ministerul Culturii şi Cultelor şi UNITER, în parteneriat cu Televiziunea Română, Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru – Secţia Română şi Catedra de Teatrologie din UNATC „I.L. Caragiale”.

28 noiembrie 2020  Repere, Stiri

Director artistic și Selecționer unic al FNT a fost și în acest an criticul de teatru Ludmila Patlanjoglu.

Sub egida Festivalului, între 1-6 noiembrie a fost organizat și Congresul Mondial al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – ediţia a XXI-a, eveniment organizat sub Înaltul Patronaj al Preşedinţiei României. Tema Congresului a fost: „Teatrul – ca forță a schimbării: Social, Politic, Individual, Estetic”.

Cele 46 de producții teatrale și recitaluri din întreaga țară și din străinătate, la care s-au adăugat 8 producții de teatru radiofonic și 4 producții de teatru TV, dar și atelierele, colocviile și dezbaterile cu public, precum și lansările editoriale şi multimedia găzduite de Festival fac din acest eveniment cea mai complexă ediție a FNT de până acum (2003).

O sintetică trecere în revistă a secțiunilor și intențiilor FNT 2003 se regăsește în Cuvântul de întâmpinare din Catalogul Festivalului, intitulat „13 (12+1), o ediţie cu noroc!” și semnat de Directorul FNT – Ludmila Patlanjoglu:„Sub pălăria patronului spiritual al Festivalului Naţional de Teatru, lon Luca Caragiale, se vor întâlni în premieră, în selecția oficială, teatrul instituţionalizat cu cel independent, într-un festival al festivalurilor, sub semnul deschiderii şi al dialogului între generaţii.
Această ediţie va avea cinci secţiuni: Spectacole de repertoriu, Teatru în nocturnă – Recitaluri şi Tineri creatori, Teatru de televiziune, Teatru radiofonic, Ateliere și colocvii. Ele vor forma o punte între tradiţie şi experiment, clasic şi (post)-modern, între spiritul Festivalului de la Sibiu sau cel de la Sfântu-Gheorghe şi a celor din Timişoara, Craiova, Braşov, Arad, Galaţi, etc.
O ediţie care-şi propune să cultive diversitatea stilistică şi regândirea graniţelor în artele spectacolului, deschizând porţi largi interferenţelor dintre teatru, dans, muzică, marionete. O ediţie care să consolideze şi să impună spiritul unei noi generaţii. (…)

Prezenţa sub egida Festivalului a unor artişti şi companii din străinătate, precum şi organizarea Congresului Mondial al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) conferă o anvergură spirituală nobilă acestei întâlniri teatrale.
Ne dorim ca Festivalul Naţional de Teatru „lon Luca Caragiale” 2003 să fie un real eveniment. Dacă vom reuşi, faptul se datorează solidarităţii de breaslă.

Şi pentru că oamenii de teatru sunt superstiţioşi, noi sperăm ca 13 (12+1) să fie o ediţie cu noroc!” – LUDMILA PATLANJOGLU, Preşedinte al Asociaţiei Internaționale a Criticilor de Teatru – Secţia Română, Director al Festivalului Național de Teatru

O oglindă a complexității producțiilor scenice aliniate la startul ediției a XIII-a a FNT o regăsim în lista integrală a spectacolelor, prezentate pe secțiuni (în ordinea apariției titlurilor în Catalogul Festivalului):

Spectacole de repertoriu

Cumnata lui Pantagruel, spectacol inspirat din scrierile lui François Rabelais, regia Silviu Purcărete (Compania Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Teatrul Radu Stanca, Sibiu)

Gândacii, după Stanislaw Ignacy Witkiewicz, regia Tompa Gábor (Teatrul Radu Stanca, Sibiu)

Experimentul Iov, adaptare după „Iov” (Vechiul Testament), regia Mihai Măniuţiu (Teatrul Radu Stanca, Sibiu)

Pietonul şi furia, după Eugen Ionescu, regia Alexander Hausvater (Theatrum Mundi)

Romeo şi Julieta de William Shakespeare, regia Bocsárdi László (Teatrul Tamási Áron, Sfântu Gheorghe)

Memoria celor care au trecut, după „Evanghelia după Ioan”, regia Dragoş Galgoţiu şi Anca Berlogea (UNITER – SIGNIS – Asociaţia ORION – Franţa şi Ministerul Culturii şi Cultelor)

Blestemul lui Mercuţio de Grigorii Gorin, regia Claudiu Goga (Teatrul de Dramatic Sică Alexandrescu, Braşov)

Trei surori, după A.P. Cehov, regia Radu Afrim (Teatrul Andrei Mureşanu, Sfântu-Gheorghe)

Tragica istorie a doctorului Faust de Cristopher Marlowe, regia Mihai Măniuţiu (Teatrul Maghiar de Stat, Cluj)

Făt-Frumos din lacrimă, adaptare după Mihai Eminescu şi Petre Ispirescu, regia Victor Ioan Frunză (Teatrul de Marionete Arad)

Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, regia Felix Alexa (Teatrul Naţional Bucureşti)

Ultima Oră de Mihail Sebastian, regia Anca Ovanez-Doroşenco (Teatrul Naţional Bucureşti)

Ţara lui Abuliu, după „Cele două privighetori” de Dumitru Solomon, regia Horaţiu Mălăele

(Teatrul de Comedie Bucureşti)

Bolnavul închipuit de Molière, regia Sanda Manu (Teatrul Naţional Cluj)

Oblomov, dramatizare de Mihaela Tonitza Iordache după romanul lui Goncearov, regia Alexandru Tocilescu (Teatrul Bulandra)

Teatru în nocturnă – Recitaluri

 

Celălalt Cioran, cu Ovidiu Iuliu Moldovan. Atelier-lectură condus de Radu Penciulescu şi George Banu (Teatrul Naţional Bucureşti)

Repetiţie cu Barrymore de William Luce, cu Adrian Pintea (Teatrul Naţional Bucureşti)

Play de Samuel Beckett, cu Szilagyi Enico, Buza Timea şi Keresztes Sandor, regia Tompa Gábor (Teatrul Maghiar de Stat Cluj)

Hess de Alina Nelega, cu Nicu Mihoc, regia Gavril Cadariu (Teatrul Ariel, Târgu Mureş)

Aici nu se simte de Lia Bugnar, regia Alexandru Dabija (Teatrul LUNI de la Green Hours)

Faust, adaptare după Goethe şi Marlowe, cu Gabriel Apostol, Ioan Brancu şi Mariana Zaharia (Teatrul Ţăndărică)

Nijinski, cu Filip Ristovski, regia Ema Nicola şi Mălina Andrei (Casa de Cultură Nicolae Bălcescu)

Absurdistan, spectacol-recital realizat de Ada Milea

Recital Tudor Gheorghe

 

Teatru în nocturnă – Tineri creatori

Paradis serial, un spectacol de Cosmin Manolescu (Centrul Cultural European)

Mă cheamă Isbjorg. Sunt o leoaică de Havar Sigurjonsson, regia Gianina Cărbunariu (Studioul de Teatru Casandra)

LEBENSRAUM – Spaţiu vital de Israel Horovitz, regia Alexandra Badea (Studioul de Teatru Casandra)

Oase pentru Otto, autor şi regizor Lia Bugnar (Teatrul LUNI de la Green Hours)

Cronica unui răsărit avortat (Paparazzi) de Matei Vişniec, regia Bogdan Cioabă & Mini-Mal Show, regia Juan Luis Mira Candel (UNITER, UNATC Bucureşti, Universitatea din Alicante, Spania)

Lecţia de Eugen Ionescu, regia Anca Maria Colţeanu (Catedra UNESCO)

Şefele de Werner Schwab, regia Sorin Militaru (Teatrul ACT)

De ce fierbe copilul în mămăligă?! de Aglaja Veteranyi, regia Radu Afrim (Teatrul Odeon)

Morţi şi vii de Ştefan Caraman, regia Ana Mărgineanu (Teatrul Odeon)

Norway. Today… de Igor Bauersima, regia Andreea Vălean (Teatrul Odeon)

Uzina de plăceri S.A. de Valentin Nicolau, regia Alexandru Berceanu (Teatrul Nottara)

Puzzle, cu Adriana Nicolae şi Richard Bovnoczki & Paricidul de Ion Sava, cu Marian Popescu (Clubul LA SCENA)

Angajaţi-l pe clovn, după Matei Vişniec, cu Adrian Văncică & Curriculum vitae de Ram Bam Tym, cu Natalie Ester

 

Teatru de Televiziune

Ultima haltă în paradis de Valentin Nicolau, regia, muzica şi adaptarea pentru televiziune Alexandru Tocilescu

Pilafuri sau parfum de măgar, după texte alese de Silviu Purcărete şi Alain Garlan, din „Cartea celor o mie şi una de nopți”, regia Silviu Purcărete, spectacol preluat de la Teatrul Radu Stanca din Sibiu, regia TV Silviu Jicman

Exact în același timp de Gellu Naum, regia şi muzica Mihai Măniuţiu, spectacol preluat de la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca, regia TV Silviu Jicman

MAINE.PE NET – Filmul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ediţia a X-a, realizatori Ioana Prodan, Ion Parhon, Iulian Foişor

  

Teatrul Radiofonic (7 producții ale Societății Române de Radiodifuziune integrate într-un Ciclu dedicat dramaturgiei naţionale)

O repetiție moldovenească sau Noi şi iar noi de Costache Caragiale, adaptarea radiofonică Costin Tuchilă, regia artistică Cristian Munteanu

Un pedagog de şcoală nouă de Ion Luca Caragiale, regia artistică Ion Vova (din Fonoteca de aur a Radiodifuziunii Române)

Rinocerii de Eugen Ionescu, regia artistică Lucian Giurchescu

Levantul de Mircea Cărtărescu, adaptarea radiofonică şi regia artistică Gavriil Pinte
Frumoasa călătorie a urşilor Panda de Matei Vişniec, adaptarea radiofonică şi regia artistică Dan Puican

Poker de Adrian Lustig, adaptarea radiofonică de Costin David, regia artistică Mihai Lungeanu

Greul Pământului de Valeriu Anania (serial radiofonic în șase episoade), adaptarea radiofonică Domnica Ţundrea, regia artistică Constantin Dinischiotu

Sub Egida Festivalului

Invitaţi în Festival

Shylock, cu Gareth Amstrong, regia Frank Barrie (The Salisbury Playhouse – prin British Council)

Omul care râde după Victor Hugo, cu Laurent Schuh (Les Arts & Mouvants – prin Institutul Francez)

Knives in hands de David Horrower, regia Peter Gothar (Teatrul Katona József, Budapesta)

În cadrul secțiunii „Teatrul Idiș și Comunitățile Evreiești din Europa Centrală

Arde de Sholem Aleichem, regia Raphaël Goldwaser (Theatre en l’air din Strasbourg, Franţa)

My blue, un spectacol de André Ochodlo (Theatre Atelier din Sopot, Polonia)

Zeul răzbunării de Sholem Asch, regia Guy Cambreleng (Centrul European de Creaţie din Iaşi)

Povestea unei bănci particulare de Friederich Dürrenmatt, regia Kincses Elemér (Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti)

Pânza de păianjen, un spectacol de Sergiu Anghel (Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti)

Despre amploarea și diversitatea ediției a XIII-a a FNT academicianul Răzvan Theodorescu, Ministrul Culturii – așadar organizatorul principal – concluziona: „Este un moment de bilanţ, o privire retrospectivă, vizualizarea unor semne dătătoare de speranţă, tragerea unor semnale de alarmă şi, nu în ultimul rând, posibilitatea de a cunoaşte alți profesionişti veniţi din alte spaţii culturale. De altminteri, unul dintre principiile politicilor culturale lansate de programele comunitare europene, referitor la unitatea culturii prin diversitate, se aplică, evident, în oferta spectacologică a ediţiei din 2003 a Festivalului Naţional de Teatru «I.L.Caragiale», unde avem plăcerea să reîntâlnim, pe lângă producţii semnate de Silviu Purcărete, Tompa Gâbor, Mihai Măniuţiu sau Felix Alexa şi valoroase trupe invitate din străinătate, printre care cea a Teatrului «Katona József» din Budapesta, dar şi cu spectacole prezente la ediția a doua a Festivalului Internaţional de Teatru Idiş «Avram Goldfaden» de la laşi, ce tocmai s-a terminat.
Varietate de genuri, abordări îndrăzneţe, interpretări curajoase ale unor texte clasice, desprăfuirea unor maniere de lucru asupra textului dramatic, strigătul de revoltă al unora, redescoperirea unor direcţii de spectacologie teatrală, iată trăsăturile semnificative care marchează oferta acestui eveniment.


Alături de maeştrii teatrului românesc, Margareta Niculescu şi David Esrig, invitaţi de onoare ai festivalului, sunt prezenţi regizori, actori, scenografi, dramaturgi ai Noului Val, ediţia din acest an dorindu-şi să fie un asalt viguros al celor tineri…

Salut prezenţa în Festival a Congresului Mondial al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru şi exprim urările mele de bun venit criticilor străini şi români, aflați la Bucureşti cu acest prilej.Acad. RĂZVAN THEODORESCU, Ministrul Culturii şi Cultelor

O altă componentă a FNT 2003 care a înscris, iarăși, un record în istoria manifestării a fost bogata secțiune dedicată atelierelor, conferințelor și colocviilor organizate cu prilejul Festivalului. Iată în continuare lista evenimentelor programate în cele nouă zile de sărbătoare a teatrului:

Atelier DAVID ESRIG: „Despre noţiunea de teatralitate în gândirea teoretică şi în expresia scenică” – lnvitaţi: Gheorghe Dinică, Marin Moraru

Atelier ALEXANDER HAUSVATER: „Vis, corp şi politică” –  lnvitaţi: Maia Morgenstern şi Marius Bodochi

Atelier TOMPA GÁBOR: „Pentru un teatru neliniştitor

Atelier MARGARETA NICULESCU: „Aţi spus marionete?!

Atelier VICTOR IOAN FRUNZĂ: „Despre puterea secretă a cuvintelor

Atelier GARETH ARMSTRONG: „A Wilderness of Monkeys

Întâlnire cu GEORGE BANU: „Să joci cu faţa, să joci cu spatele: o alternativă contemporană”, lnvitaţi: Ştefan Iordache, Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Felix Alexa şi Patrick LeMauff

Colocviu: „Recitalul ca formă de spectacol”. Moderator: ION CARAMITRU (În colaborare cu “LAI – Literatură, Arte, Idei”)

Colocviu: „Invazia convenționalului în spaţii neconvenționale – Tineri şi mai puţin tineri faţă în faţă” – lnvitaţi: Alexandru Dabija şi Dragoş Buhagiar (în colaborare cu „Adevărul Literar şi Artistic”)

Desigur, şi lansările editorale şi multimedia şi-au găsit locul în ergonomia Festivalului, publicul fiind invitat să ia parte la lansarea a zece volume şi albume despre arta teatrului, două lansări de CD (între care colecţia „Capodopere ale teatrului universal”), precum şi la vernisajul Expoziţiei artiştilor fotografi ai revistei „Teatrul Azi”.

Însă evenimentul care a dat cu adevărat vizibilitate internațională (mondială, am putea spune, câtă vreme au fost invitați critici de teatru din întreaga lume, care au putut viziona și spectacole românești în serile de desfășurare ale FNT) a fost organizarea la București a celei de-a XXl-a ediţii a Congresului Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) – un deziderat îndelung sperat de organizatorul principal, adică AICT – Secția Română. Congresul s-a dovedit a fi un succes, cu participarea a 64 de specialiști din 28 de țări (fără a-i număra pe cei din România). 24 din comunicările de specialitate prezentate în cadrul Congresului au fost editate în volum (română, engleză, franceză) și date publicității.

Cea mai grăitoare dovadă a succesului Congresului AICT XXI o regăsim în impresiile președintelui AICT, Ian Herbert (Marea Britanie), mărturisite în articolul intitulat „O reînnoită încredere în AICT”, care deschide volumul amintit:

Cea de-a XXl-a ediţie a Congresului Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru a fost una dintre cele mai reuşite și, cu siguranță, una dintre cele mai amicale din istoria Asociaţiei. Aceasta se datorează, eforturilor intense depuse de Secţia Română a Asociaţiei, în timpul lunilor de atentă planificare premergătoare, precum şi de-a lungul zilelor de dăruire şi muncă susținută, cu ocazia desfășurării Congresului.

Membrii noştri au avut ocazia de a dezbate împreună tema Congresului: Teatrul ca forţă a schimbării, în cadrul celor patru domenii propuse Social, Politic, Personal, Estetic. Lucrările prezentate sunt publicate acum în volum, pentru a cărui realizare toţi cei implicați merită, din nou, felicitările noastre.

Nu veți găsi în aceste pagini o relatare a numeroaselor întâlniri neoficiale care îi conferă unui astfel de eveniment o valoare deosebită, nici a numeroaselor seri de neuitat în care delegaţii au avut prilejul de a cunoaște bogăția teatrului românesc, cu ocazia Festivalului Naţional de Teatru «I.L.Caragiale».

Am plecat din Bucureşti cu o reînnoită încredere în AICT, cu un mandat reînnoit de a ne continua activitatea şi cu credința reînnoită că teatrul este o artă transformatoare.” – Ian HERBERT, Preşedinte AICT

Și, în sfârșit – o concluzie comună a organizatorilor congresului AICT de la București care, în articolul „Un pic mai mult despre… noi”, au ținut să sublinieze:
Orice întâlnire între oamenii care iubesc aceleaşi lucruri devine automat un prilej de bucurie. La Bucureşti s-au adunat în acele zile de toamnă foarte mulți oameni care iubesc teatrul, indiferent că sunt actori, regizori, dramaturgi sau critici. Pentru că şi criticii iubesc teatrul, chiar dacă, uneori, îl mai şi… critică. Scena românească, lipsită ani la rând, până în 1989, de contactul viu, direct şi firesc atât cu teatrul lumii, cât şi cu gândirea despre teatru a lumii, a primit cu entuziasm şi emoție această «invazie» a comentatorilor de teatru de pe tot globul, înfățişându-le, prin spectacolele din selecția Festivalului Naţional de Teatru «I.L. Caragiale», câteva dintre măştile sale cele mai expresive. Măşti fixe, dar şi măşti mobile, pentru că teatrul românesc este acum în plină căutare a identității sale într-o societate aflată, la rândul ei, în plină schimbare. Teatrul ca forță a schimbării – iată o temă care, pentru profesioniştii scenei din România, reprezintă nu doar un titlu, un slogan, ci o realitate deseori visată, câteodată trăită.
Cât despre noi, profesioniştii reflecţiei despre scenă din România, considerăm întâlnirea cu colegii noştri din lumea largă o sărbătoare a spiritului (inclusiv a spiritului critic!), o minunată şi îndelung aşteptată ocazie de a ne apleca împreună asupra câtorva dintre nenumăratele chipuri ale acestei frumoase fără trup care se numeşte Arta Teatrului. Și dacă, în timpul reuniunii noastre, am izbutit să-i descifrăm măcar un zâmbet, atunci, până la viitorul Congres al AICT, ne-am despărțit cu satisfacția de a fi aflat un pic mai mult nu doar despre ea, ci şi despre noi.”
(AICT Secţia Română: Ludmila PATLANJOGLU – preşedinte, Alice GEORGESCU – vicepreşedinte, Natalia STANCU – secretar)

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.