class="">O oglindă „complexă” a vieții noastre

O oglindă „complexă” a vieții noastre

REPERE* – FNT 2008 (1 – 10 noiembrie)

Oferta Festivalului Național de Teatru s-a extins și la cea de XVIII-a ediție, în 2008, desfășurată între 1 și 10 noiembrie. Au fost selecționate aproape 50 de producții teatrale din țară și străinătate, foarte multe dintre acestea fiind programate de două ori. FNT 2008 a fost un eveniment produs de UNITER și finanțat de Ministerul Culturii și Cultelor și Primăria Capitalei.

6 decembrie 2020  Repere, Stiri

Ediția 2008 a fost gândită de criticul de teatru Cristina Modreanu, selecționer unic și director artistic al Festivalului, care a ales: 17 spectacole românești; 7 spectacole străine; 7 spectacole – debut; 10 spectacole – teatru independent; 6 spectacole de dans. Programul a inclus și 11 dezbateri, conferințe și întâlniri; 14 lansări de carte. Pentru evaluarea fenomenului teatral românesc au fost invitați din străinătate în jur de 50 de personalități teatrale.

În catalogul Festivalului, Cristina Modreanu afirma: „De 18 ani, la București se strâng cele mai bune spectacole produse în România, iar în 2008 FNT extinde oferta. Vă propunem să vă întâlniți cu regizori și companii din țară și de peste hotare, cu autori clasici, dar și cu autori contemporani. Cu teatrul în formele lui tradiționale, dar și cu teatru-instalație, teatrul creat în colectiv, cu teatrul experților, cu teatrul fără cuvinte, altfel spus cu teatrul postdramatic. Vă propunem o întâlnire cu teatrul jucat pe marile scene, dar și cu teatrul jucat în «underground». Cu dansul, în formele lui mai radicale sau cu teatru-dans, dar și cu teatrul laborator, sub forma workshop-urilor. Nu în ultimul rând, vă propunem o întâlnire pe viu, față în față, cu autori de spectacole și cu actori, cu teoreticieni care vorbesc despre această artă, dar și cu noi cărți de teatru (…). Festivalul Național de Teatru vă cheamă la o lume vie, dinamică în permanentă schimbare, o lume care s-a vrut dintotdeauna și continuă să fie cea mai complexă și fascinantă oglindă a vieții noastre”.

Sub genericul Teatrul de Top, selecția a inclus:

Spectacole românești

„69” de Igor Bauersima, regia Alexandra Badea, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara

„Boala familiei M” de Fausto Paravidino, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara

„Butoiul cu pulbere” de Dejan Dukovski, regia Cristi Juncu, Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov

„Caligula” de Albert Camus, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Municipal de Stat Baia Mare

„Camera de hotel – o trilogie” de Barry Gifford, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon, Bucureşti

„Complexul România” de Mihaela Michailov, regia Alexandra Badea, Teatrul Naţional Bucureşti

„E doar sfârşitul lumii” de Jean-Luc Lagarce, regia Radu Afrim,  Teatrul Odeon

„Eduard al III-lea” de W. Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Naţional Bucureşti

„Electra”, după Euripide, regia Sorin Militaru, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc

„Hamlet”, după W. Shakespeare, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu

„Lulu – o tragedie monstruoasă” de Frank Wedekind, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu

„Macbeth” de W. Shakespeare, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi

„Odihna sau puţin înaintea sfârşitului” de George Banu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Tony Bulandra”, Târgovişte

„Platonov” de A.P. Cehov, regia Vlad Massaci, Teatrul Nottara

„Portugalia” de Egressy Zoltán, regia Cristi Juncu, Teatrul „Anton Pann”, Râmnicu Vâlcea

„Privighetoarea şi trandafirul” de Oscar Wilde, regia Carmen Lidia Vidu, Teatrul Naţional Bucureşti

„Regina frumuseţii din Leenane” de Martin McDonagh, regia Andreea Vulpe, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti

Spectacole invitate din străinătate

„Capitalul de Karl Marx”, un spectacol de Helgard Hang şi Daniel Wetzel, Schauspielhaus Düsseldorf & Rimini Protokoll din Berlin – Germania

„Călugărul negru” de A.P. Cehov, regia Kama Ginkas, Teatrul „Noua Generaţie” din Moscova – Rusia

„Copilul acesta”, scenariul şi regia Joël Pommerat, Compania „Louis Brouillard” din Paris – Franţa

„Furtuna” de A. Ostrovski, regia Lev Erenburg, Teatrul „Pușkin” din Magnitogorsk – Rusia

„Purificarea lui Constance Brown”, creat de Gerard Bell, Jake Oldershaw, Jan Pearson, Graeme Rose, Bernadette Russell, Craig Stephens, Andy Watson, regia James Yarker, Stan’s Cafe din Birmingham – Marea Britanie

„Sunetul tăcerii. Concertul lui Simon şi Garfunkel care n-a avut loc niciodată la Riga în 1968”, scenariul şi regia Alvis Hermanis (spielzeit’ Europa/Berliner Festspiele, Germania şi Teatrul Nou din Riga – Letonia

„Un poem ridicol”, după F.M. Dostoievski, regia Kama Ginkas, Teatrul „Noua Generaţie” din Moscova – Rusia

Debut (în colaborare cu Teatrul de Comedie)

„Bella şi cavalerul fără nume” de Oliver Emanuel, regia Vladimir Anton, Teatrul de Comedie

„Coca Blues” de Ioan Peter, regia Cristian Ban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara

„Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, regia Eugen Gyemant, UNATC „I.L. Caragiale”

„Emigranţii” de Slawomir Mrożek, regia Zalán Zakariás, Teatrul de Comedie

„Furtuna” de W. Shakespeare, regia Alexandru Lustig, UNATC „I.L. Caragiale”

„Însetaţi” de Wajdi Mouawad, regia Elena Morar, UNATC „I.L. Caragiale”

„Umbra albastră” de Bryan Reynolds, după Georg Büchner, regia Răzvan Mureşan, Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca

Nopțile Teatrului Independent (în colaborare cu Teatrul Luni de la Green Hours)

„Adio secol XX”, scenariul şi regia Horaţiu Mihaiu, Teatrul Underground – Ariel, Târgu-Mureș

„Beer Tourist”, un spectacol de Walter Bart şi Matjis Jansen, Compania Wunderbaum – Olanda

„Cui i-e frică de Virginia Wolf?” de Edward Albee, regia Mariana Cămărăşan, Teatrul ACT

„Eden” de  Eugen O’Brien, regia Cristi Juncu, Teatrul 74, Târgu-Mureș

„Hell” de Lolita Pille, regia Chris Simion, Teatrul Undercloud, Bucureşti

„Hue & Cry” de Deirdre Kinahan, regia David Horan, Teatrul Tall Tales Co.– Irlanda

„Monged” de Gary Dugan, regia Vera Ion, Club „La Scena”, Bucureşti

„Paraziţi” de Marius von Mayenburg, regia Sorin Militaru, Play Café, Craiova

„Stăteam întinşi pe pat”, după Daniil Harms, regia Ovidiu Mihăiţă, „Auăleu” – Teatru de garaj şi curte, Timişoara

„Ziua f… a lui Nils”, scenariul şi regia Peca Ștefan, Teatrul Luni de la Green Hours

Spectacole de dans (în colaborare cu Centrul Naţional al Dansului, Bucureşti)

„8 days a week”, direcţia artistică Eduard Gabia, Centrul Naţional al Dansului

„Cvartet pentru o lavalieră”, un spectacol de Vava Ştefănescu, Centrul Naţional al Dansului

„Dedublarea”, un spectacol de Mădălina Dan, UNATC „I.L. Caragiale”

„Julieta” de Visky András, adaptarea şi regia Mihai Măniuţiu, coregrafia Vava Ştefănescu, Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca/ Centrul Naţional al Dansului

„Odă artificialului”, coregrafia Maria Baroncea, Eduard Gabia, Florin Flueraş, coproducţie Centrul Naţional al Dansului şi deSingel – Belgia

„You come to see the show and you’ll get an extra burger!”, concept, text şi coregrafie Mihai Mihalcea, producţie Solitude Project

În programul Festivalului au fost incluse conferințe susținute de: regizorul Kama Ginkas – „Teatrul provocator”, teoreticianul Hans Thies Lehmann – „Teatrul postdramatic”, teatrologul și eseistul George Banu – „Actorul nesupus”, regizorul Richard Foreman ­– „Bridge Project şi Ontological Hysteric Theatre” sau Mihai Mălaimare – „Teatrul stradal și șansa Întâlnirii”; întâlniri cu regizorii Alvis Hermanis, Jöel Pommerat, dar și dezbaterile „Starea teatrului românesc” (moderator Magdalena Boiangiu) și „Debutul – şansă sau dramă” (moderator Oltiţa Cîntec). Printre lansările incluse în programul ediției 2008 s-au numărat volumele „Regizorul Kama Ginkas şi teatrul provocator” („Provoking theater: Kama Ginkas directs”) de Kama Ginkas și John Freedman (Editura UNITEXT – colecţia FNT), „Teatru” de Jöel Pommerat (Editura UNITEXT – colecţia FNT), „Spatele omului” și „Dincolo de rol sau Actorul nesupus” de George Banu (Editura Nemira), „Athenee Palace Hotel” de Alexander Hausvater (Editura Brumar), „Aurolac blues. 6 texte scurte” de Saviana Stănescu (Editura Cartea Românească), „Casa dinăuntru” de Cristina Modreanu (Editura Cartea Românească) sau „Dramaturgi de azi”, serie coordonată de Andreea Dumitru şi Ioana Anghel (Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” – Revista Teatrul azi).

De asemenea, au fost programate atelierele „Bridge Project” (susţinut de Richard Foreman, SUA) și „Creaţie şi creatori români în context european – forme de aplicaţii artistice” (în parteneriat cu Trans Artists, Olanda). FNT 2008 a recomandat publicului evenimentul „Festivalul Măştilor Europene”, organizat de Teatrul Masca.

În presa scrisă au apărut multe articole și cronici la spectacole și evenimente adiacente din Festival. În ziarul Adevărul (noiembrie 2008), criticul Magdalena Boiangiu scria: „A 18-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru nu e jubiliară şi nu şi-a dorit să reprezinte o inovaţie radicală. În partea sa vizibilă, a fost un exerciţiu de normalitate, în partea sa invizibilă au clocotit patimi şi cuvinte grele. Selecţionerul FNT, criticul de teatru Cristina Modreanu, nu a avut de ales între capodopere, ci între spectacolele anului teatral şi toţi cei care îl urmăresc mai mult sau mai puţin consecvent ştiu că nu este unul strălucit. «Greii», cum li se mai spune regizorilor adulţi, pe vremuri autorii inovaţiei, agenţi activi în centrul seismic al tradiţiei teatrale sunt bucuroşi să-şi rafineze mijloacele în spectacole asemănătoare celor de demult. Egali cu ei, îşi bucură fanii, încreţesc frunţile adulţilor nepregătiţi pentru şocurile propuse dar şi ale tinerilor care se cred născuţi din spuma mării şi nu dintr-o tradiţie teatrală. Din spuma mării nu se ivesc doar zeiţe ale frumuseţii şi în căutarea propriei voci, a unei echipe şi a unor autorităţi dispuse să susţină procesul afirmării, tinerii nu parcurg o linie ascendentă, ci un drum cu hârtoape şi multe gropi ascunse. În acest peisaj accidentat, selecţia devine un proces dificil, ai de ales între opere imperfecte şi prejudecăţile persoanei pot influenţa decisiv obiectivitatea judecăţii. Sigur, orice cronicar teatral îşi poate alcătui selecţia sa (…), dar cea operată de Cristina Modreanu cuprinde aproape tot ceea ce merită să fie subiect de discuţie, nu doar de laude (…). Cred că un Festival Naţional nu este un balon umflat de adjective, ci un prilej de reflecţie asupra creativităţii, o analiză lucidă a felului cum teatrul prin puterea sa emoţională se implică în dezbaterea intelectuală a lumii (…). La cea de a 18-a ediţie, FNT preia şi dezvoltă iniţiative prezente şi în ediţiile trecute. Invitarea unor trupe din străinătate asigură un dialog fertil, o înscriere în lumea ideilor altfel decât prin normele UE formulate într-un limbaj indigest. Un afiş bogat, divers, atrage la Bucureşti directori de festivaluri, programatori care îi văd şi pe artiştii români şi îi iau în considerare pentru eventuale invitaţii. Mai este şi un bun prilej pentru artiştii români să-i vadă pe ceilalţi artişti români”.

Criticul de teatru Oana Stoica nota, în noiembrie 2008, pe site-ul Liternet: „Internaţionalizarea naţionalului se aşază din ce în ce mai bine în formula Festivalului Naţional de Teatru. Conectarea cu realitatea teatrală europeană este absolut necesară pentru artişti şi teoreticieni, iar realizarea acestui lucru în cadrul FNT este binevenită. Spectacolele momentului aduse la Bucureşti permit alor noştri o (încercare măcar de) situare a propriilor creaţii în raport cu nivelul european. Observăm dacă suntem sau nu în trend, dacă avem sau nu conexiuni estetice, dacă nu cumva ne-am prăfuit în cercul nostru strâmt sau dimpotrivă, suntem de-a dreptul geniali (glumă, glumă, dar pentru a ne măsura corect ne trebuie ceva luciditate şi obiectivitate şi nu ştiu cât de bine stăm la aceste capitole) (…). Pe diferite paliere de interes, toate spectacolele invitate au servit unor gusturi şi nevoi (diferite). Meritul cel mare este totuşi în punctul în care legătura s-a făcut cu actualitatea europeană”.

Închei acest articol cu opinia criticului Doina Papp, din Bucureştiul cultural (noiembrie 2008), din care am extras: „Nu trăim, e adevărat, într-o lume prea veselă şi nici perspectivele ei nu sunt luminoase, dar poate tocmai de aceea aşteptăm de la artişti să o sensibilizeze (…) şi nu doar să-i escaladeze crizele. Din acest punct de vedere, recunosc, m-am simţit de puţine ori bine la acest festival, şi asta s-a întîmplat, de exemplu, datorită prezenţei celor trei spectacole aparţinând teatrului rus, din Secţiunea Spectacole invitate din străinătate a Festivalului. «Călugărul negru», «Un poem ridicol», în regia lui Kama Ginkas, şi «Furtuna» de Ostrovski, în regia lui Lev Erenburg, au umanizat în chip necesar atmosfera şi ne-au dat încredere în şansa teatrului de a reveni la esenţa sa”.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.