class="">„The show must go on”!

„The show must go on”!

REPERE* – FNT 2013 (25 octombrie – 3 noiembrie)

Cea de-a 23-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru s-a desfășurat la București, în perioada 25 octombrie – 03 noiembrie 2013.

18 decembrie 2020  Repere, Stiri

Organizatorul principal Uniunea Teatrală din România (UNITER), co-organizator: Institutul Cultural Român. Ediţia a fost finanţată de Ministerul Culturii şi Primăria Municipiului Bucureşti, prin ArCuB.

Selecţioner unic şi director artistic al FNT 2013 a fost criticul de teatru Alice Georgescu, aflată, în această calitate, în ultimul an de mandat. Festivalul s-a desfășurat într-un context socio-politic dificil din cauza crizei economico-financiară care a afectat Romania începând cu 2009 și a evenimentelor neprevăzute intervenite în evoluția scenei românești.

Anul acesta au abundat feluritele mici sau mari necazuri legate de festival, inclusiv pericolul ca el să nu se mai facă, din cauza banilor fireşte. Din fericire lucrurile s-au rezolvat în cele din urmă, oricum s-au rezolvat atât cât Festivalul să se poată totuşi ţine. Am fost de curând întrebată care socotesc că este cea mai mare realizare a mea ca director artistic al Festivalului şi am răspuns că este aceea că Festivalul se face. Prin urmare să ne bucurăm de acest lucru”, i-a îndemnat Alice Georgescu pe cei prezenţi la deschiderea oficială a FNT 2013 de la Teatrul Odeon din Bucureşti.

Directorul executiv al Festivalului, Aura Corbeanu –  vicepreşedinte al UNITER – declara în conferința de presă destinată prezentării manifestării: „Ediţia a 23-a a Festivalului Naţional de Teatru ne aşteaptă, timp de zece zile, să urmărim 44 de reprezentaţii ale producțiilor selecționate din întreaga țară, dar și să participăm la alte peste 40 de evenimente conexe, în 25 de locații din Capitală. Deşi am fost nevoiţi să renunţăm la selecţia internaţională ca spectacol, asta nu înseamnă că nu vom avea pe perioada Festivalului peste 50 de specialişti din străinătate care au dat curs invitaţiei noastre: sunt oameni de teatru, directori de festivaluri, directori de publicaţii, cronicari care vor urmări cu atenţie ceea ce ne-am propus cu toţii – promovarea spaţiului cultural românesc. (…) Bugetul Festivalului este, în acest an, unul redus, dar pe care cei implicați şi l-au asumat cu toţii, întrucât importanţa evenimentului depăşeşte la un moment dat posibilitatea financiară a organizatorilor și partenerilor. Astfel, vorbim de un buget total de 2.300.000 de lei. Ministerul Culturii acoperă 26% din buget, Primăria Municipiului Bucureşti – 40%, Institutul Cultural Român – 7 % şi UNITER – 27%. (…) Dar, dincolo de vicisitudinile vremurilor și de accidentele clipei – am reușit să menținem Festivalul Naţional de Teatru ca fiind cea mai valoroasă ofertă culturală a teatrului românesc.”

Despre intențiile FNT, criticul Alice Georgescu sublinia în cuvântul său de întâmpinare – publicat în Catalogul Festivalului și intitulat „Temă pentru acasă”:

Ediţia din 2013 a Festivalului Naţional de Teatru își dorește să le propună spectatorilor un eșantion concentrat, reprezentativ şi, sperăm noi, atrăgător al artei scenice româneşti, aşa cum s-a înfățișat ea pe parcursul stagiunii 2012-2013: spectacole mari şi spectacole mici, creatori tineri şi creatori experimentați, artişti îndrăzneţi şi artişti înţelepţi. Altfel spus, inventivitate, fantezie, originalitate, zâmbete, lacrimi şi, înainte de orice, bucurie. Bucuria de a le dărui celor ce intră în sala de spectacol câteva zeci de minute de inteligenţă a inimii şi de sensibilitate a minţii. Asta au încercat să facă, în urmă cu secole sau cu doar câteva luni, autorii dramatici convocați la sărbătoarea de toamnă a teatrului românesc(…) Şi tot minţii şi sufletului le vor vorbi direct, fără mijlocitor, minunaţii actori ce vor transforma vorbele dramaturgilor şi ideile regizorilor în emoție pură. Artei lor le-a fost consacrat, la această ediţie, Focus-ul reuniunii – având ca protagonistă o forţă vulcanică a teatrului românesc Mariana Mihuţ –, şi tot lor li se deschide în mod special, ca şi în ultimii doi ani, o întreagă secţiune a Festivalului (Actorii, în prim plan), sărbătorind nu numai performanţe individuale – Dorina Lazăr, Marius Manole – sau de echipă, dar şi încercări de a ieşi (artistic!) din condiţia constrângătoare de «angajat la stat».
De-acum tradiţionale (Teatrul de mâine) sau inedite (Legendele scenei – înfățișând, într-o formulă nouă, partea mediană a unei opere fondatoare a teatrului românesc post-comunist: «O trilogie antică»), secţiunile ediţiei din 2013 a Festivalului Naţional de Teatru încearcă să acopere realitatea unui interval de circa zece luni, în care aerul scenei autohtone a vibrat nu numai de glasurile şi paşii actorilor, ci și – din nefericire! – de ecourile, strigătele şi şoaptele pătrunzând în săli dinspre realitatea înconjurătoare, o realitate a crizei şi a crizelor, a mizeriei şi a mizeriilor de tot felul, sub asaltul cărora s-a clătinat – şi nu doar o clipă, şi nu doar o zi – însăşi existenţa acestei uriaşe sărbători a talentului dramatic de pe (de ce uităm mereu?) plaiurile mioritice. O sărbătoare care aniversează acum 23 de toamne…

Festivalul a fost organizat pe aceeași structură instituită în anii precedenți ai mandatului, în șase secțiuni principale distincte, însoțite de variate evenimente culturale conexe.

Din păcate, cu doar o săptămână înaintea debutului Festivalului, organizatorii s-au văzut nevoiți să renunțe la prezentarea spectacolelor programate în secțiunea Focus: Arta Actorului. Un anunț din presa vremii preciza: „…din motive independente de voinţa organizatorilor şi, deopotrivă, a creatorilor, spectacolele «Îngropaţi-mă pe după plintă», «Lear(a)», «Căsătoria» şi «Conul Leonida faţă cu reacţiunea», programate în secţiunea Focus – Arta Actorului: Mariana Mihuţ a FNT 2013, nu vor mai avea loc în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Potrivit unor surse apropiate actriţei Mariana Mihuţ, aceasta ar avea probleme de sănătate, urmând să facă investigaţii medicale. Protagonista nu va avea posibilitatea de a fi prezentă nici la dialogul programat cu criticul de teatru Octavian Saiu, în cadrul Întâlnirilor FNT 2013, dedicate aceleiaşi secţiuni.” – Ziarul Metropolis din 17 octombrie 2013

Cu toate aceste impedimente (și încă, multe altele, de ordin general sau ad-hoc), organizatorii au decis să urmeze celebrul îndemn „The show must go on!” și să „pună în operă” desfășurarea manifestării, mult-așteptată de publicul bucureștean.

Deschiderea Festivalului Naţional de Teatru 2013 a avut loc la Teatrul Odeon din Bucureşti, cu un spectacol intrat în legendă: „Troienele” după Euripide, în regia lui Andrei Şerban, care a revenit după 23 de ani la Bucureşti. De data aceasta – ca producţie a Operei Naţionale Române din Iaşi (2012), în interpretarea soliştilor, membrilor corului, orchestrei şi baletului instituţiei, alături de tineri actori şi copii. Însă, pentru prima dată în istoria spectacolului (montat în premieră în 1974 pe scena Teatrului La MaMa din New York şi, în 1990 – în cadrul „Trilogiei antice”, la Teatrul Naţional Bucureşti), „Troienele” au beneficiat de varianta originală a muzicii compuse de Liz Swados pentru operă. Prima re-înfățișare a „Troienelor” în FNT 2013 (din cele cinci reprezentații programate) – cea care a marcat deschiderea oficială a evenimentului – s-a bucurat de prezenţa regizorului Andrei Şerban, venit special în ţară, de la New York, cu această ocazie.

Lista (pe secțiuni) a evenimentelor desfășurate în cea de-a 23-a ediție a FNT:

LEGENDELE SCENEI

„Troienele”, după Euripide, regia Andrei Şerban, Opera Naţională Română Iaşi

  

CARAGIALE, INEVITABILUL

„Năpasta” de I.L. Caragiale, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Bucureşti

„Leonida Gem Session”, adaptare după Caragiale în cădere liberă, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, regia Mircea Cornişteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

  

CREATORI ŞI TEATRE – ÎN SPECTACOL

„Adam şi Eva”, după Liviu Rebreanu, regia Alexander Hausvater, Teatrul Naţional Timişoara

„Avarul” de Molière, regia Lászlo Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

„Beznă de mină” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Studioul Yorick şi Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”

„Domnul Swedenborg vrea să viseze”, scenariul şi regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional  „Vasile Alecsandri” Iaşi

„Pălăria florentină” de Eugène Labiche, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

„Pescăruşul” de A.P. Cehov, regia Yuri Kordonsky, Teatrul German de Stat Timişoara

„Scene din viaţa insectelor”– mister psihedelic muzical – de Karel şi Josef Čapek, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, București

„Şcoala nevestelor” de Molière, regia Cristian Juncu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”

  

ACTORUL – ÎN PRIM PLAN

„Gardenia” de Elżbieta Chowaniec, regia Gábor M. Koltay, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

„Iluzii” de Ivan Vîrîpaev, regia Cristian Juncu, Teatrul ACT Bucureşti şi Asociaţia Catharsis

„Însemnările unui nebun” de N.V. Gogol, regia Felix Alexa, ArCuB

Povestea soldatului” – muzica Igor Stravinski, libretul C.F.Ramuz, cu Dorina Lazăr şi Silvestri Ensemble condus de Tiberiu Soare, Teatrul Odeon, București

  

TEATRUL DE MÂINE

„A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul „Regina Maria” Oradea

„Paparazzi sau Cronica unui răsărit de soare avortat” de Matei Vişniec, regia Ovidiu Caiţa, Teatrul de Nord Satu Mare

„Solitaritate”, un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi Teatrul Naţional al Comunităţii Franceze Bruxelles, în colaborare cu Festivalul de Teatru de la Avignon în cadrul proiectului european „Cities on stage”/ „Oraşe pe scenă”

„Un tramvai numit dorinţă” de Tennessee Williams, regia Andrei şi Andreea Grosu, Unteatru Bucureşti

„Urâtul’ de Marius von Mayenburg, regia Vlad Cristache, Teatrul de Comedie Bucureşti

„Yentl” de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer, regia Erwin Şimşensohn, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti

  

EVENIMENTE CONEXE

Întâlnirile FNT:
DIVANELE FNT – la Ceainăria Serendipity
Reţete de succes în dialog: managementul teatral

Invitaţi:
Sesiunea 1 –  Ion Caramitru, director general al Teatrului Naţional „l.L. Caragiale” Bucureşti şi Cristian Hadji-Culea, director general al Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” laşi
Sesiunea 2 –  Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu şi al Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu și Mircea Cornișteanu, director general al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Sesiunea 3 –  Alina Moldovan, directorul Teatrului Naţional de Operetă „lon Dacian” şi George Remeş, iniţiatorul şi managerul Godot Cafe-Teatru

Sesiunea 4 –  Lucian Vărşăndan, directorul Teatrului German de Stat Timişoara şi Andrei şi Andreea Grosu, iniţiatori și manageri ai Unteatru

Sesiunea 5 –  Ada Lupu Hausvater, directorul Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” Timișoara  şi Attila Gásparik, directorul Teatrului Naţional Târgu-Mureş

  

CRITICUL / CRITICA DE TEATRU – DISPARIŢIE SAU TRANSFORMARE

Colocviu destinat analizei statutului și rolului criticii de teatru în ziua de astăzi, organizat sub egida Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru AICT

Au participat critici din România, Austria, Canada, China, Coreea de Sud, Finlanda, Franţa, Grecia, Italia, Japonia, Marea Britanie, Polonia, Republica Moldova, Suedia, SUA.
În continuarea colocviului, a avut loc o prezentarea intitulată „Identitatea lui Shakespeare şi rolul criticului”, vorbitor: Michel Vaïs (Canada) – secretar general al AICT.
  

ÎN ATELIER CU GIGI CĂCIULEANU
Ateliere de coreosofie conduse de artistul Gigi Căciuleanu pentru exemplificarea Laboratorului unde ia naștere „Teatrul Coregrafic și ale sale cel puţin 4 niveluri“: Dinamic (mișcare abstractă: echivalenţe, analogii, sisteme de referinţă), Psihologic (transformarea abstractului în concret), Poetic (mişcarea concretă ca act poetic), Filozofic (mişcarea văzută ca suport şi chiar motor pentru reflecţie).

ION CARAMITRU: RESPIRAȚIA POEZIEI
spectacol-prelegere.

Partener de dialog artistic: muzicianul Adrian Naidin (violoncel).

LANSĂRI DE CARTE

„Cartea Atelierelor”– volum coordonat de Monica Andronescu şi Cristiana Gavrilă, Editura Nemira (colecţia Yorick), având în prefaţă şi postfaţă texte semnate de Andrei Şerban
O carte-document despre un fenomen unic: „Academia ltinerantă Andrei Şerban”.
    

„Teatrul e vis” de Octavian Saiu, Editura Paideia

Exerciţii de imaginaţie ale unui critic marcat de experienţa întâlnirilor cu mari regizori: Robert Wilson, Silviu Purcărete, Thomas Ostermeier, Ariane Mnouchkine, Andrei Şerban, Tadashi Suzuki, Robert Lepage, Lev Dodin, Lucian Pintilie.

„Munca actorului cu sine însuși” de Konstantin Sergheevici Stanislavski, traducerea: Raluca Rădulescu, cu o prefaţă semnată de regizorul Yuri Kordonsky. Editura Nemira (colecţia Yorick)

 

„Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar – Jurnal de repetiţii” de Cristina Rusiecki Teatrul Naţional Timişoara, Colecţia 2013
Cum se naște un spectacol de teatru politic în vremuri tulburate politic? – mostre din laboratorul spectacolului „lulius Caesar”, semnat de regizorul Alexander Hausvater

„Hausvater Cel mai frumos anotimp” (album) de Ozolin Dușa, Editura PIM, laşi
Alexander Hausvater din perspectiva a douăsprezece unghiuri şi a tot atâtea spectacole.

„Infinitezimal 4”, publicaţie trimestrială de cultură, editată de Centrul Judeţean de Cultură Bistrița – director: Sebastian-Vlad Popa

  

 EXPOZIŢIE – Helmut Stürmer:  „Spaţii Imaginare”
Expoziţie de machete, schiţe şi instalaţii video din spectacole realizate de scenograful Helmut Stürmer.

  

TEATRUL ŞI MUZICA

SUNETELE MUZICII – MUZICA TEATRULUI NEXT GENERATION

Realizat de Tibor Cári & The Theatre Fleas Orchestra. Invitaţi: Sorina Vasilescu (proiecţii video), Sânziana Tarţa (voce), Tünde Baczó & Alin State (dans)
Un spectacol insolit care încerca să demonstreze că muzica scrisă pentru scenă poate exista şi rezista şi ca gen autonom.

  
„HAI IU IU, NU HEY YOU YOU”, concert de remix-uri Maria Tănase, regia: Radu Afrim, concept muzical: Vlaicu Golcea

Spectacol realizat la ediţia 2013 a Galei Tânărului Actor HOP, rezultat al unui atelier de creaţie intitulat „Maria Tănase 1913 – 2013”, coordonat de muzicianul Vlaicu Golcea şi regizorul Radu Afrim (director al Galelor HOP 2013-2015).

  

SPECTACOL LECTURĂ
„Nostalgicii Călători” de Liviu Lucaci, regia: Vlad Cristache

Text premiat la Gala UNITER 2013 drept „Cea mai bună piesă românească a anului 2012”

FNT ON AIR – realizat de Teatrul Național Radiofonic / Radio România

Focus Arta Actorului: Mariana Mihuţ  

„Vă place Brahms?” de Françoise Sagan, dramatizarea şi regia Leonard Popovici. Înregistrare din anul 1989

„Amphitryo” de Plautus Titus Macius, adaptare radiofonică  Radu Popescu și Maria Marin regia Dan Puican. Înregistrare din anul 1976

„Ginerele domnului Poirier” de Emile Augier, regia Dan Puican. Înregistrare din anul 1978

„Toţi cei care cad” de Samuel Beckett, traducerea Carmen Suzana Cişmas, regia Attila Vizauer. Spectacol realizat în 2006-2007 cu sprijinul British Council

„La Punta” de Yvette Z’Gragen, traducerea și adaptarea radiofonică Doina Papp, regia Leonard Popovici. Înregistrare din 1995 (Premiul UNITER 1996)

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega, adaptarea radiofonică și regia Dan Puican. Înregistrare din 1986

„Călina roşie” de Vasili Sukşin, adaptarea radiofonică Paul Tumanian, regia Leonard Popovici. Înregistrare din 1991

„Mătuşa noastră” de H.C. Andersen, traducerea și adaptarea radiofonică Sanda Socoliuc, regia Attila Vizauer. Înregistrare din 2005

„Arca lui Noe” de Lucian Blaga, adaptarea şi regia Cristian Munteanu. Înregistrare din 1990

„Puricele în ureche” de Georges Feydeau, adaptarea radiofonică Mircea Popescu, regia Dan Puican. Înregistrare din 1991

În cadrul aceleiaşi secţiuni, între 25 octombrie – 03 noiembrie 2013, douăsprezece piese de teatru radiofonic a căror protagonistă este Mariana Mihuţ au putut fi accesate la cerere pe www.eteatru.ro – site al Radio România dedicat exclusiv teatrului radiofonic.

  

FILMELE FESTIVALULUI

  

Programul Festivalului Naţional de Teatru 2013 a inclus și proiecția câtorva filme, legate de domeniul teatrului fie prin subiect, fie prin biografia artistică a realizatorilor lor:
„Faust”, regia Aleksandr Sokurov, director de imagine Bruno Delbonnel
Film laureat cu trofeul Leul de Aur la Veneţia în 2011, distribuit în România de Transilvania Film.
„Undeva la Palilula” (2011), un film de Silviu Purcărete, decorurile Helmut Stürmer & Dragoş Buhagiar, costumele Lia Manţoc, muzica Vasile Şirli, director de imagineAdrian Silişteanu producător Tudor Giurgiu, distribuit în România de Transilvania Film.
„Nunta mută” (2008), regia Horaţiu Mălăele, scenariul Adrian Lustig & Horaţiu Mălăele, muzica Alexandru Andrieș, director de imagine Vivi Drăgan Vasile, distribuit în România de Transilvania Film.

  

FNT VĂ MAI RECOMANDĂ

Sub acest generic, în Catalogul FNT 2013 s-au regăsit și sugestii de vizionare a 12 producții teatrale considerate valoroase, sau care au obținut premii la Festivalul de Teatru Independent „Undercloud”, precum și a câtorva spectacole și serii de Teatru Tv produse de Televiziunea Română.

În cadrul ceremoniei de închidere a celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru, Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru a acordat Premiul „Teatrul de mâine” spectacolului „Un tramvai numit Dorinţă” de Tennessee Williams, regizat de Andrei şi Andreea Grosu, o producţie unteatru.

La fel ca şi în anul precedent, când a fost iniţiat acest premiu, juriul – compus din Michel Vaïs (Canada), Ivan Medenica (Serbia) şi Monica Andronescu (România) – a avut în vedere spectacolele incluse în secţiunea Teatrul de mâine şi produse de tineri creatori.

Ultima filă a FNT 2013 s-a scris în seara de 3 noiembrie, pe aceeași scenă a Teatrului Odeon din Capitală, cu ceea ce ziarul Metropolis numea „un regal teatral”: producția Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara „Adam şi Eva”, după Liviu Rebreanu, în viziunea scenică semnată de Alexander Hausvater.

«Când luminile s-au stins şi când sala goală s-a închis», Festivalul Naţional de Teatru şi-a luat, încă o dată, rămas-bun de la spectatorii săi. Timp de zece zile, Bucureştii s-au bucurat de «cea mai valoroasă ofertă anuală a teatrului românesc». Iar, aşa cum am văzut, atunci când spectatorii îşi iau răgazul şi libertatea de a se bucura încă o dată, FNT se poate lăuda cu o nouă ediţie reuşită. Până la următoarea, stagiunile sunt, însă, în plină desfăşurare, premierele se succed cu repeziciune, iar freamătul teatral nu are de ce se opri. Şi chiar dacă negura crizelor de tot felul nu s-a risipit încă, teatrul românesc îşi afirmă, cu siguranţă calmă şi bucurie detaşată, o nouă victorie asupra vremurilor pe care, cum spune Shakespeare, ar trebui să le oglindească.” – declara Alice Georgescu, director artistic și selecționer unic al FNT 2013.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.