REPERE* – FNT 2014 (24 octombrie – 2 noiembrie)
Ediția cu numărul 24 a Festivalului Naţional de Teatru – proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, Primăria Municipiului București și produs de UNITER împreună cu ARCUB și TNB – a avut loc între 24 octombrie și 2 noiembrie 2014. Director artistic și selecționer al FNT a fost criticul de teatru Marina Constantinescu.
Preluând pentru a doua oară mandatul de director artistic al Festivalului Național de Teatru (primul l-a avut în anii 2005-2007, atunci punând în centru Regizorul), Marina Constantinescu și-a propus să continue dezvoltarea spațiului „de întâlnire și dialog pentru creatorii care pot influența mișcări teatrale”. Motivația selecției o găsim în catalogul evenimentului, unde selecționerul spune: „Există în acest moment un număr mare de producții, de toate felurile. Și e foarte bine că este așa. Dar asta nu înseamnă, neapărat, și calitate. Din punctul meu de vedere, numărul spectacolelor remarcabile, din intervalul urmărit, este extrem de mic. Din multe spectacole se poate face unul singur, memorabil, luând de undeva performanța unor actori, din altă parte sclipirea unei idei regizorale sau a ideii de spațiu pe care un scenograf o aduce pe scenă, marcând tot ce se întâmplă în jur. Un festival nu trebuie să cosmetizeze fenomenul teatral real și concret. Nu trebuie, însă, să meargă doar pe ce este vârf, elită, ca o gală UNITER. În același timp, nici să coboare spre forme diluate sau neîmplinite pentru regizorii importanți. Din acest punct de vedere, am ales pentru fiecare regizor ceea ce consider că îl reprezintă complet și complex, nu în general, ci în stagiunea despre care este vorba, 2013-2014 (…). Îmi asum cu maximă responsabilitate structura Festivalului, programul estetic, programul financiar ce decurge implicit din structura pe care am gândit-o, îmi asum orice critică constructivă, eficientă, care să mă ajute în definirea unui Festival cu identitate, cu o imagine limpede, un Festival brand de țară, care să nuanțeze dialogul, respectul reciproc, solidaritatea culturală și intelectuală din spațiul nostru spiritual”.
Din stagiunea amintită au fost selecționate 30 de producții din teatre bucureștene și din țară. La acestea s-au adăugat și alte spectacole: unul din străinătate, o bijuterie scenică („Donka, o scrisoare către Cehov”, creaţie semnată Daniele Finzi Pasca – Elveţia); o producţie FNT – „West Side Story, spectacol de Răzvan Mazilu; un spectacol colaj – producţie care i-a reunit pe câştigătorii Galei Tânărului Actor HOP 2014 (Program UNITER); 13 spectacole în cadrul secțiunii „Maeștri”. În total, programul celor zece zile a cuprins 46 de titluri cu peste 80 de reprezentații jucate pe scenă.
Selecția oficială a spectacolelor din cadrul FNT 2014:
„Acasă, în miezul verii” de Tracy Letts, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi
„Amalia respiră adânc” de Alina Nelega, regia şi scenografia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
„Cabaret” de Joe Masteroff – un spectacol de Răzvan Mazilu, Teatrul German de Stat Timişoara
„Castingul dracului” – un spectacol de Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”
„Cinci ore cu Mario” de Miguel Delibes, regia Mariana Cămărăşan, UNTEATRU, Bucureşti
„De vânzare” – un spectacol de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon, Bucureşti
„Familia Tót” de Örkeny István, regia Bocsárdi Laszló, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova
„Fă-mi loc!” de Anthony Michineau, regia Radu Beligan, Godot-Cafe Teatru
„Furtuna”, după William Shakespeare, regia Alexander Morfov, Teatrul Naţional Bucureşti
„În trafic”, un spectacol de Alina Nelega, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”
„Lecţia de violoncel” de Mona Radu, regia Felix Alexa, Teatrul Metropolis Bucureşti
„Mazl-Tov… And Justice For All!” de Andrei Munteanu, regia Andrei Munteanu, Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti
„Mozart steps”, un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu
„Noul locatar” de Eugène Ionesco, regia Mihaela Panainte, Teatrul Municipal Baia Mare
„Noul locatar” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Nottara, Bucureşti
„Oidip”, scenariul original şi regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu
„Parallel”, un spectacol de Ferenc Sinkó şi Leta Popescu, coproducţie GroundFloor Group şi ColectivA, Cluj
„Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?” de Cătălin Ştefănescu, după romanul „Moromeţii” de Marin Preda, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT, Bucureşti
„Profu’ de religie” de Mihaela Michailov, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova
„Revizorul” de N.V. Gogol, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional Bucureşti
„Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova
„Sânziana şi Pepelea” de Vasile Alecsandri, regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
„Suflet românesc”, one man show, scenariul şi regia Dan Puric, Compania Passe-Partout, Bucureşti
„Șase din 49” de György Spiró, regia Alexandru Maftei, Teatrul de Artă, Bucureşti
„Tartuffe sau Impostorul” de Molière, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, Bucureşti
„Trilogia Aureliu Manea” (după textele lui Aureliu Manea: „Penelopa rămâne îngândurată”, „Repetiţia de teatru”, „Zâna de la răsărit”), regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional Cluj-Napoca – In memoriam – Aureliu Manea
„Tipografic Majuscul”, un spectacol de Gianina Cărbunariu, coproducţie dramAcum şi Teatrul Odeon, Bucureşti
„Trilogia belgrădeană” de Biljana Srbljanović, regia Cristi Juncu, Teatrul „Anton Pann”, Râmnicu-Vâlcea
„Viaţa-i mai frumoasă după ce mori” de Mihai Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu-Secuiesc
„Victor sau copiii la putere” de Roger Vitrac, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Secțiunea Maeștri
„Actorul” de Mihai Mălaimare, regia Anca Dana Florea, Teatrul Masca, Bucureşti
„Aniversarea” de Thomas Vinterberg și Mogens Rukov, regia Vlad Massaci, Teatrul Nottara, București
„Candid”, după Voltaire, scenariul, regia artistică, păpuşile şi animaţia digitală Cristian Pepino, Teatrul Ţăndărică, Bucureşti
„Căsătoria” de N.V. Gogol, regia Yuri Kordonsky, Teatrul Bulandra, Bucureşti
„D’ale noastre”, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Teatrul Național București
„Gaiţele” de Alexandru Kiriţescu, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon, Bucureşti
„Ivanov” de A.P. Cehov, regia Andrei Șerban, Teatrul Bulandra, București
„Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Horaţiu Mălăele, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
„Muzicanţii din Bremen”, dramatizare după Fraţii Grimm, de Ema Stere, regia Attila Vizauer, Teatrul Ţăndărică, Bucureşti
„Revizorul” de N.V. Gogol, regia Horaţiu Mălăele, Teatrul de Comedie, București
„Şefele” de Werner Schwab, regia Sorin Militaru, Teatrul Odeon, Bucureşti
„Vocea umană” de Jean Cocteau, regia Sanda Manu, Teatrul Metropolis, Bucureşti
„Vorbe, vorbe, vorbe”, recital Ion Caramitru şi Adrian Naidin (violoncel), spectacol de poezie şi muzică românească
Despre inițierea Secțiunii „Maeștri”, Marina Constantinescu venea cu un argument: „Nu putem să nu ţinem cont, indiferent de direcţii, indiferent de tendinţe, de suişuri sau de coborâşuri, de marile nume ale scenei româneşti, regizori, actori, scenografi. Tot ceea ce este viu astăzi în teatrul românesc, tot ceea ce este activ şi reprezentativ are ca fundament arta acestor mari artişti, gândirea lor estetică, precum şi creaţiile lor.
Ca orice artă, spectacolul de teatru nu se poate naşte din nimic. El îşi trage seva din tradiţie, din modele, din «şcoală». De aceea, în cadrul acestei ediţii doresc să aduc împreună numele excepţionale, validate şi de marele interes al publicului larg, care să aducă consistenţă şi să dea valoare mişcării teatrale şi istoriei teatrului românesc.”
Producție FNT
„West Side Story”, libretul Arthur Laurents, muzica Leonard Bernstein, versurile Stephen Sondheim. Un spectacol de Răzvan Mazilu, cu participarea extraordinară a Orchestrei Naţionale de Tineret, direcţia muzicală Gabriel Bebeşelea. Producţie FNT
Spectacol invitat din străinătate
„Donka – O scrisoare către Cehov”, textul şi regia Daniele Finzi Pasca, producţie Compania Finzi Pasca (Elveţia) – Festivalul Internaţional de Teatru „Cehov” (coproducător Théâtre Vidy, Lausanne)
Secțiunea On Air. Teatru radiofonic
„Julieta” de András Visky, regia artistică Gábor Tompa
„Decalogul după Hess” de Alina Nelega, regia artistică Alina Nelega
„Jurnalul unui nebun” de N.V. Gogol, adaptarea radiofonică şi regia artistică Felix Alexa
„Dumnezeul de a doua zi” de Mimi Brănescu, regia artistică Claudiu Goga
„O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Dabija
„Capul de răţoi” de Gheorghe Ciprian, regia artistică Dan Puican
„Jocul de-a vacanţa” de Mihail Sebastian, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Zirra
„Molière” de Mihail Bulgakov, regia artistică Mihai Pascal
(Spectacolele din această secțiune au fost produse de Teatrul Naţional Radiofonic și transmise la Radio România Cultural)
Secțiunea Teatrul Național de Televiziune
„Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Yuri Kordonsky, coproducție Televiziunea Română/ Casa de Producție și Teatrul Bulandra
„Livada de vișini” de A.P. Cehov, regia Cornel Todea, adaptare TV din 1975
(Aceste două spectacole au fost difuzate în cadrul emisiunii „Teatru TV” pe canalul TVR 2)
Programul complex a inclus, totodată, spectacolul „HOP (și noi) în FNT”, cu premianții Galei Tânărului Actor HOP, ediția 2014… în acțiune, dar și trei expoziţii extraordinare, dedicate unor mari personalităţi ale scenei, precum Doina Levintza (eveniment de înaltă ținută intitulat „Costumul de teatru – de la schiţă la miracol”, TNB), Ion Manu („Actorul Ion Manu – hazul bonom și ironia subtilă”, Centrul Cultural „Ion Manu”, Otopeni) și George Constantin („Magistre fără seamăn, slavă!” – In memoriam George Constantin, foaier Sala Epika, Băneasa Shopping City); șase conferințe susţinute de George Banu, Monique Borie, Octavian Saiu, dar și conferinţa managerilor instituţiilor publice de cultură, coordonată de Carmen Croitoru. Printre alte evenimente programate s-au numărat și atelierul „Jurnalismul teatral – lecţia de anatomia spectacolului”, susţinut de criticul şi profesorul Marian Popescu; lansarea a 20 de cărți de teatru (printre care „Scrieri despre teatru” de Tadeusz Kantor, „Comentarii și delimitări în teatru” de Camil Petrescu – Editura Fundației „Camil Petrescu”/ Revista Teatrul azi, „Caragiale după Caragiale. Arcanele interpretării: exagerări, deformări, excese” de Angelo Mitchievici – Editura Cartea Românească, „Infinituri dinăuntru” și „Toate mințile tale” de Vlad Zografi – Editura Humanitas, „Cortina sau fisura lumii” de George Banu – Editura Humanitas, „Cristian Pepino: Scenografie” și „ Istoria secretă a păpușilor. Teatrul de animație și sacrul” de Cristian Pepino – Editura UNATC Press, „Scena modernă. Mitologii și miniaturi” de George Banu – Editura Nemira, „Munca actorului cu sine însuși” (vol. 2) de Konstantin Stanislavski – Editura Nemira, „Utopii performative. Artiști radicali ai scenei americane în secolul 21” de Cristina Modreanu – Editura Humanitas, „Label Curtain. Private Theater Dictionary” de Gábor Tompa – Editura Bookart).
De notat și faptul că la această ediție s-au extins spațiile de desfășurare a evenimentelor din Festival: în total au fost 26 de spații din sistemul instituţionalizat şi independent, dintre care 12 spaţii noi destinate atât spectacolelor, cât şi evenimentelor conexe. Amintim că unul dintre spectacolele din FNT nu a putut fi adus la București – „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Robert Wilson – și s-a jucat la sediu, pe scena mare a Teatrului Național din Craiova. Pentru bucureștenii care au vrut să îl vadă în Festival s-a programat transmisiunea în direct la Sala Epika (Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City) – unul din noile spații pe care FNT le-a descoperit în 2014 ca fiind propice pentru circuitul festivalier. În această sală a fost programat recitalul excepţional al actorului Ion Caramitru, „Vorbe, vorbe, vorbe…”, spectacol de poezie şi muzică (în care a fost acompaniat de violoncelistul Adrian Naidin); un spectacol-confesiune creat în jurul poeziei lui Nichita Stănescu şi a prieteniei care i-a legat, pe poet și pe actor. De notat, de asemenea, că s-a editat ziarulul FNT – JURNAL. Un alt lucru remarcabil care caracterizează ediția cu numărul 24 a fost că, pentru prima oară în istoria sa, FNT s-a deschis mediului on-line, într-o colaborare multimedia cu Adevărul Live, fiind realizate o serie de opt transmisii ale unor spectacole remarcabile din Festival.
Un eveniment important a fost și licitația „Dăruind vei dobândi”. Pentru prima dată Festivalul organiza, împreună cu Artmark, o licitație cu diferite obiecte de artă, obiecte personale sau artefacte – toate mărturii ale activității teatrale oferite de artiști. Licitația s-a desfășurat sub genericul „Festivalul Național de Teatru – un gând de recunoștință pentru artiști”. Sumele strânse din vânzarea obiectelor au fost donate Programului UNITER Campania Naţională „Artiştii pentru artişti”.
Ediția 2014 a fost mai aproape de public și prin deschiderea Pasajului FNT de la stația de metrou Universitate. Trecătorii puteau să se pună la curent, zilnic, cu tot ce se întâmpla în spațiile Festivalului, să se întâlnească cu actori celebri. Aici se difuzau interviuri, aici se dădeau autografe, se puteau procura cărți și CD-uri. În timpul Festivalului, în fiecare zi, timp de trei ore, artista Margareta Pâslaru s-a întâlnit cu fanii săi și cu iubitorii de teatru, oferindu-le spre vânzare CD-ul „Actorii cântă”, încasările ajungând la Fondul de Solidaritate Teatrală, în beneficiul Campaniei Naționale „Artiștii pentru artiști”.
Directoarea FNT își exprima sentimentul de încredere înainte de Festival: „Sper ca această ediție să fie freamătul spiritual dinaintea alegerilor” (Alegerile prezidențiale din noiembrie 2014). A fost!
A fost, de fapt, un an al premierelor!
* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.
- „Acasă, în miezul verii”, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi
- „Amalia respiră adânc”, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- „Cabaret”, Teatrul German de Stat Timişoara
- „Castingul dracului”, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”
- „Cinci ore cu Mario”, UNTEATRU, Bucureşti
- „De vânzare”, Teatrul Odeon, Bucureşti
- „Fă-mi loc!”, Godot-Cafe Teatru
- „Familia Tót”, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova
- „Furtuna”, Teatrul Naţional Bucureşti
- „În trafic”, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”
- „Lecţia de violoncel”, Teatrul Metropolis Bucureşti
- „Mozart steps”, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu
- „Noul locatar”, Teatrul Municipal Baia Mare
- „Noul locatar”, Teatrul Nottara, Bucureşti
- „Oidip”, Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu
- „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?”, Teatrul ACT, Bucureşti
- „Parallel”, GroundFloor Group şi ColectivA, Cluj
- „Profu’ de religie”, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova
- „Revizorul”, Teatrul Naţional Bucureşti
- „Rinocerii”, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova
- „Sânziana şi Pepelea”, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- „Șase din 49”, Teatrul de Artă, Bucureşti
- „Suflet românesc”, Compania Passe-Partout, Bucureşti
- „Tartuffe sau Impostorul”, Teatrul Metropolis, Bucureşti
- „Trilogia Aureliu Manea”, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
- „Trilogia belgrădeană”, Teatrul „Anton Pann”, Râmnicu-Vâlcea
- „Viaţa-i mai frumoasă după ce mori”, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu-Secuiesc
- „Victor sau copiii la putere”, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
- „West Side Story”, producție FNT