class="">Un nou majorat

Un nou majorat

REPERE* – FNT 2011 (28 octombrie – 6 noiembrie)

Ediția 21 a Festivalului Naţional de Teatru s-a desfășurat în perioada 28 octombrie – 6 noiembrie 2011.

15 decembrie 2020  Repere, Stiri

Organizator principal și producător al evenimentului a fost UNITER. Finanțatori: Ministerul Culturii și Patrimoniului Naţional și Primăria Municipiului București. Co-producători: ArCuB, Institutul Cultural Român și Institutul Internaţional de Teatru.

Funcția de director artistic şi selecţioner unic al Festivalului i-a fost încredințată pentru un nou mandat criticului de teatru Alice Georgescu.

Anul 2011 găsește Festivalul Naţional de Teatru, la cei 21 de ani de existență, pe deplin „maturizat”, cu o structură definită și cu o recunoaștere de necontestat a fenomenului FNT intrat în tradiţie – de la public, la specialiștii din breasla teatrului autohton, sau de peste hotare. Un eveniment așteptat, urmărit, discutat. Este și concluzia exprimată de directorul artistic Alice Georgescu în Catalogul Festivalului: „FNT este cea mai amplă reuniune de spectacole produse pe teritoriul României în intervalul unei stagiuni. Este, în același timp (şi oarecum în consecinţă), cel mai generos finanțată, cel mai atent supravegheată şi cel mai aprig comentată. Cea mai amplă pentru că adună la Bucureşti, pe parcursul a circa zece zile, montări din felurite genuri şi în felurite stiluri, fără vreo restricţie tematică, de durată, de spaţiu de joc ori de limbă. Cel mai generos finanțată pentru că „părinţii” ei Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Primăria Municipiului Bucureşti, cărora li se alătură un întreg cortegiu de „rude”, în frunte cu Institutul Cultural Român şi ArCuB (Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei bucureştene), izbutesc în fiecare an (şi cu mari eforturi, uneori) să-şi înzestreze progenitura cu tot ce-i trebuie ca să stea confortabil alături de colege mult mai avute de pe continentul teatral european. Cel mai atent supravegheată pentru că adjectivul naţional din titulatura sa provoacă şi obligă conştiinţele vigilente şi chiar pe „simplii cetăţeni” la severitate şi exigenţă sporite față de ea. Cel mai aprig comentată pentru că însăşi amploarea ei, pe de o parte, şi caracterul exponențial, pentru peisajul scenic autohton, al afişului, pe de altă parte, oferă un bogat material exerciţiului gazetăresc, studiului critic, exegezei universitare şi discuţiilor pe la colțuri. Aşa şi trebuie să fie.”

Despre motivațiile alegerilor făcute în selecția FNT 2011, Alice Georgescu preciza: „Anul acesta, programul festivalului s-a organizat, cumva de la sine, în jurul unei figuri tutelare: Anton Pavlovici Cehov, de la a cărui naştere am aniversat în 2010 (An Internaţional Cehov, conform recomandărilor UNESCO) un secol și jumătate. De aceea, selecția a reţinut un număr consistent de spectacole pe texte cehoviene, plasându-se totodată, în întregime, sub un motto cehovian: «Omul, acest animal ciudat!»… L-au descris, cu haz, cu duioșie și cu durere, fiecare în felul său, nu numai sfiosul doctor Cehov, nu numai Shakespeare, Büchner, Dostoievski, Caragiale, Camus, Garcia Lorca, lonesco, Mrozek, Vişniec ori Ingmar Bergman, ci şi Pavel Sanaev sau Volker Schmidt, Petr Zelenka sau Jordi Galcerán, Line Knutzon sau Lia Bugnar, Gabriel Pintilei sau Mihaela Michailov şi Mona Bozdog. Toţi acești autori desenează hărţi ale continentului necunoscut și mereu enigmatic numit OM, ajutându-ne astfel să ne orientăm prin hăţişurile din propria grădină cu ajutorul de neprețuit al unor călăuze precum Andrei Şerban (ale cărui Cehoviziuni concentrate în secţiunea Focus servesc drept far), Radu Penciulescu, Silviu Purcărete, Gábor Tompa, Alexandru Tocilescu, Victor loan Frunză, Alexandru Dabija, Mihai Măniuţiu, Alexandru Darie, László Bocsárdi, Yuri Kordonsky, Alexander Hausvater, Radu Afrim, Theodor Cristian Popescu, Zsolt Harsányi, Radu Alexandru Nica, László Béres, Alexandru Mihail, Peter Kerek, Alexandru Mâzgăreanu, loana Păun şi minunaţii lor actori, coregrafi, scenografi, muzicieni. Nu mai puţin, cu ajutorul oaspeţilor sosiți de peste hotare, din Ungaria, Portugalia şi Franţa, care vorbesc, cu alte cuvinte, despre același lucru.

Festivalul Naţional de Teatru oferă, în fiecare an, o imagine concentrată a teatrului românesc din ultimele douăsprezece luni. Imaginea pe care o vom contempla acum este, cred eu, reconfortantă: după o perioadă destul de lungă de cădere liberă, semnele unui reviriment al scenei naţionale observabile, deja, la ediţia trecută ne dau motive de bucurie şi de speranţă. Sunt, de altfel, sentimentele care, în intenţia noastră, vor guverna această întâlnire cu numărul 21, marcând aniversarea a 21 de ani de existenţă ai FNT vârsta începând de la care, potrivit Constituţiei, poţi nu doar să alegi, ci şi să fii ales. Dacă va fi ales de oamenii care fac teatru şi, deopotrivă, de oamenii care merg la teatru ca un răgaz de relaxare, toleranţă, vioiciune intelectuală şi confort spiritual, scopul nostru va fi fost atins. Ne-am dori să năzuiţi spre el împreună cu noi, cei care, sub semnul Uniunii Teatrale din România – UNITER, am construit acest festival.”

Bugetul total al Festivalului a fost de 720.000 euro. În această ediţie a FNT au fost implicați peste 800 de profesionişti care, timp de 10 zile, şi-au unit efortul pentru a oferi un eveniment cultural unic ca dimensiune şi valoare. Evaluarea de specialitate a fenomenului teatral românesc a fost făcută de 55 de personalităţi invitate din străinătate şi de peste 100 de invitaţi din ţară. Spectacolele din FNT 2011 au fost structurate în cinci secțiuni principale, totalizând un număr de 35 de producții teatrale, între care 32 de spectacole autohtone (cu 65 de reprezentaţii în zilele festivalului) şi trei producţii invitate de peste hotare.

Mai puţin vizitat în 2011 de colegii din alte ţări («criză mare, monşer !» – Caragiale), dar nu mai puţin primitor, FNT ediția a 21-a aduce în atenţia publicului, ca ambasadori ai teatrului european, trei trupe foarte diferite, sosite din spaţii culturale la fel de diferite: Ungaria, Franţa şi Portugalia. Gândită în primul rând ca un prilej de a evidenţia creativitatea unor artişti români în contexte profesionale străine celor «de-acasă», secţiunea internaţională a FNT 2011 (având iniţial în centru triada clasică autor – regizor – actor / Matei Vişniec – Andrei Şerban – Anamaria Marinca, descompletată, din păcate, pe parcurs) beneficiază, totuși, în continuare de prezenţe extrem de valoroase.” – se precizează într-unul din Comunicatele FNT date publicității.

Lista celor 35 de spectacole propuse publicului în FNT 2011:

 

SECŢIUNEA FOCUS: ANDREI ȘERBAN – CEHOVIZIUNI

„Trei surori” de A.P. Cehov, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional Budapesta, Ungaria (deschiderea Festivalului)

„Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Strigăte şi şoapte”, după Ingmar Bergman, regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Ivanov” de A.P. Cehov, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti (închiderea Festivalului)

  

SPECTACOLE TEMATICE (din selecţia oficială)

„Caligula” de Albert Camus, regia László Bocsárdi, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

„Cântăreaţa cheală & Lecţia” de Eugène Ionesco, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul de Comedie Bucureşti

„D’ale carnavalului” de I.L. Caragiale, regia Silviu Purcarete, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

„Despre iubire la om” după A.P. Cehov, regia Alexandru Dabija, Teatrul Dramatic „Sică Alexandrescu” Braşov

„Furtuna” de W. Shakespeare, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti

„Galaxia Švejk”, după Jaroslav Hašek, regia Alexander Hausvater, Teatrul Ţăndărică Bucureşti

„Îngropaţi-mă pe după plintă” după Pavel Sanaev, dramatizarea şi regia Yuri Kordonsky, Teatrul Bulandra Bucureşti

„Însemnările unui necunoscut” după F.M. Dostoievski, regia Alexandru Darie, Teatrul Bulandra Bucureşti

„Leonce şi Lena” de Georg Büchner, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Macbeth (un studiu)” de W. Shakespeare, regia Radu Penciulescu, Teatrul Naţional Bucureşti (Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”)

„Mai întâi te naşti” de Line Knutzon, regia Radu Afrim, Teatrul „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe

„Mansardă la Paris” de Matei Vişniec, teatru de hârtie, regia Alain Lecucq, Papierthéâtre & MJC Intercommunale d’Ay, Franţa

„Metoda” după „Metoda Grönholm” de Jordi Galcerán, regia Theodor Cristian Popescu, Teatrul Nottara Bucureşti

„Mountainbikerii” de Volker Schmidt, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul German de Stat  Timişoara

„Neguţătorul din Veneţia” de W. Shakespeare, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron“, Sfântu Gheorghe

„Platonov” de A.P. Cehov, regia Zsolt Harsányi, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”

„Poveşti călătoare – Capul Verde”, selecţia textelor şi dramaturgia Natália Luíza, regia Miguel Seabra, Teatro Meridional, Lisabona, Portugalia

  

DANS ÎN TEATRU

„Crazy stories in the city”, un spectacol de Arcadie Rusu, Teatrul Mic Bucureşti

„Nevestele vesele din Windsor” de W. Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

„Othello şi preaiubita lui Desdemona” după W. Shakespeare, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul de Mişcare Studio M  Sfântu Gheorghe

„Yerma” de Federico Garcia Lorca, regia László Béres, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

  

TEATRUL DE MÂINE

„9 grade la Paris” un spectacol de Peter Kerek, Teatrul ACT Bucureşti

„Blifat” de Gabriel Pintilei, regia Alexandru Mihail, Teatrul Odeon Bucureşti

„Purificare” de Petr Zelenka, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul Naţional Bucureşti

„Tv for Dummies – Un spectacol pentru 100 de telecomenzi” de Mona Bozdog şi Mihaela Michailov, regia Ioana Păun, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

  

ÎN PRIM-PLAN, ACTORUL

„Absolut!,  după Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT Bucureşti

„Emigranţii” de Slawomir Mrožek, regia Vladimir Turturica, Lari Giorgescu şi Silvian Vâlcu, Teatrul Arca, Club „La Scena” Bucureşti

„Felii” de Lia Bugnar, regia Lia Bugnar, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

  

FNT ON AIR –  la Radio România Cultural și on line (www.eteatru.ro)

„Patronul” spiritual al acestei ediții a FNT – Anton Pavlovici Cehov i-a inspirat pe redactorii postului Radio România Cultural să programeze, în perioada 31 octombrie – 8 noiembrie, o serie de spectacole radiofonice după texte ale dramaturgului rus (înregistrări realizate între 1980 şi 2010, unele – cu valoare de tezaur):

Pescărușul”de A.P. Cehov, dramatizarea și regia artistică Dan Puican. Înregistrare din 1980

„Trei surori de A.P. Cehov, dramatizarea și regia artistică Dan Puican. Înregistrare din 1981
„Livada de vișini de A.P. Cehov, adaptarea radiofonică și regia artistică Dan Puican. Înregistrare din 1983

Dramă la vânătoare” de A.P. Cehov, dramatizare de Eugen Torgașev, regia artistică Titel Constantinescu. Înregistrare din 1983

Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, adaptarea radiofonică și regia artistică Dan Puican. Înregistrare din 1984
„Duhul pădurii de A.P. Cehov, adaptarea radiofonică Claudiu Cristescu, regia artistică Dan Puican.  Înregistrare din 1985

Un duel în ziua nunții”, după A.P. Cehov, spectacol radiofonic în memoria lui George Constantin, scenariul și regia artistică Alexa Visarion. Înregistrare din 2004

Platonov” de A.P. Cehov, traducerea Leonida Teodorescu, adaptarea radiofonică și regia artistică Dan Puican. Înregistrare din 2008

„Marfă vie de A.P. Cehov, dramatizarea radiofonică Eugen Todoran, regia artistică Vasile Manta. Înregistrare din 2010

   

DIVANELE FNT –  LA SFAT CU ARTIŞTII

Sub acest generic „cu parfum arhaic asumat”, Alice Georgescu – directorul artistic al Festivalului Naţional de Teatru – a inclus în program o serie de întâlniri cu practicienii scenei – cei mai mulţi dintre ei, implicaţi direct în spectacolele selecţionate – pe diverse teme legate de creaţia teatrală. Întâlnirile au fost găzduite de Ceainăria Teatrului ACT:

De ce am ales teatrul

Sesiunea 1 – invitaţi: Sanda Manu, David Esrig, Valeriu Moisescu

Sesiunea 2 – invitaţi: Alexandru Tocilescu, Alexander Hausvater, Radu-Alexandru Nica

Sesiunea 3 – invitaţi: Gianina Cărbunariu, Alexandru Mâzgăreanu, Peter Kerek

Muzica de teatru – un gen original?
Invitaţi: Nicu Alifantis, Iosif Herţea, Tibor Cári

Coregrafia cu un pas în teatru
Invitaţi: Miriam Răducanu, Sergiu Anghel, Florin Fieroiu, Peter Uray 

Scenografia de la gând la obiect

Sesiunea 1 – Invitaţi: Carmencita Brojboiu, Adriana Grand, József Bartha
Sesiunea  2 – Invitaţi: Alexandru Darie, Victor loan Frunză, László Bocsárdi

  

Teatrul, un Gargantua al artelor

Invitaţi: Silviu Purcărete, Dragoș Buhagiar, Vasile Şirli

  

CONFERINŢE

Andrei Şerban: Ce înseamnă să joci un rol – conferinţă şi Q&A la Sala Atelier a Teatrului Național București

Absurdul în teatru, de la Cehov la Eugène Ionesco – puncte de vedere
Vorbitori: Yun-Cheol Kim, Manabu Noda, Monica Săvulescu Voudouris, Chris Ackerley, lon Bogdan Lefter. Moderator: Octavian Saiu
Prelegere liberă de George Banu, cu ocazia lansării volumului „Reformele teatrului în secolul reînnoirii” (Editura Nemira). Cu participarea lui Gelu Colceag, rector UNATC. Vorbitori: Alexa Visarion, Octavian Saiu. Moderator: Ludmila Patlanjoglu
Christopher Wynn în dialog cu Octavian Saiu
Christopher Wynn (SUA) – director pentru Dezvoltare și Parteneriate al Festivalului Internaţional de Teatru de la Edinburgh.

Caramitru – Mălăele: „Câte-n lună şi în stele”, dialog liber despre teatru şi viaţă

  

LANSĂRI DE CARTE, ALBUME, ANTOLOGII

George Löwendal un aristocrat în luminile rampei”, album editat de Institutul Cultural Român şi Fundaţia Löwendal, coordonat de Ariadna Avram, cuvânt înainte George Banu. Lansarea a fost urmată de o dezbatere cu tema „George baron Löwendal şi sincronismul formelor europene”. Participanți: Ariadna Avram, preşedinta Fundaţiei Löwendal, Ruxandra Garofeanu, președinta Centrului Cultural Art Society, Horia-Roman Patapievici, preşedintele Institutului Cultural Român, şi George Banu, critic de teatru, eseist și profesor.

Silvan. Portretistul”– Album de fotografie-portret (figuri memorabile ale scenelor lumii) editat de Institutul Cultural Român. Vorbitori: Adrian-Silvan Ionescu, Adrian Mihalache, Mirela Sandu. Invitat special: Radu Beligan

„Ionescu – Un veac de ambiguitatede Octavian Saiu, Editura Paideia

„Meyerhold: Scrieri despre teatru – selecţie, traducere, prefaţă şi note de Sorina Bălănescu, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” (revista „Teatrul azi”)

August Strindberg – O carte, o monografie, un happening”, de Ileana Berlogea, Editura Academiei Române

Marele drum” de August Strindberg (volum inițiat de UNITER și finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)

August Strindberg, precursorul solitar al teatrului contemporan” de Ileana Berlogea (volum postum inițiat de UNITER și finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)

 „Zeami: Şapte tratate secrete de teatru Nō”, Editura Nemira, Colecția Yorick
„Dan Nemțeanu şi viziunea sa scenografică de lon Cazaban, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” (revista „Teatrul azi”) – seria editorială „Galeria teatrului românesc”

    

EXPOZIŢII

„Printre cărţi, printre culori”– Schițe de Dan Nemţeanu (grafician, pictor, dar şi unul dintre cei mai importanţi scenografi români, cu o amplă carieră internaţională. În România a realizat decorurile şi costumele a peste 80 de spectacole, iar în 2009 i s-a acordat Premiul UNITER pentru întreaga activitate).

  

ATELIERE, WORKSHOP-URI

Antrenamentul Image Work și Tehnica Michael Chekhov – atelier pentru tineri actori și regizori susținut de David Zinder (Israel)

  

LA PORŢILE FESTIVALULUI

Commedia dell’Arte la Masca  / Teatrul Masca Bucureşti

S-au prezentat patru spectacole menite să ilustreze evoluţia fenomenului Commedia dell’Arte: „Îndrăgostiţii” (în stilul de început al secolului XVI), „Germanii” (în stilul sfârșitului de secol XVII), „Regele cerb” și „Slugă la doi stăpâni” (montări care ilustrau disputa celor doi mari autori dramatici Carlo Gozzi și Carlo Goldoni).

Maratonul s-a desfăşurat pe durata întregii zile premergătoare Festivalului, la sediul Teatrului Masca din București și a stat sub semnul conferinţei susținute de David Esrig, figură marcantă pentru regia şi pedagogia teatrală europeană, fin cunoscător și autor al unui tratat celebru despre Commedia dell’Arte. Evenimentul i-a avut invitați din Italia pe regizorul Michele Modesto Casarin și pe scenograful Stefano Perocco di Meduna, care au prezentat spectatorilor faimoasele măşti specifice genului.

În timpul Festivalului, actorii Teatrului Masca au prezentat în fiecare zi, în diverse spații neconvenționale și stații de metrou din Capitală, happening-uri și mini-reprezentații pentru publicul trecător.

Câteva spicuiri din cronicile vremii, dedicate ediției a 21-a a FNT:

Indiscutabil, ecuația Cehov – Andrei Șerban din secțiunea principală, Cehoviziuni, pe care a mizat noua directoare artistică, a asigurat consistență, valoare și, culmea!, diversitate. Ar fi imposibil să nu observ că Andrei Șerban, prezent în Festival cu patru propuneri, «Unchiul Vanea», «Strigăte și șoapte» (ambele de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj), «Trei surori» (Teatrul Național Budapesta) și «Ivanov» (Teatrul Bulandra), în patru registre complet diferite, a probat încă o dată faptul că ramâne cel mai versatil regizor al momentului, dispus să-și schimbe cu dezinvoltură limbajul cu fiecare nou spectacol. Lor li s-au adăugat producții de clasă și reală ținută estetică, așa cum au fost «Mai întâi te naști», regia Radu Afrim, Teatrul Andrei Mureșanu Sf. Gheorghe, «Absolut!», regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT, „Îngropați-mă pe după plintă», regia Yuri Kordonsky, «Însemnările unui necunoscut», regia Alexandru Darie (ambele de la Teatrul Bulandra), «Caligula», Teatrul Național Craiova și «Neguțătorul din Veneția», Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe (amândouă în regia lui Bocsárdi László) sau «Cântăreața cheală» și «Lecția», în regia lui Victor Ioan Frunză, Teatrul de Comedie. Sigur că rămâne o întrebare deschisă: ce s-ar fi întâmplat dacă nu ar fi existat montările lui Andrei Șerban care să joace rolul de cheie de boltă a Festivalului? Cum ar fi arătat FNT fară piesele sale de greutate? Probabil, ceva mai ponosit. Dar, având datele respective, selecția pare inatacabilă. Cu alte cuvinte, nu prezintă riscuri majore. Însă, în artă, cine nu riscă e pasibil să rămână la un nivel previzibil. Iar FNT 2011 pare să fi eliminat orice bătaie de cap. Fără propuneri contrariante, fără spectacole care să genereze controverse, fără să zgâlțâie cât de cât orizontul de așteptare, lucrurile s-au menținut într-un orizont oarecum comod estetic. În fond, cu toții știm cam la ce să ne așteptăm de la marii noștri regizori, mari personalități, a căror stilistică se desfășoară în parametri deja cunoscuți. Prea puțin suflu nou în acest FNT, prea puține sau deloc genuri proaspete.”– constata criticul de teatru Cristina Rusiecki în rândurile dedicate FNT 2011 din revista „Cultura” (nr.350).

În articolele apărute în revista Dilema Veche, (nr. 403-404) sub titlul „FNT 2011 – sinteze şi paranteze”, jurnalista și criticul de teatru Oana Stoica afirma:

Ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru s-a reîntors la  formule teatrale consacrate, cu autori cunoscuţi şi regizori recunoscuţi, într-o zonă estetică predominant clasică. Un anume spirit conservator, o distanţare diplomatică (cu rare excepţii) de realitatea imediată au marcat festivalul, ceea ce a părut oarecum pervers, ţinînd cont că lumea în care trăim este în plină convulsie şi poate nu distanţarea, ci tocmai apropierea de problemele cu care ne confruntăm, ar fi putut fi motorul selecţiei. Dar cum FNT este imaginea teatrului intermediată de selecţioner (anul acesta – Alice Georgescu), produsul reprezintă exclusiv viziunea unui singur om şi respectăm, prin urmare, suveranitatea decizională a acestuia, nu fără a sesiza şi că secţiunea internaţională a fost aproape desfiinţată, lipsindu-ne de racordarea atît de necesară la esteticile europene. (…)

Cum ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru a pus pedala pe formule teatrale clasice, fie piese, estetici sau regizori, fie toate la un loc, au existat şi încercări, de lecturi noi pe texte consacrate. Cu alte cuvinte, viziuni contemporane asupra unor teme tradiţionale.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.