class="">Eyal Sher: ”În România există încă o cultură teatrală, un respect față de teatrul de înaltă calitate“

Eyal Sher: ”În România există încă o cultură teatrală, un respect față de teatrul de înaltă calitate“

Noul director al Festivalului de Teatru Israel, scenaristul și regiorul Eyal Sher, se numără printre spectatorii Festivalului Național de Teatru 2015. Aflat aici după 40 de ani de la prima sa vizită în România, Eyal Sher s-a arătat plăcut surprins de București, dar și de calitatea teatrului și a publicului de la noi.

29 octombrie 2015,  Comunicate de Presă

Noul director al Festivalului de Teatru Israel, scenaristul și regiorul Eyal Sher, se numără printre spectatorii Festivalului Național de Teatru 2015. Aflat aici după 40 de ani de la prima sa vizită În România, Eyal Sher s-a arătat plăcut surprins de București, dar și de calitatea teatrului și a publicului de la noi.

un interviu de Cristina Enescu

Ce anume căutați În spectacolele pe care le vizionați În cadrul FNT?

Festivalul de teatru Israel, a cărui conducere am preluat-o recent, e una din platformele centrale din Israel pentru prezentarea de produse culturale din diferite țări. Pentru acest festival, care trece actualmente prin schimbări majore, căutăm ”vârfuri de lance”, producții interesante care abordează modalități de exprimare noi.

Sunt foarte interesat de oamenii creativi care folosesc sau combină diferite modalități de expresie (teatru, video, muzică, dans, etc) pentru a crea limbaje noi, precum și de ceea ce comunică ei prin acest limbaj. Nu sunt de părere că tot ce este nou trebuie considerat sfânt, ”o nouă religie”, doar pentru că este nou. Noul nu poate exista fără ceea ce e vechi, fără tradiție. Mă interesează de asemenea În mod special modul În care acest tip de teatru se Îmbină și dialoghează cu cultura.

”Toate sunt Îngăduite, dar nu toate sunt de folos”, parafrazând?

Astăzi, Într-adevăr, totul este permis, dar eu personal nu sunt atras de demersurile strict intelectuale, teoretice, chiar dacă sunt extrem de inovatoare și interesante, ci Îmi place să mă simt mișcat, nu cerebral, ci sufletește. Încerc să privesc produsele teatrale, culturale din perspectiva publicului mediu, dar totodată Îmi doresc ca acest public să fie provocat, vreau ca spectacolele să Îl ducă mai departe, să nu Îi lase prins În zona de confort.

Oferta de entertainment este inepuizabilă astăzi, mereu mai accesibilă și mai incitantă. Ce atu păstrează teatrul și pentru ce publicuri?

Asta e o Întrebare de un milion de dolari… Există, evident, o diferență Între a vedea filme și teatru. Este ceva special În această experiență de a te Îmbrăca frumos, a merge la teatru, a te amesteca printre oamenii care așteaptă să intre În sală, Întunericul care cuprinde sala la Începerea spectacolului, participarea la spectacolul live de pe scenă / toate acestea dau un farmec aparte experienței teatrale.

În viața de zi cu zi se Întâmplă atât de multe lucruri În jurul nostru Încât extrem de rar trece o jumătate de oră, măcar, fără să verificăm telefoanele, Facebook, internetul.. Teatrul, Însă, te ”Închide” timp de una, două sau chiar mai multe ore În acel spațiu și Îți solicită Întreaga atenție. Când vezi un spectacol bun, ești realmente transportat Într-o lume nouă. Această experiență este și va rămâne Întotdeauna atractivă pentru public.

În Israel avem această problemă a barierei dintre ceea ce putem respectiv nu putem numi artă și cultură. Pe stradă performează trupe de teatru sau de muzică, căutând să atragă astfel noi publicuri. Oamenii consumă aceste produse artistice oferite dar nu se transformă neapărat În adevărați consumatori de artă, de arte Înalte. Ceea ce mă interesează În mod special este crearea de noi generații de consumatori culturali, și conectarea acestora Între ele.

Ce impresie vă face creația și receptarea teatrală În România?

Am văzut deja câteva spectacole În cadrul FNT. Cred că În România există Încă o cultură teatrală, un respect față de teatrul de Înaltă calitate. Când un produs teatral e cu adevărat bun, va și fi receptat ca fiind bun. Dacă poți captiva publicul, fie adulți sau copii, atunci publicul va fi acolo, prezent, cu totul.

Foto: www.jpost.com