class="">Mihai Măniuţiu: „Trupa Teatrului Naţional Cluj este, valoric, între primele trei din ţară”

Mihai Măniuţiu: „Trupa Teatrului Naţional Cluj este, valoric, între primele trei din ţară”

Naţionalul clujean joacă în FNT, la ediţia a XXV-a, patru spectacole. Directorul general al instituţiei, Mihai Măniuţiu, care este şi autorul a două montări programate în festival, realizate în două teatre din ţară, a răspuns succint la câteva întrebări.

2 octombrie 2015,  Comunicate de Presă

Naţionalul clujean joacă În FNT, la ediţia a XXV-a, patru spectacole. Directorul general al instituţiei, Mihai Măniuţiu, care este şi autorul a două montări programate În festival, realizate În două teatre din ţară, a răspuns succint la câteva Întrebări.

un interviu de Maria Sârbu

Maria SâRBU: În FNT / 2015, sunteţi prezent, ca regizor, cu spectacolele „Lecţia” de la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu şi „Vertij” de la Teatrul „Aureliu Manea” din Turda. „Lecţia” aţi mai montat-o, bunăoară, În 1991 la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, În 1993 la Théâtre de l’Ancre – Charleroi, Belgia. Prin ce v-a fascinat această piesă a lui Eugène Ionesco?

Mihai MĂNIUŢIU: Nu cunosc o piesă mai bună despre dictatură, spălarea creierului şi complexele victimei voluntare.

Ce v-a determinat să puneţi „Lecţia” În scenă la Naţionalul sibian?

Faptul că am putut lucra cu actorul perfect pentru Profesor, şi anume Constantin Chiriac. În acelaşi timp, gradul de performanţă al trupei actoriceşti şi al echipei tehnice.

Ce este „Vertij”, spectacolul creat pe scenariul dumneavoastră la Turda?

„Vertij” este un spectacol-confesiune. Despre suferinţă, iubire şi Îndepărtarea unei fiinţe iubite (mama mea) În ceţurile imperiului Alzheimer.

În FNT / 2015, Teatrul Naţional din Cluj-Napoca participă cu patru producţii: „Apolodor”, „Emigranţii”, „Mein Kampf” şi „UbuZdup!”, semnate de regizori ale căror stiluri sunt diferite / Ada Milea, Tudor Lucanu, Alexandru Dabija şi, respectiv, Gábor Tompa. Ati avut o recoltă frumoasă În stagiunea trecută. Cum reacţionează spectatorii? Sunt interesaţi deopotrivă de aceste montări?

Sălile, la Cluj, debordează de spectatori, care devin, În număr tot mai mare, fideli ai Naţionalului clujean.

Aveţi un repertoriu bogat şi acesta se completează cu noi spectacole, stagiune de stagiune. Cât şi cum rezistă o montare pe scena Naţionalului clujean?

Minimum doi ani. Avem montări care rezistă de patru ani. Avem şi montări care au rezistat zece ani.

Evenimentul „Întâlnirile Internaţionale de la Cluj” l-aţi iniţiat atunci când aţi devenit managerul teatrului şi În acest an e la a V-a ediţie. Ce sunt aceste „Întâlniri”?

O modalitate a Teatrului Naţional Cluj de a extinde dialogul scenă – public pe plan naţional şi internaţional.

Cum au fost, pentru dumneavoastră, anii de când sunteţi director general al teatrului? Cum a fost trupa Înainte, căci aţi montat aici multe spectacole? Cum e trupa acum?

Ar trebui Întrebaţi regizorii care au lucrat sau Îşi doresc să lucreze la Cluj. Din punctul meu de vedere, trupa Teatrului Naţional Cluj este, valoric, Între primele trei din ţară.

Ce titluri vor apărea În noul sezon teatral?

„Clasa noastră” de Słobodzianek, „Linoleum” de Fraţii Presniakov, „Romeo şi Julieta” de Shakespeare, „Ferma animalelor” după Orwell şi multe alte titluri-surpriză…

Ce proiecte aveţi dumneavoastră, În calitate de creator de spectacole, la Cluj, În alte teatre din ţară?

La Cluj sunt managerul teatrului, administrator şi producător, nu regizor. La anul, sper să pot monta un George Tabori, la Teatrul Naţional din Iaşi, o comedie la teatrul din Braşov şi să revin În Capitală, după mulţi ani, pe scena Teatrului Nottara.

Sunteţi regizor, scriitor, profesor universitar, managerul unei instituţii de cultură. Cum reuşiţi să Împreunaţi toate acestea?

Separându-le, cu maximă stricteţe.

Ce Înseamnă totuşi cei 37 de ani de creator de teatru, căci atâţia sunt de când aţi terminat Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”?

Că sunt Încă viu, stare care nu mi-a displăcut până acum şi nu Îmi displace nici azi.