class="">Cehov, Kordonsky, Bulboacă: teatrul schimbă lumea

Cehov, Kordonsky, Bulboacă: teatrul schimbă lumea

În luna iulie, anul curent, pentru o săptămână, marele regizor Yuri Kordonsky a susținut pentru douăzeci și șapte de actori români un laborator de creație dedicat operei lui Cehov. Kordonsky a vrut intimitate totală în lucrul cu artiștii, așa că nu s-au realizat fotografii în timpul muncii (și niciun spectator n-a avut acces). Cu toate acestea, fotograful Adi Bulboacă a pus o piedică în calea uitării acelor zile.

 

24 octombrie 2017,  Stiri

Era vară și era bine. Luni seară, în foaierul Teatrului Odeon, în cadrul Festivalului Național de Teatru, în timp ce peste București ploua ca în Vechiul Testament, am putut cu toții vedea expoziția de fotografie realizată de Bubloacă, atunci, imediat după.

Expoziție de fotografie – LABORATOR DE TEATRU. CEHOV | KORDONSKY. Oficial, așa s-a numit evenimentul. De pereții din foaierul Odeonului atârnau cuburi, iar pe cuburile acelea erau imaginile actorilor care au lucrat cu Kordonsky. Ei toți jucau personaje din Cehov.

Ideea lui Bulboacă a fost: cum ar fi să aibă loc diferite întâlniri între personajele cehoviene, din piese diferite, acolo, în atelierul său? E o idee grozavă, dar ea s-a născut dintr-o întâmplare. Întâmplarea este că actorii din Laboratorul Kordonsky nu au putut ajunge să fie fotografiați exact în grupurile în care lucraseră.

Așa se face că îi vedem acum în aceeași fotografie pe Treplev din Pescărușul (Ștefan Lupu) și Lopahin din Livada de vișini (Ciprian Nicula) și Mașa din Trei surori (Emilia Bebu). Așa se face că i-a adus Bulboacă la un loc pe Tuzenbach din Trei surori (Vlad Logigan) și Duniasha din Livada de vișini (Alexandra Sălceanu) și Andrei din Trei Surori (Andrei Radu). Și tot așa pe Arkadina din Pescărușul (Bianca Elena Popescu) și Trigorin din Pescărușul (Dan Rădulescu) și Vania din Unchiul Vania (Rareș Florin Stoica). Sau pe Olga din Trei surori (Aylin Cadîr) și Astrov din Unchiul Vania (Silviu Debu) și Dorn din Pescărușul (Radu Iacoban). Sau pe Medvedenko din Pescărușul (Emilian Oprea) și pe Leonid Andreevici Gaev din Livada de vișini (Gabriel Răuță), etc., etc., etc. …

Expoziția a fost succes, s-au rostit discursuri, s-au închinat cupe cu vin. Bulboacă a apreciat că foaierul de la Odeon este spațiul său preferat de expoziție în București.

Marina Constantinescu, selecționerul Festivalului, a apreciat efortul făcut de Bulboacă, cu atât mai mult cu cât fotografiile nu sunt realizate în timpul laboratorului, pentru a respecta regulile lumii create acolo de Kordonski.

Foarte frumos a fost gestul fotografului, selecționerului și actorilor fotografiați de a atrage atenția și asupra campaniei care urmărește ridicarea unei clinici de oncologie pediatrică pe care fundația Dăruiește Viață vrea să o construiască în cadrul spitalului Marie Curie. Ei au purtat toți tricouri care ne îndemnau să dăm sms la 8844, pentru a dona acestei cauze.

Actrița Paula Niculiță a luat cuvântul și și-a amintit întâlnirea cu Kordonsky ca pe un dar minunat: „Pentru mine a însemnat enorm, nu credeam că se poate întâmpla așa ceva în România. Acest regizor e ca un magician”.

Actorul Gabriel Răuță a evocat și el plin de nostalgie luna iulie, elogiindu-l pe Yuri, pentru că le-a dat tuturor posibilitatea să se întâlnească. Actorul Andrei Radu a fost și el copleșit de timpurile acelea, în care – fie și pentru o săptămână – au lucrat fără presiune, în afara timpului însuși, până la urmă. Această întâlnire, spunea tânărul, l-a ajutat să crească.

Ultimele cuvinte i-au aparținut tot Marinei Constantinescu. Ele sunt chiar cele așezate sub cupola hashtagului care însoțește și relatările de la diferitele fețe ale locurilor din cadrul Festivalului.

Ele sunt: noi credem că (hashtag) teatrul schimbă lumea.

Click pe imagine pentru a vedea o galerie foto din seara vernisajului

Foto: Mihaela Marin