class="">Cu John Clinton Eisner, cofondator al The Lark din New York, despre importanța onestității și a unor povești cât mai diverse în teatru

[lxa_breadcrumbs]

Cu John Clinton Eisner, cofondator al The Lark din New York, despre importanța onestității și a unor povești cât mai diverse în teatru

[post_author]

[featured_img]

[gallery_stuff]

Festivalul Național de Teatru este o celebrare a artelor performative, dar și o oportunitate de a aduce laolaltă unii dintre cei mai experimentați și interesanți oameni din lumea artelor și a culturii. Un astfel de invitat la ediția de anul acesta a FNT este John Clinton Eisner.

[post_published],  [post_category]

Deloc străin de România și scena ei teatrală, el este implicat în proiecte cu studenții de la facultatea de teatru din Tg. Mureș de peste un deceniu. Prima dată a venit în România cu Saviana Stănescu, care începuse o colaborare cu The Lark la New York, laboratorul de teatru cofondat de Clinton Eisner care se axează pe viziunea și narațiunea dramaturgilor. Actualmente el este director artistic și principal coordonator al acestui centru. Pe lângă activitatea directă cu dramaturgi și coordonatori artistici din toată lumea, el a ținut cursuri de procese creative și dramaturgie la diferite universități, și este un promotor activ al dramaturgiei contemporane.

Ce înseamnă un teatru precum The Lark, axat pe viziunea dramaturgilor? Cui îi mai pasă astăzi de punctul lor de vedere, în vremuri când aparent prestația actoricească și viziunea regizorală sunt principale în teatru?

De fapt eu nu consider The Lark un teatru, ci mai degrabă un institut de leadership. Teatrul este unul din contextele cele mai profunde pentru crearea de conexiuni personale între oameni. Poveștile sunt spuse aici live, nu te poți ascunde în spatele unui ecran. Miza în teatru nu e una foarte mare, nu vorbim de politică, film sau televiziune aici, cu costurile uriașe pe care le implică ele. Teatru e ieftin, la firul ierbii, murdar, mizele sunt într-un fel mult mai mici, astfel că în acest context oamenii pot să își dea voie să fie mai onești. Cele mai interesante și creative lucruri se întâmplă în teatrul atunci când oamenii se prezintă așa cum sunt. Pe de altă parte, succesul The Lark se datorează cel puțin în parte faptului că dramaturgii cu care lucrăm sunt exponenți ai gândirii în Statele Unite. The Lark este, așadar, un laborator de idei.”

Ce rol joacă dramaturgia contemporană în modelarea societății?

Un rol covârșitor. La The Lark suntem o comunitate unde oameni din cele mai diferite contexte vin laolaltă și își spun poveștile. În orice comunitate e nevoie să existe locuri unde oamenii își pot spune povestea lor particulară și unde să fie auziți. În SAU, mare parte din conflictele existente astăzi provin din faptul că oamenii se tem de alți oameni care sunt diferiți față de ei. Teatrul se întâmplă numai atunci când începem să avem conversații reale cu oameni de absolut toate felurile.”

Puteți vizualiza fotografii de la interviu aici.