
Nu e, cred, nici un paradox în faptul că spectacolul care mie mi s-a părut musai de văzut în Festivalul Național de Teatru (FNT) 2023 – Tinerii barbari de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj (regia Attila Vidnyánszky jr.) – s-a jucat cu sala mai puțin decît plină, deși era una de dimensiuni cel mult medii.
13 noiembrie 2023 FNT în presă
Asta, spre deosebire de celălalt spectacol musai de văzut, Catarina și frumusețea de a ucide fasciști de Tiago Rodrigues (Teatrul Național „D. Maria II” din Lisabona), la care Sala Mare a Naționalului bucureștean a dat pe-afară. Nu e nimic neapărat neașteptat în acest interes variabil al publicului, fiindcă FNT e hîrtia perfectă de turnesol pentru mecanica responsabilă de mersul oamenilor la teatru: o producție în maghiară, din România, semnată de un nume necunoscut (la București), creează, fără dubii, (mai) puține valuri comparativ cu un spectacol din străinătate, regizat de noul director al faimosului Festival de la Avignon. Deși am rămas cu senzația că o parte a publicului de la Catarina… a rămas cu o mică insatisfacție în fața sobrietății măcar scenotehnice, dacă nu chiar integral scenografice a spectacolului (o mai mare nemulțumire pare a fi fost legată de însuși punctul de plecare al spectacolului lui Rodrigues – tradiția familiei, alimentată de idei de stînga, de a ucide în fiecare an cîte un „fascist”, inițial reprezentant al dictaturii lui Salazar și apoi al populismului și conservatorismului social).
Citiți integral în Observator Cultural