class="">Cum poate fi oprit extremismul? Despre un spectacol ce rupe liniștea din sală (Oana Stoica, Scena 9)

Cum poate fi oprit extremismul? Despre un spectacol ce rupe liniștea din sală (Oana Stoica, Scena 9)

Festivalul Național de Teatru, Ediția a 33-a (20-30 octombrie 2023) a prezentat în primele două zile spectacolul portughezului Tiago Rodrigues, Catarina și frumusețea de a ucide fasciști. Rodrigues nu este la prima prezență în România, a fost anul acesta și la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, cu spectacolul În măsura imposibilului, iar în 2011, a participat la eXplore Dance Festival cu If a window would open, producție a companiei sale Mundo Perfeito (cred că a și performat în acea reprezentație), un spectacol despre cum filtrează media, în special televiziunea, discursul politic, și tot atunci a ținut un masterclass pentru regizori, dramaturgi şi performeri. Interesul la nivel european pentru spectacolele lui Rodrigues s-a stârnit după ce a devenit directorul artistic al Festivalului de Teatru de la Avignon (anunțul numirii a fost făcut în 2021, funcția a fost preluată în 2022, iar prima ediție de festival curatoriată de Rodrigues a fost în acest an), dar portughezul a ajuns în această funcție datorită spectacolelor sale politice, reflecții asupra lumii contemporane, din ce în ce mai complexe și nu o dată inconfortabile.

3 noiembrie 2023  FNT în presă

Catarina și frumusețea de a ucide fasciști reia tema discursului politic dintr-o altă perspectivă decât în If a window would openCatarina… este o distopie în care extrema dreaptă câștigă alegerile în Portugalia, iar discursul populist cu accente extremiste ajunge în prim-plan. Pe acest fundal politic, o familie își pune în aplicare, în fiecare an, o tradiție sângeroasă: uciderea unui fascist. Asasinatul are loc pe proprietatea familiei din regiunea Alentejo la data la care se comemorează asasinarea în aceeași zonă, la Baleizão, în 1954, a Catarinei Eufémia (personaj real), o tânără muncitoare din mediul rural, împușcată mortal la o grevă de un ofițer al Gărzii Naționale în perioada regimului fascist al lui Salazar (1933-1968), și care a devenit un simbol al luptei antifasciste în Portugalia. În spectacol, asasinul ei este primul fascist ucis, chiar de soția lui, martoră la crimă, și care va institui tradiția uciderii comemorative ritualice, lăsând urmașilor ei, printr-o scrisoare, câteva instrucțiuni. Toți membrii familiei se vor numi Catarina, indiferent de gen și de numele pe care îl au în societate, se vor îmbrăca în haine feminine rurale, vor ucide anual, la data comemorării morții Catarinei Eufémia, un fascist care prin vorbele și acțiunile sale a făcut rău femeilor.

Citiți integral pe Scena 9