class="">Mari artişti vă invită la spectacolele din FNT 2015

Mari artişti vă invită la spectacolele din FNT 2015

De ce să mergeţi între 23 octombrie şi 1 noiembrie la spectacolele din Festivalul Naţional de Teatru?

17 august 2015,  Comunicate de Presă

De ce să mergeţi Între 23 octombrie şi 1 noiembrie la spectacolele din Festivalul Naţional de Teatru? 

Pentru că doar la teatru găsim „frigidere care umblă şi amintiri confecţionate din umbre animate“, oglinzi puse În faţa lumii româneşti de ieri şi de azi sau un fel de Disneyland, În care un adult poate să redevină copil.

Pentru că unele dintre ele au fost făcute „din respect pentru experiment“. Unul e animat de muzica lui John Lennon, la altul, oamenii ies din sală cu ochii În lacrimi, dar fericiţi. Sau pentru că un spectacol poate fi ca o declaraţie de dragoste.

Şi mai există şi multe, multe alte motive, pe care vi le spun, aşteptându-vă la teatru, chiar actorii şi regizorii care vor prezenta la Bucureşti producţiile lor.

un articol de Maria Sârbu

Radu Afrim, regizor:

„Mă bucur să pot arăta publicului din Bucureşti două spectacole total diferite estetic. Cu atât mai mult cu cât niciunul dintre ele nu are ca suport o piesă de teatru. „Tihna“ („A nyugalom“) e dramatizarea unui roman genial cu trupa la fel de genială a secţiei maghiare de la Târgu-Mureş. „Bizoni“ e un poem-monolog lucrat ca teatru-fizic Împreună cu Andrea Gavriliu şi trupa tânără a Teatrului din Sibiu. Ambele au fost provocări reale pentru noi, muncă intensă şi respect pentru experiment“.

(Radu Afrim este autorul spectacolelor „Tihna“, după texte de Attila Bartis, decor Adrian Damian, costume Erika Márton, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós“, şi „Bizoni – Fabula urbană #2“, după Pau Miró, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)

Gigi Căciuleanu, coregraf, dansator:

„Sunt deosebit de fericit să pot pune «la treabă» publicul Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti, invitându-l, În răstimpul unui spectacol, la o Întâlnire În care să «imaginăm» Împreună. Un spectacol pe care l-am visat şi realizat cu dansatorii trupei de balet a Operei Naţionale din Iaşi (manager Beatrice Rancea). Un grup de tinere şi tineri, frumoşi, interesanţi, talentaţi, deosebiţi! Un spectacol având ca punct de plecare muzica lui John Lennon şi dedicat acelui «all the people» (Vouă, Nouă, Lor…). Peste meridiane şi timp, rămâne aceeaşi, a noastră, «Lume, lume…»”

(Gigi Căciuleanu a pus În scenă spectacolul de teatru-coregrafic „Imagine all the people“, după John Lennon, producţie a Operei Naţionale Române din Iaşi)

Teodor Corban, actor:

„Reacţia publicului de la finalul acestui spectacol este pe cât de insolită, pe atât de emoţionantă: oamenii ies din sală plângând, salutându-se tăcuţi şi cu ochii plini de… fericire! După aşa ceva simţi cu adevărat rostul actoriei pe lume“

(Teodor Corban este protagonist În „Vizita bătrânei doamne“ de Friedrich Dürrenmatt, regia Claudiu Goga, decor Ştefan Caragiu, costume Lia Dogaru,  Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)

Victor Ioan Frunză, director de scenă:

„«Visul unei nopţi de vară» este spectacolul unei alte lumi. O lume a secolului 21, o lume agitată, În căutarea unui sens, bântuită de fantasme ale sexualităţii nereprimate şi afişate, În care nu mai putem interpreta poezia În acele clişee cunoscute. Aşa cum arată vremea noastră, starea poetică poate fi Înfăţişată şi cu umor, şi cu tragism, şi cu grotesc, iar spectacolul tocmai asta face. Luna din noaptea lui Shakespeare nu mai este cea din poezii, ci Luna pe care oamenii au pus piciorul În costum de cosmonaut. «Steaua fără nume» este a cincea producţie din repertoriul Centrului Cultural «Nicolae Bălcescu» al trupei fără nume, ca şi «steaua» lui Mihail Sebastian. Piesa este jucată În integralitate, fără nicio intervenţie În textul original. Un element esenţial al spectacolului este omogenitatea În interpretare. Stilul de joc este unul proaspăt, viguros şi cu mare atenţie la detalii (…). Scenografia Adrianei Grand transformă aparentul handicap tehnic al sălii Într-un avantaj, articulând două spaţii de joc deopotrivă frumoase şi funcţionale: gara, prăfuită şi anonimă şi locuinţa profesorului, o adevărată insulă din cărţi, spaţiu claustrant dar prevăzut cu o mansardă ce dă spre nesfârşit. «Mobilă şi durere» este o Întâlnire fericită / aceea Între meticulozitatea caracteristică echipei mele de actori (manifestată În integralitatea expresiei artistice / abordare a rolurilor, execuţie, rostire, etc) şi aceea a autorului, ambele părţi având, fără Îndoială, un cult explicabil al cuvântului. De altfel, Mazilu afirmă despre sine: «Gândul că undeva e o frază superficială nu mă lasă să dorm». Actorii reuşesc să impună personaje puternice, animate de o scânteie vitală care, În momentele celei mai joase abjecţii, dublează banalitatea mărunţimii omeneşti de o candoare şi impetuozitate care le conferă un suflu dramatic shakespearian. Un teatru viguros, fără a fi lipsit de subtilitate. O oglindă În faţa lumii româneşti de ieri şi de azi.

(Victor Ioan Frunză are În FNT trei spectacole montate: „Visul unei nopţi de vară“ de Shakespeare, decor şi costume Adriana Grand, Teatrul Metropolis, Bucureşti; „Steaua fără nume“ de Mihail Sebastian şi „Mobilă şi durere“ de Teodor Mazilu – ambele sunt producţii ale Centrului Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“, Bucureşti, În scenografia Adrianei Grand).

Ada Milea, artistă:

„Va fi un concert cu personaje, Întâmplări, frigidere care umblă şi amintiri confecţionate din umbre animate. Cântecele vechiului concert s-au metamorfozat În urma apariţiei noilor instrumente şi situaţii, iar pinguinul clujean comunică mult cu publicul. Cred că ora propusă de noi nu e o pierdere de vreme“.

(Ada Milea a creat spectacolul-concert „Apolodor“, după Gellu Naum, scenografia Cristian Rusu, la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca)

Alexandru Papadopol, actor:

„Publicul ar fi bine să vină la «Viza de clown» pentru a vedea În primul rând o poveste coerentă cu «subiect şi predicat» despre viaţa unor oameni neprotejaţi de sistemul care se consideră cel mai «democratic» din lume… În realitate, viaţa În societatea americană pare a fi o luptă permanentă pe care majoritatea membrilor comunităţii o pierd, aici nefiind loc nici de naivitate, nici de idealism!“

(Alexandru Papadopol joacă În spectacolul „Viză de clown“ de Saviana Stănescu, regia Alexandru Mihail, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Odeon, Bucureşti)

Oana Pellea, actriţă:

„Un spectacol ca o muchie de cuţit. Un spectacol Între real şi vis. Un univers superb al unui excepţional Poet. Un spectacol ca o declaraţie de dragoste pentru Gellu Naum“.

(Oana Pellea este protagonista montării „N(AUM)“, după Gellu Naum, regia Mariana Cămărăşan, scenografia Vladimir Turturică, un proiect al Teatrului UNTEATRU, preluat de Teatrul Metropolis, Bucureşti, cu sprijinul Fundaţiei „Gellu Naum“)

fnt 2015

Click pe imagine pentru a vedea care sunt toate spectacolele selecţionate În FNT 2015

Tania Popa, actriţă:

„Teatrul poate schimba lumea În bine… Cel puţin, eu asta sper! Un festival de teatru este, de fapt, comprimarea dorinţei mele. Ne vom umple de artă, deci, vom fi mai BUNI! «Terorism» / text contemporan, actori… unul şi unul… Cred că oricine s-ar găsi În una dintre poveşti, sau pe aproape. Spectacol nou, scurt şi la obiect“.

(Tania Popa interpretează unul dintre personajele spectacolului „Terorism“ de Fraţii Presniakov, regia Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti)

Ofelia Popii, actriţă:

„Sunt două spectacole ce merită văzute, pe texte clasice În interpretări foarte actuale. «Nathan Înţeleptul» abordează teme din zilele noastre (precum terorismul), se joacă În mai multe limbi / română, germană, engleză În principal -, cu o distribuţie germano-română. Este un spectacol inteligent şi emoţionant. «Lecţia» este unul dintre textele importante ale lui Eugène Ionesco, iar viziunea domnului Mihai Măniuţiu / una de excepţie / atinge zona politică. Este o interpretare surpriză!“

(Ofelia Popii face parte din distribuţia spectacolelor „Nathan Înţeleptul“, după Gotthold Ephraim Lessing, regia Armin Petras, scenografia Dragoş Buhagiar,  co-producţie Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu şi Teatrul Naţional din Stuttgart, şi „Lecţia“de Eugène Ionesco, regia Mihai Măniuţiu, decor Adrian Damian, costume Irina Moscu, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)

Silviu Purcărete, regizor:

„Cafeaua, ca şi teatrul, sunt două gratuităţi absolute şi indispensabile / adică nu folosesc la nimic, dar toată lumea le foloseşte. Cafeaua este extrema gratuitate“.

(Silviu Purcărete a montat spectacolul de improvizaţie „Moliendo café“, decor şi costume Dragoş Buhagiar, co-producţie Teatrul German de Stat din Timişoara şi Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara)

Crina Semciuc, actriţă:

„Vă invit să vizionaţi comedia «Butoiul cu pulbere», un spectacol modern În care scenele se succed alert, ca Într-un carusel, şi unde personajele caută o cale de ieşire Într-o lume unde nu ştii până la urmă cine este victima şi cine este agresorul“.

(Crina Semciuc face parte din distribuţia spectacolului „Butoiul cu pulbere“ de Dejan Dukovski, regia Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti)

Florin Piersic jr. şi Andi Vasluianu, actori:

„De vreo cincisprezece ani, publicul mi-a pus eticheta de «independent». Iată că anul ăsta am devenit dependent. Dependent de «Vestul singuratic». Nu l-am mai jucat de vreo lună. Şi deja am intrat Într-un soi de sevraj. Mi-e dor de colegii mei, de ţigara electronică a lui Juncu, de cizmele mele de cowboy pe care le-am uitat În pod, la maică-mea, acum vreo douăzeci de ani, şi pe care nu m-am Îndurat niciodată să le arunc, În speranţa că Îmi vor folosi la ceva, Într-o zi. Mi-e dor de Coleman, pe care l-am inventat Împreună cu oamenii ăştia dragi care ştiu că teatrul e doar un pretext pentru ca un adult să redevină copil, chiar şi pentru câteva ore. Iar «Vestul singuratic» e, Într-un fel, Disneyland-ul meu“.

(Florin Piersic jr. Îl interpretează pe Coleman din „Vestul singuratic“ de Martin McDonagh, regia Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Nottara, Bucureşti)

„Mi-ar plăcea ca acest spectacol să fie văzut pentru că este lipsit de prejudecăţi şi nu te lasă o secundă În pace. Te va enerva, te va amuza şi te va emoţiona În egală măsură!“

(Andi Vasluianu dă naştere personajului Welsh din „Vestul singuratic“)