class="">Anda Saltelechi, actriță / „Pe jumătate cântec”: ”Numai pornind de la sinceritate poți încerca să schimbi ceva în lume”

Anda Saltelechi, actriță / „Pe jumătate cântec”: ”Numai pornind de la sinceritate poți încerca să schimbi ceva în lume”

”Pe jumătate cântec” este un one-woman show despre evoluția unei fete, Francesca, de la 5 la 33 de ani, cu toate valurile și vânturile care îi modelează existența. Un spectacol care meditează asupra acelui mare pericol de care, mai mult sau mai puțin fățiș, cu toții ne temem: ratarea existenței, trăirea unei vieți fără sens, scop și împlinire. Spectacolul va avea două reprezentații în cadrul FNT 2017, la Teatrul Odeon (Sala Studio), pe 28 octombrie (ora 22:00) și pe 29 octombrie (ora 21:00).

17 octombrie 2017,  Stiri

articol din campania editorială #teatrulschimbalumea #fnt2017. Urmărește hashtagurile noastre pe contul nostru de Facebook și pe site-ul oficial al Festivalului Național de Teatru, www.fnt.roCitește aici manifestul campaniei!

Oare cum bat vânturile care modelează destinele și le duc spre împlinire sau spre năruire? Sunt ele controlabile sau țin, în bună măsură de hazard? Fantasma ratării, a neîmplinirii țelurilor și a viselor, bântuie deopotrivă viața unui actor cât și a oricărui om, uneori chiar de-a lungul întregii vieți. Titlul acestui text (care are o legătură destul de personală atât cu autoarea, regizoarea spectacolului, cât și cu protagonista lui) amintește cumva de o vorbă celebră a lui Wayne Dyer, ”Don’t die with your music still inside you”, cu alte cuvinte ”Ai grijă să nu mori având încă înăuntru muzica ta, cea pe care ai fi vrut să o exprimi și nu ai făcut-o”.

Actrița Anda Saltelechi, care dă viață personajului Francesca în intervalul de viață dintre 5 și 33 de ani, și-a amintit cum Cătălin Naum, de la teatrul studențesc Podul, vorbea la un moment dat despre faptul că, chiar și după ani de muncă în teatru, nu putea totuși înțelege ce anume determină ratarea în teatru. El spunea că unii actori sunt la fel de talentați ca alții, dar unii ratează iar alții reușesc, iar ceea ce deosebește cele două categorii rămâne, deseori, un mister. Actrița povestește că, ”atunci când Crista Bilciu (care semnează și regia, scenografia și montajul video) a început să scrie textul acestui spectacol, era și ea foarte preocupată de subiectul acesta al ratării, cu cauzele ei nu de puține ori obscure și implicațiile existențiale complexe. Eu eram deja în București de 8-9 ani, încercam să facem teatru independent. M-a sunat într-o zi că o să scrie o piesă pentru mine. Eu nu prea jucam în acea perioadă, deci pot să zic că era un moment paradoxal fertil acestei teme”. Și iată cum, prin concursul de împrejurări al textelor care se nasc în momente oportune, iar apoi întâlnesc oamenii potriviți, teatrul reușește realmente să fie o forță tectonică ce modelează profund idei, conștiințe, experiențe și chiar vieți. Iar această modelare, deseori de profunzime și nu imediat evidentă, îi angrenează pe toți – dramaturgi, oameni de teatru, spectatori.

Dar care e ”rețeta” cea mai bună prin care teatrul poată lăsa o amprentă credibilă, reală și benefică asupra structurii interioare a oamenilor și a realității? Anda Saltelechi, Francesca din ”Pe jumătate cântec”, crede că numai pornind de la sinceritate poți încerca să schimbi ceva în lume, prin teatru. Are ea, ca actriță, o idee clară despre urma pe care își dorește să o lase în sufletul și conștiința spectatorilor prin acest spectacol? ”Nu știu exact ce schimbăm noi în oamenii care vin la spectacolul nostru, nu știu dacă pleacă acasă cu pași mai grei sau dacă își simt altfel trupul, mai ușor, dar aș dori măcar ca, în urma acestui spectacol să își amintească de ei înșiși.

A-ți aminti de tine însuți înseamnă, într-un fel, a reveni la ideea și sentimentul modelului tău ideal de existență, ceea ce îți dorești sau ți-ai dorit cu adevărat să fii, să devii. ”Cineva care lucrează la o grădiniță mi-a povestit cum un copil i-a spus că atunci când o să fie mare vrea să se facă tractor. Ideea e că, în timp, ne trezim captivi în maturitate, în viață, și nu mai devenim tractor ci devenim piulițe de la tractor, sau simpli lucrători pe aeroport în loc de aviatori, cum ne doream la început. Bineînțeles că mi-ar plăcea să pot să schimb suflete, să existe comunicarea aia pură, pur și simplu de la suflet la suflet. Nu știu dacă există asta, nu am vorbit cu niciun spectator despre spectacolul ăsta. Și eu, pe scenă, și spectatorul, în acel moment al adevărului din spectacol ne întâlnim ca oameni. Întâlnirea asta umană e cea mai importantă, dacă ea se întâmplă atunci scopul a fost atins, totul a avut un sens, spectacolul nu s-a dus în gol” spune actrița.

Și oare cum ar putea merge în gol un spectacol dospit și copt dintr-o esență foarte personală, care atinge un subiect care cu siguranță, la un moment dat sau altul, din trecut sau din viitor, ne frământă pe fiecare dintre noi. De fapt, dacă toți avem în comun această frământare privitoare la sensul și rostul vieții și al muncii noastre, oare cum putem să facem față mai bine acestei provocări? Poate acest spectacol vă va aduce gânduri și inspirații care să răspundă acestor întrebări – și poate, așa cum speră Anda Saltelechi, vă veți descoperi pe dumneavoastră înșivă puțin altfel după ”Pe jumătate cântec”, iar pașii vor fi mai ușori… sau mai grei…

La urma urmei, întâlnirea cu un spectacol este precum cea cu un alt om: trebuie să ai încrederea și tihna să îi permiți să se producă. Doar astfel deschizi ușa oportunității ca acea întâlnire să fie, poate, una care îți va marca sufletul într-un mod puternic. Așadar, vă invităm la spectacolul unei căutări și al unei deveniri, ”Pe jumătate cântec”.

Festivalul Național de Teatru, ajuns anul acesta la cea de-a 27-a ediție, are loc în perioada 20-30 octombrie 2017. Producătorii Festivalului Național de Teatru sunt UNITER – Uniunea Teatrală din România și Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București. FNT este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, coproducător Primăria Municipiului București prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. Partener: Institutul Cultural Român. Ediţia de anul acesta îi este dedicată marelui actor Victor Rebengiuc. Bilete la spectacole: www.mystage.ro/fnt

Ediție desfășurată sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.

Click pe imagine pentru mai multe detalii despre ”Pe jumătate cântec”.