class="">Pledoarie pentru musical. O întâlnire cu Răzvan Mazilu

Pledoarie pentru musical. O întâlnire cu Răzvan Mazilu

Răzvan Mazilu. De la dans la musical”, volumul semnat de Sanda Vișan și apărut în acest an la editura Nemira, este o fascinantă incursiune în lumea musicalului de la noi și „acoperă un traseu artistic începând din zorii anilor 90 și până astăzi”, după cum spune chiar Răzvan Mazilu, care și-a întâlnit aseară publicul în foaierul Teatrului Excelsior, la prezentarea cărții din cadrul FNT 2017.

 

23 octombrie 2017,  Stiri

Într-o atmosferă relaxată, total lipsită de sobrietatea discursurilor care caracterizează de obicei astfel de evenimente, Răzvan Mazilu și Sanda Vișan îi întâmpinau zâmbind în seara zilei de 22 octombrie pe cei care ieșeau de la spectacolul „Fecioarele noastre grabnic ajutătoare”. În timp ce semnau exemplarele din volumul care și-a cucerit deja publicul, epuizându-și peste jumătate din tiraj în cele șase luni de când a văzut lumina tiparului, cei doi schimbau impresii și răspundeau întrebărilor acelora care își doreau să afle mai multe despre carte. Asemenea altor curioși, aveam să procedez și eu, așteptându-mi cu răbdare rândul să aflu povestea din spatele volumului „Răzvan Mazilu. De la dans la musical”.

„Această carte s-a născut dintr-o dorință comună – a mea de a păstra în posteritatea erei Gutenberg, adică între copertele unei cărți, profilul unui artist care performează într-un spațiu efemer, acela al teatrului și al dansului, și din dorința lui Răzvan Mazilu, aceeași dorință de a-și asigura o posteritate pentru un demers pe care eu îl calific unic în spațiul cultural românesc. Atunci când toată lumea se repezea să facă teatru, el a adus teatrul-dans, atunci când toți colegii lui de la Liceul de Coregrafie ținteau să ajungă la Operă, el voia să facă dans modern, când toată lumea făcea teatru politic, el a spus: Nu, musicalul este calea mea și e nevoie de musical în România. Și când se va scrie istoria acestor ultimi 25 de ani de teatru în România, Răzvan va ocupa un loc de deschizător de drumuri în tot ce a făcut”, aveam să aflu de la Sanda Vișan, autoarea volumului, pe care am întrebat-o mai departe cum a decurs colaborarea cu Răzvan Mazilu, cum s-a scris cartea… „Am lucrat dificil vreo doi ani, pentru că pe Răzvan e greu să-l prinzi; mai mergeam la repetiții înainte de spectacolele lui de la Odeon, mi-a devenit ca o a doua casă salonul de primire de la etajul unu al teatrului, unde ne întâlneam. Alteori, pentru că nu ne puteam întâlni, internetul a compensat lipsa de timp.”

Cât despre potențialul cititor, acesta a fost un pion important în felul în care s-a construit volumul, structura fiind vizibil una de eră nouă. „Am gândit cartea ca pe una care să poată fi citită de persoanele care au atenția biciuită și formată de mijloacele de comunicare modernă, mai exact oamenii care nu se mai concentrează pe discursuri lungi. Cei care o vor citi vor descoperi că are o structură mozaicată și se citește foarte rapid.”

În plus, volumul include o gamă largă de interviuri și mărturii. „Are toate vocile pe care la data scrierii am putut să le prind – oameni care au colaborat cu Răzvan, oameni pe care Răzvan i-a lansat, cum au fost tinerii din spectacolul West Side Story (o producție a Festivalului Național de Teatru, 2014), dar și vedete – cum este Maia Morgenstern, deci este o gamă variată de declarații, de la marii creatori până la cei mai tineri, oameni cu care Răzvan a reușit – pentru că asta e una dintre marile lui calități – să coaguleze o echipă și să ajungă la scopul pe care îl dorește, cu o mănușă de catifea, dar cu o mână fermă”, concluziona Sanda Vișan care mai recunoștea că s-a folosit, vrând-nevrând, și de experiența sa în televiziune în realizarea cărții de față, mai ales în privința formei – una atractivă pentru publicul grăbit de azi. „Mie, lucrând în televiziune, unde ritmurile sunt rapide și unde ținta este să-ți ții telespectatorul lângă ecran, mi-a devenit natural acest ritm rapid și mozaicat, dar care dă informația într-o formă foarte fluentă. Și sunt fericită să vă spun că mai mult de jumătate din tiraj s-a vândut în aceste șase luni de la lansare, și să sperăm că ajungem și la a doua ediție.” I-am urat succes și am căutat să aflu și părerea protagonistului – omul de teatru și, mai ales, de musical – Răzvan Mazilu.

Venind în completarea autoarei, acesta avea să-mi spună: „Ne-am dorit o abordare foarte serioasă și în profunzime a acestei cărți, pentru că acoperă un traseu artistic începând din anii 90, din zorii anilor 90 și până astăzi. Și atunci a trebuit, cu atenție, să ne alegem întâmplările cele mai autentice, cele mai marcante, vocile din carte – unele dintre cele mai importante; nu am putut să includem vocile tuturor colaboratorilor mei, dar ne-au fost alături mulți dintre aceștia, artiști importanți cu care am colaborat. La noi, sunt foarte puține sau aproape deloc volumele despre dans, cu atât mai puțin despre musical, un gen nou apărut în peisajul nostru teatral, iar cartea este în egală măsură și o pledoarie pentru musical, pentru acest gen pe care eu îl visez în centrul vieții culturale din România. Un gen foarte complex, foarte greu, dar cu multiple paliere de posibilitate de receptare, de la publicul simplu, să spunem, până la cei mai rafinați și subtili intelectuali”.

În același timp, și Răzvan Mazilu, și Sanda Vișan și-au dorit o carte care să poată fi citită ușor. „Să nu fie foarte multă teorie, ci mai degrabă o poveste, povestea unui artist. Și în același timp ne-am dorit să atragă spre scenă, spre spectacole, publicul care are acces la ea”, adăuga artistul.

Răzvan Mazilu este o prezență constantă în Festivalul Național de Teatru în ultimii ani. Și-a amintit apoi de spectacolul West Side Story, pe care l-a realizat pentru FNT 2014, odată cu care începea colaborarea sa cu mai mulți artiști tineri cu care continuă să lucreze și azi. „De la Festivalul Național de Teatru, ediția din 2014, am început să colaborez foarte mult cu tineri. Mă refer la spectacolul West Side Story, proiect de la care am format un mic nucleu artistic împreună cu câțiva actori de acolo și tot împreună continuăm cercetarea și munca în musical. Așadar, FNT a pus o cărămidă importantă la dezvoltarea acestui gen în România și la curajul pe care eu mi-l asum în a face un astfel de demers”, concluziona regizorul și coregraful Răzvan Mazilu, pe care vă invităm să îl descoperiți și în paginile cărții semnate de Sanda Vișan.

„La noi, sunt foarte puține sau aproape deloc volumele despre dans, cu atât mai puțin despre musical, un gen nou apărut în peisajul nostru teatral, iar cartea este în egală măsură și o pledoarie pentru musical, pentru acest gen pe care eu îl visez în centrul vieții culturale din România.”
Răzvan Mazilu, regizor

Click pe imagine pentru a vedea o galerie foto de la lansarea cărții

Click pe imagine pentru a afla mai multe despre lansările de carte din FNT 2017

Foto: Lucian Muntean