class="">Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturală și perspective democratice (Lansare)

Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturală și perspective democratice (Lansare)

29 octombrie | 11:00 – ARCUB, Sala Coloane

INTRAREA LIBERĂ în limita locurilor disponibile

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) lansează în cadrul FNT 2023 Barometrul de Consum Cultural 2022. Participare culturală și perspective democratice. Ajuns la ediția cu numărul 18, cel mai amplu studiu la nivel național care măsoară practicile consumatorilor de cultură revine după o pauză de trei ani, cauzată de efectele sociale și economice ale pandemiei de COVID-19.

Eveniment în FNT

Coordonatorii studiului și prezentatorii lansării:

conf. univ. dr. Carmen Croitoru – Director General INCFC

Anda Becuț Marinescu – Director de Cercetare INCFC

alături de invitați de renume din mediul academic și specialiști din domeniul culturii

Producător: Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC)

Durata: 2h

  

Se vor prezenta principalele rezultate ale Barometrului, accentuând relația dintre valorile culturale, calitatea educației și principiile democratice, de la nivelul societății.

Barometrul de Consum Cultural 2022 evaluează schimbările înregistrate la nivelul practicilor de consum cultural, accentuând particularitățile acestuia în rândul tinerilor, și analizează, pentru prima dată în România, relația dintre cultură și democrație. Structurat în trei capitole, volumul prezintă dinamica consumului cultural non-public și public, precum și legătura dintre participarea culturală și cetățenia democratică.

Principalele rezultate confirmă tendințele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online și în spațiul non-public. Analizele arată că se mențin decalajele de consum dintre diferite categorii sociale și demografice, cu o tendință de participare mai redusă a femeilor, a vârstnicilor, a persoanelor din mediul rural și a celor cu nivel redus de educație și de venit (sub media națională). Dincolo de contextul pandemic, scăderile înregistrate la nivelul consumului cultural în spațiul public se explică și prin accentuarea barierelor de consum cultural, care se manifestă pentru toate categoriile de consumatori.

Astfel, Barometrul de Consum Cultural 2022 evidențiază necesitatea implementării unor inițiative de educație prin cultură, cât și utilitatea elaborării unor măsuri care să urmeze îndeaproape un model al dezvoltării comunitare prin cultură.

După evenimentul de lansare, Barometrul de Consum Cultural 2022 va fi disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.

Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2022, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).