9 noiembrie | 17:00 – www.fnt.ro

VIZIONARE ÎNCHEIATĂ. Spectacolul a fost disponibil pentru vizionare de marți, 9 noiembrie, de la ora 17.00, până joi, 11 noiembrie, ora 17.00. Pentru activarea traducerii în limba engleză, apăsați butonul CC din bara de jos a video-ului.
Ce timp mai potrivit pentru coborârea unui zeu printre oameni decât vremurile tulburi de acum? Bacantele (fără mască) este o rescriere modernă a piesei lui Euripide, Maria Manolescu reușind să transpună în prezent acest text antic. Efervescența tragediei lui Euripide este prezentată cu ajutorul adeptelor lui Dionysos (bacantele), dar și prin ambiguitatea originii lui Dionysos, om sau zeu.
După Euripide
Rescriere de Maria Manolescu
Distribuția:
Puternicul Dionysos: Andrei Stan
Tânăra Dionysos: Raluca Mara
Lucrătoarea sexuală Dionysos: Crina Andriucă
Bahicul Dionysos: Romul Moruțan
Dionysos-mască: Ioana Cheregi
Pentheu: Cătălin Mareș
Agave: Carmen Frățilă
Cadmus: Ciprian Vultur
Thiresias: Tibor Székely
Jandarm: Andrei Gîjulete, Sergiu Tăbăcaru
Bacantele: Roxana Fânață, Sergiu Tăbăcaru, Vlad Mureșan, Alexandra Odoroagă, Andreea Mocan, Cristian But, Yvette Princz
Muzică live: Stike Molnar
Regia: Dragoș Alexandru Mușoiu
Decorul: Răzvan Chendrean
Costumele: Cristina Milea
Coregrafia: Roxana Fânață
Muzica: Cári Tibor
Asistent regie: Tudor Dreve
Muzică live: Stike Molnar
Regia tehnică: Cristian Rudăreanu
Sunetul: Vlad Giurge
Lumini: Ioan Iluță, Călin Mocan
Foto-video: Süveg Károly
Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Mihai Raicu”
Durata: 1 h 50 min (fără pauză)
Vârsta recomandată: 16 +
Spectacol în limba română cu traducere în limba engleză
Dyonisos se joacă cu mintea celor prezenți, care nu mai sunt în stare să gândească pentru sine, îi ademenește cu idealuri, cu tertipuri, cu alcool, cu tot ce are la îndemână. Tensiunile cresc pe măsură ce în piața publică ia amploare un protest anti-mască, momentul ideal pentru ca Dyonisos, cățărat pe suferința și nemulțumirea maselor, să conducă acțiunea spre un deznodământ tragic. Bacantele redau succesiv, vocea diasporei române și vocile anti-mască. Totul se întrepătrunde pentru a te duce cu gândul la evenimentele recente din România. Fără ca socialul și politicul să fie antagonizate, spectacolul este un prilej de a aduce în discuție, obiectiv și pe cât de detașat posibil, limitele și libertățile vremurilor noastre.
„Am fost fascinat de felul în care textul atât de puternic al lui Euripide părea să vorbească despre contextul în care am trăit în aceste ultime luni: despre felul în care noi, oamenii, ne lăsăm prea ușor învrăjbiți, și ne atacăm din spatele măștilor ideologice; despre frustrare, proteste și represiune; despre febra mulțimii și responsabilitatea individuală; despre consecințe și despre forțele care ne controlează fără să ne dăm seama.” – Dragoș Alexandru Mușoiu
„Dacă zeul Dionysos s-ar naște din nou, adică a treia oară, în vremurile noastre, sub ce formă ni s-ar arăta? Și cum s-ar răzbuna, de data aceasta, pe familia de la putere care-i tratează cu dispreț menadele muncite și dezamăgite de autorități? Bacantele (fără mască) e o rescriere unu la unu a Bacantelor lui Euripide, în vremuri pandemice, cu tot cu protestele lor cu, fără și anti-mască.” – Maria Manolescu
„Un spectacol antrenant, excelent gândit în detaliu, care provoacă și incită la dialoguri de idei fertile. Pentru Bacantele (fără mască) merită să te urci în mașină, tren sau avion și să te așezi comod în scaunul spectatorului amplasat în curtea interioară a Muzeului de Artă din Satu Mare. Dincolo de curaj și dorința de inovație a tandemului Dragoș Alexandru Mușoiu – Maria Manolescu se simte profesionalismul și talentul, două atribute fără de care succesul n-ar fi posibil, iar trupa Teatrului de Nord a acceptat pariul și a adus la scenă un spectacol unic.” – Nona Rapotan, „Arhetipul protestului și dimensiunile sale estetice”, bookhub.ro, 7 iunie 2021
Foto: Süveg Károly