class="">În Anul Centenarului, Festivalul în 100 de evenimente

În Anul Centenarului, Festivalul în 100 de evenimente

REPERE* – FNT 2018 (19-29 octombrie)

Ediția cu numărul 28 a Festivalului Național de Teatru s-a desfășurat între 19 și 29 octombrie sub semnul Centenarului Marii Uniri, având înaltul patronaj al președintelui României. O ediție pe măsura importanței, însoțită timp de zece zile de simbolul #fnt100 – Festivalul Naţional de Teatru 2018 în 100 de evenimente! FNT 2018 i-a fost dedicat regizoarei Cătălina Buzoianu.

19 ianuarie 2021  Repere, Stiri

În organizarea Festivalului s-au implicat: Ministerul Culturii și Identității Naționale și Primăria Capitalei (finanțatori), UNITER, ARCUB și Teatrul Național „I.L. Caragiale” (producători). Director artistic și selecționer – Marina Constantinescu.

Intenția care a stat la baza structurării acestei ediții a fost expusă de Marina Constantinescu: „Anul acesta, suntem cumva mai aproape de înălţimea visurilor noastre: ediţia din 2018 a Festivalului Naţional de Teatru este cea mai amplă și cea mai matură construcţie a noastră de până acum. Și când spun «a noastră», mă gândesc la miile de oameni care au lucrat în acești 28 de ani de festival, împreună: actori, tehnicieni, regizori, scenografi, dramaturgi, oameni din echipele de organizare ale teatrelor, oameni din breaslă. Nu a fost simplu și, în loc să devină mai ușor, totul devine parcă din ce în ce mai greu. Vremurile, tensiunile, degradarea, derizoriul, minciuna fac parte din realitate. Iar ficţiunea este impregnată de frumos şi contaminată de orice abatere. Un festival de teatru cu această anvergură, în vremurile pe care le trăim, devine pentru noi toţi o probă, o încercare. Aş spune una iniţiatică. Festivalul Naţional de Teatru este o lume în care încă ne putem regăsi: cu valorile ei pe care nu le poate perverti nimeni, cu profesionalism, colegialitate, unitate, creativitate, cu iubire şi cu respect, cu demnitate şi cu verticalitate. I-am dedicat ediţia din 2018 regizoarei Cătălina Buzoianu pentru că avem nevoie de o definiţie la care să ne raportăm atunci când trebuie să le traducem generaţiilor de acum ce înseamnă moralitatea în profesiune, harul, pasiunea şi munca. Cătălina Buzoianu este o personalitate unică, remarcabilă, un reper al culturii române”.

„Inima acestei ediții”, Coroana Regală a României – copia fidelă a Coroanei de Oțel –, un însemn al autorității supreme, a fost expusă la Sala „Memorie” a HUB-ului FNT, din Centrul Vechi – Hanul Gabroveni. Simbolul puterii monarhice, care l-a însoțit, în decembrie 2017, pe Regele Mihai pe ultimul său drum, a reprezentat dovada că sărbătoarea teatrului românesc a purtat însemnul împlinirii a o sută de ani ai Marii Uniri. „Coroana Regală a României este Semnul sub care consider că putem să ne asumăm cu adevărat esenţa istorică a Centenarului. Nobleţea acestui Simbol este în perfectă armonie cu artiştii şi spiritul lor liber” (Marina Constantinescu). 

Coroana Regală  a fost adusă de la Muzeul Național Peleș și escortată de reprezentanți ai Asociației „Tradiția militară”. A depus-o la Sala „Memorie” actorul Victor Rebengiuc, cel care declara atunci: „Am fost, sunt și voi rămâne până la sfârșit devotat monarhiei!”.

Selecția FNT 2018 a inclus 36 de spectacole din România, precum și șase producţii din străinătate – trei spectacole de teatru și alte trei din sfera dansului, create de nume cunoscute ale scenei europene. 

Într-un text semnat de Ion Caramitru, președintele UNITER, referitor la FNT 2018, se arată: „Ce ar putea garanta mai bine valoarea unui Festival Naţional de Teatru ca să merite un loc privilegiat în competiţia noastră de valori? Întâi, o bună stagiune anterioară, un just raport între producţiile clasice și experimentale, o selecţie judicioasă și, nu în ultimul rând, o inteligentă programare astfel încât publicul să poată vedea cât mai multe spectacole și să participe la cât mai multe dezbateri și întâlniri. Calitatea unui festival depinde în primul rând de selecţioner. El alege, el dispune, el decide și tot el încasează toate nemulţumirile inerente unei antreprize atât de riscante și costisitoare. Portretul-robot al acestui personaj e greu de apreciat: Să aibă autoritate? Desigur. Bun gust? De asemenea. Alergător de cursă lungă? Fără doar și poate. Cu nervii în batistă? Altfel cum?! Diplomat până la disperare vizavi de pretenţiile, nevoile și „hachiţele” creatorilor în general? Evident, Doamne, iartă-mă! Unde să-l găsești? Cu ce să-l ţii aproape? Cum să-l odihnești? Ce-l face fericit? Aici mă opresc, în dreptul fericirii imposibile, pentru a vă convinge că un festival de asemenea anvergură are nevoie de un om providenţial. Modest, eficace, atent și responsabil, cu mintea limpede, cu umor purtat ca o armură, cu forţă fizică, luptător pe mai multe fronturi, iar competenţa, luciditatea, dragostea de teatru și calitatea de alergător de cursă lungă fac din el un personaj aproape imposibil. Și totuși el există. Este ea. Marina. Marina pur și simplu. Marina Constantinescu!”.

Selecţia oficială (în ordine alfabetică)

„10” de Csaba Székely, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu. Spectacol realizat în cadrul proiectului „Be Spectactive!”, finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene

„Alice”, dramaturgia Zsolt Benedek, regia László Bocsárdi, coproducție Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu-Gheorghe și sZempöl Offchestra

„Beție” de Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós”

„Bun de export” de Alex Tocilescu, regia Catinca Drăgănescu, coproducție GO WEST și POINT București

„Constelații” de Nick Payne, regia Radu Iacoban, Teatrul ACT, București

„Copilul lui Noe”, după Eric Emmanuel Schmitt, regia Chris Simion-Mercurian, Teatrul Metropolis, Bucureşti 

„Demnitate”, textul și regia Ignasi Vidal, Teatrul Avangardia, București

„Despre senzația de elasticitate când păşim peste cadavre” de Matei Vișniec, regia Răzvan Mureșan, Teatrul Național Cluj-Napoca

„Disputa” de Pierre de Marivaux, regia Vlad Massaci, coproducție Teatrul Nottara, București, și Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, Arad (varianta Teatrul Clasic „Ioan Slavici”)

„Don Juan se întoarce de la război” de Ödön von Horváth, regia Horia Suru, Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, Arad

„Gardenia” de Elżbieta Chowaniec, regia Zoltán Balázs (Ungaria), Teatrul Odeon, București. Spectacol produs în cadrul proiectului european „Fabulamundi. Playwriting Europe”, co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene 2017-2020

„Hamlet” de William Shakespeare, versiunea scenică și direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis, București 

„Incredibila și trista poveste a candidei Eréndira și a bunicii sale fără suflet” de Gabriel García Márquez, regia Yuri Kordonsky, Teatrul German de Stat Timișoara

„Îngeri în America” – „Sfârşitul lumii e aproape” și „Perestroika”, de Tony Kushner, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar de Stat Cluj 

„Ivanov” de A.P. Cehov, regia Claudiu Goga, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”

„Mamă, mi-am pierdut mâna!” de Maria Kontorovich, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ

„Migraaaanți sau Prea suntem mulți în aceeași barcă” de Matei Vişniec, regia Zakariás Zalán, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc

„Orchestra titanic” de Hristo Boicev, regia Felix Alexa, Teatrul Național București 

„Pentru o mai bună înțelegere”, textul și regia Mimi Brănescu, Teatrul Metropolis, București

„Pescărușul” de A.P. Cehov, adaptare liberă după o traducere de Mașa Dinescu și Andrei Șerban, regia Andrei Șerban, UNTEATRU, București 

„Pomană” (To_R)”, conceptul, coregrafia și regia Pál Frenák, coproducție Studio M Sfântu-Gheorghe și Pál Frenák Compagnie 

„Povestea prințesei deocheate”, scenariu de Silviu Purcărete inspirat din „Sakura Hime Azuma Bunshô” de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu

„Rabenthal” de Jörg Graser, regia și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, Timișoara

„Regele moare” de Eugène Ionesco, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Național din București 

„Shylock”, după Gareth Armstrong, regia Horațiu Mălăele, Teatrul de Comedie, București 

„Stage dogs” de Florin Piersic Jr (inspirat de „A life in the theatre” de David Mamet), regia Florin Piersic Jr, Teatrul ACT, București

„The night alive” de Conor McPherson, regia Cristi Juncu, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploiești 

„Ținutul din miezul verii” de Tracy Letts, regia Vlad Massaci, Teatrul Mic ,București 

„Wolfgang”, adaptarea după Yannis Mavritsakis și regia Radu Afrim, Teatrul Tineretului, Piatra Neamț

„Scufița roșie”, adaptare de Felix Alexa, după Charles Perrault și Frații Grimm, regia Felix Alexa, Teatrul Țăndărică, București

Secțiunea „Teatrul şi societatea. Acum” 

„Despre oameni și cartofi”, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe

„În numele tatălui”, documentarea şi textul Elena Vlădăreanu, regia Robert Bălan, Asociația Art No More

„În umbra marelui plan”, dramaturgia și regia Catinca Drăgănescu, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca 

„Krum” de Hanoch Levin, regia Luminița Țâcu, Teatrul Național „Mihai Eminescu”, Chișinău 

„Tatăl meu, preotul” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar, Apollo111, Bucureşti 

„Totul e foarte normal”, spectacol participativ pentru părinți și adolescenți, regia Leta Popescu, Centrul de Teatru Educațional Replika, Bucureşti

Spectacole străine invitate în FNT 2018

„Domnișoara Julie” / „Fräulein Julie” / „Miss Julie”, text de Katie Mitchell, după August Strindberg, regia Katie Mitchell și Leo Warner, o producție Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin

„Suflete zbuciumate” / „Ungeduld des Herzens” / „Beware of Pity”, după Stefan Zweig, regia Simon McBurney, o coproducție Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin și Complicité, Londra
„Prima piesă a lui Cehov” / „Chekhov’s First Play”, după A.P. Cehov, regia Ben Kidd și Bush Moukarzel, o producție Dead Centre, Dublin

„Moeder” / „Mother, coregrafia Gabriela Carrizo, o producție Peeping Tom, Belgia

„Slightly Off Stage”, coregrafia și interpretarea Ana Maria Lucaciu & Nathan Griswold  (premieră internațională)

„Shoot the Moon”, coregrafia Sol León & Paul Lightfoot; The Statement”, coregrafia Crystal Pite; „Vladimir”, coregrafia Hofesh Shechter; „Woke up Blind”, coregrafia Marco Goecke – Nederlands Dans Theater (Olanda)

Ediția din 2018 a atras atenția atât prin valoarea spectacolelor din țară și străinătate, prezentate pe scenele instituțiilor partenere, cât și prin zecile de evenimente importante pe care FNT le-a organizat sau găzduit. Primul eveniment al Festivalului Național de Teatru din 2018 a avut loc, ca un preambul, în luna iulie, când, la Sinaia, s-a organizat Atelierul de teatru „Cehov – Silviu Purcărete”, cu participarea a 18 tineri actori. A fost realizat documentarul intitulat „Atelier Cehov – Silviu Purcărete” – un making-of al acestui atelier (concept și regie: Diana Iabrașu și Alexandru Condurache).

Un element de noutate l-a constituit HUB-ul FNT, un „spațiu multi-art” care a funcționat la Hanul Gabroveni (sediul ARCUB) și în care au fost găzduite majoritatea evenimentelor din Festival: expoziții, ateliere, workshop-uri de dans, proiecții de filme, concerte, lecturi performative, lansări de carte, întâlniri cu creatori și teoreticieni, conferințe, evenimente caritabile, alte întâlniri speciale. Acest concept s-a născut „din nevoia, devenită din ce în ce mai evidentă în desfășurarea ultimelor ediții, de a genera un punct zero al Festivalului”. HUB-ul a fost creat ca un loc de întâlnire artistică a creatorilor, teoreticienilor și specialiștilor, a programatorilor de evenimente și, în același timp, un spațiu deschis publicului larg, „care să pulseze în ritmul acestui pol coagulant pentru toamna culturală a Bucureștiului”. 

HUB-ul de la Hanul Gabroveni va fi un element de noutate și locul principalelor evenimente culturale ale Festivalului, dacă ar fi să numesc doar expoziţia de fotografie a artistei Brigitte Lacombe, un artist fotograf cu o influenţă covârșitoare pe plan internaţional, care soseşte de la New York pentru ca să-şi acompanieze lucrările celebre. Festivalul Naţional înseamnă și Teatru, dar și atenţia faţă de nevoile celor de lângă noi. Selecţia din acest an pune în lumină o direcţie consolidată din ce în ce mai pregnant în ultimii ani, aceea a teatrului care își ia temele direct din societate. Festivalul face însă și un pas în afara spaţiului ficţional, implicându-se și sprijinind în mod direct campaniile Asociaţiei «Dăruiește Viaţă. Primul Spital de oncologie pediatrică din România» și campania de ajutorare a artiștilor aflaţi în dificultate, «Artiștii pentru Artiști»”, spunea înainte de Festival Marina Constantinescu.

În Sala Imagine a HUB-ului a avut loc, de altfel, deschiderea oficială a Festivalului, cu vernisajul expoziției-eveniment „Lacombe: Theater/Cinema”, în prezența autoarei – artistul fotograf de excepție Brigitte Lacombe. Expoziția, o colecție unică cu 40 de lucrări fotografice portret, a reprezentat mari personalități ale teatrului și filmului, apreciate în întreaga lume. Brigitte Lacombe şi-a pus amprenta inconfundabilă „asupra universului fotografic contemporan, cu deosebire în arta portretului”.

FNT a continuat tradiția, inițiată cu patru ani în urmă, de a dedica Festivalul unui artist special, în 2018 acesta fiind Cătălina Buzoianu – regizor și pedagog, o mare personalitate a culturii române. „Artistul FNT 2018: Cătălina Buzoianu” – sub acest generic au avut loc evenimente consacrate celei care „a influențat profund scena autohtonă în ultimii 50 de ani” și despre care studentul ei, Mihai Măniuțiu, spunea că zeci de ani „ea a fost unul dintre cei mai inovatori și semnificativi reprezentanți ai școlii de regie românească”. Printre evenimentele dedicate Cătălinei Buzoianu s-a numărat și cel intitulat „Vorbind despre Cătălina” – o întâlnire de suflet cu această inegalabilă creatoare și îndrumătoare de destine în teatrul românesc. A fost lansat volumul „Cătălina Buzoianu: magie, abur, vis” – antologie semnată de Florica Ichim și Irina Zlotea și editată de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” / revista Teatrul azi prin Editura Cheiron. Cu ocazia lansării cărții, în prezența Cătălinei Buzoianu, s-au spus lucruri frumoase, emoționante, adevărate despre acest personaj plin de candoare, „ca regizor, ca profesor, ca om de carte, de cuvânt, de verb…”, după cum spunea Marina Constantinescu. A fost lansat și volumul „Dimineaţa pierdută”, dramatizare de Cătălina Buzoianu după romanul omonim al Gabrielei Adameşteanu. A avut loc, în aceeași zi, și spectacolul de poezie „A(m) iubi(t) iubirea” – un florilegiu din poeziile Ninei Cassian adaptate rostirii scenice de Roxana Guttman și Cătălina Buzoianu, în coordonarea artistică a regizoarei Cătălina Buzoianu.

Festivalul Național de Teatru din 2018 s-a desfășurat în aceeași perioadă cu Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, lucru ce a făcut ca cele două mari manifestări culturale să organizeze împreună o serie de evenimente. Astfel, au adus un omagiu regizorului Lucian Pintilie – „realizatorul român care a marcat cu personalitatea și viziunea sa atât teatrul, cât și filmul românesc în ultimii 50 de ani”. Les Films de Cannes à Bucarest a organizat integrala filmelor create de Lucian Pintilie, iar FNT a prezentat înregistrări inedite cu două montări ale regizorului: „Rața sălbatică” de Henrik Ibsen, spectacol realizat la Théâtre de la Ville, în 1981, și „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart, montat la Festival d’Aix-en-Provence. După vizionarea celor două spectacole, la HUB FNT, a urmat o seară omagială, în cadrul căreia a fost prezentat volumul scris de Lucian Pintilie „Bricabrac” (o nouă ediție), având loc și o discuție cu multe amintiri despre marele regizor – ca realizator de teatru, film și operă, dar și ca scriitor și prieten. Un alt eveniment organizat de FNT şi Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest a constat în proiecția filmului „Leto” al creatorului rus Kirill Serebrennikov, arestat în acea perioadă la domiciliu, publicul fiind chemat la un gest simbolic de solidaritate cu acest special regizor de teatru și film: afișarea mesajului „Free Kirill Serebrennikov”, înainte de vizionarea filmului.

Ediția cu numărul 28 a găzduit și premiera extraordinară a spectacolului Teatrului Bulandra „Coriolanus”, adaptare scenică după William Shakespeare, în regia lui Alexandru Darie. Această ultimă creație teatrală a regretatului artist s-a înscris și ea în seria evenimentelor speciale organizate de FNT.

Printre evenimentele speciale în FNT s-a numărat și „BERGMAN.100”, dedicat centenarului nașterii regizorului suedez Ingmar Bergman, serbat în întreaga Europă. Festivalul a programat, cu acest prilej, spectacolul „Persona”, montat la UNTEATRU de Peter Kerek, spectacol inspirat din opera marelui regizor, precum și un cine-concert cu proiecție de film mut.

La invitația Editurii Humanitas Fiction și a Festivalului Național de Teatru a venit la București celebrul dramaturg și scriitor Eric-Emmanuel Schmitt, prezent la premiera spectacolului „Copilul lui Noe”, adaptare a romanului său omonim, selecționat în FNT,  și la lansarea noului său roman apărut în România „Omul care vedea dincolo de chipuri”. După spectacol, a avut loc un incitant dialog al acestui minunat scriitor cu oameni ai Festivalului, cu echipa spectacolului, cu publicul.

În tradiția Festivalului, o expoziție inedită – producție FNT – a bucurat privirile spectatorilor care intrau în timpul Festivalului în foaierul Sălii Mici a Teatrului Național „I.L. Caragiale”: „Flashback”, semnată de scenografa Lia Manțoc. O instalație de fotografie, redând lucrări sau fragmente de lucrări pe care artista le-a realizat de-a lungul timpului.

Și la ediția 2018, FNT a propus o serie de evenimente dedicate aparițiilor editoriale. Au fost programate 17 lansări de carte. Printre acestea s-au numărat volumele: „Iisuşii mei” de George Banu, fotografii de Mihaela Marin, „Cele cinci continente ale teatrului” de Eugenio Barba și Nicola Savarese, „Totul este scriitură” de Wajdi Mouawad, „Jurnal necenzurat” de Vaslav Nijinski – toate apărute la Editura Nemira în 2018; „Cătălina Buzoianu: magie, abur, vis”, antologie de Florica Ichim şi Irina Zlotea, „Radu Penciulescu şi teatrul la înălţimea omului”, antologie de Florica Ichim şi Ada Maria Ichim (Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” / revista Teatrul azi, prin Editura Cheiron, 2018); „HoARTiu Mălăele” de Horațiu Mălăele (Editura Art, 2018); „MIHĂIŢĂ – Reconstituirea unei vieţi” de Doina Papp (Editura Tracus Arte, 2018); Ultimele zile ale Occidentului” de Matei Vișniec (Editura Polirom, 2018); „Teatrul și publicul său tânăr. Realități românești” (coordonator Oltiţa Cîntec, Editura Timpul, 2018); „Imagini, vise, bazaconii…” de Cristian Pepino, cu texte de Simona Preda (UNATC PRESS, 2018).

Gabriela Carrizo, coregrafa care a fost prezentă în Festival cu spectacolul „Moeder”, al Companiei Peep-ing Tom, înfiinţată de ea împreună cu Franck Chartier, a susținut un masterclass pentru actori, dansatori și coregrafi.

Totodată, prezentă în Festival cu spectacolul de dans „Slightly Off Stage”, Ana Maria Lucaciu a susținut un atelier de dans contemporan dedicat profesioniștilor din domeniu artelor spectacolului, la care a împărtășit din experienţa sa. 

Licitația caritabilă „Dăruind, vei dobândi / FNT – un gând de recunoștință pentru artiști”, inițiativă lansată în 2014, a fost organizată cu succes și în 2018. Obiecte de artă dăruite de artiști ori de familiile lor au fost cumpărate la licitația de la Galeriile Artmark, iar banii obținuți din vânzarea lor donați Campaniei Naționale „Artiştii pentru artişti” – un program al UNITER.

Și iubitorii de muzică au avut dedicate o serie de evenimente. Astfel, s-au bucurat de „Memorabilia” – un concert-lansare, susținut de Nicu Alifantis alături de trupa FragileBand, la Teatrul Bulandra, sala „Liviu Ciulei”. Câștigurile au mers în beneficiul Campaniei Naționale „Artiştii pentru artişti”. Acest concert caritabil a făcut parte din seria „Theatre Music Collection” dedicată celor 45 de ani de activitate a artistului.

Un alt eveniment caritabil organizat de FNT a fost concertul extraordinar al Orchestrei KamerArt, sub bagheta maestrului Horia Andreescu, desfășurat la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României. Astfel, Festivalul a sprijinit campania de strângere de fonduri pentru construirea primului spital de oncologie și radioterapie pediatrică din România, încasările fiind donate Asociației „Dăruiește viață!”. 

Festivalul a inclus în programul său și prezentarea a două proiecte internaționale privind dramaturgia nouă, în care este implicată Universitatea de Arte din Târgu-Mureș: „Fabulamundi. Playwriting Europe” și „Bursa de texte româno-americană: Transylvanian Playwriting Camp”. 

Amintim și conferința „Arta pretutindeni. Integrarea practicilor, educaţiei şi implicării artistice în viaţa întregii comunităţi”, susținută de Emil J. Kang, director executiv şi artistic al Carolina Performing Arts din cadrul University of North Carolina at Chapel Hill. De asemenea, a avut loc „Conferinţa Naţională a Managerilor Culturali”. FNT a găzduit și reuniunea Consiliului Regional European al Institutului Internațional de Teatru (ITI). O recomandare a FNT a fost omagierea la Academia Română a profesorului și teatrologului George Banu, la împlinirea a 75 de ani, prin manifestarea „Teatrul, îl caut peste tot”, care a avut loc tot în timpul desfășurării ediției cu numărul 28.

FNT 2018 a fost o ediție complexă, bine structurată, o ediție coordonată cu multă responsabilitate. Drept dovadă, directorul artistic Marina Constantinescu a fost onorată, la sfârșitul anului 2020, „pentru organizarea ediţiei 2018 a Festivalului Naţional de Teatru”, cu Premiul „Aristizza Romanescu”, acordat de Academia Română. 

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.