class="">„Teatrul, clipa magică a Istoriei”

„Teatrul, clipa magică a Istoriei”

REPERE* – FNT 2019 (18-27 octombrie)

Cea de-a 29-a ediție a Festivalului Național de Teatru s-a desfășurat la București, în perioada 18 – 27 octombrie, sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României.

8 februarie 2021  Repere, Stiri

Organizator principal a fost UNITER, alături de ARCUB și Teatrul Național „I. L. Caragiale”. Evenimentul a fost finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și Primăria Municipiului București.

Festivalul a avut o nouă identitate vizuală, inspirată de o fotografie (parte a unei expoziții de la Theàtre de la Ville din Paris) semnată de artistul Jean Louis Fernandez, care încercă să surprindă momentele de transformare a chipului actorului în Mască.

Ediția FNT 29 a fost dedicată celor 30 de ani aniversaţi de la evenimentele din Decembrie 1989, care au repus România pe harta democratică a lumii.

Directorul artistic şi selecționerul unic al Festivalului, criticul de teatru Marina Constantinescu declara:

Teatrul, clipa magică a Istoriei – este motto-ul din acest an al Festivalului Național de Teatru. Pentru că teatrul, precum o busolă în mijlocul degringoladei sociale, a avut mereu calitatea de a pune distanță și luciditate între el și abrutizare. A consemnat, prin spectacolele lui, perioade de ratări, dar și de fertile căutări. A avut puterea de opri – magic – clipa, pentru acei oameni care încă nu și-au pierdut moralitatea şi inventivitatea. A pedepsit kitschul, a aplaudat speranța, a încurajat meritocrația – chiar și în acest timp istoric scurt, care s-a scurs de la Revoluție încoace. Teatrul poartă în el puterea de a o lua mereu de la capăt. De a fi martor, de a consemna epoci, dar și forța, prin mijlocirea creatorilor săi, de a lua atitudine atunci când totul pare să se năruiască”.

O adevărată efervescență culturală a cuprins Capitala în cele 10 zile de Festival.

Selecția oficială a oferit publicului 41 de spectacole provenind de la 32 de teatre și companii teatrale din întreaga țară.

Sunt spectacole foarte variate, sunt trupe și artiști selecționați pentru prima oară în FNT, sunt universuri umane și dramaturgice foarte diferite. Iar numărul spectacolelor cred că arată că această breaslă este foarte coerentă, foarte atentă la munca pe care o face, foarte concentrată, aș spune. (…) Am vrut să pun în valoare tot ce înseamnă tendințe noi, evoluțiile unor regizori, contactul unor creatori cu anumite colectivități teatrale cu care fie au mai lucrat, fie se întorc și își dezvoltă colaborarea pe alte coordonate. Am descoperit locuri minunate în țară și am fost foarte emoționată să văd că o Românie fără cultură nu este posibilă.” – declara directorul Festivalului Național de Teatru, Marina Constantinescu. 

   

Selecţia Națională a Spectacolelor (în ordine alfabetică) 

Această Sonia – textul și regia Lia Bugnar, Teatrul LUNI de la Green Hours, București

Arlecchino și pierdutele iubiri de Enrico Bonavera, Commedia dell’arte inspirată dintr-o canava de Flaminio Scala, regia Enrico Bonavera, Teatrul Excelsior București

Avalanșa de Tuncer Cücenoğlu, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Baladele memoriei – un spectacol colectiv coordonat de Nicoleta Esinencu, Reactor de creație și experiment, Cluj

Before breakfast de Eugene O’Neill, versiunea scenică și regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Chiritza în concert, după Vasile Alecsandri și Matei Millo, spectacol concert de Ada Milea, Teatrul Național Cluj-Napoca

Class de Iseult Golden și David Horan, regia și ilustrația muzicală Felix Alexa, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

Colivia cu nebune de Jean Poiret, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis București

Cui i-e frică de Virginia Woolf? de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu

Dansul Delhi de Ivan Vîrîpaev, regia și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Delirium de Enda Walsh, după „Frații Karamazov” de F. M. Dostoievski, traducerea şi regia Vlad Massaci, Teatrul Odeon București

Despre tandrețe de Matei Vișniec, versiunea scenică, regia, ilustraţia muzicală, lightdesign-ul Felix Alexa, Teatrul Dramaturgilor Români, București

Familia Ibsen – scenariu colectiv inspirat din piesele lui Henrik Ibsen, regia şi scenografia Cristian Ban, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

Henric al IV-lea de Luigi Pirandello, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara

Idiș? – textul și versurile Peca Ștefan, ideea, dramaturgia şi regia Andreea Vălean, Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti

Il nullafacente. Aleg să nu fac nimic de Michele Santeramo, regia Roberto Bacci, Teatrul Național Cluj-Napoca

In a forest dark and deep de Neil LaBute, regia Iarina Demian, coproducţie ArtEst Foundation şi unteatru

Iona de Marin Sorescu, regia Gábor Tompa, coproducție Teatrul „Nottara” București și Teatrul Maghiar de Stat Cluj

ISTORIE LA PERSOANA I – proiect coordonat de Oltița Cîntec, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” Iași

Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba, textul și adaptarea Yann Verburgh, regia Eugen Jebeleanu, coproducţie teatrală internațională ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti şi Compagnie des Ogres, Franța

Janna de Iaroslava Pulinovici, regia Dumitru Acriș, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Mihai Raicu”

Jurnal de România. Timișoara, textul și regia Carmen Lidia Vidu, Teatrul German de Stat Timișoara

Las Meninas de Ernesto Anaya, regia Andrei Măjeri, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Legături primejdioase de Christopher Hampton,  regia Cristi Juncu, Teatrul Mic București

Limite de Mihaela Michailov și Radu Apostol, regia Radu Apostol, Centrul de Teatru Educațional „Replika” Bucureşti

Moș Nichifor, după „Moș Nichifor Coțcariul” de Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT București

Navigatorul de Conor McPherson, traducerea Bogdan Budeș, regia Cristi Juncu, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”

Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Nevermore, după „Crimele din Rue Morgue” și alte „Short stories” de E. A. Poe, scenariul, dramatizarea, regia, decorul și coloana sonoră Dragoș Galgoțiu, Teatrul Mic București

Nu regret nimic de Székely Csaba, regia Zoltán Lendvai, Teatrul de Nord Satu Mare, trupa „Harag György”

Orașul nostru de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc

Pădurea spânzuraților, după Liviu Rebreanu, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

Republica Melania de Irina Nechit, regia Gelu Colceag, Teatrul Odeon București

Salba dracului de Vasile Alecsandri, regia și scenografia Alexandru Dabija, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați

Sam sau introducere în viața de familie de Maria Wojtyszko, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr-un război neterminat cu tine, scenariul și regia Radu Afrim, Teatrul Tineretului Piatra Neamț

Și caii se împușcă, nu-i așa? de Horace McCoy, regia Mădălin Hîncu, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós”

Trei surori de A. P. Cehov, regia István Albu, Teatrul Figura Stúdió Gheorgheni

True West de Sam Shepard, traducerea, regia şi ilustraţia muzicală Vlad Cristache, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Un tramvai numit dorință de Tennessee Williams, regia Claudiu Goga, Teatrul Metropolis București

Zbor deasupra unui cuib de cuci de Dale Wasserman, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis București

  

Spectacolele din străinătate invitate în FNT 29

Ceea ce ziua datorează nopții / Ce que le jour doit a la nuit – regia și coregrafia Hervé Koubi , Compania Hervé Koubi, Franța

Pe lângă această spectaculoasă producție care a deschis oficial FNT 2019, dansatorul și coregraful francez Hervé Koubi a susținut la București un atelier de coregrafie și dans contemporan sub genericul „Întâlnire și exerciţiu. Introducere în metoda companiei Hervé Koubi.”

MAY B, după Samuel Beckett, concept și regie Maguy Marin, coproducție: Compania Maguy Marin și Maison des Arts et de la Culture de Créteil, Franța– un spectacol creat la Théâtre Municipal d’Angers.

FNT a completat receptarea acestui succes internațional al marii coregrafe Maguy Marin cu alte două evenimente speciale complementare: o proiecție a filmului semnat de cineastul David Mambouch intitulat „Maguy Marin – L’urgence d’agir / Nevoia de a acționa”, care a fost precedată de conferința cu public intitulată „În universul lui Maguy Marin”.

Totodată foaierul sălii Studio a TNB a găzduit pe întreaga durată a Festivalului o expoziţie de fotografie de mare impact vizual: portretele actorilor Companiei Maguy Marin, care  au pus în valoare rezultatul final al transformării actorilor, printr-un lung și complicat proces de machiaj. 

Evgheni Oneghin, după romanul omonim, în versuri, de Alexander Pușkin, coregrafia Boris Eifman, producător: Eifman Ballet, Sankt Petersburg, Rusia

Shakespeare: Richárd III.,  după William Shakespeare, regia Andrei Șerban, Teatrul „Radnóti Miklós” din Budapesta, Ungaria.

Invitarea în FNT a acestui spectacol a întregit un concept inedit pentru public: alăturarea  a două variante de spectacol teatral aparținând aceluiași creator, Andrei Șerban, însă realizate pe scene diferite ale Europei – la Budapesta și la București (Richard al III-lea” pus în scenă la Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”–  invitat, de asemenea, în Festival).

FNT a organizat o dezbatere cu titlul „Richard III sau Despre putere și forța ei de manipulare” – un dialog public moderat de Marina Constantinescu, care i-a avut ca invitați pe regizorii Andrei Șerban și Daniela Dima, alături de protagoniștii spectacolelor – Róbert Alföldi și Marius Manole și de alți actori ai celor două trupe.

  

Ieri și azi. Teatru TV în FNT 

Furtuna de William Shakespeare, regia: Alexandru Lustig  (producție a TVR și a Fundația Teatru Contemporan 2019) –  avanpremieră în prezența creatorilor

Cadavrul viu de Lev Tolstoi, regia: Cornel Popa (producție TVR 1975)

Livada de vișini de A.P. Cehov, regia: Cornel Todea  (producție TVR 1975)

  

ON AIR: Teatrul Naţional Radiofonic (pe frecvențele Radio România Cultural)

Hamlet de William Shakespeare – adaptarea radiofonică și regia artistică: Mihai Lungeanu. Înregistrare din anul 2019. Spectacol realizat in memoriam Alexandru Tocilescu.

Turnul de apă de Ioana Ieronim. Adaptarea radiofonică: Doina Papp. Regia artistică: Ilinca Stihi. Înregistrare din anul 2019.

Martori ai istoriei de Pușa Roth – foileton de teatru radiofonic în cinci episoade. Regia artistică: Vasile Manta. Înregistrare din anul 2011.

Alegerea – piesă de teatru într-un act scrisă la Versoix în anul 1960 de Majestăţile Lor Regele Mihai I şi Regina Ana. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Ion Andrei Puican. Înregistrare din anul 2016.

Evenimente de o mare diversitate – conferințe, dezbateri, expoziţii, proiecţii de film, workshop-uri – au fost prezentate în diferite spații și în HUB-ul cultural FNT, special organizat la ARCUB Gabroveni.

  

Expoziții în FNT 29

Doina Levintza – experiment teatral – o amplă expoziție de costume a cunoscutei creatoare Doina Levintza, desfășurată pe două etaje, în foaierele centrale ale Sălii Mari a TNB/

Omul care trage sforile –  expoziţie de grafică semnată de Cristian Pepino,  un mare artist care și-a dedicat existența teatrului de animație.

Paul Bortnovski:  arhitect. scenograf. profesor. – întâlnire cu opera arhitectului scenograf Paul Bortnovski – un artist special, care a marcat lumea teatrului, filmului, arhitecturii de teatru și a educației designului în România din a doua jumătate a secolului XX.

2 camere cu nisip –  spectacole, desene, obiecte, prieteni, Dragoș Galgoțiu – la 40 de ani distanță de la debutul sibian al artistului, Teatrul Odeon a găzduit o expoziție dedicată artei și vieții unui artist complex și plin de elaborate viziuni: regizorul Dragoș Galgoțiu.

FNT – o retrospectivă a libertății – expoziție de afișe, fotografii, mărturii de imagine, ecouri ale percepției FNT, reunite într-o rememorare a parcursului artei scenice românești, în cei 30 de ani împliniți de la evenimentele din decembrie ’89.

Răcnet (Roar) 5.0 – „Expo afiș sociopolitic: Poate un poster să provoace schimbare?” – expoziție inițiată de echipa Graphic Front a Atelierului de grafică București. Manifestarea a fost întregită de un atelier de linogravură și de o dezbatere cu tema: „Poate deveni afișul un act politic?”.

MayB –expoziție semnată de fotografii Jean-Louis Fernandez  și Laurence Danière, care a completat prezența în Festival a celebrului spectacol „MayB”, realizat de coregrafa Maguy Marin.

  

Evenimente speciale în FNT

Aici e Radio Europa Liberă. Ne-am întors!  – un proiect multimedia, o întâlnire istorică organizată de FNT la 30 de ani de la căderea comunismului. Gazdele evenimentului Neculai Constantin Munteanu și Emil Hurezeanu – pentru prima oară împreună după trei decenii.

După treizeci de ani. Teatru şi viaţă  –  dialog între Marina Constantinescu şi George Banu, mărturii de teatru și viață, de la Revoluție încoace.

Dialoguri despre libertate cu Silviu Purcărete. Moderator: Marina Constantinescu

DocumentarulAtelier Cehov – Silviu Purcărete” –  concept și regie: Alexandru Condurache și Diana Iabrașu – film difuzat în premieră online în cadrul FNT 2019. (Atelierul Cehov de la Sinaia, condus de regizorul Silviu Purcărete, s-a desfășurat în perioada 5 – 13 iulie 2018 și a reunit 18 actori din întreaga țară).

  

Cuvântul care clădește

Sub egida „Anul Cărții – 2019”, șapte apariţii editoriale au fost lansate în cadrul unor manifestări culturale complexe.

A fost odată un Puck… – spectacolele de poveste ale lui Alexandru Darie.

Eveniment in memoriam Alexandru Darie (1959 – 2019), având ca punct de plecare cele mai noi apariţii editoriale ale Editurii Nemira dedicate acestuia: „Alexandru Darie – spectacole de poveste” de Doina Papp și albumul de fotografie „Coriolanus – un spectacol de Alexandru Darie” semnat de Mihaela Marin.

Noua dramaturgie europeană. Dincolo de graniţe? – Spectacol-lectură și lansarea antologiei de texte dramatice „Bicicleta roșie” (proiect editorial al Universității de Arte din Târgu-Mureș, în parteneriat cu Editura UNITEXT și „Fabulamundi Playwriting Europe. Beyond Borders?”), urmată de o dezbatere publică.

Critica de teatru înainte şi după ’89 – dezbatere pornind de la cartea Mirunei Runcan „Teatru în diorame. Discursul criticii teatrale în comunism. Fluctuantul dezgheţ 1956-1964” (Editura Tracus Arte) şi  de la volumul colectiv bilingv semnat de Oltiţa Cîntec „Teatrul.ro 30. Noi nume” (Editura Timpul).

Teatru în Amfiteatru – Critica de teatru azi – dezbatere prilejuită de lansarea revistei de teatru: Amfiteatru. 

Tăcerea e imposibilă! – Spectacol-lectură de Adriana Moca, bazat pe un scenariu inspirat din jurnalele „Evadarea tăcută” și „Evadarea imposibilă” semnate de Lena Constante (Editura Humanitas, 2013). Eveniment prilejuit de împlinirea a 110 ani de la nașterea artistei Lena Constante – scenografă și fondatoare a Teatrului Țăndărică.

  

Performance

România 1939: 50 de ani înaintea căderii Cortinei de Fier – Restituiri Dem Demetrescu – Cine-concert puzzle cu comentarii teatrale, realizat de Irina Margareta Nistor & Foley’Ala. O introducere în viața și creația cineastului Dem Demetrescu, cu o proiecție cu sound-design live a unui material filmat inedit (1936-1939), realizat de Dem Demetrescu. Eveniment realizat cu sprijinul platformei Dem Creativ. 

Visible.Invisible – un performance de Irina Moscu despre limitele propriei exprimări.

  

Workshop

Rolul muzicii în teatru și film – atelier susținut de muzicianul Marius Mihalache, despre importanța universului sonor în actul artistic.  

  

Conferințe

Teatrul în trei dimensiuni –Tristan Sharps, conferință despre proiectele de teatru site-specific de mari dimensiuni realizate de compania lui Tristan Sharps, „dreamthinkspeak”. 

Conferința Națională a Managerilor Culturali (CNMC) – ediția a VI-a, cu tema „Formare și reformare în cultura publică”, în care au avut loc lansările a două dintre cele mai importante studii ale Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală (organizator principal): „Barometrul de Consum Cultural 2018” și „Indicatorii UNESCO Cultură pentru Dezvoltare (CDIS)” (eveniment găzduit)

Între evenimentele organizate în FNT 29 s-a numărat şi Licitația Artmark, ediția a VI-a: „FNT un gând de recunoștintă pentru artiști”

Iniţiată în 2014 de FNT şi desfăşurată sub genericul „Dăruind vei dobândi”, licitația a scos la lumină zeci de lucruri personale donate de actori, sau de familiile şi prietenii acestora. Sumele strânse din vânzarea obiectelor au fost donate programului caritabil UNITER – Campania Naţională „Artiştii pentru artişti”.

*

În cadrul Galei Premiilor UNITER 2020, Festivalul Național de Teatru a fost distins cu Premiul de Excelență al Senatului UNITER „pentru calitatea excepțională a ultimelor șase ediții (2014-2019)”. Premiul i-a fost înmânat directorului și selecționerului unic al FNT Marina Constantinescu, care declara cu această ocazie: „Sunt mândră de ce am construit alături de echipa mea în ultimii şase ani. Şi ne bucurăm să vedem că eforturile noastre lasă un ecou în lumea teatrului. Festivalul Naţional de Teatru şi-a câştigat, prin anvergură, prin impactul pe care îl are în breaslă şi în rândul publicului, un binemeritat statut de brand de ţară care ne reprezintă cultura,  spiritualitatea, credința în ceea ce facem.

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.