class="">„Teatrul schimbă lumea”

„Teatrul schimbă lumea”

REPERE* – FNT 2017 (20-30 octombrie)

A 27-a ediție a Festivalului Național de Teatru s-a desfășurat la București, în perioada 20 – 30 octombrie 2017, sub Înaltul Patronaj al Președinției României.

5 ianuarie 2021  Repere, Stiri

Organizator principal al evenimentului a fost Uniunea Teatrală din România – UNITER, alături de Primăria Municipiului București (prin ARCUB), în calitate de producător. Ediția a fost finanțată de Ministerul Culturii și Identității Naționale, în parteneriat cu Institutul Cultural Român. Teatrul Național din București a fost principalul colaborator al manifestării.

FNT 2017 reprezintă debutul celui de-al treilea mandat de director artistic și selecționer unic al Festivalului încredințat de Senatul UNITER criticului de teatru Marina Constantinescu.

A fost o ediție complexă, desfășurată pe parcursul a 11 zile, care a adus în fața publicului peste 100 de reprezentații ale celor 53 de spectacole din selecția oficială (31 de producții bucureștene) la care s-au adăugat trei spectacole invitate din străinătate.

Cred foarte tare în spectacolele pe care vi le propun, cred în munca mea şi a echipei şi cred că fenomenul teatral românesc este unul de amploare europeană, prin complexitate şi seriozitate.” – declara Marina Constantinescu în Cuvântul de întâmpinare din Catalogul Festivalului, adăugând: „Dincolo de valoarea spectacolelor din selecţie, la această ediţie desfășurată sub motto-ul «Teatrul schimbă lumea» importantă este și atitudinea creatorilor mult mai implicată în prezentul imediat. Cum poate schimba teatrul lumea? lată un prim răspuns: prin rezistenţa artiştilor la tot ce este astăzi aberant, cutremurător, şocant în viața noastră. În justiţie, în sănătate, în cultură și învăţământ! Forţa cuvântului «împreună» ne poate mobiliza mai repede şi ne găsește mai întăriţi. Această ediţie îi este dedicată artistului Victor Rebengiuc, care, prin verticalitatea lui, ne-a dat şi ne dă  în fiecare zi energia să îndurăm şi să luptăm pentru schimbare. În viaţă şi în teatru.

Amploarea Festivalului se poate observa și din statistica oferită de organizatori: peste 1800 de participanți implicați direct, numărul invitaților de specialitate din străinătate depășind 100. Ediția FNT 2017 s-a desfășurat în 25 de spații din Capitală, invitând publicul larg să viziteze opt expoziții, să participe la 25 de lansări de carte, dar și la ateliere de creație, dezbateri, conferințe, proiecții de film, concerte, recitaluri dedicate sau în legătură cu fenomenul teatral românesc. Despre toate acestea, bucureștenii au putut lua cunoștință și din „Pasajul FNT” organizat în Piața Universității.

Cele 53 de spectacole care s-au regasit în selecţia oficială sunt (în ordine alfabetică):

#EmojiPlay” un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Excelsior, în parteneriat cu „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”, București

Amadeus” de Peter Shaffer, traducerea Adrian Solomon, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti

Aniversare” de Harold Pinter, traducerea şi dramaturgia Csongor Czegő, regia Alexandru Dabija, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu-Gheorghe

Angajare de clovn” de Matei Vişniec, regia Ion Caramitru, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

Artists Talk”  un spectacol de Gianina Cărbunariu, ARCUB – Centrul Cultural al municipiului Bucureşti. Co-producător Asociaţia Piese Refractare. Cu sprijinul Institutului Goethe, Institutului Francez şi Ambasadei Franţei la Bucureşti

Babel”  conceptul, dramaturgia şi coregrafia Arcadie Rusu, CNDB – Centrul Naţional al Dansului Bucureşti şi LINOTIP – Centru Independent Coregrafic, București

Bucureşti. Instalaţie umană”  un spectacol devised, coordonat de Radu-Alexandru Nica după un concept de Florin Fieroiu, ARCUB – Centrul Cultural al municipiului Bucureşti

Bulgakov 17” (după „Maestrul şi Margareta”), adaptarea scenică Zsolt Benedek şi Roxana Marian, regia László Bocsárdi, Teatrul Naţional Târgu-Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”

Cabaretul DADA”  de Matei Vişniec, adaptarea şi regia Anca Bradu, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Cafeneaua Pirandello”  scenariul dramatic de Anca Măniuţiu după texte de Luigi Pirandello, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Camera mea frigorifică” de Joël Pommerat, traducerea Forgách András, regia Theodor Cristian Popescu, Teatrul „Szigligeti” din Oradea

Dacă am gândi cu voce tare” de Adnan Lugonić, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, regia Charles Műller, decorul Helmut Stürmer, Teatrul German de Stat Timişoara

Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, traducerea Victor Scoradeţ, regia şi scenografia Vlad Cristache, Teatrul Mic Bucureşti

Don Juan” adaptare după Molière, regia Andrei şi Andreea Grosu, Teatrul de Comedie Bucureşti

Dorian”, conceptul regia şi coregrafia Oana Răsuceanu. One man show George Albert Costea, Asociaţia Culturală Control N, București

„Familia fără zahăr”  texte de Mihaela Michailov, regia Radu Apostol, Teatrul Mic Bucureşti şi Centrul de Teatru Educaţional Replika, București

Familii”, un spectacol de Eugen Jebeleanu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu. Co-producători: Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – Departamentul de Artă Teatrală şi Centrul de Cercetări Avansate în Domeniul Artelor Spectacolului

Iarna” de Jon Fosse, traducerea Carmen Vioreanu, adaptarea scenică Anca Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Improvizaţia de la Versailles sau Casa maimuţelor”, după Molière, dramaturgia Sényi Fanni, regia Sardar Tagirovsky, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

Incendii” de Wajdi Mouawad, traducerea Zeno Fodor, regia Irina Alexandra Banea, Teatrul „Bulandra” Bucureşti

Iubirea la oameni” de Dmitri Bogoslavski, traducerea Raluca Rădulescu, regia Evghenia Berkovici, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Iubirea la oameni” de Dmitri Bogoslavski, traducerea Raluca Rădulescu, regia Vlad Massaci, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

În adâncuri” de Maxim Gorki, traducerea Annamária Radnai, dramaturgia Visky András, regia Yuri Kordonsky, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Înaintea erei noastre”, conceptul şi regia Daniel Chirilă, Teatrul LUNI de la Green Hours & Frilensăr, București

Jurnal de ROMÂNIA. Sfântu-Gheorghe”  scenariul şi regia Carmen Lidia Vidu, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu-Gheorghe

Jurnalul lui Robinson Crusoe  un musical după „Insula” de Gellu Naum, regia Mihai Măniuţiu, cântece Ada Milea, Teatrul Odeon Bucureşti

Karamazovii” de Horia Lovinescu şi Dan Micu, după romanul „Fraţii Karamazov” de F.M. Dostoievski, adaptarea şi regia Nona Ciobanu, Teatrul Mic Bucureşti

Kimberly” de David Lindsay-Abaire, traducerea şi regia Andreea Vulpe, Teatrul de Comedie Bucureşti

Macbeth” de William Shakespeare, traducerea Horia Gârbea, dramaturgia Daniel Pribyl, regia Michal Docekal, Teatrul „Bulandra” Bucureşti

Măcelăria lui Iov” de Fausto Paravidino, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

N-ai tu treabă!” de Cătălin Ştefănescu, după „Dănilă Prepeleac” de Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT Bucureşti

No man`s land” de Danis Tanović, traducerea Andrei Marinescu, adaptarea, regia şi ilustraţia muzicală Alexander Morfov,  Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

O femeie singură” de Dario Fo şi Franca Rame, regia Daniel Grigore-Simion. One woman show Andreea Bibiri, Teatrul de Artă Bucureşti

O intervenţie” de Mike Bartlett, regia Radu Iacoban, Teatrul ACT Bucureşti

O mie de motive” după „Every Brilliant Thing” de Duncan Macmillan, traducerea şi adaptarea Horia Suru şi Florin Piersic Jr., regia Horia Suru. One man show Florin Piersic Jr., POINT Bucureşti

Our ladies of perpetual succour (Fecioarele nostre grabnic ajutătoare)” de Lee Hall, după romanul „Sopranele” de Alan Warner, traducerea şi adaptarea Carmen Stanciu, regia şi coregrafia Răzvan Mazilu, Teatrul Excelsior Bucureşti

„Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte”  scenariul şi regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş –  Compania „Tompa Miklós”

Pe jumătate cântec”, un spectacol de Crista Bilciu. One woman show Anda Saltelechi, Teatrul de Foc Bucureşti

Playlist” de C.C. Buricea-Mlinarcic, regia şi scenografia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Prinţul nefericit” („La Double Inconstance”) de Pierre de Marivaux, traducerea Sabrina Iaşchevici, adaptarea şi regia Sânziana Stoican, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Procesul” după Franz Kafka, traducerea Gellu Naum, dramatizarea Mihaela Panainte şi Daniel Ilea, regia Mihaela Panainte, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

Rambuku” de Jon Fosse, traducerea Daria Ioan, adaptarea Anca Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Războiul nu a început încă” de Mikhail Durnenkov, traducerea Raluca Rădulescu, regia Bobi Pricop, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti

Regele Lear” de William Shakespeare, regia şi scenografia David Doiashvili, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

Rocky horror show” de Richard O’Brian, traducerea Peca Ştefan, regia Cosmin Chivu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu. Co-producători: InterArt Group şi Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

Rosmersholm” de Henrik Ibsen, adaptarea, regia şi light design-ul Andriy Zholdak, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Rovegan”, textul şi regia Catinca Drăgănescu, Asociaţia ARENA şi Centrul de Teatru Educaţional Replika, București

Rug” după romanul lui György Dragomán, traducerea Elise Wilk, regia Armin Petras, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu. Co-producători: Schauspiel Stuttgart, Staatsschauspiel Dresden, Vígszínház

Scrisori de dragoste” de A.R. Gurney, un spectacol de Mircea Cornişteanu, Teatrelli – CREART (Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie al Municipiului Bucureşti)

Şi negru şi alb şi gri”  textul şi regia Mimi Brănescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte” după basmul omonim al lui Petre Ispirescu, scenariul şi direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti

Umbre” de Marilia Samper, traducerea Florin Galiş şi Iunia Mircescu, un spectacol de Vlad Cristache, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti

FNT 2017 și-a păstrat componenta internațională, după cum preciza și directorul Festivalului: „Nu am renunţat niciodată ca Festivalul Naţional de Teatru să-și menţină participarea internaţională. Am simţit că în Bucureşti, în singurul Festival dedicat fenomenului teatral românesc, trebuie să vină și câteva dintre marile spectacole din lume. Aici, publicul este nu doar elitist, dar și foarte informat. Fin cunoscător, implicat în viaţa culturală intensă a orașului, dar şi a lumii. Cred că Bucureștiul are nevoie ca de aer curat de Festivalul Naţional de Teatru și de această formulă internaţională. De cultură, de valoare, de noi. Suntem, prin teatru, în mijlocul lumii. Şi e bine să ne menţinem acolo. lar Festivalul înseamnă enorm pentru imaginea culturală a ţării, dar şi a acestei capitale, București.” – Marina Constantinescu

Trei spectacole străine au fost invitate în toamna lui 2017, la Bucureşti, în FNT. În deschiderea ediției a fost prezentat „HAMLET | COLLAGE”, după William Shakespeare, în adaptarea celebrului regizor canadian Robert Lepage – o producţie a Teatrului de Stat al Națiunilor, Moscova, Rusia.

Din program au mai făcut parte:

Romeo şi Julieta”, balet pe muzica lui Serghei Prokofiev, după piesa „Romeo şi Julieta” de William Shakespeare, în coregrafia lui Angelin Preljocaj – un spectacol produs de Ballet Preljocaj, Franţa

Vaille Que Vivre / Să trăieşti orice-ar fi (Barbara)” – un spectacol dedicat cunoscutei cântăreţe franceze Barbara, ale cărei texte şi muzică au fost interpretate de Juliette Binoche şi Alexandre Tharaud (pian). O producţie Les Visiteurs du Soir, în co-producţie cu L’Onde Théâtre Centre d’Art de Vélizy-Villacoublay.

Cu celebra actriţă Juliette Binoche publicul Festivalului Național de Teatru s-a putut întâlni și pe marele ecran, în filmul „Polina”/„Polina, danser sa vie”, în regia cuplului Valérie Müller și Angelin Preljocaj. Proiecția a fost urmată de o amplă discuţie la care au participat toţi cei trei artişti veniţi din Franţa la Bucureşti.

O întâlnire memorabilă a fost dialogul cu regizorul canadian Robert Lepage și actorul rus Evgeny Mironov, director artistic al Teatrului de Stat al Naţiunilor din Moscova, unic protagonist al spectacolului „HAMLET | COLLAGE”. Ei au oferit mărturii despre realizarea acestui faimos spectacol ale cărui pregătiri au durat mai bine de doi ani, rezultatul fiind un surprinzător performance hi-tech realizat de un singur actor (care interpretează 12 roluri), ajutat din backstage de douăzeci de membri ai echipei de producție. Un spectacol „uimitor, de o mare complexitate artistică şi tehnologică şi care funcţionează cu precizia unui ceas elveţian” – mărturisea regizorul Robert Lepage, precizând: „Colajul este rezultatul unei lungi serii de reflecţii şi conversaţii între un actor rus pasionat şi un regizor canadian agil, ambii dornici să înveţe unul de la celălalt despre jocul actoricesc contemporan, despre arta narativă modernă şi Shakespeare. Recunosc că, de-a lungul întregului proces, am fost uimit de-a dreptul de această demonstraţie de curaj, generozitate şi talent autentic din partea colaboratorului meu principal.”

Un moment special al programului de manifestări culturale destinate marelui public în cadrul Festivalului Naţional de Teatru l-a reprezentat dialogul „Scena lumii și lumile scenei – astăzi”, organizat pe scena Ateneului Român. El a reunit două personalităţi notabile ale lumii artistice contemporane: criticul și profesorul George Banu şi Ion Caramitru – actor, regizor, director al Teatrului Naţional Bucureşti.

Programul Festivalului a cuprins și două ateliere. În perioada 22 – 28 iulie, a avut loc un laborator intensiv de creație condus de Yuri Kordonsky, regizor, actor, profesor de regie în cadrul Yale School of Drama – USA. Organizat de Festivalul Național de Teatru și de Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava”, masterclass-ul „Cehov/Kordonsky. Laborator de teatru” a reunit timp de o săptămână „un număr 27 de tineri actori – nume deja cunoscute ale teatrului românesc, care vor avea un cuvânt important de spus pe mai departe, în această meserie.” ( Marina Constantinescu)

Timp de șase zile, în timpul festivalului, s-a desfășurat workshopul de dans contemporan condus de Won Won Myeong şi Yutaka Nakata – doi renumiții dansatori și coregrafi colaboratori ai Companiei Carolyn Carlson. Atelierul s-a finalizat cu un performance public, rezultat al cercetării și studiului participanților (actori, dansatori, coregrafi) alături de cei doi traineri.

Cele opt expoziţii, producţii proprii ale FNT sau realizate în colaborare cu valoroase instituţii de cultură din Bucureşti au fost:

MARIANA MIHUŢ  expoziţie de fotografie dedicată unei mari actriţe a scenei româneşti, cu un palmares de roluri importante, foarte iubită de public în toate momentele bogatei sale cariere.

PANTOFUL DE TEATRU” –  expoziţie de scenografie rezultată din incursiunea în laboratorul de creaţie a patru scenografi de elită: Doina Levintza, Lia Manţoc, Helmut Stürmer şi Dragoş Buhagiar.

ÎN VIZITĂ LA GALERIA DE COSTUME DE TEATRU LEVINTZA” – o invitaţie făcută cu generozitate de marea scenografă Doina Levintza, care şi-a primit vizitatorii într-un spaţiu „de poveşti teatrale” ale spectacolelor ce i-au marcat cariera. O ocazie de a descoperi creaţiile unui artist, în chiar spaţiul său de viaţă: Galeria Doina Levintza.

LABORATOR DE TEATRU. CEHOV | KORDONSKY” –  expoziţie de fotografie, semnată de fotograful Adi Bulboacă, dedicată workshopului pe care consacratul regizor Yuri Kordonsky l-a susținut în vara lui 2017 cu 27 de tineri actori.

HAPPINESS” –  expoziție de fotografie a artistei Dimitra Stasinopoulou (Grecia) conținând o selecție de portrete realizate în călătorii îndepărtate, în zone greu accesibile din India, China, Butan, Papua-Noua Guinee, Etiopia.

TEATRUL SCHIMBĂ LUMEA” –  expoziție în Pasajul FNT, cu  imagini și texte despre spectacolele prezentate în Catalogul Festivalului.

ÎN LUMEA PERSONAJELOR LUI LÖWENDAL” – expoziţie realizată de Fundaţia Löwendal în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă al României și Muzeul Colecţiilor de Artă din București, în parteneriat cu Festivalul Naţional de Teatru – dedicată operei lui George Löwendal, cu ocazia aniversării a 120 de ani de la nașterea artistului, într-o selecție de 120 de lucrări ale maestrului, aparținând Fundației Löwendal.

În seria de manifestări dedicate de FNT acestui moment aniversar s-a înscris și conferinţaIoan Holender: despre operă şi scenografie” – în care fostul director al Operei din Viena, personalitate marcantă în lumea muzicală, a făcut interesante referiri la creaţia artistului George Löwendal. Profesorul George Banu a susţinut conferinţa intitulată „Löwendal: Emigrarea şi integrarea unui baron artist”, în care a evocat opera, peregrinările dureroase ale acestui artist-emigrant cu genealogie princiară, dar şi evoluţia integrării lui într-o cultură „de primire” – cea română.

NICU ALIFANTIS – 45–118–54–61 / A TREISPREZECEA NOAPTE” – aniversarea a 45 de ani de activitate a muzicianului Nicu Alifantis a fost marcată de o expoziţiei de afişe ale unor spectacole din cariera cunoscutului muzician. Cifrele din titlu au fost alese pentru a ilustra semnificativ parcursul expoziţiei: 45 de ani de carieră – 118 spectacole – 54 de teatre – 61 de regizori. „A treisprezecea noapte” a fost  titlul concertului produs de Festivalul Naţional de Teatru împreună cu celebrul cant-autor şi compozitor de muzică de scenă și care a avut loc la Teatrul Bulandra.

Festivalul Naţional de Teatru a organizat o seară-eveniment „In memoriam Adrian Enescu”, ca semn de omagiu şi de preţuire a artei muzicale şi a personalităţii de mare anvergură spirituală a compozitorului. Au fost invitați oameni de cultură şi apropiaţi ai maestrului care au pus în lumină aspecte ale carierei prolificului muzician, dar şi ale omului Adrian Enescu. Cu acest prilej a avut loc lansarea CD-ului „Adrian Enescu – Muzică de teatru”, realizat de A&A Records în colaborare cu Fundaţia MUZZA şi a volumului „Adrian Enescu – 4EVER”, apărut la Editura Tracus Arte, sub îngrijirea muzicologului Alexandru Şipa.

Cele 25 de cărți dedicate artelor scenei, lansate în FNT au cuprins: scrieri dramatice, proză, eseuri, monografii, studii, traduceri sau antologii – semnate de nume sonore aparţinând lumii spectacolului, între care: Michael Chekhov, Lucian Pintilie, George Banu, Augusto Boal, Rainer Werner Fassbinder, Joël Pommerat, Alexandru Tatos, Mircea Daneliuc, Florica Ichim, Ion Cazaban,  Mihai Măniuţiu, Nic Ularu,  Cristina Modreanu, Cristina Rusiecki,  Oltiţa Cîntec,  Olga Delia Mateescu, Ana Maria Nistor, Eugenia Șarvari, Sanda Vişan. Unele dintre aceste întâlniri festivaliere în jurul cărţii de teatru au oferit plăcute surprize participanţilor, trecând dincolo de prezentările clasice de semnal editorial şi luând forma unor miniconferințe, dezbateri, sau chiar happening-uri culturale în miniatură.

FNT a continuat seria „Interviurilor FNT de la Adevărul Live”, organizate în studioul de televiziune al publicaţiilor Adevărul. Între artiştii prezenţi în cele 11 zile de festival s-au numărat: Radu Afrim, Nicu Alifantis, George Banu, Dragoş Buhagiar, Richard Bálint, Ion Caramitru, George Albert Costea, Vlad Cristache, Catrinel Dumitrescu, Claudia Ieremia, Marcel Iureş, Doina Levintza, Răzvan Mazilu, Mihaela Michailov, Virginia Mirea, Mirela Oprişor, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu, Mircea Rusu, Carmen Tănase,  Mihaela Teleoacă, Carmen Lidia Vidu, Andreea Vulpe.

Continuând parteneriatul de tradiție cu FNT, Societatea Română de Radiodifuziune a oferit publicului un adevărat festival în Festival, prin difuzarea a 42 de producţii realizate de Teatrul Naţional Radiofonic. Selecţia pieselor s-a conturat în jurul personalităţii celui căruia i-a fost dedicat Festivalul: actorul Victor Rebengiuc.

Sub egida Festivalului Naţional de Teatru publicul a putut asista la un alt eveniment special: şansa de a-i cunoaşte pe laureaţii şi participanţii ediţiei 24 a Galei HOP a Tânărului Actor (manifestare organizată de UNITER în septembrie 2017, sub directoratul profesorului Miklos Bacs), într-un spectacol ce a reunit cele mai importante momente ale Galei.

Și tot în cadrul zilelor FNT 27 s-a desfășurat în Capitală cea de-a patra ediție a Conferinței Naționale a Managerilor Culturali, organizată de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală.

FNT a găzduit şi o lansare a unui proiect ambiţios: „G53 – PRIMUL TEATRU CONSTRUIT ÎMPREUNĂ”, semnal prin care FNT s-a alăturat campaniei iniţiate de Asociaţia Culturală Griviţa 53 de a înfiinţa un nou teatru.

La Palatul Cesianu-Racoviță din centrul Capitalei a fost organizată Licitația caritabilă „Dăruind vei dobândi”, prin Casa de licitații Artmark, în care peste 25 de artişti, familii sau prieteni ai acestora au donat diferite obiecte de artă, obiecte personale sau artefacte-mărturii ale activităţii teatrale. Sumele strânse în urma licitației au fost donate programului caritabil iniţiat de UNITER – Campania Naţională „Artiştii pentru artişti”.

O concluzie a intențiilor, dar și a reușitelor pe care FNT s-a străduit să le prezinte iubitorilor de teatru o putem regăsi și în declarația directorui artistic Marina Constantinescu: „Consider această a 27-a ediţie a FNT ca fiind cea mai de anvergură şi mai complexă de până acum, probabil şi pentru că stagiunea teatrală trecută a fost foarte ofertantă. De aceea am încercat şi noi să construim un complex de evenimente interesante în jurul selecţiei de spectacole. Un program foarte vast, de care suntem mândri.”

* Dată fiind amploarea Festivalului Național de Teatru, derulat pe parcursul a trei decenii, am decis să oferim în actuala ediție o serie de repere generale din această istorie remarcabilă. Până la ediția 2021 vom finaliza cercetarea prin realizarea a trei volume-album menite a furniza o imagine complexă și completă asupra a tot ce a fost și este FNT.