FNT în Presă

Musical = Actor total + Show total – Hedwig and the Angry Inch la FNT, 2023 (Cristina Smadea, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Laboratoarele sensibilului - m-am gândit mult la acest titlu, care a definit, ca să exprime sinteza unui cumul de estetici teatrale, de energii creatoare, cea de-a 33-a ediții de FNT, cea din 2023.   Unul din spectacolele care, din punctul meu de vedere, s-a încadrat atât de bine acestui tip de laborator, a fost Hedwig and the Angry Inch al lui Răzvan Mazilu. Nu a fost spectacol de teatru, de fapt, a fost musical, definit exact așa cum a fost definită [...]

FNT pentru noi toți (Iulia Popovici, Observator Cultural)

FNT în presă|

Nu e, cred, nici un paradox în faptul că spectacolul care mie mi s-a părut musai de văzut în Festivalul Național de Teatru (FNT) 2023 – Tinerii barbari de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj (regia Attila Vidnyánszky jr.) – s-a jucat cu sala mai puțin decît plină, deși era una de dimensiuni cel mult medii.   Asta, spre deosebire de celălalt spectacol musai de văzut, Catarina și frumusețea de a ucide fasciști de Tiago Rodrigues (Teatrul Național „D. Maria II” din Lisabona), la [...]

Frumusețea anti-extremismului (Silvia Dumitrache, Observator Cultural)

FNT în presă|

Recent încheiata ediție a Festivalului Național de Teatru a avut poate cel mai impactant și controversat debut din ultimii ani, prin alegerea spectacolului lui Tiago Rodrigues, Catarina și frumusețea de a ucide fasciști, de a da tonul unei ediții aflate sub tema „Laboratoarele sensibilului“. Un spectacol care atinge subiecte… sensibile pentru societatea actuală, transpuse cu finețea specifică regizorului portughez de a interoga realitatea. Poate scopul să scuze mijloacele? Poate violența să fie soluția pentru a stopa conflictele? Poți/trebuie să alegi mereu răul cel mai mic? Și cine decide care este [...]

M-am așezat la un spectacol ca spectator și m-am trezit pe nisipul arzător al mării – Seaside Stories (Angelo Cozma, LiterNet.ro)

FNT în presă|

"Așteptăm să se încălzească / Să ajungem pe coastă / Că ne e dor de vară / De a doua noastră casă" - B.U.G. Mafia, Pe coastă Marea este locul în care ne adunăm instinctiv. E intimitate creată cu egoism. E locul în care fiecare este el însuși și nimănui nu îi pasă ce face celălalt.  Nimănui nu îi pasă de nimeni și asta aduce mai mult egoism celui mai liber loc de destindere.   Marea este poezia și povestea fiecărui [...]

Ce-am văzut la FNT (1) (Oana Stoica, Scena 9)

FNT în presă|

Ediția din acest an a Festivalului Național de Teatru, a 33-a (20 -30 octombrie 2023), a arătat, printre altele, două lucruri importante pentru mediul teatral autohton: prezența tot mai pronunțată, pe de o parte, a regizoarelor (adică a femeilor), și pe de alta, a temelor explicit sociale și politice, inclusiv a reflecției asupra teatrului. Au fost prezente în FNT câteva creații, pe care le-am semnalat deja, curajoase ca teme, estetică sau abordare precum Magyarosaurus Dacus de Gianina Cărbunariu, Apocalipsa gospodinelor de Nicoleta Esinencu & company, Exil de Alexandra Badea, sau profund intime, chiar dacă povestea personală a [...]

Cine și cum este, de fapt, Gertrude? (Mircea Morariu, Contributors)

FNT în presă|

Pe la mijlocul anilor ’90, binecunoscutul dramaturg Radu F. Alexandru scria o piesă ce ne asigura încă din titlu că nu ne va spune Nimic despre Hamlet. Nu doar nimic nou, ci absolut nimic. Nici măcar o vorbă.   Piesa a fost montată pe scena Naționalului bucureștean într-un spectacol de bună ținută profesională, regizat de Tudor Mărăscu. Câțiva ani buni mai târziu, tot la TNB, lui Radu F. Alexandru i se juca Luminița de la capătul tunelului, regia spectacolului căzând în sarcina experimentatului Mircea [...]

FNT 2023, între căutări și încercări (Monica Andronescu, Artitudini)

FNT în presă|

Ediția recent încheiată a Festivalului Național de Teatru a stat sub semnul încercărilor… Cele mai multe dintre producțiile invitate în acest an în FNT au fost mai degrabă „încercări”. Multe neunitare, multe nerealizate artistic, multe oscilante din punct de vedere stilistic sau chiar stângace, multe prioritizând un mesaj ideologic, majoritatea încadrându-se perfect în ideea de „laborator al sensibilului” de la care au pornit cei trei curatori, Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari.   De altfel, era firesc să se [...]

Ce-o să fac la FNT? (Oltița Cîntec, Suplimentul de cultură)

FNT în presă|

A 33-a ediție a Festivalului Național de Teatru a început pe 20 octombrie și se va încheia în cea din urmă zi a lunii. Așezat sub genericul „La­boratoarele sensibilului“, eve­nimentul este în continuare cea mai galonată platformă de creație scenică a sezonului precedent. Iar cifra pe care o așază anul acesta alături de titulatură îl face încă și mai special, prin forma ei rotundă, care atrage atenția.   Ce voi face la FNT? În primul rând, voi viziona spectacole. Cele pe [...]

Cum poate fi oprit extremismul? Despre un spectacol ce rupe liniștea din sală (Oana Stoica, Scena 9)

FNT în presă|

Festivalul Național de Teatru, Ediția a 33-a (20-30 octombrie 2023) a prezentat în primele două zile spectacolul portughezului Tiago Rodrigues, Catarina și frumusețea de a ucide fasciști. Rodrigues nu este la prima prezență în România, a fost anul acesta și la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, cu spectacolul În măsura imposibilului, iar în 2011, a participat la eXplore Dance Festival cu If a window would open, producție a companiei sale Mundo Perfeito (cred că a și performat în acea reprezentație), un spectacol despre cum filtrează media, în special televiziunea, discursul politic, [...]

Catarina și frumusețea de a reacționa la teatru (Raluca Cîrciumaru, Happ.ro)

FNT în presă|

Urmează nu atât o cronică de teatru despre „Catarina și frumusețea de a ucide fasciști” (în regia lui Tiago Rodrigues), cât relatarea unei scene vii între spectatorii aceleiași săli, aceleiași țări, ca un dialog al huiduielilor cu aplauzele, cu actorul la avanscenă. Cât de bine croit trebuie să fie un spectacol dacă piesa sa de rezistență este ceea ce stârnește în spectatori!   Pentru a scăpa de partea plictisitoare a polemicii din capul locului: 1) e firesc ca teatrul politic să [...]

DIALOG ÎN FNT | ADA GALEȘ : „Pentru mine și ca actriță dar și ca femeie, e foarte important să mă simt reprezentată pe scenă.” (Andreea Mihalache, Daily Magazine)

FNT în presă|

Exil – spectacolul de succes prezentat de National Theatre Bucharest, în regia Alexandrei Badea, nu putea lipsi din cadrul selecției Festivalului Național de Teatru – ediția 33 din acest an, unde, păstrând tradiția, Daily Magazine este, din nou, Partener Media.   Exil – scris și regizat de Alexandra Badea, într-o cronologie non-liniară, prezintă imaginea unei familii alcătuite din trei generații, rememorând- fragment cu fragment- experiențele care i-au marcat existența: comunismul, post-comunismul şi, mai ales, exilul. Evenimentele relatate sunt un pretext pentru a cugeta asupra unor subiecte dintre cele mai diverse, precum [...]

DIALOG ÎN FNT | DIALOG ÎN FNT | NICOLETA LEFTER : „Fiecare individ trebuie să lucreze cu el, să-și facă propriul laborator al sensibilului.” (Andreea Mihalache, Daily Magazine)

FNT în presă|

Teatrul Odeon este prezent în cadrul Festivalului Național de Teatru cu spectacolul Neliniște – regia Bobi Pricop, un spectacol despre umanitate, un dialog despre viață, artă, creație, cu o echipă de actori ce mi-au ținut, personal, sufletul captiv în cel mai frumos mod posibil, pe întreaga derulare de forțe artistice a spectacolului.   «Neliniște» este, în primul rând, un spectacol despre relația dintre artă și viață, dintre creație și creator, dintre dragoste, Dumnezeu și toate lucrurile cărora încercăm să le dăm un sens (tocmai prin [...]