FNT în Presă

DIALOG ÎN FNT | EMILIA BEBU : „Mă inspiră felul în care pentru Artemisia, personajul principal din spectacolul E adevărat, e adevărat, e adevărat, arta, munca, devin niște resorturi ale vindecării traumelor trecutului.” (Andreea Mihalache, Daily Magazine)

FNT în presă|

Teatrul Act București propune pentru cea de-a 33-a ediție a Festivalului Național de Teatru spectacolul „E adevărat, e adevărat, e adevărat„, regia Alexandru Mâzgăreanu, care se va juca vineri, 20 octombrie, în deschiderea Festivalului, de la ora 18.00, și sâmbătă, 28 octombrie, ora 17.00.    Spectacolul „E adevărat, E adevărat, E adevărat!”, montat în 2018 la Breach Theatre și aflat la prima montare în România, reia procesul din 1612 al lui Agostino Tassi pentru violul pictoriței baroce Artemisia Gentileschi. Această dramatizare captivantă împletește transcrieri judecătorești uluitoare, [...]

DIALOG ÎN FNT | KATALIN BEREKMERI : „Textul scenic al lui Radu Afrim în Ierbar este extrem de deosebit: liric și filozofic.” (Andreea Mihalache, Daily Magazine)

FNT în presă|

Distins la Gala Premiilor UNITER 2023 with Premiul pentru Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută , „Ierbar” – Teatrul Național Târgu Mureșdirected by Radu Afrim, va fi prezent în cadrul Festivalului Național de Teatru din acest an luni, 23 octombrie, ora 20.00, Sala Ion Caramitru – Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.   O meditaţie poetică despre viaţă, având ca sursă de inspiraţie poezia însăşi, dar şi natura, spectacolul IERBAR prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului într-un cadru [...]

FNT 33, vitrina și laboratorul (I) (Doina Papp, Revista 22)

FNT în presă|

Imposibil de cuprins, afișul de spectacole și evenimente al FNT 33 a fost, așadar, pentru toate gusturile și orientările pe care, la urma urmelor, orice laborator le conține in nuce.   Schimbarea de paradigmă dorită de noua generație de creatori din domeniul artelor spectacolului vizează între altele și reprofilarea Festivalului Național de Teatru, proiect de anvergură al UNITER. Asta înseamnă cum încercăm să înțelegem din larga expunere de motive a actualei ediții – 33 –, având drept deviză „laboratoarele sensibilului” că preocuparea principală [...]

FNT 2023: Impresii şi concluzii (Alexandra Ares, Revista Rinocerul)

FNT în presă|

Conform faimoasei teorii a lui Everett Rogers despre difuzarea inovaţiei, inovatorii reprezintă cam primii 2,5% din populaţie care creează şi difuzează inovaţia, adoptorii timpurii reprezintă 13,5%, ajoritatea timpurie reprezintă 34% şi, în sfârşit, majoritatea întârziată reprezintă ultimii refractari, 16% din populaţie.   Şi în teatrul românesc sistemul de difuzare a inovaţiei funcţionează pe baza acestei structuri. Doar un mic procent de oameni, aproximativ 2,5%, creează sau cel puţin nu resping inovaţiile care îi sunt prezentate. Alţi indivizi non-inovatori, dacă sunt introduşi într-un nou concept, încearcă să-l compare cu modele [...]

Performanţă artistică şi respect faţă de dramaturgia originală la TNB: GERTRUDE de Radu F. Alexandru (Dinu Grigorescu, Revista Rinocerul)

FNT în presă|

Radu F. Alexandru este un dramaturg de cursă lungă, matematician, om politic echilibrat, scriitor notoriu, de care mă leagă o prietenie de dată mai recentă, dar profundă, şi m-a bucurat mult faptul că, după lupte seculare care au durat 11 ani, o piesă scrisă în 2012 vede lumina scenei, şi nu oriunde, ci pe cea mai importantă scenă a României.   Nu-i cunoşteam piesa, dar am citit-o în volumul Recviem, publicat la Editura Academiei Române în 2022, în colecţia de dramaturgie contemporană iniţiată [...]

Teatrul pleacă în alte direcţii? Câteva consideraţii legate de IERBAR (Dinu Grigorescu, Revista Rinocerul)

FNT în presă|

Învelit în cronici elogioase şi premiat de UNITER, spectacolul domnului Radu Afrim de la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Ierbar, prezentat la FNT 2023 pe scena mare a sălii „Ion Caramitru” a TNB, mi-a întărit convingerea că suntem interesaţi de o nouă eră a spectacolului, dominată de personalitatea regizorală care se ocupă şi de text (adaptat după Cartea plantelor şi animalelor de Simona Popescu), şi în cazul de faţă observăm că şi de muzică, şi de efectele video care, la un moment dat, devin mai importante decât realitatea scenică, pentru că supradimensionează vizualul, depăşesc vizualul, dacă [...]

Premieră în FNT 33: GERTRUDE de Radu F. Alexandru, regia – Silviu Purcărete (Alexandra Ares, Revista Rinocerul)

FNT în presă|

Piesa Gertrude a apărut în colecţia de piese Radu F. Alexandru – Teatru românesc contemporan la începutul lunii noiembrie 2022, editată de Editura Academiei Române, cu o prefaţă elogioasă semnată de Răzvan Voncu (cu două luni înainte de apariţia editorială a cărţii mele, din aceeaşi colecţie). Este o reimaginare modernă a piesei Hamlet de William Shakespeare, unde personajele primesc un back-story neaşteptat şi povestea e infuzată cu mici cugetări discrete din legendara înţelepciune evreiască, cultură din care domnul Radu Feldman Alexandru s-a născut. Textul abundă şi în observaţii satirice pertinente ale sferei politice de azi. [...]

Impresii din FNT 2023: IERBAR şi OXIGÉN (Alexandra Ares, Revista Rinocerul)

FNT în presă|

Deşi nu am putut să văd toate spectacolele selecţionate în Festivalul Naţional de Teatru (FNT), ediţia 2023, selecţia de anul acesta mi s-a părut în general mai puternică şi mai interesantă decât anul trecut. Totuşi, şi anul acesta s-au strecurat spectacole mai slabe care au ridicat semne de întrebare cu privire la selecţie, cum ar fi de exemplu Lysistrata, dragostea mea al Teatrului Naţional din Iaşi. Textul lui Matei Vişniec pune problema interesantă şi actuală a decăderii bărbatului occidental, dar regia lui Zalán Zakariás a părut cam studenţească comparativ cu [...]

Durere metalică – Băieții de zinc la FNT, 2023 (Cristina Smadea, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Omul, odată cu evoluția lui de la faza neanderthaliană la faza de sapiens și mai apoi la omul modern, s-a transformat, în timp, în cel mai crud animal. Dacă orice alt animal ucide pentru a se hrăni, pentru a-și asigura perpetuarea speciei, omul a ucis cu bestialitate, a chinuit în numele religiei, a dorinței de putere, o orgoliului și a prostiei. Și continuă să o facă prin războaiele crude și stupide care se desfășoară chiar în zilele noastre. Și bestia cu chip de om ajunge să-și ucidă semenii, prin simplul [...]

Deconstrucția unei realități mitice – Neliniște la Festivalul Național de Teatru, 2023 (Oana Balaci, LiterNet.ro)

FNT în presă|

În prima mea cronică de teatru publicată vreodată am analizat LIVE, un spectacol hibrid montat în pandemie la Teatrul Național "Radu Stanca" din Sibiu, în regia lui Bobi Pricop. Câteva luni mai târziu am scris despre Ziua Z, o producție semnată de același regizor în colaborare cu Teatrul de Stat din Constanța ce rămânea pe teritoriul online-ului.   Ambele mi s-au părut excepționale pentru felul în care s-au folosit de limitările perioadei respective în crearea unor produse artistice atipice și de [...]

Revolta oprimaților – Die Zofen / Cameristele la Festivalul Național de Teatru, 2023 (Oana Balaci, LiterNet.ro)

FNT în presă|

M-am întors la origini odată cu ultimul spectacol văzut la Festivalul Național de Teatru 2023. Mai exact, m-am întors la Teatrul Național "Radu Stanca" din Sibiu, teatrul în care am urmărit cele mai multe spectacole cât am fost la școală - acolo și la BIS Teatru, fiindcă scena independentă este cel puțin la fel de importantă și prolifică în Capitala Culturală Europeană a anului 2007. Echipa TNRS a fost prezentă la festival cu spectacolul secției germane Die Zofen / Cameristele de Jean Genet.   [...]

Mersul pe sârmă în sistemul educațional românesc – Acrobații – 7 zile din viața unor profesori de țară la FNT, 2023  (Cristina Smadea, LiterNet.ro)

FNT în presă|

Sistemul nostru de învățământ, nu mai este demult ceva necunoscut, este șubrezit, este cariat de multiplele modificări legislative, curriculare, care s-au succedat și continuă să se succeadă cu repeziciune, fără o finalitate, fără o previziune pe termen lung. S-au făcut și se fac schimbări de dragul schimbării și de dragul minților "luminate" care le generează din simplul motiv că se cred mai deștepți. Or fi mai deștepți, dar inteligenți cu siguranță nu sunt. Dacă ar fi, nu s-ar povesti. Iar situația învățământului de la țară este de râsu-plânsu. [...]