class="">Laboratorul de teatru Cehov / Kordonsky – între intimitate și eleganță

Laboratorul de teatru Cehov / Kordonsky – între intimitate și eleganță

Un eveniment rar a avut loc în viața teatrală românească, Laboratorul Cehov / Kordonsky, un prolog la ediția 2017 a Festivalului Național de Teatru (FNT). La întâlnirea de la finalul masterclass-ului (28 iulie), la care au fost de față reprezentanți ai mass-media, participanții, 27 de actori – tineri și talentați, s-au arătat încântați, declarând că a fost ceva ieșit din comun.

28 iulie 2017,  Galerie Foto, Stiri

Timp de șapte zile, ei, împreună cu Yuri Kordonsky, regizor, actor și pedagog, s-au aflat într-o intimitate de creație în care nimeni nu a putut pătrunde. Au lucrat, cu ușile închise, pe texte dramatice de Cehov. S-a format în acest răstimp o comunitate mică teatrală, o familie din 28 de persoane (27+1), care au trăit la maximum clipe minunate, înțelegând lucruri extraordinare despre ei, despre relația interumană, despre ceea ce sunt și ce pot deveni sau ce nu sunt și ce pot deveni…

Mai întâi, i-a salutat directorul Teatrului Național din București, Ion Caramitru, laboratorul fiind organizat de FNT și Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” – TNB în una din sălile acestui teatru. El a punctat unele realizări teatrale în București, la TNB, ale lui Kordonsky, felicitându-i pe actorii norocoși de a fi împreună o săptămână cu acest minunat creator de teatru, școlit la Sankt Petersburg, clasa Lev Dodin, actualmente profesor de Regie la una dintre cele mai mari școli de profil din Statele Unite ale Americii – Yale School of Drama.

Directorul artistic al FNT, Marina Constantinescu, la inițiativa căreia s-a desfășurat acest masterclass, a spus că sunt rare la noi asemenea lucruri, iar prezența acestui regizor aici este importantă: de 16 ani încoace a lăsat și lasă în teatrul românesc urme palpabile, concrete, puternice, referindu-se la spectacolele montate pe scenele din România.

Adresându-se participanților la masterclass, Marina Constantinescu a afirmat că, dacă ar putea, ar face un teatru privat și ar începe cu ei un spectacol în care energia lui Yuri Kordonsky să fie la vedere și contaminantă. „Îl cunosc de foarte mulți ani, în diverse ipostaze ale lui. I-am văzut toate spectacolele. Probabil că ne unește și un loc la care ținem foarte mult amândoi  – scoala Dodin și teatrul lui Dodin…”, a mai spus directorul FNT.

Yuri Kordonsky este un artist care dorește să stea în umbră. Despre munca în acest laborator nu a dorit să facă dezvăluiri. A ținut să spună că Marina Constantinescu l-a convins să fie aici, în această vară. În toamnă, la FNT, el nu va putea fi prezent, deși are un spectacol selecționat – „În adâncuri”, pe care l-a creat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj și răsplătit cu Premiul UNITER pentru Regie. Doar în perioada vacanțelor de vară ale studenților săi poate monta spectacole pe alte scene și poate susține ateliere. Totuși a vorbit și despre tact și înțelegere, despre dragoste, dar și despre spiritul de sacrificiu – lucruri fără de care teatrul nu ar putea exista. Și ca o concluzie, ca o speranță dată de acest masterclass: mâine o luăm de la zero, iar acest nivel „de la zero” să fie mâine un pic mai sus.

Iată-i pe cei 27 de actori participanți la „Cehov / Kordonsky. Laborator de teatru”: Ada Galeș, Alexandra Sălceanu, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu, Andrei Radu, Aylin Cadîr, Ciprian Nicula, Dan Rădulescu, Denisa Nicolae, Emilia Bebu, Emilian Oprea, Florentina Țilea, Florin Călbăjos, Gabriel Răuță, George Albert Costea, Ioana Predescu, Ionuț Toader, Lari Giorgescu, Liviu Romanescu, Maria Bacci Pasello, Paula Niculiță, Radu Iacoban, Rareș Florin Stoica, Silvana Negruțiu, Silviu Debu, Ștefan Lupu, Vlad Logigan. Fiecare a făcut câte o scurtă mărturisire, de felul ce a însemnat pentru el/ea acest laborator.

Bunăoară, Aylin Cadîr a spus că pentru ea a fost cea mai frumoasă vară pe care a trait-o până acum, o întâlnire pe care nu o va uita și… „ne-am cam îndrăgostit de Yura”. Pentru Ana Bianca Popescu a fost „o întoarcere la ABC-ul teatrului”. O „întâlnire minunată” a fost și în opinia Mariei Bacci Pasello. Emilia Bebu a zis că a fost o întâlnire puternică. Paula Niculiță a primit acest laborator ca pe un cadou special, total neașteptat și de care avea nevoie. Vlad Logigan a mărturisit că el crede în nevoia de modele și că experiența a fost una specială, completă. Ada Galeș crede că a „crescut”. Florin Călbăjos a avut „o întâlnire cu un om mare”. Lari Giorgescu s-a bucurat pentru întâlnirea cu regizorul și cu ceilalți 26 de colegi, formând împreună „o familie”. Alina Petrică spunea că s-a întâlnit cu un om și cu un uriaș artist, iar după această întâlnire ar vrea să joace Cehov. Ștefan Lupu a menționat că nu e ușor să vorbești despre atmosfera laboratorului, căci a fost specială, deosebită: din lucruri simple spuse „se forma magia teatrului”. Lui Andrei Radu i s-a deschis „ușa spre viață, spre scenă”. Ciprian Nicula a mărturisit că înainte de acest laborator i-a fost puțin frică de textele lui Cehov, căci i se păreau pretențioase, dar aici a învățat că Cehov „nu trebuie neapărat citit cehovian”. Important a fost pentru Liviu Romanescu că 27 de actori s-au adunat să vorbească cu un regizor despre oameni, și a înțeles că te poți apropia de textul scris doar prin ce ești tu. Denisa Nicolae a descoperit un om și pentru ea laboratorul a fost „o terapie”. George Albert Costea a vorbit despre liniștea și calmul care au dominat la acest masterclass, despre cum s-a simțit eleganța și rafinamentul artistic. Gabriel Răuță a comparat această întâlnire captivantă cu o „căutare de comori”. Florentina Țilea, mulțumind, a rostit: „Vă rog să mai organizați asemenea întâlniri”. A fost „minunat” și pentru Alexandra Sălceanu, care a promis că va duce mai departe ceea ce a învățat aici. Silvana Negruțiu a subliniat că la această întâlnire importantă cuvântul de ordine pentru ea a fost „răbdare”. Ioana Predescu a subliniat cuvântul „responsabilitate”. Dan Rădulescu spunea că nu-l cunoștea pe Kordonsky, dar a avut senzația de la început că le este prieten. Această întâlnire a fost pentru Radu Iacoban relaxantă, intima: „Ne-am uitat unii la alții într-un alt mod și am învățat să ne ascultăm”. Cu ce a rămas Ionuț Toader după acest laborator? Cu o convingere fermă: „Teatrul are nevoie de curajul nostru, al artiștilor, ca să fie bun”.

@ Foto: Andrei Gîndac, Adi Bulboacă, Lucian Muntean