class="">Marina Constantinescu, director artistic al Festivalului Național de Teatru: „Cum poate schimba teatrul lumea?”

Marina Constantinescu, director artistic al Festivalului Național de Teatru: „Cum poate schimba teatrul lumea?”

Cred foarte tare în spectacolele pe care vi le propun, cred în munca mea şi a echipei şi cred că fenomenul teatral românesc este unul de amploare europeană, prin complexitate şi seriozitate.

21 octombrie 2017,  Stiri

Nu numărul spectacolelor este important, ci diversitatea numelor prezente – actori, regizori, scenografi –  a teatrelor românești care fac eforturi reale să-şi construiască programe, tendinţe, direcţii, să-şi pună actorul în ipostaze nebănuite, să-l provoace, să scoată un oraş dintr-o prejudecată, să ne scoată şi pe noi din limbaje de lemn, din etichete pe care le punem prea repede. Cred în solidaritatea oamenilor din breaslă, cred în simbolistica noului mod de a face faţă lucrurilor care ţin de secolul XXI. Aici şi aiurea.

Nu am renunţat niciodată ca Festivalul Naţional de Teatru să-şi menţină participarea internaţională. Am simţit că în Bucureşti, în singurul Festival dedicat fenomenului teatral românesc, trebuie să vină  şi câteva dintre marile spectacole din lume. Aici, publicul este nu doar elitist, dar şi foarte informat. Fin cunoscător. Implicat în viaţa culturală intensă a oraşului, dar şi a lumii. Cred că Bucureştiul are nevoie ca de aer curat de Festivalul Naţional de Teatru şi de această formulă internaţională. De cultură, de valoare, de noi. Suntem, prin teatru, în mijlocul lumii. Şi e bine să ne menţinem acolo. Iar Festivalul înseamnă enorm pentru imaginea culturală a ţării, dar şi a acestei capitale, Bucureşti.

Dincolo de valoarea spectacolelor din selecţie, la această ediție desfășurată sub motto-ul ”Teatrul schimbă lumea” importantă este și atitudinea mult mai implicată în prezentul imediat a creatorilor.

Artiştii din România sunt modele nu doar pentru ceea ce fac pe scenă, dar şi pentru ceea ce fac și spun în societatea civilă. Sunt voci ale cetăţii. Iar asta se vede şi se simte limpede. Chiar şi în programul din această selecţie, de pildă.

Teatrul te obligă să rămâi treaz, viu în relaţia cu sinele! Şi, dacă asta se întâmplă, atunci eşti cu adevărat un om viu al cetăţii, prezent, reacționezi în raport cu problemele acute ale societăţii. Şi părerea ta contează! Ca spectator, nu fug de realitate ca să mă ascund în ficţiune. Alerg spre teatru ca să mă întorc de acolo altfel. Ca să aduc înapoi, în realitate, alt ton, răspunsuri, drumuri noi pentru căutări vechi, curaj, forţă şi, mai ales, puterea libertății interioare.

Cum poate schimba teatrul lumea? Iată un prim răspuns: prin rezistenţa artiştilor la tot ce este astăzi aberant, cutremurător, şocant în viaţa noastră. În justiţie, în sănătate, în cultură și învăţământ! Forța cuvântului ”împreună” ne poate mobiliza mai repede și ne găseşte mai întăriți.

Această ediţie îi este dedicată artistului VICTOR REBENGIUC. Care, prin verticalitatea lui, ne-a dat și ne dă în fiecare zi energia să îndurăm și să luptăm pentru schimbare. În viaţă, şi în teatru.

Mi se pare cea mai complexă, mai dinamică și mai amplă ediție. Pentru că aşa a fost stagiunea 2016-2017 din care am ales.

editorial semnat de Marina Constantinescu