class="">SMART FM / Marina Constantinescu, în dialog cu Rodica Mandache

SMART FM / Marina Constantinescu, în dialog cu Rodica Mandache

La emisiunea ”Chipuri fără mască”, moderată de actrița Rodica Mandache la SMART FM, invitata din 29 septembrie a fost Marina Constantinescu, directorul artistic și selecționerul unic al FNT 2017.

6 octombrie 2017,  Stiri

Vorbind despre ediția de anul acesta, a 27-a, Marina Constantinescu a dezvăluit detalii interesante din organizarea celui mai mare eveniment teatral din România și invitații de anul acesta, arătând cât de laborioasă dar importantă este munca echipei care realizează acest festival, în colaborare cu toate teatrele participante, pentru teatrul românesc, publicul larg și pentru profesioniștii din domeniu. De asemenea, Marina Constantinescu a subliniat importanța perfecționării continue a artei teatrale și necesitatea cultivării conexiunii cu publicul, cu realitatea actuală dar și cu ceea ce se întâmplă în alte țări.

Câteva fragmente din cele spuse de Marina Constantinescu în cadrul emisiunii ”Chipuri fără mască”:

Despre selecționerul unic al FNT

În lume sunt festivaluri mari care practică varianta cu un singur selecționer de ani de zile, dar sunt și festivaluri care au un director artistic care lucrează cu o echipă de trei colaboratori pentru selecție. (…) Eu construiesc o ediție în funcție de ce văd. Atunci se nasc anumite teme, idei, simt pulsul stagiunii, pentru că fiecare festival se ocupă de o stagiune.

Despre relevanța teatrului pentru societate

S-au scris texte foarte puternice despre ce trăim, despre însingurare, despre alienare, despre dramele distrugerii familiilor. 

Despre FNT 2017

Nu știm ce va fi mâine, dar știm că această ediție a FNT vorbește și despre eforturile reale pe care le fac anumiți directori de teatru pentru a aduce anumiți regizori.

Am învățat că nu trebuie să fie unanimități. Exercițiul de a aduce aici, în timp, cele mai mari spectacole și cei mai mari artiști, cred că a însemnat mult. Până la urmă ăsta este rolul teatrului. 

Am observat anul acesta (și asta m-a bucurat, pentru că este o muncă infernală a echipei) că teatrele au fost mult mai receptive și au răspuns mult mai repede. Eu mă străduiesc să termin selecția la 1 iunie, dar dacă mă întind mai mult ce face echipa mea, când pregătește totul, ca acest mecanism să fie perfect structurat? Anul acesta mi se pare că totul a mers mai strâns.

Despre biletele la teatru

În secunda în care totul e gratuit și tu nu ai dat 5 lei pe un bilet, ți se pare că din circuitul ăsta face parte și plecarea ta (de la spectacol – n.red). E o formă groaznică de dispreț. De-asta cred în cumpărarea de bilet, pentru că asta înseamnă în primul rând o opțiune. Eu am ales să merg la acest spectacol, eu plătesc un act de cultură, asta mă responsabilizează și vreau să înțeleg până la capăt. 

Despre nevoia de teatru a lumii noastre

Această capitală europeană, Bucureștiul, are nevoie și de spectacole de teatru străine care să vină aici. Aici este un public de elită, foarte informat, care circulă în lume, interesat și de teatru, dans, muzică clasică și operă. Mi se pare aproape o obligație să le dăm șansa să vadă și spectacole străine la București. În ciuda tuturor eforturilor financiare în primul rând, reușim să facem asta de atâția ani.

Despre teatrul independent în cadrul FNT

La primul mandat de selecționer am avut ideea selecționării în funcție de regizor, am pus regizorul ca temă. M-a interesat să vină la București acele producții bune sau excepționale pe care un regizor le-a făcut în acea stagiune în locuri diferite. (…) Acum nu mai poți face separație între producțiile teatrului de repertoriu de stat și cele independente. Teatrul independent, cu toate formulele lui, există din plin în fenomenul teatral românesc, și ei sunt în sistem.

Sigur că anumite spectacole sunt mai prețioase pentru breaslă decât pentru publicul larg, și aici efortul de a vinde spectacolele e enorm pentru noi, dar asta se întâmplă la fiecare festival. Trebuie să introducem și lucruri noi. Uitați-vă și la Festivalul Enescu, cât timp a trebuit ca să fie acceptate ”noutățile”.

Despre invitații străini din FNT

Toți străinii care au venit la Festival – orice artist mare, care se respectă pe sine, respectă automat și locul unde acceptă să vină să joace. Nu e nicio diferență că vine aici sau la Paris. De exemplu, când a venit în România Ostermeier, era atunci pe valul cel mai mare, fusese director artistic asociat la Avignon.

Dialogul dintre selecționerul FNT și Rodica Mandache a rezultat într-o emisiune cu adevărat interesantă, pe care vă invităm să o ascultați integral aici.