class="">Teatrul românesc: din FNT – pe marile scene europene

Teatrul românesc: din FNT – pe marile scene europene

Ne face o deosebită plăcere să salutăm succesul repurtat de trupa Teatrului Maghiar de Stat Cluj, prezent în premieră la Festivalul Internațional de Teatru Clasic din Almagro (FITCA), Spania, cu spectacolul „Julius Caesar” de William Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete.

Reprezentațiile au avut loc pe 28 si 29 iulie, în ultimele zile ale ediției aniversare cu numărul 40 a Festivalului de la Almagro, considerat unul dintre cele mai importante evenimente ale lumii dedicate teatrului clasic.

Constatăm astfel că invitarea și participarea la București, în cadrul Festivalului Național de Teatru, a directorilor și selecționerilor unor importante Festivaluri din lume se dovedește fertilă și inspirațională. Așa s-a petrecut și în ediția FNT 2016, când între invitații directorului artistic al FNT, Marina Constantinescu, s-a aflat și coordonatorul programului internațional al Festivalului de la Almagro, doamna Teresa Pérez-Prat, care și-a manifestat interesul pentru trei dintre spectacolele vizionate, alegând în final pentru ediția din acest an al FITCA producția „Julius Caesar” de la Cluj.

Aflați pentru prima dată la Almagro, românii de la Teatrul Maghiar din Cluj au triumfat cu excelentul lor Julius Caesar” – titra pe 01 august cotidianul Lanza din La Mancha – Castilia. („Los rumanos del Hungarian Theatre triunfan en el estreno de su excelente Julio César” ), în timp ce cotidianul madrilen El Pais scria în 30 iulie despre montarea renumitului regizor Silviu Purcărete: „O punere în scenă viguroasă, strălucitoare și traversată de un filon poetic violent. Un ‚Julius Caesar’ fără compromisuri sau irosiri, interpretat formidabil de trupa Teatrului Maghiar din Cluj”.

Julius Caesar” a fost singurul spectacol din România invitat la acest important festival al Europei, care s-a desfășurat în perioada 06–30 iulie 2017 și care programează atât spectacole semnificative pentru epoca barocului european (drame elisabetane, piese franceze neoclasice sau texte scrise în epoca de aur a Spaniei) cât și spectacole din tradiția teatrului oriental (teatrul sau kabuki).

În aceeași serie de reușite ale prezenței teatrului românesc pe scenele europene având ca punct de plecare colaborarea și vizionările înlesnite de FNT, se înscrie și succesul înregistrat în toamna anului trecut (17-24 octombrie 2016)  în cadrul Ciclului Teatral Internațional  „Una mirada al mondo”, organizat de Centrul Dramatic Național din Madrid și ICR Madrid, unde trupa bucureșteană a Teatrului Odeon a prezentat spectacolul „De vânzare/ For sale” semnat de Gianina Cărbunariu. Acesta a fost remarcat de d-na Ioana Anghel, director al ICR Madrid, în cadrul ediției a 24-a a Festivalului Național de Teatru, care a depus toate eforturile ca „De vânzare,” să poată fi vizionat de publicul din capitala Spaniei.

Bucurându-se de o largă apreciere, producția Teatrului Odeon a revenit în peninsula iberică și în acest an, la sfârșitul lunii mai, cu două reprezentații în cadrul celei de-a 18-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru și Artă de Stradă (TAC) de la Valladolid.

Pe parcursul timpului și alte spectacole românești, care au avut șansa de a fi vizionate în Festivalul Național de Teatru de invitații speciali prezenți la București, s-au bucurat de turnee și reprezentații efectuate pe scenele europene.  Între acestea amintim:

– spectacolul “20/20“, de Gianina Cărbunariu produs de “Studio Yorick” din Târgu-Mureş – invitat în anul 2011 la Festivalul Internaţional de Teatru „Dialog” din Wroclaw de directoarea acestuia – doamna Krystyna Meissner;

– spectacolele „Herr Paul” (pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Tineretului  din Piatra Neamţ) și „Sado Maso Blues Bar” de Gianina Cărbunariu (Teatrul Mic, Bucureşti), invitate în 2011 să participe la cea de-a V-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Demoludy” din Olsztyn, Polonia, de către directorul acestuia – domnul Marcin Zawada;

– spectacolul „Amalia respiră adânc” al Teatrului Național din Cluj, invitat în anul 2015 de doamna Cristina Hoffman (fost director al ICR Berlin) să susțină reprezentații în capitala Germaniei;

– spectacolul „Parallel” al companiei independente ‚Reactor de creație și experiment’ din Cluj, invitat să participe în Italia la Festival delle Colline Torinesi, în 2015;

– sau spectacolul „Între noi e totul bine” de Dorota Masłowska pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Național din București – care a fost recomandat de același Marcin Zawada, în anul 2016, să deschidă Festivalul de Dramaturgie Contemporană Poloneză din Wroclaw (capitală culturală europeană 2016).