class="">Mehrdad Rayani-Makhsous (Iran): „Nevoia de teatru este încă foarte reală și substanțială”

[lxa_breadcrumbs]

Mehrdad Rayani-Makhsous (Iran): „Nevoia de teatru este încă foarte reală și substanțială”

[post_author]

[featured_img]

[gallery_stuff]

Printre invitații străini din cadrul FNT 2018 s-a numărat și o persoană foarte activă pe scena teatrală și culturală a Iranului: Mehrdad Mayani-Makhsous. Ramaturg, critic de teatru și conferențiar universitar, el este și Director de Relații Internaționale la Dramatic Arts Center din Teheran, Iran.

[post_published],  [post_category]

Cum a fost experiența FNT 2018?

Am văzut niște spectacole foarte puternice, și per total evenimentele și spectacolele din festival au fost încă și mai bune decât anul trecut. Am citit diferite articole despre teatrul din România și am observat o constantă evoluție nu doar în teatru ci și în film și cultură în general, e o tendință generală spre a atinge un nivel tot mai ridicat.

Cum vedeți activitatea teatrală din Iran în prezent?

În ultimii zece ani lucrurile au evoluat foarte mult la noi. S-a dezvoltat foarte mult teatrul independent și privat. Înainte, toate activitățile teatrale erau complet susținute de guvern. Astăzi, numărul proiectelor teatrale independente este în creștere și chiar depășește proiectele susținute de guvern. De asemenea, calitatea teatrului independent este tot mai mare, există o competiție foarte benefică. Acum avem 8 festivaluri de teatru internațional în Iran, inclusiv 2 festivaluri internaționale de teatru independent, aproximativ 100 de festivaluri naționale de teatru în tot Iranul, și 14 teatre mari. De asemenea, avem 23 de centre de teatru independent în țară, 40 de departamente de teatru în universități, 47 de publicații de teatru. Deci lucrurile chiar se mișcă și sunt într-o evoluție constantă.

Cum vedeți relația dintre acest boom al culturii teatrale și dezvoltarea societății?

Într-adevăr, există o conexiune puternică, iar acest subiect mă interesează în mod particular în calitate de regizor și dramaturg. De exemplu, acum două luni am avut un spectacol pe tema identității transgender, un subiect care în societatea iraniană este în centrul a numeroase transformări. În general vorbind, există multe persoane care doresc să facă o schimbare de generație în teatru dar și în societate. Deci da, teatrul chiar poate ajuta la dezvoltarea societății. Un alt domeniu în care acest lucru se întâmplă în Iran sunt, spre exemplu, proiectele de terapie prin teatru și dramaturgie, sau proiectele teatrale pentru persoane cu dizabilități (avem chiar și un festival internațional de teatru dedicat persoanelor cu dizabilități).

Credeți că există încă o nevoie de teatru, sau mai degrabă o dorință de teatru ca formă de entertainment?

Cred că nevoia de teatru este foarte reală și substanțială. Cu ani în urmă, mulți spuneau că, din cauza dezvoltării multi-media, teatrul nu va supraviețui iar publicul va migra masiv spre cinematografe și televiziune. Dar teatrul a dovedit că poate supraviețui și încă poate fi unic. Atunci când vezi un spectacol de teatru, ceva unic se întâmplă în mintea ta. Interacțiunea dintre teatru și ființa umană este de neînlocuit, pur și simplu ea nu poate exista în alte forme de artă sau media. De aceea există încă oameni ca noi, care nu pot părăsi lumea teatrului și trebuie să continue să facă teatru.

Teatrul oferă, de asemenea, un tip de conexiune și de comunicare complet diferită de orice altceva, iar asta ajută societatea să meargă ‘în sus’ din punct de vedere intelectual. Mulți oameni de teatru sunt dornici să facă producții care se adresează și minții publicului, nu doar sentimentelor lor.

Mai multe imagini de la interviu găsiți aici